De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

regionale economie lokale economie centrumbeheer detailhandel toerisme plaatsmarketing.

Verwante presentaties


Presentatie over: "regionale economie lokale economie centrumbeheer detailhandel toerisme plaatsmarketing."— Transcript van de presentatie:

1

2 regionale economie lokale economie centrumbeheer detailhandel toerisme plaatsmarketing

3 Zeebrugge, 29 september 2011 KMO & Haven

4 4 Probleemstelling  Uitgangshypothese: “Ondernemingen in de haven doen voor hun toelevering vaak een beroep op ondernemingen buiten West-Vlaanderen”  Maar:  Klopt dit wel?  Waarom doen ze geen beroep op West-Vlaamse KMO’s?  Voor welke producten wel/niet?  Investeringsgoederen  Procesgerelateerde goederen en diensten  Kleinere werkingskosten

5 5 Enquête  317 enquêtes verstuurd naar bedrijven actief in de haven van Zeebrugge  Respons: 11% (volledig ingevuld)

6 6 Profiel respondenten: hoofdactiviteit HoofdactiviteitIn aantal Expeditie / douane8 Wegtransport8 Bouwgerelateerde activiteiten5 Goederenbehandeling5 Toelevering voor havenactiviteiten - technisch onderhoud en herstel5 Opleidingen, expertise auto's maritiem, baggerfirma, media4 Intermodaal transport, toegewijde logistiek,...3 Visserij (visvangst en veiling)3 Zakelijke dienstverlening (accountant, consultant, uitzendbureau, …)3

7 7 Profiel respondenten: hoofdactiviteit HoofdactiviteitIn aantal Grondreinigingscentrum, brandstoffen2 Visgroothandel2 Magazijnopslag2 Rederij en scheepsagent2 Havenbestuur 1 Goederenverwerking (excl. van vis en andere voedingsproducten)1 Visverwerking1 Totaal55

8 8 Investeringsgoederen

9 9 Belangrijkste investeringsgoederen In aantal In procent van het aantal respondenten Aankoop installaties, machines en materieel2787,1 Aankoop kantoormaterieel - meubilair2167,7 Bouw - ruwbouw1858,1 Bouw - installatie (sanitair, elektriciteit,...)1548,4 Bouw - afwerking (deuren, ramen, poorten,...)1548,4 Aankoop van auto1341,9 Aankoop van vrachtwagen1135,5 Aankoop van vaartuig26,5 Totaal31393,5

10 10 In aantalIn procent West-Vlaanderen7866,1 Rest van België3428,8 Buitenland65,1 Totaal118100,0 Investeringsgoederen: Locaties waar men het product aankoopt Indien de goederen in West-Vlaanderen worden aangekocht:  70% in Brugge

11 11 Investeringsgoederen: Redenen waarom men voor een bepaalde leverancier of dienstverlener kiest In aantalIn procent Kostprijs7339,7 Kwaliteit6434,8 Nabijheid2614,1 Historisch gegroeid94,9 Leverancier is tevens klant63,3 Openbare aanbesteding52,7 Groepscontract10,5 Totaal184100,0

12 12 Installaties, machines en materieel  89% aankoop in België  32% in West-Vlaanderen (8 respondenten)  Brugge (6 van de 8 respondenten)  68% in de rest van België (17 respondenten)  Oost-Vlaanderen (7 van de 16 respondenten)  Antwerpen (6 van de 16 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (67% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (70% van het aantal respondenten)

13 13 Kantoormateriaal  100% aankoop in België  68% in West-Vlaanderen (13 respondenten)  Brugge (10 van de 13 respondenten)  32% in de rest van België (6 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (68% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (47% van het aantal respondenten)  Nabijheid (37% van het aantal respondenten)

14 14 Bouw: ruwbouw  100% aankoop in België  61% in West-Vlaanderen (11 respondenten)  Brugge (5 van de 11 respondenten)  Kortrijk (2 van de 11 respondenten)  39% in de rest van België (7 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (67% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (50% van het aantal respondenten)

15 15 Bouw: installatie (sanitair, elektriciteit, …)  100% aankoop in België  93% in West-Vlaanderen (13 respondenten)  Brugge (8 van de 12 respondenten)  7% in de rest van België (1 respondent)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (54% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (46% van het aantal respondenten)  Nabijheid (23% van het aantal respondenten)

16 16 Bouw: afwerking (deuren, ramen, poorten, …)  100% aankoop in België  83% in West-Vlaanderen (10 respondenten)  Brugge (5 van de 8 respondenten)  17% in de rest van België (2 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (57% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (43% van het aantal respondenten)

17 17 Auto’s  100% aankoop in België  92% in West-Vlaanderen (11 respondenten)  Brugge (9 van de 11 respondenten)  8% in de rest van België (1 respondent)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (50% van het aantal respondenten)  Nabijheid (50% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (33% van de respondenten)

