De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Parkeren in de binnenstad Voorstel 2011

Verwante presentaties


Presentatie over: "Parkeren in de binnenstad Voorstel 2011"— Transcript van de presentatie:

1 Parkeren in de binnenstad Voorstel 2011
3 november 2011

2 Uitgangspunten voor nieuw parkeerbeleid
Leesbaar De geldende parkeertarieven en parkeerduur zijn duidelijk en begrijpbaar weergegeven op parkeerautomaten en op publicaties. De geldende parkeerregimes zijn zowel op straat als in andere communicatie duidelijk (website, publicaties, bedrijven,…). Communiceerbaar Het parkeerbeleid kadert in het algemeen functioneren van de stad. We willen de juiste maatregel op de juiste plaats. Samenhangend

3 Parkeren– principes voor een goed parkeerbeleid
- Randparkings moeten aantrekkelijk zijn met goede busfrequentie naar centrum. - Dichter parkeren bij het stadshart is duurder dan parkeren aan de rand. Het stadshart is autoluw/autovrij en biedt ruimte aan voetgangers en fietsers. - Een hoge parkeerrotatie in het centrum houdt het centrum toegankelijk. - Parkeren aan de rand kan voor langere duur dan in het centrum. - Langparkeren op parkings is aantrekkelijker dan langparkeren op straat. Op parkings kan een dagtarief gelden i.p.v. een max. parkeerduur. Bewoners kunnen met hun bewonerskaart in hun woonomgeving terecht. Periode gratis (15’/30’) is voor iedereen beschikbaar, ook aan de P-automaat. Een parkeerregime mag niet voor verwarring of onduidelijkheid zorgen. Parkeermogelijkheden worden duidelijk bewegwijzerd vanaf de Ring. Parkeerbeleid ondersteunt beleid rond economie, wonen, cultuur,…

4 Parkeren – principes zoals gehanteerd tijdens mobiliteitsplatform

5 Overlegmomenten april/mei Onderzoek: P-druk, gebruik automaten, problemen signaleren,… mei CBS  overzicht problemen & aanduiding prioritaire aanpassingen. juni Bespreking CBS  parkeren voorleggen aan 1ste platform. 6 sept. Bespreking platform – principes voor goed parkeerbeleid. 21 sept. Commissie 1 - terugkoppeling reacties vanuit platform. 26 sept. Bespreking CBS - terugkoppeling reacties vanuit platform. sep./okt. Overleg APCOA en VINCI i.v.m. mogelijke aanpassingen. 6 okt. Onderwijsraad - terugkoppeling reacties vanuit platform. 13 okt. CBS - mogelijke aanpassingen in retributiereglement GR. 20 okt. Bespreking CBS - overzicht van alle aanpassingen parkeren. 20 okt. Extra commissie 1 - overzicht van prioritaire aanpassingen. 25 okt. Toelichting voor Driezenstraat – verwachte wijzigingen in P-regime. 7 nov. GR - retributiereglement parkeren & gemeentelijke P-kaarten.

6 Voorstel parkeerregime per zone
Gratis parkeren voor onbeperkte duur. €0,60/uur Max. 5 uur (dus max. €3,00) 15’ gratis met ticket of Turnhouts Kwartiertje Betalend van ma. t.e.m. vrij. / ma. t.e.m. za. - 9u tot 18u. Muylenberg, Loechtenberg, Lindekens, Paters, Hannuit. 1ste uur: €1,80 – 2de uur: €1,60 - 3de uur: €1,40 – 4de uur: €1,20 Dagtarief: €6 (vanaf 4 uur parkeren) 15’ gratis met ticket of met Turnhouts Kwartiertje Betalend van maandag tot en met zaterdag – 9u tot 18u. Werkerskaart toegestaan. €1,80/uur max. 2 uur (dus max. €3,60) 1ste uur: €2,00 – 2de uur: €3,00 Max. 2 uur (dus max. €5,00) 30’ gratis met ticket

7 Voorstel parkeerregime per zone (-Oud-Strijderslaan & Stwg. Antwerpen)

8 Parkeren: Werkerskaarten
Parkeren voor onbeperkte duur. P Hannuit, P Lindekensstraat, P Patersstraat, P Muylenberg, P Loechtenberg, P Kongoplein. tarief verlagen tot €200/jaar – €20/maand = ca. €1/dag meer dan 1 kenteken per kaart.

9 Parkeren: Voorstel bewonerszones
geen parkeerplaatsen voorbehouden. Extra bewonerszone omgeving Grote Markt Aanpassing Korte Begijnenstraat (B  A) Aanpassing De Merodelei (G  E) Aanpassing Driezenstraat

10 Retributiereglement op het parkeren &
Reglement uitreiking gemeentelijke parkeerkaart Aanpassingen zone betalend parkeren (grens & straten & Parking Hannuit). Aanpassingen in de bewonerszones (De Merodelei, Korte Begijnenstraat, centrum) Aanpassen van parkeertarieven en parkeerduur op straten en parkings. Invoeren van een nieuwe bewonerszone in het centrum. Aanpassingen werkerskaarten: 2 kentekens per kaart en verlaagd tarief van €20/maand, €200/jaar. Aanpassing bezoekerskaart: geen extra aankoop mogelijk omwille van wegvallen flankerende zone. Invoeren van 15’ en/of 30’ gratis parkeren via drukknop. Retributie €20 per volledige dag in plaats van per halve dag.

11 Parkeren: Wat wordt hiermee opgelost (25-puntenlijst)
Turnhouts Kwartiertje – 15’ gratis uitbreiden. Afschaffen van de zone ‘voorbehouden voor gemeentelijke parkeerkaart’. Aanpassen van parkeertarieven – parkeerduur. Zaterdag gratis parkeren – straten herbekijken volgens noodzaak. Aanpassing van de grenzen van de zone met parkeerregime. Werkerskaarten  aanpassing van tarief + locaties. Bijkomende randparkings + verbeterde faciliteiten. Aanpassen van parkeerregeling op Hannuitparking. Aanpassing van het systeem van bezoekerskaarten. Verbeterde signalisatie naar parkings. Gestructureerd overleg rond mobiliteit. Overleg met Apcoa & Vinci – overeenkomsten herbekijken. Communicatieplan i.v.m. timing van wijzigingen Promotieacties Verbeteren van kwaliteit en veiligheid rondom de parkings Oplossing voor noodzakelijk parkeren in zones met parkeerverbod. Oplossing voor bewonersparkeren in winkelkern & winkelgroeigebied. Anticiperen op periode van de bouw van Turnova en/of Lebon. Tarief 2de bewonerskaart / bewonerskaart tijdens verbouwingen. Herbekijken van de bewonerszones. Aanpassing van tarief halve/hele dag parkeren (retributie). Afspraken met politie & Apcoa over controle op parkeren + evaluatie. Afstemmen met duurzaamheid, ruimtelijke ordening, mobiliteit,… Afstemming met Parkstad. Invoering van parkeerregime op parking NMBS.


Download ppt "Parkeren in de binnenstad Voorstel 2011"

Verwante presentaties


Ads door Google