De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dutch Connected Strategy Consulting meets ……….OFN 10 maart 2012 OUTDENKEN NEDERLAND.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dutch Connected Strategy Consulting meets ……….OFN 10 maart 2012 OUTDENKEN NEDERLAND."— Transcript van de presentatie:

1 Dutch Connected Strategy Consulting meets ……….OFN 10 maart 2012 OUTDENKEN NEDERLAND

2 Inhoud Deelnemers Welkom bij OFN Way of Working Doelstelling Kennisdelen - Trends in Outdoor Furniture - Equens veranderaanpak De Droom Interne & externe analyse Ontwikkelpunten TransformatieMap Bijlagen

3 Deelnemers David BaarsOFN Edith de FostPoweringWorks Erwin VrolijkSAP Nederland Fahri OzcelikEUZ Consultancy Freek SchaapBAM Advies & Engineering Jenny JonkerTransvak Marco van der HamSchiphol Group Richard CoenenNiekée Timo van DonselaarKLM GroupMapping Bart Roestenberg Pascal Brick Sprekers Henk BaarsOFN Alex MeloenOFN Gerwin van DoesburgEquens Peter Paul KleissBoreas

4 Introductie OFN Alex Meloen introduceert Outdoor Furniture Nederland. Alex belicht de groei van OFN, de klanten en markten, de producten en de ontwikkeling daarvan. Het nieuwe bedrijfspand, dat schuil gaat achter een bescheiden gevel, blijkt een dynamisch bedrijf te zijn.

5 Welkom bij OFN… Dutch Connected Strategic Consulting: Vandaag is het aan jullie om als een strategisch adviesbureau aan de slag te gaan voor onze klant OFN. We gaan samen een versneld strategieproces door van Share – Learn – Play – Design. Aan het eind van de dag presenteren ons advies aan OFN. David Baars: OFN wil groeien; in 10 jaar neemt onze omzet toe met een factor 2,5. De groei willen we realiseren in Europa, niet alleen Nederland. Ook willen we groei realiseren door ketenintegratie; zorgen dat we ook design, reclame, advies e.d. in huis hebben. In de afgelopen jaren is al een sterke verbeterslag gerealiseerd. De markt is gesegmenteerd, de interne activiteiten beter gestructureerd; de optimalisatiedoelstellingen voor 2015 die 1 jaar geleden zijn geformuleerd zijn naar verwachting 2013 gerealiseerd. http://tinyurl.com/BMC-OFN

6 GroupMapping – Way of Working We gaan creatief aan de slag met strategie op een iteratieve manier en in korte werkvormen. We geloven dat je in 20% van de tijd 80% van de oplossing kan genereren. Door dit vanuit verschillende perspectieven te doen creëer je een rijk beeld van de oplossing. GroupMapping is een niet traditioneel consulting bedrijf dat zich richt op het versneld vormen en implementeren van strategie, innovatie en business – IT alignment. Voor meer informatie zie ons leuke filmpje: http://tinyurl.com/GM-Introhttp://tinyurl.com/GM-Intro Sommige referenties zijn:

7 Trends in Outdoor Furniture & Equens… In twee rondes doen we kennis op over trends en ontwikkelingen in outdoor furniture en laten we ons inspireren door de veranderaanpak van Equens. De presentaties worden parallel gehouden zodat er in kleinere groepen meer interactie kan ontstaan. De kennis en informatie die we opdoen zullen we later gebruiken als input voor ons advies naar OFN. Inzichten van de deelenemers

8 Als je het over passie hebt… Boreas in Heeze heeft Talentvol Sommelier GaultMillau 2012 Peter Paul Kleiss van Boreas kreeg maandag in het Afas Circustheater in Scheveningen de titel Talentvol Sommelier van het Jaar in de GaultMillau 2012. Voor het restaurant in Heeze kwam daar nog een prachtige prijs bij. Met 19 punten een plek bij de ‘Supertop’, zoals GaultMillau de restaurants noemt die een score hebben van 19, 19,5 of 20 punten.‘Dit is echt supergaaf’, reageerde Kleiss (26). ‘Overweldigend. Ik had het wel gehoopt, maar niet gedacht. Er zijn zoveel goede sommeliers. De nominatie voelt als een duw in de rug. Speciale dank aan Roy Pelgrim (Cordial in Oss) van wie ik veel heb geleerd en Sonja en Nico Boreas, omdat ik de kans van ze heb gekregen.’ Superlijst Nog mooier noemt hij de beloning voor zijn werkgevers met 19 punten. ‘Sonja en Nico hebben er zo hard voor gewerkt. We hebben het er afgelopen weekeinde toevallig nog over gehad en er ook op gehoopt, dit is echt een waardering.’ Sonja Boreas noemt Peter Paul Kleiss super leergierig. 'Heel gedreven iemand. Bij iedere proeverij staat hij klaar, ook op zijn vrije dagen. Hij weet er echt heel veel van. Een mooie beloning voor zo'n enthousiaste jongen.' Boreas in Heeze heeft Talentvol Sommelier GaultMillau 2012 Peter Paul Kleiss van Boreas kreeg maandag in het Afas Circustheater in Scheveningen de titel Talentvol Sommelier van het Jaar in de GaultMillau 2012. Voor het restaurant in Heeze kwam daar nog een prachtige prijs bij. Met 19 punten een plek bij de ‘Supertop’, zoals GaultMillau de restaurants noemt die een score hebben van 19, 19,5 of 20 punten.‘Dit is echt supergaaf’, reageerde Kleiss (26). ‘Overweldigend. Ik had het wel gehoopt, maar niet gedacht. Er zijn zoveel goede sommeliers. De nominatie voelt als een duw in de rug. Speciale dank aan Roy Pelgrim (Cordial in Oss) van wie ik veel heb geleerd en Sonja en Nico Boreas, omdat ik de kans van ze heb gekregen.’ Superlijst Nog mooier noemt hij de beloning voor zijn werkgevers met 19 punten. ‘Sonja en Nico hebben er zo hard voor gewerkt. We hebben het er afgelopen weekeinde toevallig nog over gehad en er ook op gehoopt, dit is echt een waardering.’ Sonja Boreas noemt Peter Paul Kleiss super leergierig. 'Heel gedreven iemand. Bij iedere proeverij staat hij klaar, ook op zijn vrije dagen. Hij weet er echt heel veel van. Een mooie beloning voor zo'n enthousiaste jongen.' Peter Paul Kleiss, sommelier van Boreas, leert ons wijn te beoordelen en het maken van een mooie wijn - spijs combinatie. Peter Paul is vanuit het speciaal onderwijs, waar hij vanwege zijn dyslexie zat, zijn passie achterna gegaan. Hij is nu een van de top sommeliers in Nederland.

