De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Anti Blokkeer Systeem Het anti blokkeer systeem is al enige jaren ingeburgerd in auto-rijdend Nederland. Door de jaren heen hebben zich diverse ontwikkeling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Anti Blokkeer Systeem Het anti blokkeer systeem is al enige jaren ingeburgerd in auto-rijdend Nederland. Door de jaren heen hebben zich diverse ontwikkeling."— Transcript van de presentatie:

1

2 Anti Blokkeer Systeem Het anti blokkeer systeem is al enige jaren ingeburgerd in auto-rijdend Nederland. Door de jaren heen hebben zich diverse ontwikkeling voorgedaan. Echter het doel is steeds gelijk gebleven. De koersstabiliteit behouden tijdens remmen. Het systeem kan verder uitgebreid worden met een regeling die de koerstabiliteit tijdens rijden verbeterd, bv. Anti Slip Regeling (ASR)(ASR) of Electronisch Stabiliteits Programma (ESP)(ESP)

3 => Drukregeling door volumeverandering * Direct werkend Direct werkend * Indirect werkend Indirect werkend => Drukregeling door drukaanpassing * Open systeem Open systeem * Gesloten systeem Gesloten systeem De koerstabiliteit wordt bereikt door middel van de remmen. Het beïnvloeden van de remdruk (tijdens remmen) kan gebeuren door vloeistof afname (volume vergroting) of door drukaanpassing (drukdaling/drukverhoging). Daarbij kan men verschillende systemen onderscheiden

4 Bij drukaanpassing bestaan verschillende regelprincipes. Een regeleenheid ontvangt daarvoor signalen welke afkomstig zijn van een aantal sensoren, belangrijk daarbij zijn de wielsnelheidssensoren. De regeleenheid stuurt magneetkleppen (solenoïdes) in het kleppenhuis aan. Regelprincipes Er is altijd sprake van een gesloten regelkring (signaleren – ingrijpen – controleren – corrigeren).

5 De meest toegepaste systemen zijn de indirect werkende. We bespreken de •Systemen die werken volgens het gesloten systeem (meestal met een pneumatische rembekrachtiger) •Systemen die werken volgens het open systeem (meestal met een hydraulische rembekrachtiger)

6 Gesloten regelsysteem (drie 3/3-kleppen)

7 Druk doorlaten (remmen) Tijdens remmen staan de kleppen open m.a.w. ze worden niet bekrachtigd

8 Druk vasthouden Tijdens remmen dreigt blokkeren. De kleppen worden bekrachtigd, de remdruk kan niet meer oplopen.

9 Druk aflaten De blokkeer-dreiging is nog steeds aanwezig. De druk naar de remmen moet verminderen. De kleppen worden bekrachtigd en de retourpomp drukt de vloeistof terug het remsysteem in.

10

11

12

13 Gesloten regel systeem (Mercedes) •Dit systeem is uitgevoerd met 8 2/2-kleppen. Hierdoor kan men een nauwkeurige regeling realiseren. •Dit systeem is uitgebreid met 2 2/2-kleppen voor ASR (ETS) regeling. tijd voor een filmpje

14 Open regelsysteem (vijf 3/2 en drie 2/2-kleppen)

15 •Ruststand (niet remmen) Hydraulische rembekrachtiger

16 •Geen achterremmen (lekkage) NO REAR BRAKE

17 De hoofdremcilinder bedient alleen de voorremmen. De achter- remmen worden door de accumulator bediend. Een klep (P & B klep) controleert de achterremdruk en regelt zo de remkracht voor en achter. Afgebeelde hoofdremcilinder in de de stand remmen (hoge druk) REACTIEPLUNJE R AANVOER (reservoir) ACCUMULATOR DRUKSTIFT REGELZUIGER REGELKLEP BUITENSTE HOOFDREMZUIGER BEKRACHTIGER KAMER BINNENSTE HOOFDREM ZUIGER REMMEN VOOR REMMEN ACHTER RETOUR

18 Hoofdremcilinder met bekrachtiging •Rust toestand

19 Hoofdremcilinder met bekrachtiging •Remdruk opbouwen

20 Hoofdremcilinder met bekrachtiging •Remdruk constant houden

21 •Remdruk verminderen Hoofdremcilinder met bekrachtiging

22 • ABS-actuator - magneetkleppen ABS

23 Druk doorlaten (remmen) Tijdens remmen staan de kleppen open m.a.w. ze worden niet bekrachtigd. De achterremmen worden door de accumulator bediend.

24 Druk regelen (individueel) * Één voorwiel kan voldoende rem-kracht overbrengen. * De achterwielen dreigen te blokkeren (druk verminderen). * Één voorwiel neigt tot blokkeren (druk houden).

