De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop 6 De sportvereniging als hefboom voor kinderen en jongeren? Congres Uit de Marge 20 november 2012 Huis van de Sport Berchem 2-7-20141.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop 6 De sportvereniging als hefboom voor kinderen en jongeren? Congres Uit de Marge 20 november 2012 Huis van de Sport Berchem 2-7-20141."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop 6 De sportvereniging als hefboom voor kinderen en jongeren? Congres Uit de Marge 20 november 2012 Huis van de Sport Berchem

2 Uit de marge van het sportbeleid Werken met jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties binnen sportverenigingen Herhaling titel van presentatie

3 Pag. team • onderzoeksteam • Rein Haudenhuyse (Vlaamse Jeugdraad/VUB) • Zeno Nols (VUB) • Filip Coussée (Uit De Marge/UGent) • Marc Theeboom (VUB) • Joris Raskin (VUB) • financierende partners + stuurgroep Cera, Demos, Uit De Marge + VSF, ISB, VVSG, vzw Jong, VTS Workshop 6 – Congres UDM

4 Pag. probleemstelling • problematische situatie? • relatie jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties en sportverenigingen • concrete verhalen Workshop 6 – Congres UDM

5 Pag. onderzoeksvragen • hoe komt het dat sportverenigingen jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties bereiken? • welke moeilijkheden brengt het bereiken van deze jongeren dan met zich mee? • hoe wordt met deze moeilijkheden omgegaan? Wie helpt hen daarbij, op de diverse niveaus? Workshop 6 – Congres UDM

6 Pag. methode • waar? • ‘reguliere’ sportverenigingen • wie? • 50 jongeren • 13 bevoorrechte getuigen • 2 expertgroepen • hoe? • semi-gestructureerde interviews Workshop 6 – Congres UDM

7 Pag. methode: de jongeren Academische stuurgroep Naam, leeftijd, sport, plaats Abdel, 17 jaar, jiujitsu, BrusselJalila, 11 jaar, atletiek, Sint-Jans-Molenbeek Abel, 14 jaar, dansen, OostendeKelly, 21 jaar, netbal, Antwerpen Abu, 20 jaar, combat sambo, AalstKevin, 18 jaar, wushu, Leuven Adar, 19 jaar, combat sambo, AalstKhalid, 14 jaar, atletiek, Sint-Jans-Molenbeek Aisha, 10 jaar, jiujitsu, BrusselKris, 22 jaar, taekwondo, Genk Aleksander, 16 jaar, combat sambo, AalstLahbib, 16 jaar, thaiboksen, Leuven Amandine, 13 jaar, dansen, OostendeLisa, 18 jaar, taekwondo, Genk Aouicha, 13 jaar, atletiek, AntwerpenMaja, 12 jaar, basket, Sint-Jans-Molenbeek Ayur, 14 jaar, thaiboksen, LeuvenMarion, 17 jaar, jiujitsu, Brussel Azara, 12 jaar, dansen, OostendeNadira, 14 jaar, basket, Sint-Jans-Molenbeek Bart, 9 jaar, taekwondo, GenkNathalie, 18 jaar, boksen, Gent Bashshar, 16 jaar, atletiek, AntwerpenRadomir, 11 jaar, combat sambo, Aalst Bilal, 13 jaar, atletiek, Sint-Jans-MolenbeekRamona, 12 jaar, atletiek, Sint-Jans-Molenbeek Dianne, 13 jaar, basket, Sint-Jans-MolenbeekSaïd, 19 jaar, atletiek, Antwerpen Dmitri, 15 jaar, thaiboksen, LeuvenSelim, 15 jaar, jiujitsu, Brussel Emma, 13 jaar, turnen, TongerenSerhat, 14 jaar, thaiboksen, Leuven Eric, 19 jaar, basket, AntwerpenSinan, 16 jaar, zaalvoetbal, Gent Esra, 13 jaar, boksen, GentSofie, 19 jaar, taekwondo, Genk Fadila, 13 jaar, basket, Sint-Jans-MolenbeekWendy, 16 jaar, ex-danseres, Antwerpen Farah, 13 jaar, turnen, TongerenWouter, 19 jaar, atletiek, Antwerpen Ghaliya, 18 jaar, wushu, LeuvenYe, 12 jaar, boksen, Gent Greet, 18 jaar, zwemster en baseballster, AntwerpenYusuf, 15 jaar, jiujitsu, Brussel Hakan, 21 jaar, zaalvoetbal, GentZeki, 12 jaar, boksen, Gent Halil, 12 jaar, taekwondo, GenkZemar, 15 jaar, taekwondo, Genk Hamit, 22 jaar, zaalvoetbal, GentZhen, 12 jaar, turnen, Tongeren

