De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005 Valérie Philippart Randstad Kortrijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005 Valérie Philippart Randstad Kortrijk."— Transcript van de presentatie:

1 Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005 Valérie Philippart Randstad Kortrijk

2 2 Inhoud van de workshop 1.Icma Studie ed – “Werken in de toekomst : turbulentie troef?” 2.Enkele cijfers 3.De “ideale” bediende? 4.Uitzendarbeid 5.Solliciteren

3 3 Icma Studie ed – “Werken in de toekomst : turbulentie troef?” Bevraging aan 5000 bedrijven

4 4 Bevraging bij bedrijven – enkele bevindingen (1) •De Belgische werkgever zal op de schaarste reageren door het organiseren van scholing van intern personeel en door het verhogen van de trouw aan het bedrijf. •Belgische werkgevers zijn niet meteen te vinden voor het (toekomstig) activeren van risicogroepen. •Uitzendarbeid wordt een steeds meer gebruikt aanwervingskanaal, gewoonlijk bij arbeiders en bedienden. •E-recruitment scoort tegen alle verwachtingen in opvallend laag.

5 5 •Fidelisering van werknemers gebeurt via zeer traditionele middelen. •Flexibiliteit draagt duidelijk algemene instemming weg bij de bedrijfsleiders. •Werkgevers situeren het flexibiliteitspotentieel van het bedrijf voor arbeiders en bedienden vooral in de capaciteit om meer verschillende taken uit te voeren en zich sneller aan te passen. Bevraging bij bedrijven – enkele bevindingen (2)

6 6 •Glijdende uren gelden als het belangrijkste flexibiliteitsinstrument, voor alle werknemerscategorieën. •De ondervraagde bedrijven zien het aandeel van thuiswerk in de toekomst groeien. •Werkgevers dringen aan op een verdere verlaging van de brutoarbeidskost. •Werkgevers zien heil in strengere werkloosheidscontroles van de kant van de overheid. Bevraging bij bedrijven – enkele bevindingen (3)

7 7 Enkele cijfers

8 8 •Verhouding TSO / Bachelor en hoger in % / 70%

9 9 Vacatures 2004 Meest gevraagde profielen - TSO •All-round administratief bediende •Bediende handel •Vertegenwoordiger •Receptioniste

10 10 Vacatures in 2004 TSO

11 11 Vacatures 2004 Meest gevraagde profielen - bachelor •Bediende commerciële binnendienst •Algemeen administratief bediende •Bediende boekhouding •Bediende logistiek / planning

12 12 Vacatures in 2004 Bachelor

13 13 Vacatures in 2004 Regionale verschillen •Noord-West Vlaanderen  Toeristische sector (Brugge en kust)  Haven Zeebrugge + aanverwanten  Flanders Language Valley  Handel en zakelijke dienstverlening  Bouw •Regio Roeselare – Izegem  Voeding  Metaal  Handel en zakelijke dienstverling  Bouw •Regio Kortrijk – Waregem  Textiel  Metaal  Handel en zakelijke dienstverlening  Bouw

14 14 De “ideale” bediende

15 15 Courantste taken •Telefonisch onthaal •Bestellingen opnemen •Bestellingen inputten •Opmaak en controle verzendnota’s •Voorraadbeheer •Opmaak van klantenfacturen •Debiteuren opvolging •Input en controle van leveranciersfacturen •Correspondentie •Mail verkeer •Beheer databases •Telefonische kontakten met klanten •Telefonische kontakten met leveranciers

16 16 De “ideale” bediende? (1) •Flexibel (ook mentaal) •Commercieel ingesteld (interne en externe klanten) •Gezonde assertiviteit •Zelfstandig werken •Leergierig •Positivief ingesteld •Stressbestendig •Communicatieve vaardigheden •Team geest •Zin voor organisatie •Stipt en nauwkeurig

17 17 De “ideale” bediende? (2) •TSO  Boekhouden – informatica  Secretariaat – talen  Kantoor  7e specialisatiejaar = troef ! •Bachelor  Managment assistant  Marketing  Logistiek managment  Accountancy

18 18 De “ideale” bediende? (3) •TSO  Talen : Nederlands, Frans (mondeling en vaak ook schriftelijk)  PC kennis : Word, Excel •Bachelor •Talen : Nederlands, Frans, Engels, Duits (mondeling én schriftelijk), bijkomende taal is een plus •PC kennis : Word, Excel, PowerPoint, Baan, SAP

19 19 Uitzendarbeid

20 20 Uitzendsector •Dagelijks uitzendkrachten 2 % van de actieve bevolking •Op jaarbasis uitzendkrachten waarvan studenten = 17% van de totale tewerkstelling in privé-sector •Omzet 2,638 miljard Euro per jaar

