De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mobiliteitsconferentie 19 mei 2011 Realisaties en plannen NMBS-Groep Georges Rogge, afdelingschef mobiliteit NMBS-Holding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mobiliteitsconferentie 19 mei 2011 Realisaties en plannen NMBS-Groep Georges Rogge, afdelingschef mobiliteit NMBS-Holding."— Transcript van de presentatie:

1 Mobiliteitsconferentie 19 mei 2011 Realisaties en plannen NMBS-Groep Georges Rogge, afdelingschef mobiliteit NMBS-Holding

2 2 NMBS-Groep  De NMBS-Holding  coördineert en ondersteunt NMBS-Groep  is eigenaar van het personeel  verzorgt de informatica  verzorgt veiligheid en beveiliging  beheert de grote stations  is eigenaar van andere stationsgebouwen, beheer bij NMBS  beheert parkings, fietsenstallingen en terreinen in stationsomgeving  Infrabel infrastructuurbeheerder  beheert, onderhoudt, vernieuwt en breidt de spoorinfrastructuur uit  regelt het treinverkeer  NMBS infrastructuurgebruiker  exploiteert reizigers-en goederentreinen

3 3 Strategie van de NMBS-Holding De NMBS-Holding wil een cruciale rol spelen in de mobiliteit in België  De NMBS-Holding investeert fors in stations, fietsenstallingen en parkings  Herinrichting stationsomgevingen: motor voor vernieuwde stedelijke ontwikkeling  Stations als mobiliteitsknooppunt  Genetwerkte mobiliteit

4 4 De belangrijkste stations in Oost-Vlaanderen instappende reizigers rangschikking (weekdag) nationaal 1. Gent-Sint-Pieters Denderleeuw Aalst Sint-Niklaas Dendermonde Zottegem Gent-Dampoort Lokeren Geraardsbergen Oudenaarde

5 5 Spoorlijn Gent-Brugge (L50A)  Spoorlijn werd op 12 augustus 1838 geopend  Dubbelspoor, geëlektrificeerd  Nu aanleg bezig van 3e en 4e spoor. Klaar tegen 2016  2 buitensporen voor stop- en goederentreinen (140 km/u)  2 middelste sporen voor snelle treinen (140 km/u)  Afschaffing van alle overwegen  Alle stopplaatsen en stations krijgen een nieuw concept voor de perrons  glazen schuilhuisjes, perronmeubilair, signaletica, sonorisatie en fietsenstallingen  perrons en onderdoorgangen worden op dezelfde manier aangekleed  de nieuwe luifels krijgen extra volume: een herkenningspunt in de omgeving

6 6 Baanvak Gent-Sint-Pieters - Landegem  Beddingswerken bezig,  Nieuwe brug Holisstraat in dienst.  Brug Halewijn gesloopt. Nieuwe in opbouw.  Koker Treinstraat. Plaatsing eind 2011.

7 7 Baanvak Landegem - Aalter  Afschaffing OW 21, Grote Heirenthoek, door koker voor voetgangers en fietsers. Het autoverkeer wordt omgelegd langs de Maalderijstraat die daarvoor wordt verbreed.  Afschaffing OW 23, Hansbekedorp, afschaffing door brede koker voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de bestaande overweg en tunnel voor auto’s voor de nieuwe rondweg. Klaar 2014.

8 8 Baanvak Aalter - Beernem  Brug in de Knesselaarsestraat in Maria-Aalter wordt vervangen door nieuwe brug.  Tussen Aalter en Maria-Aalter worden drie overwegen afgeschaft.

9 9 Station Landegem  490 instappende reizigers  Stationsgebouw met loketten en sanitair  Stationsgebouw en perrons zijn vernieuwd in 1998  3e en 4e spoor al aanwezig  Parking  Fietsenstalling  Modernisering perrons  verhoging  glazen liften naar de perrons  nieuw meubilair

10 10 Stopplaats Hansbeke  347 instappende reizigers  Moeten 2 sporen aan weerszijden worden bijgelegd voor 3e en 4e spoor  Vroegere stationsgebouw wordt afgebroken  Parking  Fietsenstalling  Nieuw perronconcept  Ringweg Hansbeke  Brede onderdoorgang aan station

11 11 Station Aalter  instappende reizigers  Stationsgebouw met loketten en sanitair  3e en 4e spoor al aanwezig  Parking voor 505 auto’s  Stalling voor 540 fietsen  Modernisering perrons  verhoging  glazen liften naar de perrons  nieuw meubilair

12 12 Hoe komen de treinreizigers in ochtendspits naar station Aalter? Per fiets31,06% Als automobilist30,73% Te voet 16,01% Als passagier van een auto 13,92% Per bus 7,08% Met bromfiets/motor 1,20%

13 13 Stopplaats Maria-Aalter  239 instappende reizigers  Moeten 2 sporen aan weerszijden worden bijgelegd voor 3e en 4e spoor  Parking  Fietsenstalling  Nieuw perronconcept

