De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bouw de school voor jezelf •Over uitdagingen en valkuilen Harry Gankema

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bouw de school voor jezelf •Over uitdagingen en valkuilen Harry Gankema"— Transcript van de presentatie:

1

2 Bouw de school voor jezelf •Over uitdagingen en valkuilen Harry Gankema

3 Je eerste huis… Bouw je voor je vijand… Je tweede voor je vrienden… Je derde voor jezelf…

4 Advies nummer 1: Begin bij de derde school!

5 Kun je de ervaringen van anderen kopiëren? “On ne voit bien qu'avec le cœur” Antoine de Saint-Exupéry HOMMAGE MULTILINGUE AU PETIT PRINCE Probeer de bouwtekening niet te doorgronden, maar het gevoel dat je deelt!

6 Wat is die droom? •Niet doceren wat je kwijt wilt, maar geven wat een ander nodig heeft •Niet de overdracht zo goed mogelijk regelen, maar de context zo rijk mogelijk maken! •Over 10 jaar moet de leerling het met zijn hersens doen en niet met jouw les…

7 Leren vanuit de aanbieder: de stapelbenadering •Leren is het verzamelen van ontbrekende informatie -K → K ’. leren = Δk

8 Methode Leraar Leerling Methode Leraar Leerling Methode Leraar Leerling Methode Leraar Leerling Methode Leraar Leerling Methode Leraar Leerling Methode Leraar Leerling Methode Leraar Leerling ICT als extra in de klas

9 •Leren is de neurale verandering die ontstaat naar aanleiding van de waardering van een mentaal/fysieke actie. -leren = K → K -Leren is een verandering van de homeostase Leren vanuit de ontvanger: de veranderbenadering Badhuis Wasserette Badhuis Wasserette

10 Methode Leraar Leerling

11 De kennispyramide I IV III II Kunnen Weten Verwoorden Begrijpen

12 Advies nummer 2: Niet curriculumontwerp, maar curriculumregie. Hoe kan ik ervaringen regisseren die iemand veranderen?

13 Kennismodel Wereld 1 Formaliseren kennis Wereld 3 Wereld 2 LerenStuderen

14 inzichten feiten vaardigheden attitudes Leerdoelen ‘De Praktijk’ Fysieke werkelijkheid ‘De Competenties’ Psychologisch ‘De feitenkennis’ talig

15 Didactiek Didactiek/werkvorm Ontdekken in sociale context Leerdoel Opbouwen inzichtDoor/inzicht Leerresultaat Oefenen in ondersteunende omgeving Continue feedback, opvoeden Opbouwen van routines Opbouwen van attitudes Vaardigheid Gedrag ‘De Competenties’ Psychologisch ‘De feitenkennis’ talig ‘De Praktijk’ Fysieke werkelijkheid inzichten feiten vaardigheden attitudes

16 WerkvormGem. prijsMet functiedifferentiatie Klassikale les Just in time Begeleiding vrd.h. Begeleiding on the job Productie begeleiding afspraak Proces begeleiding afspraak Onbegeleid Stagebegeleiding € 202 € 36 € 101 € 504 € 312 € 388 € 0 € 284 € 179 € 32 € 63 € 382 € 276 € 269 € 0 € 176

17 VakWerk vorm Leerj1% tijd % kosten Groep gr. Prijs / dln Incl voorber Per uur Prestatie onbegel.3d302,7%0,0%21 € - Install. Techn.1b1,3160,1% 21 € 3,54 € 4,43 € 2,69 Bouwfysica1b2,6320,2% 21 € 7,08 € 8,85 € 2,69 Bouwmeten1b2,6320,2% 21 € 7,08 € 8,85 € 2,69 Gesch. Bouwtechn.1b5,2630,5% 21 € 14,16 € 17,70 € 2,69 Handm. Schetsen1b5,2630,5% 21 € 14,16 € 17,70 € 2,69 Perspectief1b5,2630,5% 21 € 14,16 € 17,70 € 2,69 Bouwkosten1b5,2630,5% 21 € 14,16 € 17,70 € 2,69 Materiaalkennis1b7,8950,7% 21 € 21,24 € 26,55 € 2,69 Praktijkleer1b7,8950,7% 21 € 21,24 € 26,55 € 2,69 Toegep. mechanica1b10,530,9%1,0%21 € 28,32 € 35,40 € 2,69 Stage428325,2%7,7%44 € 227,11 € 283,88 € 0,80 Klasbegel burgersch3c908,0%8,2%21 € 242,14 € 302,68 € 2,69 Prest beg in stamgr3b756,7%8,5%17 € 249,26 € 311,58 € 3,32 Groepsbegel.3c37,53,3%9,0%8 € 264,84 € 331,05 € 7,06 Wis/nat1a12010,7%11,0%21 € 322,86 € 403,57 € 2,69 Prestatie begel.3a15013,4%13,7%21 € 403,57 € 504,46 € 2,69 Indiv. Begel.3c37,53,3%14,4%5 € 423,75 € 529,69 € 11, ,0% € 2.940,68 € 3.675,85