9 De Droom Het is 10 maart 2017. Het Nederlandse ministerie van EZ heeft je gebeld. Ze willen je graag interviewen voor de jaarlijkse speciale uitgave van hun blad over ondernemerschap vanwege je betrokkenheid bij het ontwikkelen van de strategie van OFN 5 jaar geleden. De bijeenkomst precies 5 jaar geleden die aanvankelijk een speelse vingeroefening in strategisch denken leek te zijn, heeft een enorme impact gehad: OFN wordt door Economische Zaken gezien als een lichtend voorbeeld op het vlak van ondernemerschap. De business heeft een verbazingwekkende groei laten zien in de afgelopen jaren. Gemakkelijk is dat niet gegaan. OFN heeft juist indruk gemaakt met de strategische keuzes en de wijze waarop deze tot uitvoering gebracht. OFN anticipeerde goed op de ontwikkelingen in “Outdoor Furniture”, de waardepropositie is aangescherpt waardoor de markt de toegevoegde waarde van OFN nog beter is gaan zien. De nieuwe commerciële strategie heeft de prestaties opgestuwd. Transparantie en efficiency in het bedrijf zijn sterk verbeterd. Om je interview voor te bereiden denk je terug aan de afgelopen jaren. Met een glimlach denk je terug aan het initiële plan dat besproken werd in de strategie meeting in Buren 5 jaar geleden. Het was een waardevolle eerste stap in het strategische proces. Terugkijkend stel je jezelf de volgende vragen: • Hoe ziet het succes van OFN er nu uit? • Op welke ontwikkelingen in Outdoor Furniture heeft OFN goed ingespeeld en hoe? • Hoe is de waardepropositie aangescherpt? • Wat is er aangepast in de commerciële strategie en waar heeft dit toe geleid? • Wat is er intern aangepast om het succes te realiseren? • Er is een fout gemaakt die bijna het succes heeft getorpedeerd. Welke was dat en hoe is hij opgelost? Terugkijkend vanuit een succesvolle toekomst gaat iedereen individueel aan de slag om het persoonlijk beeld van de toekomst van OFN te schetsen.

10 Overeenkomsten & Verschillen Team 1 Team 2

11 S.W.O.T. Analyse Na alles wat we gehoord hebben van OFN maken we in twee teams een analyse, waarbij een team een intern perspectief heeft en nadenkt over de sterktes en zwaktes van OFN. Een ander team denkt na over de kansen en bedreigingen (extern perspectief).

12 Ontwikkelpunten - Waardepropositie Drie teams gaan op basis van het boek Business Model Generation vanuit 3 verschillende perspectieven punten ontwikkelen voor OFN. De onderwerpen zijn: 1.Waardepropositie 2.Saleskanalen & markt 3.Resources, activiteiten en partners

13 Ontwikkelpunten - Saleskanalen

14 Ontwikkelpunten - Resources, activiteiten en partners

15 Advies Tijdens een korte plenaire discussie hebben we een drietal onderwerpen gekozen die we in de laatste werkronde nader gaan uitwerken. De hoofdthema’s zijn: - Visie, missie & waardepropositie - Marktanalyse & markten - Resources

16 Advies – Visie, missie & waardepropositie Het team dat aan de visie heeft gewerkt bestaat uit David, Freek en Fahri.

17 Advies – Marktanalyse & markten Marco en Timo hebben nagedacht over markt- analyse en markten.

18 Advies – Resources Jenny, Edith en Erwin hebben vijf punten ge- definieerd die aandacht verdienen als OFN haar dromen willen realiseren

19 qurified_message-1.jpg GroupMapping B.V. Graadt van Roggenweg 328-334 / Blok D 3531 AH Utrecht +31 (0)30 2982298 Pascal Brick +31 (0)6 24 137 387


Download ppt "Dutch Connected Strategy Consulting meets ……….OFN 10 maart 2012 OUTDENKEN NEDERLAND."

Verwante presentaties


Ads door Google