8 Pag. methode: de BG’s Academische stuurgroep Bevoorrechte getuigePlaatsSportNaam sportvereniging Betty AutriqueAntwerpenAtletiekBeerschot VAC Sylvia Van LintAntwerpenZwemmenZwemclub Z.O.L.A. Raf WynsBrusselAtletiekATLEMO Dieter TruyenBrusselJiu JitsuBrussels Brazilian Jiu Jitsu Academy Wenke ThewisBrusselBasketbalBC Foyer Molenbeek Edith MeyersGenkTaekwondoDim-Dojang Genk Chris Van der CruyssenGentBasketbalBlackhawks Stars Luc D’HondtGentBoksenGolden Gloves Boxing Club Hamid AbroudiLeuvenWushuLong Hu Men Kim MynyLeuvenThaiboksenMuaythai / MMA Leuven Charmaine L’etoilleMalleDansDancestudio Footloose Stefan RondagsTongerenTurnenTurnkring Hoger Op Drieska Willemen-ThiréWilrijkOmnisportGezinsbond Wilrijk

9 Pag. resultaten 1)beleving van de jongeren 2)kenmerken van een goede begeleider 3)uitdagingen van de sportvereniging 4)ondersteuning Workshop 6 – Congres UDM

10 Pag. 1. beleving van de jongeren • betekenis van sport? Sport als hefboom? • Stelling: ‘Sommige mensen zeggen dat door te sporten jongeren die het thuis of op school moeilijk hebben, beter kunnen worden. Dat door te sporten, jongeren hun problemen beter kunnen aanpakken. Geloof jij dat?’ Workshop 6 – Congres UDM

11 Pag. betekenis van sport “Sport dat geeft me… een plus. Gaan sporten is ook goed voor uw lichaam, na het sporten ben je moe, voel je je beter in uw lijf … Ik heb geen spijt dat ik nu sport doe. Dat heeft me iets meer gegeven, dat is een voordeel.” (jongen, 17 jaar, Jiu Jitsu, Brussel) Workshop 6 – Congres UDM

12 Pag. betekenis van sport “Het kan misschien wel goed zijn voor de jongere om even hun stress en frustratie kwijt te geraken. Maar dat gaat hun problemen niet oplossen en dat gaat hun zeker niet beter maken. Als je gaat sporten en vijf minuten later als je thuiskomt is er een hele hoop zever en ambras dan heeft u dat ook niets opgeleverd hé.” (meisje, 21 jaar, netbal, Antwerpen) Workshop 6 – Congres UDM

13 Pag. betekenis van sport • ½ sport ‘helpt’; 20 jongeren ‘misschien’; 5 ‘niet’ • sport als uitlaatklep, stoom aflaten, stress, … • positieve impact: • gezondheid (conditie, goed voelen, …) • sportieve aspecten (sporttechnisch, sterker, beter, …) • sociale en persoonlijkheidsaspect (minder schuchter, …) • zingeving (‘iemand zijn’, …) • sport geen rechtstreekse uitweg, wel ondersteuning, waardering, geborgenheid • meer dan andere maatschappelijke contexten Workshop 6 – Congres UDM

14 Pag. 1. beleving van de jongeren Workshop 6 – Congres UDM Wat vind jij het belangrijkst in een sportclub? Jongens (n:28) Meisjes (n:21) Een coach die zelf goed kan sporten.58 Een coach waarmee ik goed kan praten.87 Ik met andere jongeren kan sporten die dezelfde cultuur/geloofsovertuiging hebben/ taal spreken als ik. 02 Veel wedstrijden doen.72 Af en toe een andere sport of activiteit doen tijdens de trainingen21 Vooral de sport beoefenen die de coach geeft zonder al te veel andere activiteiten 21 Zelf eens les te geven of assisteren tijdens de sportles00 Dat de sportclub nog andere activiteiten zou aanbieden zoals huiswerk en studiebegeleiding, of helpen in het vinden van werk 10 Meisjes apart kunnen sporten00 Mijn ouders regelmatig naar de sportclub komen10 Ik met jongeren/vrienden kan sporten uit dezelfde wijk00 Ik kan mee beslissen over activiteiten die we doen in de club.20

