De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kritische Discoursanalyse Rob de lange. Opbouw • Wat is (kritische) discoursanalyse? • Enige voorbeelden/illustraties • Oproep tot gebruik in eigen praktijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kritische Discoursanalyse Rob de lange. Opbouw • Wat is (kritische) discoursanalyse? • Enige voorbeelden/illustraties • Oproep tot gebruik in eigen praktijk."— Transcript van de presentatie:

1 Kritische Discoursanalyse Rob de lange

2 Opbouw • Wat is (kritische) discoursanalyse? • Enige voorbeelden/illustraties • Oproep tot gebruik in eigen praktijk

3 Kritische Discoursanalyse • Wat betekent discours? • Wat betekent kritisch? • Wat is kritische discoursanalyse? (CDA)

4 Enige illustraties: Schinkel De gedroomde samenleving, 2008 • rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau over etnische groepen: integratie “[integratie]” • de negatieve associaties die vroeger met ras verbonden werden (het racistisch discours) tegenwoordig verbonden worden met cultuur (culturisme) • woordgebruik, associaties, zinsconstructies, beeldspraak, vage, impliciete formuleringen, zijn vaak niet zo onschuldig als we geneigd zijn om te denken • Taalhandelingen Taal = macht

5 Enige illustraties: Fairclough • Genre en genre-mixing • Representatie van sociale gebeurtenissen: ‘Finest grade cigar tobaccos from around the world are selected for Hamlet. Choice leaves, harvested by hand, are dried, fermented and carefully conditioned. Then the artistry of our blenders creates this unique mild, cool, smooth smoking cigar.’

6 Enige illustraties: Fairclough Nominalisatie: een grammaticale metafoor die processen als entiteiten voorstelt door zinnen/werkwoorden om te zetten in zelfstandig naamwoorden: – Banenverlies (=iemand ontslaat iemand) – Verandering (iemand brengt een verandering teweeg) – Destructie (= iets wordt verwoest door iemand) Vaak worden nominalisaties het onderwerp van zinnen in plaats van personen: – ‘Veranderingen zijn op komst’, – ‘kapitaal verplaatst zich’ – ‘banenverlies leidt tot koopkrachtverlies’.

7 Enige illustraties: Loïc Wacquant Punir les pauvres (2006) De kritische sociologische analyse: • bestaansonzekerheid in de vorm van het verdwijnen van vaste banen en de toename van flexibele, tijdelijke betrekkingen • Een op de drie Amerikanen is tegenwoordig een tijdelijke arbeidskracht • De doorsnee tijdelijke werknemer verdient ongeveer een derde van iemand in vaste dienst • Steeds meer zogenoemde working poor • gelijktijdige afname van allerlei ondersteunende sociale voorzieningen voor onderwijs, voor gezondheidszorg, voor alleenstaande moeders met kinderen enz.

8 Enige illustraties: Wacquant • Allerlei disciplinerende maatregelen en instanties vertonen een sterk stijgende lijn • In sommige staten kost een gevangene 11 keer meer dan een steuntrekker • De VS tellen thans 2 miljoen gevangenen, waarvan een buitenproportioneel deel wordt gevormd door zwarten en andere kansarme minderheden • Dit beperkt zich niet tot de VS. “Het aantal gevangenen is verdubbeld in Frankrijk, België en Engeland, ze is meer dan verdrievoudigd in Nederland, Spanje en Griekenland en vervijfvoudigd in de VS”

9 Enige illustraties: Wacquant De kritische discursieve analyse • Reframing in beleidsstukken:welfare wordt workfare • de arbeidsmarkt wordt ‘bevrijd’ van administratieve rompslomp en wettelijke beschermingsmaatregelen • in Michigan wordt het Department of Social Services omgedoopt tot Family Independence Agency • de Wet op Bijstand wordt de Wet op de Individuele Verantwoordelijkheid en Arbeid • “we moeten ophouden met het verzinnen van sociologische excuses en mensen nog sterker aanspreken op hun persoonlijke verantwoordelijkheid” • Wacquant: “de strijd tegen armoede wordt de strijd tegen de armen”

10 Enige illustraties: Van Dijk Het racistisch discours: • Schijnbare ontkenning: We hebben niks tegen zwarten, maar... • Schijnbare tegemoetkoming: Sommige van hen zijn slim, maar over het algemeen... • Schijnbare empathie: Natuurlijk hebben vluchtelingen problemen gehad, maar... • Schijnbare onwetendheid: Ik weet het niet, maar... • Schijnbare verontschuldiging: Het spijt me, maar... • Omkering (het slachtoffer krijgt de schuld): Niet zij, maar wij zijn de echte slachtoffers... • Overdracht: Mij kan het niet schelen, maar mijn klanten...