18 18 Vrachtwagens  90% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (10 respondenten)  Brugge (8 van de 10 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kwaliteit (82% van het aantal respondenten)  Kostprijs (55% van het aantal respondenten)  Nabijheid (27% van het aantal respondenten)

19 19 Procesgerelateerde goederen en diensten

20 20 Procesgerelateerde goederen en diensten In aantal In procent van het aantal respondenten Water, gas, elektriciteit1435,9 Brandstof1128,2 Goederenvervoer1128,2 Onderhoud van installaties, machines en materieel820,5 Goederenopslag717,9 Goederenbehandeling615,4 Onderhoud van auto615,4 Reparatie van vrachtwagen615,4 Chemische producten512,8 Aankoop van toebehoren - vrachtwagen512,8 Onderhoud van gebouw512,8 Dienstverlening (advocaten, boekhouders, accountants, bedrijfsrevisoren, …)512,8 Belangrijkste procesgerelateerde goederen en diensten

21 21 Procesgerelateerde goederen en diensten In aantal In procent van het aantal respondenten Bouwmaterialen410,3 Producten afkomstig van de metaalnijverheid410,3 Leasing van vrachtwagen410,3 Onderhoud van vrachtwagen410,3 Reparatie van auto410,3 Aankoop van toebehoren - auto37,7 Leasing van auto37,7 Reparatie van installaties, machines en materieel37,7 Andere145,1 Totaal39338,5 Belangrijkste procesgerelateerde goederen en diensten

22 22 In aantalIn procent West-Vlaanderen 5962,8 Rest van België 2425,5 Buitenland 1111,7 Totaal 94100,0 Procesgerelateerde goederen en diensten: Locaties waar men het product aankoopt Indien de goederen in West-Vlaanderen worden aangekocht:  85% in Brugge

23 23 In aantalIn procent Kostprijs4835,0 Kwaliteit3928,5 Nabijheid1913,9 Historisch gegroeid1712,4 Leverancier is tevens klant75,1 Openbare aanbesteding32,2 Bereikbaarheid21,5 Hoofdkantoor21,5 Totaal137100,0 Procesgerelateerde goederen en diensten: Redenen waarom men voor een bepaalde leverancier of dienstverlener kiest

24 24 Brandstof  100% aankoop in België  86% in West-Vlaanderen (6 respondenten)  Brugge (5 van de 6 respondenten)  14% in de rest van België (1 respondent)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (43% van het aantal respondenten)  Nabijheid (43% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (29% van het aantal respondenten)

25 25 Goederenvervoer  100% aankoop in België  63% in West-Vlaanderen (5 respondenten)  Brugge (3 van de 5 respondenten)  37% in de rest van België (3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (75% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (50% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (25% van het aantal respondenten)

26 26 Onderhoud installaties, machines en materiaal  100% aankoop in België  67% in West-Vlaanderen (4 respondenten)  Brugge (3 van de 4 respondenten)  33% in de rest van België (2 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kwaliteit (83% van het aantal respondenten)  Kostprijs (50% van het aantal respondenten)  Nabijheid (33% van het aantal respondenten)

27 27 Goederenopslag  60% aankoop in België  33% in West-Vlaanderen (1 respondent)  Brugge  67% in de rest van België (2 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (40% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (20% van het aantal respondenten)  Leverancier is klant (20% van het aantal respondenten)  Hoofdkantoor beslist (20% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (20% van het aantal respondenten)

28 28 Goederenbehandeling  60% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (3 respondenten)  Brugge (2 van de 3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (40% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (40% van het aantal respondenten)  Nabijheid (20% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (20% van het aantal respondenten)

29 29 Onderhoud van auto’s  100% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (3 respondenten)  Brugge (2 van de 3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Nabijheid (67% van het aantal respondenten)  Kostprijs (33% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (33% van het aantal respondenten)

30 30 Reparatie vrachtwagens  100% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (5 respondenten)  Brugge (5 van de 5 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (60% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (60% van het aantal respondenten)  Nabijheid (40% van het aantal respondenten)

31 31 Bouwmaterialen  100% aankoop in België  80% in West-Vlaanderen (3 respondenten)  Brugge (3 van de 3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (75% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (25% van het aantal respondenten)  Nabijheid (25% van het aantal respondenten)  Openbare aanbesteding (25% van het aantal respondenten)

32 32 Kleinere werkingskosten

33 33 Belangrijkste kleinere werkingskosten Werkingskost In aantal In procent van het aantal respondenten Brandstof1542,9 Kantoorbenodigdheden (papier, pen,...) en drukwerk1131,4 Water, gas, elektriciteit1131,4 Afvalophaling720,0 ICT720,0 Verzekeringen andere dan personeel (brand, diefstal, rollend materieel, …)720,0 Onderhoud van installaties, machines en materieel514,3 Bewaking411,4 Advertenties, publiciteit411,4 Werkkledij en textielverzorging411,4

