De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Asfalt en bitumendag 2010. Een goed of een slecht wegdek... wie betaalt de rekening? Jacob Groenendijk met dank aan Nico van den Berg KOAC-NPC.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Asfalt en bitumendag 2010. Een goed of een slecht wegdek... wie betaalt de rekening? Jacob Groenendijk met dank aan Nico van den Berg KOAC-NPC."— Transcript van de presentatie:

1 Asfalt en bitumendag 2010

2 Een goed of een slecht wegdek... wie betaalt de rekening? Jacob Groenendijk met dank aan Nico van den Berg KOAC-NPC

3 Inhoud Energieverbruik van een weg in verschillende levensstadia Energieverbruik van een auto Rolweerstand en wegdekkwaliteit Verschillen tussen asfalt en beton? Conclusie Vlakke wegen zijn goedkoper en milieuvriendelijker

4 Energieverbruik van een weg Wanneer “gebruikt” een weg de meeste energie? 1.Bij productie? 2.Bij transport? 3.Bij aanleg? 4.Tijdens gebruik? 5.Bij onderhoud? 6.Bij sloop?

5 Energieverbruik van een weg Het energieverbruik (Frankrijk) door gebruik van de weg is ca. 15 tot meer dan 100 keer zo groot als dat voor de bouw *) van de weg en het onderhoud over een periode van 30 jaar. *) bouw is inclusief transport, productie van grond- en bouwstoffen, aanleg en betonnen of stalen voertuigkeringen. Bron: Chappat en Bilal (Eurobitume & Eurasphalt Vienna 2004)

6 Energieverbruik (vlgs. Chappat en Bilal) Bron: Verkeerstype volgens LCPC-Setra klassificering Energieverbruik (MJ/m 2 ) Cumulatief tgv verkeer Doorgaand gewapend beton Ongedeuveld beton Warm asfalt Hoge stijfheid asfalt Koud asfalt Energieverbruik voor aanleg en 30 jaar onderhoud en tgv verkeer

7 Energieverbruik voertuig •Waar wordt de energie verbruikt? •Inertie (energie benodigd om het voertuig te versnellen en vertragen) •Interne wrijving (verliezen in motor en aandrijving) •Luchtweerstand (verliezen door wrijving met de lucht; toename evenredig met v 2 ) •Rolweerstand (verlies door vervorming van band, schokdempers en wegdek; onafhankelijk van v)

8 Weerstand

9 Energieverbruik •Inertie krachten: sterk afhankelijk van massa voertuig en verkeersituatie •Interne wrijving: vrij klein en onafhankelijk van verkeersituatie •Luchtweerstand: belangrijkste bron van verbruik bij hoge snelheid •Rolweerstand: bij alle snelheden een belangrijke bron van verbruik

10 Verdeling energieverbruik

11 Oorzaken verschillen •Stad: •veel versnellen en vertragen •max 60 km/h •Buitenweg: •beperkt versnellen en vertragen •max 90 km/h •Snelweg: •1x versnellen – constant 130 km/h – 1x vertragen

12 Band-wegdek contact •Een compromis tussen: •Veiligheid –Grip –Comfort •Schoon – Rolweerstand –Slijtage band en weg •Stil –Geluid binnen en buiten het voertuig

13 Rolweerstand komt voort uit: • •De cyclische vervorming van de band • •De vervorming van het wegdek • •Micro slip tussen band en wegdek • •Luchtweerstand rond de band • •Vervorming van schokdempers Wat is rolweerstand?

14 Mogelijkheden voor ingrepen •Optimaliseren van •Rubbereigenschappen van de band –Door bandenfabrikanten •Eigenschappen van het wegdek –Door (asfalt)producenten / aannemers •Micro-, macro- en megatextuur –Door producenten / aannemers •Luchtweerstand rond wiel –Door autobouwers? / velgkiezers?

15 Aanpassen stijfheid wegdek •De stijfheid (visco-elastisch gedrag) van het asfaltwegdek zou misschien aangepast kunnen worden, zodat de rolweerstand lager wordt. •De bijdrage is gering en daardoor moeilijk te meten maar verlagen van de rolweerstand zou tevens positieve gevolgen kunnen hebben voor de slijtweerstand van het materiaal.

16 Aanpassen textuur •De micro- en macro- en megatextuur hebben direct invloed op de rolweerstand. •Microtextuur is van het grootste belang voor grip / stroefheid en kan niet worden verkleind •Macro- en megatextuur (vlakheid) moeten zo klein mogelijk zijn, zodat de band niet wordt aangestoten en vervormd en schokdempers e.d. van het voertuig niet worden aangesproken. Bij voorkeur negatieve textuur. Wel diepe macro-textuur nodig voor waterafvoer (natte stroefheid)

17 Vlakheid/textuur vs brandstofverbruik Bron: H. Bendtsen, Technical note 023, DRI

18 Megatextuur

19 Braille-stopstrepen

20 Verschillen asfalt en beton? Cementbranche: 1.asfaltweg minder stijf dan betonweg, dus wiel op asfalt moet uit diepere kuil klimmen 1.asfalt visco-elastisch, dus energieverlies in wegdek Asfaltbranche: 1.niet materiaal is bepalend, maar totale constructie en VOORAL VLAKHEID en TEXTUUR

21 Overdreven beeld Cementindustrie heeft het volgende beeld bij asfaltwegen AsfaltBeton

22 IRI asfalt versus betonwegen HMA = Asfalt PCCP = Beton Gegevens uit Oregon

23 Rolweerstand – RMS textuurdiepte C RR =F R /N = weerstandskracht/normaalkracht Bron: I. Lopez Arteaga, TU/e, 7 e Silent Roads symp. 2010

24 Rolweerstand – RMS textuurdiepte C RR =F R /N = weerstandskracht/normaalkracht Bron: I. Lopez Arteaga, TU/e, 7 e Silent Roads symp. 2010

25 Rolweerstand – RMS textuurdiepte C RR =F R /N = weerstandskracht/normaalkracht ? Bron: I. Lopez Arteaga, TU/e, 7 e Silent Roads symp. 2010

26 Proefvakken Kloosterzande Bron: M+P course on tyre-road interaction nov 2010 Rolweerstand - wegdektypen C RR =F R /N = weerstandskracht/normaalkracht C RR ISO SMADAC DGD ZOABTL-ZOAB RUBBERS OPP.BEH

27 Conclusie •Hoe vlakker de weg, hoe minder energie verloren gaat in vervorming van banden en schokdempers. •Dus maak en houd de wegen vlak, want dat spaart brandstof tijdens de gehele levensduur van de weg. •Verder: –Besparing energiegebruik aanleg –Optimalisatie macrotextuur –Optimalisatie stijfheid/energieverlies verharding

28 Bovendien: Een vlakkere weg geeft: •meer rijcomfort •minder vermoeiing bestuurder •minder voertuigslijtage •minder ladingschade •langere levensduur weg Oh ja: Niet te hard rijden Banden op goede spanning


Download ppt "Asfalt en bitumendag 2010. Een goed of een slecht wegdek... wie betaalt de rekening? Jacob Groenendijk met dank aan Nico van den Berg KOAC-NPC."

Verwante presentaties


Ads door Google