De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 1. VOORDAT WE BEGINNEN Wie ben ik Erik Einmahl, 4 e jaars IO’er. Illustrator Cursus 3 avonden: •

Verwante presentaties


Presentatie over: "ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 1. VOORDAT WE BEGINNEN Wie ben ik Erik Einmahl, 4 e jaars IO’er. Illustrator Cursus 3 avonden: •"— Transcript van de presentatie:

1 ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 1

2 VOORDAT WE BEGINNEN Wie ben ik Erik Einmahl, 4 e jaars IO’er. Illustrator Cursus 3 avonden: • 11 november • 18 november • 25 november Nodig • Software: Adobe Illustrator CS4 (CS3 kan ook, maar CS4 heeft een sterke voorkeur i.v.m. praktische aspecten) • Hardware: UT Laptop of later met muis. ILLUSTRATOR – AVOND 12

3 IN DEZE CURSUS DEEL 1 [11 november, vandaag dus] 1.Kennismaking met Illustrator 2.Basisobjecten tekenen 3.Oefening: gitaar tekenen DEEL 2 [18 november] 1.Kleur 2.Brushes 3.Oefening: gitaar DEEL 3 [25 november] 1.Overige onderwerpen ILLUSTRATOR - DEEL 13

4 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 1/8 Waarom Illustrator? • Vector vs. Pixel • Mathematische benadering vs. raster • Afmetingen onbelangrijk • Multimediaal (posters, visitekaartjes) Gebruik Illustrator voor grafische aspecten voor: • Logo’s • Posters • Visitekaartjes • Overig drukwerk • (Dynamische afmetingen) ILLUSTRATOR - DEEL 14 vector vs. pixel

5 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 2/8 ILLUSTRATOR - DEEL 15

6 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 3/8 ILLUSTRATOR - DEEL 16 1.Maak nieuw bestand 2.Stel nieuw bestand in Naam Kies eventueel standaard afmeting Grootte (let op eenheid!) Kleurmodus (RGB, CMYK) Pixels of cm/mm?

7 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 4/8 ILLUSTRATOR - DEEL 17

8 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 5/8 ILLUSTRATOR - DEEL 18 Preferences (voorkeuren) Edit > Preferences Deze staan hoofdzakelijk al goed. Pas even de Guides & Grid aan.

9 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 6/8 ILLUSTRATOR - DEEL 19 Opmaken van “Workspace” Wij gebruiken “Essentials” Werkbalken toevoegen aan workspace Via “Window” in de taakbalk

10 1. KENNISMAKING MET ILLUSTRATOR 7/8 ILLUSTRATOR - DEEL 110 Bestand opslaan Standaard Illustrator file Extensie.ai (Adobe Illustrator)

11 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 111 Objecten Illustrator maakt gebruik van objecten. Objecten bestaan uit een fill (vulling), een path (pad) en ankerpoints (ankerpunten). Met objecten bouw je alles op. Fills en paths kun je apart aanpassen (komt later)

12 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 112 Basisvormen

13 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 113 Basisvormen Met basisvorm geselecteerd -> 1 keer klikken in document levert dialoogscherm op. Grootte en andere features aanpassen. Klik OK en object wordt gemaakt. Basisvormen Of gewoon slepen, maar dan kun je geen instellingen opgeven.

14 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 114 Basisvormen Handige shortcuts voor tekenen van basisfiguren met behulp van slepen (dus zonder dialoogscherm) : • [SHIFT] ingedrukt = object schaalt proportioneel • [ALT] ingedrukt = object schaalt vanuit het midden • Combinatie [SHIFT]+[ALT] = object schaalt proportioneel vanuit het midden. Grouperen van vormen Selecteer alles dat je wilt groeperen Rechtermuisknop -> Group Of druk simpelweg op [G] Ungroup kan op dezelfde manier.

15 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 115 Vrije vormen Zelf vormen maken kan op verschillende manieren: • Pen-tool [P] : Bezierpaden maken. • Pencil-tool [N] : Free-hand paths tekenen • Brush-tool [B] : Geavanceerd Free-hand objecten tekenen. (DEEL 2)

16 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 116 Pen-tool (1/2) • Bezierpaden • Ankerpoints plaatsen • Hellingshoek per ankerpoint bepalen. • Veel controle Pen-tool tekent: • Ankerpoints • Paths • Fills Oefening baart kunst!

17 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 117 Pen-tool (2/2) • [ALT] indrukken = ‘Knik’ maken • Ankerpoint toevoegen/ verwijderen:

18 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 118 Pencil • Freehand tekenen. • Vereist ‘steady drawing’. • Ankerpoints automatisch geplaatst. • Is ook een Bezierpad, alleen automatisch. Pencil-tool tekent: • Ankerpoints • Paths • Fills

19 3. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 119 Lijnen Met de Line-tool [\] kun: • Enkele lijnen trekken • Twee ankerpoints (begin en eind) • Geen fill • Lijnen vormgen geen object! Het blijven losse lijnen!

20 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 120 Organisatie van Illustratie Maak slim gebruik van layers! Objecten naar Layers verplaatsen Selecteer objecten -> selecteer de layer in layers panel (right toolbar) Arrange -> Send to Current Layer

21 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 121 Object Arrangement binnen layer Binnen één layer kun je ook objecten over elkaar leggen. Dit heet Arrange’en (Rangschikken) Rechtermuisknop op object -> Arrange Voorbeeld bring to front

22 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 122 Selecties maken 1.Selection Tool [V] – Zwart pijltje – Gehele objecten selecteren (Fills, ankerpoints, paths….alles) 2.Direct Selection Tool [A] – Wit pijltje – Ankerpoints selecteren – Paths selecteren – Dus geen hele objecten – Paths, ankerpoints en ankerpointcontrols verplaatsen.

23 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 123 Paths bewerken 1.Samenvoegen Ankerpoints selecteren -> Objects -> Path -> Join of [CTRL + J] 2.Ankerpoints verplaatsen (met Pen-tool) 3.Ankerpoints toevoegen (met Pen-tool) 4.Strokes toekennen (rechts de oranje kleur, de blauwe lijn is het path)

24 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 124 Strokes Strokes zijn de zichtbare lijnen op een paths. Bezier-path zonder stroke Bezier-path met stroke

25 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 125 Strokes Strokes aanpassen met Strokes panel, Rechter Toolbar (Window> Stroke)

26 2. BASISTECHNIEKEN ILLUSTRATOR - DEEL 126 Basiskleuren aanpassen Snel even kleur van de stroke en de fill aanpassen? Links beneden. Dubbelklik op de fill-color of de stroke-color.


Download ppt "ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 1. VOORDAT WE BEGINNEN Wie ben ik Erik Einmahl, 4 e jaars IO’er. Illustrator Cursus 3 avonden: •"

Verwante presentaties


Ads door Google