De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 1."— Transcript van de presentatie:

1 ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 1

2 VOORDAT WE BEGINNEN Wie ben ik Erik Einmahl, 4e jaars IO’er.
Illustrator Cursus 3 avonden: 11 november 18 november 25 november Nodig Software: Adobe Illustrator CS4 (CS3 kan ook, maar CS4 heeft een sterke voorkeur i.v.m. praktische aspecten) Hardware: UT Laptop of later met muis. ILLUSTRATOR – AVOND 1

3 IN DEZE CURSUS DEEL 1 [11 november, vandaag dus]
Kennismaking met Illustrator Basisobjecten tekenen Oefening: gitaar tekenen DEEL 2 [18 november] Kleur Brushes Oefening: gitaar DEEL 3 [25 november] Overige onderwerpen ILLUSTRATOR - DEEL 1

4 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 1/8
Waarom Illustrator? Vector vs. Pixel Mathematische benadering vs. raster Afmetingen onbelangrijk Multimediaal (posters, visitekaartjes) Gebruik Illustrator voor grafische aspecten voor: Logo’s Posters Visitekaartjes Overig drukwerk (Dynamische afmetingen) vector vs pixel ILLUSTRATOR - DEEL 1

5 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 2/8
ILLUSTRATOR - DEEL 1

6 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 3/8
Maak nieuw bestand Stel nieuw bestand in Naam Kies eventueel standaard afmeting Grootte (let op eenheid!) Kleurmodus (RGB, CMYK) Pixels of cm/mm? ILLUSTRATOR - DEEL 1

7 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 4/8
ILLUSTRATOR - DEEL 1

8 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 5/8
Preferences (voorkeuren) Edit > Preferences Deze staan hoofdzakelijk al goed. Pas even de Guides & Grid aan. ILLUSTRATOR - DEEL 1

9 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 6/8
Opmaken van “Workspace” Wij gebruiken “Essentials” Werkbalken toevoegen aan workspace Via “Window” in de taakbalk ILLUSTRATOR - DEEL 1

10 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 7/8
Bestand opslaan Standaard Illustrator file Extensie .ai (Adobe Illustrator) ILLUSTRATOR - DEEL 1

11 2. BASISTECHNIEKEN Objecten Illustrator maakt gebruik van objecten. Objecten bestaan uit een fill (vulling), een path (pad) en ankerpoints (ankerpunten). Met objecten bouw je alles op. Fills en paths kun je apart aanpassen (komt later) ILLUSTRATOR - DEEL 1

12 2. BASISTECHNIEKEN Basisvormen ILLUSTRATOR - DEEL 1

13 2. BASISTECHNIEKEN Basisvormen Met basisvorm geselecteerd -> 1 keer klikken in document levert dialoogscherm op. Grootte en andere features aanpassen. Klik OK en object wordt gemaakt. Basisvormen Of gewoon slepen, maar dan kun je geen instellingen opgeven. ILLUSTRATOR - DEEL 1

14 2. BASISTECHNIEKEN Basisvormen
Handige shortcuts voor tekenen van basisfiguren met behulp van slepen (dus zonder dialoogscherm) : [SHIFT] ingedrukt = object schaalt proportioneel [ALT] ingedrukt = object schaalt vanuit het midden Combinatie [SHIFT]+[ALT] = object schaalt proportioneel vanuit het midden. Grouperen van vormen Selecteer alles dat je wilt groeperen Rechtermuisknop -> Group Of druk simpelweg op [G] Ungroup kan op dezelfde manier. ILLUSTRATOR - DEEL 1

15 2. BASISTECHNIEKEN Vrije vormen
Zelf vormen maken kan op verschillende manieren: Pen-tool [P] : Bezierpaden maken. Pencil-tool [N] : Free-hand paths tekenen Brush-tool [B] : Geavanceerd Free-hand objecten tekenen. (DEEL 2) ILLUSTRATOR - DEEL 1

16 2. BASISTECHNIEKEN Pen-tool (1/2) Bezierpaden Ankerpoints plaatsen
Hellingshoek per ankerpoint bepalen. Veel controle Pen-tool tekent: Ankerpoints Paths Fills Oefening baart kunst! ILLUSTRATOR - DEEL 1

17 2. BASISTECHNIEKEN Pen-tool (2/2) [ALT] indrukken = ‘Knik’ maken
Ankerpoint toevoegen/ verwijderen: ILLUSTRATOR - DEEL 1

18 2. BASISTECHNIEKEN Pencil Freehand tekenen. Vereist ‘steady drawing’.
Ankerpoints automatisch geplaatst. Is ook een Bezierpad, alleen automatisch. Pencil-tool tekent: Ankerpoints Paths Fills ILLUSTRATOR - DEEL 1

19 3. BASISTECHNIEKEN Lijnen Met de Line-tool [\] kun:
Enkele lijnen trekken Twee ankerpoints (begin en eind) Geen fill Lijnen vormgen geen object! Het blijven losse lijnen! ILLUSTRATOR - DEEL 1

20 2. BASISTECHNIEKEN Organisatie van Illustratie Maak slim gebruik van layers! Objecten naar Layers verplaatsen Selecteer objecten -> selecteer de layer in layers panel (right toolbar) Arrange -> Send to Current Layer ILLUSTRATOR - DEEL 1

21 2. BASISTECHNIEKEN Object Arrangement binnen layer Binnen één layer kun je ook objecten over elkaar leggen. Dit heet Arrange’en (Rangschikken) Rechtermuisknop op object -> Arrange Voorbeeld bring to front ILLUSTRATOR - DEEL 1

22 2. BASISTECHNIEKEN Selecties maken Selection Tool [V]
Zwart pijltje Gehele objecten selecteren (Fills, ankerpoints, paths….alles) Direct Selection Tool [A] Wit pijltje Ankerpoints selecteren Paths selecteren Dus geen hele objecten Paths , ankerpoints en ankerpointcontrols verplaatsen. ILLUSTRATOR - DEEL 1

23 2. BASISTECHNIEKEN Paths bewerken
Samenvoegen Ankerpoints selecteren -> Objects -> Path -> Join of [CTRL + J] Ankerpoints verplaatsen (met Pen-tool) Ankerpoints toevoegen (met Pen-tool) Strokes toekennen (rechts de oranje kleur, de blauwe lijn is het path) ILLUSTRATOR - DEEL 1

24 2. BASISTECHNIEKEN Strokes Strokes zijn de zichtbare lijnen op een paths. Bezier-path zonder stroke Bezier-path met stroke ILLUSTRATOR - DEEL 1

25 2. BASISTECHNIEKEN Strokes Strokes aanpassen met Strokes panel, Rechter Toolbar (Window> Stroke) ILLUSTRATOR - DEEL 1

26 2. BASISTECHNIEKEN Basiskleuren aanpassen Snel even kleur van de stroke en de fill aanpassen? Links beneden. Dubbelklik op de fill-color of de stroke-color. ILLUSTRATOR - DEEL 1


Download ppt "ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 1."

Verwante presentaties


Ads door Google