De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitsavond CHP Westland 11 april 2013 Mede mogelijk gemaakt door Bristol-Myers Squibb en Astra Zeneca.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitsavond CHP Westland 11 april 2013 Mede mogelijk gemaakt door Bristol-Myers Squibb en Astra Zeneca."— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitsavond CHP Westland 11 april 2013 Mede mogelijk gemaakt door Bristol-Myers Squibb en Astra Zeneca

2 Programma 18:30-18:3518:35-19:0519:05-19:3519:35-20:1520:15-20:2520:25-20:30Opening ECG onderzoek CHP Westland Monique Tjon-A-Tsien Urgentie-gerichte triage door Bloom Bespreking MIP’s en calamiteiten Overige Hap zaken Samenvatting

3 Terugkoppeling ECG onderzoek Door: Monique Tjon-A-Tsien Kaderarts HVZ

4 Urgentiegerichte triage   Door BLOOM   Rita Nieuwehuis & Josianne Vreeburg

5 Casuïstiek vanaf de HAP

6 Calamiteit 2012 Door: Frances Fritsch-Jager   Onderweg naar visite in Hoek van Holland; gebeld door assistente   Patiënte, 26 jaar, in paniek aan telefoon: pijn op de borst, uitstraling?   DM I, normale glucose   Beperkte informatie vanwege moeizame communicatie door hevig hyperventileren   Assistente belt patiënte terug om meer informatie te krijgen

7 Casuïstiek vanaf de HAP   Pijn op borst al 4 dagen maar toename sinds een uur   Klacht 4 dagen geleden bij huisarts besproken; hartonderzoek en lab geen afwijkingen   Beslissing visite afmaken en daarna naar patiënte   Werkdiagnose hyperventilatie/paniekaanval

8 Casuïstiek vanaf de HAP   Bij patiënte thuis: in paniek, hyperventilerend, moeizame anamnese   Pijn straalt uit naar rug en schouders, ook gebraakt   Cardiaal blanco, familie anamnese blanco hvz, goed gereguleerde DM   Twee dagen geleden gestart met SSRI ivm depressieve klachten   VG: hypothyreoïdie, DM I. Med: citalopram, euthyrox, bromazepam, insuline, orale anticonceptie

9 Casuïstiek vanaf de HAP   Bleek, huilerig, hyperventilerend, moeilijk te onderzoeken   RR 140/100, pols 115 reg/aeq, saturatie 99%, cor S1S2, geen souffles, pulm vag, drukpijn bovenbuik, drukpijn thorax en rug   Nitrospray: geen vermindering van de klachten   Waarschijnlijkheidsdiagnose: hyperventilatie/paniekaanval, dd angina pectoris, galsteenlijden   CPA gebeld voor ECG (ter uitsluiting? Toch getriggerd door DM?)

10 Casuïstiek vanaf de HAP   ECG: afwijkend met ST elevaties in voorwand, diepe Q in V2   Vervoer naar Leyenburg   Diagnose: groot voorwandinfarct, direct gedotterd

11 Casuïstiek vanaf de HAP Valkuilen:   diagnosegericht denken ipv triage volgens nts?   voorgeschiedenis (depressieve klachten), leeftijd!   Eigen ervaring met cardiologie patiënten

12 Calamiteit 2013 Door Teun van der Hoek   De vriendin van de patiënt belt op met de mededeling dat haar vriend erg last heeft van maagklachten. Dhr. heeft al eerder een maagzweer gehad. Na wat vragen wordt meneer zelf aan de telefoon gevraagd.   Hij geeft aan dat hij het gevoel heeft dat er een mes in zijn buik steekt en kreunt van de pijn.   De triagist nodigt meneer uit op de post en kan direct komen.

13 Casuïstiek vanaf de HAP   Later belt de MKA voor een arts die kan schouwen. Dhr. is na reanimatie overleden.   Familie wil geen obductie.