18 Vaardig heid Competenties Vaardig heid Competenties Vaardig heid Competenties Simulaties, opdrachten Documentatie, informatie Oefenruimte bij simulatie Opvoedingsomgeving Permanente oefenruimtes Algemene vaardigheden

19 Advies nummer 3: Elk moment heb je keuzevrijheid om je didactiek te kiezen. Leg die keuze niet van te voren vast.

20 Leerkracht Leerling Tijdseenheden Ruimte: Kennisgebieden Methode bij vak 50 min. Als leeromgevingen teruggebracht zijn tot 1 kennisgebied en één vaste tijdseenheid dan is het onmogelijk om samenhang tussen kennisgebieden aan te brengen en om leerpsychologische principes toe te passen die meer tijd vragen dan 50 minuten

21 Docenten Leerling Tijdseenheden Ruimte: Kennisgebieden Open. Competentie inhoud Intentioneel leren Als leeromgevingen 100% intentioneel zijn dan kan de snelheid van het leren nooit hoger zijn dan wat door ontwerpers vooraf is voorzien. De ontwerpers en uitvoerders bepalen de leertijd en efficiency.

22 Leerbronnen Leerling Tijdseenheden Open. Potentieel leren Leer- organisatie Formeel beschikbaar Informeel mogelijk Als leeromgevingen potenties tot leren hebben dan is het mogelijk dat dln. ‘A’ in twee omgevingen dezelfde resultaten haalt als ‘B’ in vier. Individuele fluctuaties zijn mogelijk en beheersbaar.

23 Advies nummer 4: Als je precies weet wat er getoetst wordt in deze leeromgeving, zie je niet meer wat er geleerd wordt…

24 Opslag •Op welke leeftijd snapt een kind de Nederlandse grammatica? •Hadden we het leerproces op driejarige leeftijd kunnen versnellen door de lerende zicht te geven op het totale leerproces en hem verantwoordelijk te maken voor de verwerving

25 Begeleiding en coaching •Begeleiding en coaching zijn belangrijke functies in het CGO! •25% van het nieuwe functiehuis gaat op aan functies die we eerst niet hadden, voor zaken die we altijd al deden

26 Opslag •Het puberende brein: zelfsturing en zelfstandigheid zijn belangrijke zaken om te leren. •Maar het maakt de invoering van CGO een stuk makkelijker als je het direct van je leerlingen eist! ••

27 Advies nummer 5: Voorkom modernismen. Moet er altijd gereflecteerd worden, is begeleiding per definitie een specialisme, wat betekent zelfsturing eigenlijk?

28 De filosofie van Lucas •School verandert van productieoriëntatie naar dienstverleningsoriëntatie. •Ondernemerschap gericht op primair proces •Leiding door coaching, communicatie door ‘Being there, walking and linking’. •Alleen overleg om primair proces voor direct overzienbare periode praktisch te regelen •Problemen oplossen en implementaties bespreken aan de hand van concrete casuïstiek.

29 Feedback door het systeem Strategie Tactisch operationeel Uitvoering Bedrijf, School Bijstelling strategie Zo werkt het niet Bijstelling instructie, operationele inrichting, verheldering Ik krijg het niet werken

30 Faciliteiten Staf CvB: Sturing. strategie Dir. Onderw.: Prim. Proces Sint Lucas Teamcoord.: Prim. Pr. profiel Teamleden Sturing Ondern.sch Budget Beleid

31 Feedback door het systeem Strategie Tactisch operationeel Uitvoering Bedrijf, School Strategie Tactisch operationeel Uitvoering Zo werkt het niet Bijstelling strategie Zo werkt het niet Bijstelling instructie, operationele inrichting, verheldering Ik krijg het niet werken Ik zorg als professional wel dat het werkt “ Top down werkt niet” “Minder sturing, meer overleg”

32 Vervreemding Rationaliteit Realiteit Integratie?

33 Advies nummer 1: Heb een droom, kijk bij elkaar hoe je die verwezenlijkt, kijk af, deel, droom, denk en doe. Zeker de beslissers.


Download ppt "Bouw de school voor jezelf •Over uitdagingen en valkuilen Harry Gankema"

Verwante presentaties


Ads door Google