15 Pag. 1. beleving van de jongeren • waarom blijven? • hoofdzakelijk sociale aspecten (vriendschap, plezier, de groep, ambiance, niet alleen thuis, vrienden meenemen, …) • sportgerelateerde aspecten (sport op zich, sportieve doelen, competitie, beter of sterker worden, …) • ook hier: de coach • praktische zaken zoals afstand en kosten lidmaatschap • extrasportieve activiteiten (!) (kamp, reis, pretpark, feestje, bowlen, teambuilding, …) • sportbegeleider centraal Workshop 6 – Congres UDM

16 Pag. 2. goede sportbegeleider Hoe?... volgens de jongeren … volgens de bevoorrechte getuigen Workshop 6 – Congres UDM

17 Pag. … volgens de jongeren • sociale vaardigheden (lachen, plezier, …) • sportgerelateerde vaardigheden (sportkennis, …) • pedagogische vaardigheden (omgaan, praten, …) • groepsdynamische vaardigheden (conflicten, diversiteit, …) • inzicht in de leefwereld van jongeren Workshop 6 – Congres UDM

18 Pag. goede sportbegeleider “De coach moet echt iedereen anders aanpakken want de ene is anders dan de andere. Hij moet voelen hoe ze in mekaar zitten, en zich aanpassen. Hij moet ze beter leren kennen door activiteiten te doen en proberen de persoonlijkheid te leren kennen, en ermee praten.” (jongen, 22 jaar, zaalvoetbal, Gent) Workshop 6 – Congres UDM

19 Pag. goede sportbegeleider “Ook meer inzicht krijgen in een leefwereld van jongeren in armoede … eens dat die andere mensen, die dat probleem niet hebben, dat door hebben, word je gepest en in de grond geboord en ben je het zwarte schaap. Ik vind dat ze daar wat meer inzicht in moeten krijgen, dat het niet zo simpel is en meer kennis over moeten hebben.” (meisje, 21 jaar, netbal, Antwerpen) Workshop 6 – Congres UDM

20 Pag. … volgens de bevoorrechte getuigen • ervaring hebben met de leefwereld (bv. beroepsmatig) • sportgerelateerde eigenschappen (sporttechnisch) • persoonsgebonden eigenschappen (passie, geduld, taal, afkomst, achtergrond, …) • inzicht in processen van sociale uitsluiting en maatschappelijke kwetsbaarheid (signalen, …) • onderbouwd in het werken met een diverse groep aan kinderen en jongeren (visie, open houding, oprechte interesse, …) • pedagogische ondersteuning en mentoring (evaluatie lesgevende jongeren) Workshop 6 – Congres UDM

21 Pag. 2. goede sportbegeleider • “Jeugdwerker wordt wel eens de moeilijkste job ter wereld genoemd” (Coussée en Williamson, 2011) • ook (een dergelijke) sportbegeleider? (verschillen, gelijkenissen?) want wel heel veel vaardigheden…  “superman of supervrouw”… • (deels) via bestaande sportopleidingsaanbod gegarandeerd? Workshop 6 – Congres UDM

22 Pag. 3. uitdagingen • Vlaamse sportopleidingsaanbod • rekening eigenheid en uitdagingen van deze sportverenigingen? • problematisch voor jongeren (kansen, ervaringen, zelfwaarde, …) • … en sportverenigingen (gebrek sportbegeleiders, mislopen subsidies) • nagenoeg geen gestructureerd aanbod rond maatschappelijke kwetsbaarheid en/of kansarmoede vanuit sportsector Workshop 6 – Congres UDM

23 Pag. VL sportopleidingsaanbod “De opleiding is goed, maar voor onze jongeren zijn deze opleidingen niet aangepast aan hun praktische situatie om ze te volgen (…).” “(…) hoe je moet omgaan met moeilijke jongeren, thema’s die met diversiteit te maken hebben die organiseren zij niet. (…) Die opleidingen komen eerder uit de welzijnssector en de jeugdsector. (…) maar de sportsector reageert daar lauw op nog altijd weinig geïnteresseerd op.” Workshop 6 – Congres UDM