14 Calamiteit Door Peer Kop   Patiënte belt op de huisartsenpost met verschillende klachten: hoge RR en pols, nekpijn, niet lekker, pob, pijn jukbeen, keelpijn.   Er wordt een consult gepland.   De dienstdoende huisarts onderzoekt patiënte op basis van haar klachten.   Hij kan n.a.v. de anamnese en het lichamelijk onderzoek geen aanwijsbare pathologie vinden, geeft uitleg en stelt de patiënt gerust.   De patiënt keert huiswaarts.

15 Casuïstiek vanaf de HAP   Om belt de patiënt wederom met de klachten: steken in de rug uitstralend naar keel, misselijkheid en zweterig.   Opnieuw komt de patiënt op consult. Retrospectief was er geen aanleiding om een visite te rijden.   De ha vraagt zijn collega naar mevr. te kijken omdat hij die middag niet tot een diagnose kon komen en een tweede mening wilde horen.

16 Casuïstiek vanaf de HAP   Op de huisartsenpost luistert de andere huisarts naar haar verhaal en wil de patiënt onderzoeken. Op dat moment wordt de pijn heviger en mw. zakt weg op haar stoel.   De huisarts zet de reanimatie in met de assistente en de chauffeur. De ambulance wordt gewaarschuwd, deze komt en neemt de reanimatie over.   Zij vervoeren haar naar het ziekenhuis, daar is de werkdiagnose longembolie.   De patiënt is overleden.

17 Calamiteit 2010 Door José Quartel   De vrouw van de patiënt belt om 7.26 de huisartsenpost. Zij geeft aan dat haar man (69 jr.) ontzettende pijn in linker arm en schouder heeft. Pijn duurt al enige uren. Geen pijn op de borst en is niet benauwd. Hij is niet cardiaal bekend, vrouw zegt wel bang te zijn voor het hart.   De assistente wil nog overleggen met de dienstdoend huisarts. Die staat onder de douche. Dat ervaart de assistente als drempel..

18 Casuïstiek vanaf de HAP   Omdat er nog geen pijnstilling is genomen adviseert de assistente Paracetamol en gezien het tijdstip over een half uur naar de eigen huisarts te gaan. Ze besluit het overleg te voeren nadat de huisarts klaar is met douchen   Nadat zij heeft opgehangen en het contact heeft afgesloten krijgt ze een melding over de spoedlijn van een andere patiënt. Dit is een ernstig ziektebeeld waar aandacht van assistente en arts nodig is.

19 Casuïstiek vanaf de HAP   In de resterende tijd tot 8.00 uur komt er niets meer van het overleg met de huisarts over de patiënt met de armklachten.   De huisarts accordeert op basis van de genoteerde gegevens van de assistente het contact. Op basis daarvan ziet zij geen reden voor nadere informatie.   De patiënt gaat om 8.00 naar de huisarts en wordt ingestuurd, waar in het ziekenhuis blijkt dat dhr. een hartinfarct heeft. Dhr. wordt gedotterd.

20 Lopende CHP zaken.   Terugkoppeling calamiteiten

21 Calamiteiten 2013 IGZ wil vooral weten • •Wat er aan lering is getrokken • •Waarom men zaken heeft gedaan zoals ze gedaan zijn. • •Wat zijn de verbetermaatregelen

22 MIP 2013   Veel meldingen via het logboekformulier   Huisarts overdag niet bereikbaar/ patiënt mag dezelfde dag niet komen.   Wat is de bevoegdheid van de thuiszorg?   Incident met visite rijden.

23 Afspraken  Protocollen staan op de Website:   Het kwaliteitssysteem is vernieuwd met een ander dashboard.  2 juli wederom audit op de huisartsenpost.  Overdrachtformulier in de visiteauto

24 Samenvatting en afsluiting

25 Dank voor uw komst. Met dank aan: Bristol-Myers Squibb en Astra Zeneca


Download ppt "Kwaliteitsavond CHP Westland 11 april 2013 Mede mogelijk gemaakt door Bristol-Myers Squibb en Astra Zeneca."

Verwante presentaties


Ads door Google