14 14 Spoorlijn Gent-Deinze (L75)  Spoorlijn werd op 25 augustus 1838 geopend (vanuit station Gent-Zuid)  Dubbelspoor, sinds 1980 geëlektrificeerd  Snelheid: 160 km/u  Sanering overwegen en vervanging door het type Strail of Harmelen is bezig

15 15 Station De Pinte  instappende reizigers  Stationsgebouw met loketten en sanitair  Fietsenstallingen (400-tal plaatsen)  Parking in 2007 uitgebreid met 60 parkeerplaatsen  Stationstraat werd heraangelegd  Fietsrekken werden vernieuwd  Verhogen van de perrons voorzien

16 16 Hoe komen de treinreizigers in ochtendspits naar station De Pinte? Te voet 31,80% Per fiets 30,89% Als automobilist 27,58% Als passagier van een auto 9,13% Per bus 0,40% Met de bromfiets/motor 0,20%

17 17 Station Deinze  instappende reizigers  Stationsgebouw met loketten en sanitair  Parking voor 540 auto’s aan Poelstraat – De Volderstraat  Stalling voor 841 fietsen  Fietspunt in lokettenzaal  Fietspad langs spoorweg (Elfdorpenfietsroute)  Parking in 2008 uitgebreid met 250 parkeerplaatsen  Verhogen perrons en vernieuwen perronsporen. Start januari  Masterplan in studie

18 18 Hoe komen de treinreizigers in ochtendspits naar station Deinze? Per fiets 27,50% Als automobilist 27,25% Te voet 22,25% Per bus 11,50% Als passagier van een auto 10,25% Met de bromfiets/motor 1,25%

19 19 Spoorlijn Gent-Eeklo (L58)  Spoorlijn werd op 25 juni 1861 geopend  Enkel spoor tussen Wondelgem en Eeklo, niet geëlektrificeerd  Snelheid 90 km/u,  Seininrichting werd aangepast en overwegen afgeschaft.  Snelheid te verhogen naar 120 km/u eind 2011

20 20 Stopplaats Sleidinge  255 instappende reizigers  Enkelspoor  Stationsgebouw niet meer in gebruik  Schuilhuisjes  Parking  Fietsenstalling

21 21 Stopplaats Evergem  174 instappende reizigers  Enkelspoor  Gesloten sinds 1958 voor de Ringvaart  Heropend op 10 juni 2007  Nieuw perron van 180m lengte  Schuilhuisjes en perronmeubilair  Toegangstrap en helling  Overdekte stalling voor 42 fietsen  Parking voor 30-tal auto’s

22 22 Stopplaats Waarschoot  191 instappende reizigers  Enkelspoor  Stationsgebouw niet meer in gebruik  Schuilhuisjes  Parking  Fietsenstalling

23 23 Station Eeklo  831 instappende reizigers  Stationsgebouw met loketten en sanitair  Parking  Fietsenstalling  de perrons worden verhoogd, enkel het spoor 3 zal nog toegang geven tot de museumlijn. Uitvoering  Uitbreiding parking najaar 2011

24 24 Hoe komen de treinreizigers in ochtendspits naar station Eeklo? Te voet 61,25% Per fiets 15,25% Als passagier van een auto 8 % Als automobilist 7,75% Per bus 7,50% Met de bromfiets/motor 0,25%

25 25 Spoorlijn Wondelgem-Zelzate (L55)  Spoorlijn werd op 20 december 1865 geopend  Enkelsporig, snelheid: 90 km/u  Enkel voor goederenverkeer sinds 1961  Vroegere stopplaatsen: Gent-Muide, Wondelgem, Langerbrugge, Doornzele, Terdonk-Kluizen, Ertvelde en Zelzate  Studie lopende voor heropening reizigersspoor Gent-Zelzate langs Lijn 55 of lijn 204.

26 26 Spoorlijn Gent-Ronse (L86)  Spoorlijn werd op 29 juni 1857 geopend (Leuze, Blaton)  Baanvak tussen De Pinte en Ronse: enkel spoor, niet geëlektrificeerd  Baanvak tussen Gavere-Asper en Zingem: dubbelspoor, niet geëlektrificeerd  Snelheid 120 km/u  OW 72 in Gavere wordt afgeschaft in 2012 en vervangen door langswegen.

27 27 Stopplaats Eke-Nazereth  369 instappende reizigers  Enkelspoor  Schuilhuisjes  Vernieuwde parking voor 81 auto’s  Vernieuwde stalling voor 252 fietsen

28 28 Stopplaats Gavere-Asper  458 instappende reizigers  Dubbelspoor  Stationsgebouw niet meer in gebruik  6 schuilhuisjes  205 fietsplaatsen, waarvan 60 fietsplaatsen verhuurd aan beschermde werkplaats Zonnehoeve


Download ppt "Mobiliteitsconferentie 19 mei 2011 Realisaties en plannen NMBS-Groep Georges Rogge, afdelingschef mobiliteit NMBS-Holding."

Verwante presentaties


Ads door Google