25 Vragen?

26 1 2 1: accumulator cut off solenoid valve (STR) 2: booster pressure cut off solenoid valve for the rear wheel cylinders (SA3) 3: Master cylinder cut off solenoid valve for front (left) wheel. (SA1) 4: Master cylinder cut off solenoid valve for front (right) wheel. (SA2) VoorasAchteras 3 4 NOTE: One of the rear brakes are in reduction mode TRC (TRactio Controle) •ABS & TRC actuator on GS300

27 Pressure reduction mode VSC (Vehicle Stability Controle) • Actuator tijdens weinig onderstuur - GS Achterwielen Voorwielen Brake hydraulic circuit is split by axles Accumulator cut solenoid valve STR Booster pressure cut off solenoid valve for rear SA3 SA1 SA2 Druk-houd kleppen Druk-aflaat kleppen buiten binnen

28 Pressure increase mode Pressure reduction mode VSC (Vehicle Stability Controle) • Actuator tijdens hevige onderstuur - GS Achterwielen Voorwielen Brake hydraulic circuit is split by axles Accumulator cut solenoid valve STR Booster pressure cut off solenoid valve for rear SA3 SA1 SA2 buiten binnen Druk-houd kleppen Druk-aflaat kleppen

29 Brake hydraulic circuit is split by axles VSC (Vehicle Stability Controle) • Actuator tijdens overstuur - GS Pressure holding mode Accumulator cut solenoid valve STR Booster pressure cut off solenoid valve for rear SA3 SA1 SA2 Pressure increase mode Pressure reduction valve Druk-houd kleppen Druk-aflaat kleppen Achterwielen Voorwielen buiten binnen buiten binnen

30 Twee-faseregeling Remdrukregelprincipes klepconfiguratie tijd wielremcilinderdruk ideale waarde Twee-faseregeling met mogelijkheid tot langzame drukverhoging tijd wielremcilinderdruk klepconfiguratie ideale waarde

31 Driefaseregeling (drukhouden na drukverlaging) klepconfiguratie tijd wielremcilinderdruk ideale waarde Vierfaseregeling (drukhouden na drukverhoging en drukverlaging) door pulserende klepsturing ideale waarde klepconfiguratie tijd wielremcilinderdruk Remdrukregelprincipes

32 Vierfaseregeling met mogelijkheid tot langzame drukverhoging klepconfiguratie tijd wielremcilinderdruk ideale waarde klepconfiguratie tijd wielremcilinderdruk Vierfaseregeling met langzame drukaanpassing door pulserende klepsturing

33 Proportionele regeling ideale waarde klepconfiguratie tijd wielremcilinderdruk Remdrukregelprincipes

34 DOOR EEN SCHEIDINGS- ZUIGER MET EEN GROOT EN KLEIN OPPERVLAK EN EEN STERKE VEER (DIE NIET BIJ VOLLE REMDRUK KAN WORDEN INGEDRUKT) WORDT MET EEN MAGNEETKLEP DE DRUK OP DE ZUIGER BEÏNVLOED. HIERDOOR KUNNEN DE REGELING; * DRUKHOUDEN, * DRUKVERLAGEN EN * DRUKVERHOGING NAAR DE WIELREM- CILINDER GEREALISEERD WORDEN. HET SYSTEEM REGELT ERG GROF. WIELREM CILINDER HOOFDREMCILINDER VOLUMEREGELAAR MET ZWARE VEER VOEDINGSEENHEID ELEKTRONISCHE REGELEENHEID DIRECT WERKEND

35 DOOR EEN SCHEIDINGS- ZUIGER IS DE VOLUMEREGELAAR IN VIER KAMERS VERDEELD HET SYSTEEM SCHAKELD PERMANENT TUSSEN HOOFDREMCILINDER EN WIELREMCILINDER WORDT o.a.TOEGEPAST BIJ HONDA WIELREMCILINDER HOOFDREMCILINDER VOLUMEREGELAAR MET SCHEIDINGSZUIGER VOEDINGSEENHEID ELEKTRONISCHE REGELEENHEID INDIRECT WERKEND

36 DE DRUKVERLAGING VINDT PLAATS DOOR VLOEISTOF NAAR HET RESERVOIR TE STUREN DRUKVERHOGING GEBEURT DOOR EEN APART DRUKREGEL- SYSTEEM MET EEN APARTE POMP. HET SYSTEEM WORDT GEPRODUCEERD DOOR ATE (bv. type mark II) VOEDINGSEENHEID WIELREMCILINDER HOOFDREM- CILINDER HYDRAULISCHE REMBEKRACHTIGER OPEN SYSTEEM

37 DE DRUKVERLAGING VINDT PLAATS DOOR VLOEISTOF OP TE SLAAN IN EEN BUFFER EN TERUG TE STUREN NAAR HET REMSYSTEEM DRUKVERHOGING GEBEURT DOOR EEN APART DRUKREGEL- SYSTEEM MET EEN APARTE POMP. HET SYSTEEM WORDT GEPRODUCEERD DOOR o.a. BOSCH WIELREMCILINDER HOOFDREMCILINDER GESLOTEN SYSTEEM


Download ppt "Anti Blokkeer Systeem Het anti blokkeer systeem is al enige jaren ingeburgerd in auto-rijdend Nederland. Door de jaren heen hebben zich diverse ontwikkeling."

Verwante presentaties


Ads door Google