24 Pag. 3. uitdagingen • uitdagingen in werken met de jongeren –betrekken van ouders –jongeren motiveren om opleiding te volgen –aantrekken autochtone leden (voor verenigingen in aandachtswijken met hoge allochtone populatie) –aanvaarding doelgroep door trainers en externen –omgaan met vooroordelen en discriminatie in eigen sportvereniging (bv. discrimineren, pesten) –opvang jongere gezinsgenoten –bredere vraagstukken (bv. onwettig verblijfstatuut) Workshop 6 – Congres UDM

25 Pag. 3. uitdagingen • uitdagingen m.b.t. de werking Workshop 6 – Congres UDM Financiële uitdagingen Organisatorische draaglast SportaanbodSportbegeleiding Systeem tegemoetkoming niet toereikend Subsidiereglementen en modaliteiten Leefbaarheid (uit de kosten komen) Verplaatsingskosten Financieel minder sterke leden Administratieve verplichtingen & reglementen Tekort sportbegeleiders & vrijwilligers Vzw wetgeving belastend en soms contraproductief Omgaan diversiteit Betaalbare & beschikbare infrastructuur Evenwicht recreatieve, pedagogische & competitieve aspecten Organiseren sportactiviteiten tijdens kantooruren en vakantieperiodes Negatieve perceptie van sporten zoals Thaiboksen en boksen. Tekort sportbegeleiders Competenties ontbreken om met maatschappelijk kwetsbare jongeren om te gaan Opleidingsaanbod hoogdrempelig Vrijwilligersvergoeding niet motiverend voor niet gediplomeerde sportbegeleiders

26 Pag. 4. ondersteuning • “die jeugdverenigingen die het meest diverse doelpubliek bereiken, hebben het meeste moeite om te overleven” (De Pauw e.a., 2010) • Maar • sportbovenbouw (sportfederaties, Bloso, ISB, VSF, …) relatief afwezig; pas recent zeer traag op gang • grote afstand ervaren met de federatie en gebrekkige communicatie; proactieve houding achterwege • gemeentelijke ondersteuning verschilt, vaak enkel subsidies; hangt sterk af van plaatselijke sportdienst of aanwezigheid van mensen die deze kaart willen trekken Workshop 6 – Congres UDM

27 Pag. 4. ondersteuning • voornamelijk ondersteuning van lokale en bovenlokale partners • thema- en doelgroepgerichte sociale organisaties • scholen, de8 vzw, Foyer vzw, Buitenschoolse Opvang (IBO), Jeugd en stad (JES), vzw Jong, Kras, … • school bleek goede partner in het aanspreken en opvolgen van jongeren (vb. brede school), wel nood aan inzetbare krachten • inhoudelijke ondersteuning (knowhow, mankracht, netwerk, …) Workshop 6 – Congres UDM

28 Pag. conclusie • maatschappelijke betekenis jongeren groot • sportbegeleid(st)er centraal in creëren van betekenis en zingeving, maar bestaande (sport)opleidingsaanbod te weinig gericht op sociaal-pedagogische vorming •  vereniging: nood aan pedagogische ruimte en vrijheid •  beleid bepalend (lokaal, bovenlokaal) • kloof tussen praktijk en beleid • ondersteuning vaak gefragmenteerd en niet toereikend • goede praktijken ‘uit de marge’ van (sport)beleid Workshop 6 – Congres UDM

29 Pag. conclusie • naar een lokaal geïntegreerd beleid? • (jeugd-)sportbeleid gedeeltelijk integreren in een breder jeugdbeleid? • en omgekeerd: bredere jeugdbeleid ondersteuning aan een sociaalpedagogisch sportbeleid? • … ruimte bieden voor experiment en grassroots initiatieven • professionalisering noodzakelijk maar niet inherent goed •  hoe? • vrijwilligers t.o.v. professionals? • bruggen bouwen • ook buiten de sportsector •…•… Workshop 6 – Congres UDM

30 Pag Workshop 6 – Congres UDM


Download ppt "Workshop 6 De sportvereniging als hefboom voor kinderen en jongeren? Congres Uit de Marge 20 november 2012 Huis van de Sport Berchem 2-7-20141."

Verwante presentaties


Ads door Google