21 21 Uitzendsector regionaal Dagelijks uitzendkrachten: • Vlaanderen : 63 % • Wallonië : 26 % • Brussel : 11 %

22 22 Hoe werven bedrijven aan? •45,6% contract onbepaalde duur •37,4% uitzendarbeid •12,1% contract bepaalde duur •3,8% stagecontract •1,1% seizoenswerk

23 23 Uitzendkrachten: wie zijn ze? •57% mannen 43% vrouwen •13% jonger dan 21 jaar 65% jonger dan 30 jaar •63 % arbeiders 37 % bedienden

24 24 Misverstanden Uitzendarbeid geeft nooit kans op vast werk! 63 % van de uitzendkrachten heeft na 1 jaar vast werk! Uitzendarbeid wordt steeds meer ingezet als rekruteringskanaal

25 25 Solliciteren

26 26 Sollicitatiegesprek •Belangrijkste onderdeel van de sollicitatieprocedure •De kans om jezelf te verkopen •Doel: personeelsverantwoordelijke peilt naar jouw motivatie voor de job :  Kan je het?  Wil je het?  Pas je in het bedrijf?

27 27 Sollicitatiegesprek Het is logisch dat je zenuwen hebt. Een goede voorbereiding helpt je! Voorbereiding •bereid enkele vragen voor over de jobinhoud en voorwaarden •verzamel bedrijfsinformatie •zorg dat je weet of er tests voorzien zijn •wees jezelf!

28 28 Sollicitatiegesprek: wat zeg je? •Wees eerlijk en volledig •Staaf je beweringen met voorbeelden bv. de organisatie van het jaarlijkse mosselfestijn om hen te overtuigen van je organisatietalent •Aarzel niet om zelf vragen te stellen bv. was mijn antwoord duidelijk?

29 29 Sollicitatiegesprek: hoe zeg je het? •Er wordt gelet op je stem, je toon en je vlotheid van spreken •Wacht enkele seconden om te antwoorden •Praat niet te snel •Hou oogcontact met je interviewer •Let op je non-verbale communicatie: je begroeting, je kledij, je lichaamstaal

30 30 Wie weet, wint! Informeer je over het bedrijf, de activiteiten en de sector voordeel: •je komt over als een gemotiveerd en ondernemend persoon •hoe meer je weet, hoe betere en gedetailleerde vragen je kan stellen •indien je solliciteert via Randstad, bereidt jouw consulent je voor op dit gesprek

31 31 ‘Sterke’ vragen die je kan stellen •Hoe ontwikkelt de markt zich? •Heeft het bedrijf nog groeikansen? •Welk type van personeel werkt hier? •Aan wie moet ik rapporteren? •Kan ik voorgesteld worden aan de mensen met wie ik eventueel zou samenwerken? •Zijn er doorgroeimogelijkheden binnen dit bedrijf? •Hoe verloopt de verdere sollicitatieprocedure? •Wordt er een interne opleiding voorzien en hoelang duurt deze? •Waarom is deze functie vacant gekomen? •...

32 32 Vaak gestelde vragen aan sollicitanten •Waarom heb je voor deze opleiding gekozen? •Wat voor type student was je? •Wat weet je over ons bedrijf? •Wat vind je aantrekkelijk in deze functie? •Hoe zie je jouw loopbaan evolueren? •Wat zijn jouw 3 zwakste en 3 sterkste kanten? •Werk je graag in team of liever zelfstandig? •Welk startsalaris verwacht je? •Waarom ben jij de geschikte persoon voor deze job? •Wat wil je over 5 jaar bereikt hebben? •...

33 33 Tests •Persoonlijkheid •Kennis  Word, Excel  Talen : F, E, D •Vaardigheden  Administratieve nauwkeurigheid  Planning en organisatie •Redeneervermogen •Verbale analogieën •Rekenvaardigheid

34 34 Tips •Eerste indruk is zeer belangrijk ! •Wees stipt •Verwittig als je te laat of niet kan komen •Verzorg je uiterlijk en je kleding •Wees rustig en ontspannen •Let op stemvolume - praat verstaanbaar •Besteed ook aandacht aan je non-verbaal gedrag (oogcontact, rechte en open houding) •Blijf zakelijk •Laat je niet te snel ontmoedigen door tegenwerpingen

35 35 •jobaanbod •spontaan solliciteren •kantoorgegevens •fiscale en juridische informatie •sollicitatietips •persberichten •algemene informatie •...


Download ppt "Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005 Valérie Philippart Randstad Kortrijk."

Verwante presentaties


Ads door Google