11 Wij/Ons GoedSlecht Zij/de AnderGoed Slecht 

12 Sneijder & Te Molder: discursieve psychologie • Analyseren de gedachtewisseling op de website van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme

13 Extract 1:Thread Ontbijt van:Anne 1Hoi, ik zal me eerst even 2voorstellen, ik ben Anne en ben nu 3een jaar vegetarisch aan het eten. 4Ik wil ook gaan minderen in het 5eten van zuivel en eieren etc. 6maar nu heb ik een vraagje, wat 7mag je precies wel en niet eten 8eigenlijk? Want jullie hebben het 9op deze site wel over E stoffen 10enzo maar hoe weet ik nu precies 11wat ik (liever) niet kan eten, om 12maar een voorbeeld te noemen, hoe 13ziet het ontbijt van een veganist 14eruit? Ik heb eerlijk gezegd geen 15idee! En hoe zit het verder met de 16voedingsstoffen die je door 17bepaalde dingen niet te eten 18niet binnenkrijgt?! Kan iemand mij 19helpen? Erg bedankt alvast, 20groetjes Anne • Anne construeert leden van de categorie ‘veganisten’ als strikte regelvolgers, op basis van expertkennis. • Ze positioneert zich als hulpzoeker. • Door de andere bezoekers van de site met ‘jullie’ aan te spreken (regel 8) plaats zij zich erbuiten. • Door ‘E nummers enzo’ (regel 9) distantieert ze zich van het specifieke vocabulaire van de veganisten. • Zij construeert een contrast tussen haar onwetendheid en de technische kennis van de veganisten. • Het woord ‘precies’ in regels 7 en 10 definieert de informatie die nodig is om het veganisme te praktiseren als: heel precies en eenduidig.

14 Extract 1a:Antwoord op Ontbijt van:Brian 21(5 regels weggelaten) Zelf eet 22ik ’s morgens allen maar fruit. 23Ik begin met wat geperste 24sinasappelen en op m’n werk eet ik 25een inke banaan. In de loop van 26de morgen eet ik dan nog meer 27fruit zoals kiwi’s, grapefruit, 28druiven, perzikken, noem maar op. 29Je kunt ook muesli als ontbijt 30nemen met soja- of rijstemelk of 31gewoon boterhammen, want 32plantaardig broodbeleg is er 33genoeg. 34Alle voedingsstoffen, vitaminen 35en mineralen komen in heel 36bruikbare vorm voor in 37plantaardige voedingsstoffen, 38vaak veel beter als in 39dierlijke. Door te varieren 40met groenten, fruit, peulvruchten, 41granen en noten, kun je zonder er 42speciaal op te letten haast geen 43tekort oplopen van wat dan ook. 44(41 regels weggelaten) Brian schetst zijn ontbijt als heel eenvoudig en recht-toe-recht-aan. Hij eet ‘alleen maar fruit’(regel 22). Hij voorkomt dat dit wordt gezien als een onevenwichtige maaltijd door te verwijzen naar allerlei soorten fruit: ‘geperste sinaasappelen’, ‘een flinke banaan’, ‘meer fruit zoals kiwi’s, grapefruit, druiven, perziken, noem maar op’ (de schrijffouten zitten in het origineel). De uitdrukking ‘noem maar op’ suggereert dat hij zo nog uren door kan gaan.… In de laatste 5 regels bevestigt Brian het beeld van de veganist als een ongecompliceerde eter die niets buitengewoons hoeft te doen om tekorten aan voedingsstoffen te vermijden.

15 Technische hulpmiddelen Tegenwoordig is er ook sophisticated software die kan helpen teksten te analyseren: • Max.qda: (qda = qualitative data analysis) tekstanalyse • Atlas.ti: tekstanalyse, maar kan ook beeld en geluid in de analyse betrekken • WordSmith

16 Voorbeeld van analyse met WordSmith

17 Oproep • Welk(e) discours(en) is/zijn dominant in jouw situatie? • Hoe verhoudt die zich tot de sociale of maatschappelijke verhoudingen binnen of buiten de organisatie? • Welke linguïstische/discursieve middelen worden daarbij ingezet?


Download ppt "Kritische Discoursanalyse Rob de lange. Opbouw • Wat is (kritische) discoursanalyse? • Enige voorbeelden/illustraties • Oproep tot gebruik in eigen praktijk."

Verwante presentaties


Ads door Google