34 34 Belangrijkste kleinere werkingskosten Werkingskost In aantal In procent van het aantal respondenten Dienstverlening (advocaten, boekhouders, accountants, bedrijfsrevisoren)38,6 Opleidingen, vorming, bijscholing38,6 Leasing van vrachtwagen38,6 Onderhoud van gebouw38,6 Onthaalkosten en receptiekosten (catering)25,7 Leasing van installaties, machines en materieel25,7 Onderhoud van kantoormaterieel - meubilair25,7 Onderhoud van auto25,7 Reparatie van installaties, machines en materieel25,7 Andere822,9 Totaal35300,0

35 35 In aantalIn procent West-Vlaanderen5963,4 Rest van België2628,0 Buitenland88,6 Totaal93100,0 Kleinere werkingskosten: Locaties waar men het product aankoopt Indien de goederen in West-Vlaanderen worden aangekocht:  71% in Brugge

36 36 In aantalIn procent Kostprijs3729,1 Nabijheid3326,0 Kwaliteit3225,2 Historisch gegroeid1310,2 Monopolie Electrabel64,7 Leverancier is tevens klant32,4 Hoofdkantoor32,4 Totaal127100,0 Procesgerelateerde goederen en diensten: Redenen waarom men voor een bepaalde leverancier of dienstverlener kiest

37 37 Brandstof  92% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (12 respondenten)  Brugge (9 van de 12 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (62% van het aantal respondenten)  Nabijheid (54% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (23% van het aantal respondenten)

38 38 Kantoorbenodigdheden en drukwerk  89% aankoop in België  50% in West-Vlaanderen (4 respondenten)  Brugge (4 van de 4 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (44% van het aantal respondenten)  Nabijheid (33% van het aantal respondenten)  Hoofdkantoor beslist (22% van het aantal respondenten)

39 39 Afvalophaling  100% aankoop in België  80% in West-Vlaanderen (4 respondenten)  Brugge (3 van de 4 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (67% van het aantal respondenten)  Nabijheid (50% van het aantal respondenten)

40 40 ICT  86% aankoop in België  50% in West-Vlaanderen (3 respondenten)  Brugge (2 van de 3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (71% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (43% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (29% van het aantal respondenten)  Nabijheid (29% van het aantal respondenten)

41 41 Verzekeringen (exclusief personeel)  100% aankoop in België  71% in West-Vlaanderen (5 respondenten)  Brugge (3 van de 5 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Nabijheid (50% van het aantal respondenten)  Kostprijs (33% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (33% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (33% van het aantal respondenten)

42 42 Onderhoud installaties, machines en materiaal  100% aankoop in België  80% in West-Vlaanderen (4 respondenten)  Brugge (4 van de 4 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kwaliteit (60% van het aantal respondenten)  Kostprijs (40% van het aantal respondenten)  Nabijheid (40% van het aantal respondenten)

43 43 Bewaking  100% aankoop in België  50% in West-Vlaanderen (2 respondenten)  Brugge (2 van de 2 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kwaliteit (75% van het aantal respondenten)  Nabijheid (25% van het aantal respondenten)  Historisch (25% van het aantal respondenten)

44 44 Conclusies

45 45 Conclusie  Veel aankopen in West-Vlaanderen  investeringsgoederen (66%)  procesgerelateerde goederen (63%)  kleinere werkingskosten (63%)  Als aankopen in West-Vlaanderen:  investeringsgoederen: 70% in Brugge  procesgerelateerde goederen: 85% in Brugge  kleinere werkingskosten: 71% in Brugge

46 46 Conclusie  Redenen keuze leverancier of dienstverlener: KostprijsKwaliteitNabijheid Investeringsgoederen40%34%14% Procesgerelateerde goederen35%28%14% Kleinere werkingskosten29%25%26%

47 47 Vervolgtraject: gesprekken met grote spelers

48 48 Conclusies  Afhankelijkheid van moederbedrijf minder groot dan aanvankelijk vooropgesteld  eigen beslissingsmacht  Mogelijkheden samenwerking met KMO’s  Investeringsgoederen: miniem (zeer specifieke/nichegerichte nood)  Werkingsgoederen: grote bereidheid om met lokale spelers te werken  Keuze leverancier afhankelijk van:  Prijs (!!)  Kwaliteit en betrouwbaarheid dienstverlener

49 49 Algemene conclusie De haven biedt zeker afzetmogelijkheden voor KMO’s Maar deze moeten ZELF de stap naar de havenbedrijven zetten

50

51 Vragen of opmerkingen? Dank voor uw aandacht!


Download ppt "regionale economie lokale economie centrumbeheer detailhandel toerisme plaatsmarketing."

Verwante presentaties


Ads door Google