De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Meten van cognitieve processen met oogbewegingregistratieapparatuur Workshop eye-tracking Ludo van Meeuwen,

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Meten van cognitieve processen met oogbewegingregistratieapparatuur Workshop eye-tracking Ludo van Meeuwen,"— Transcript van de presentatie:

1 1 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Meten van cognitieve processen met oogbewegingregistratieapparatuur Workshop eye-tracking Ludo van Meeuwen, CELSTEC, Open Universiteit Nederland

2 2 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Interesses en verwachtingen • Voorstellen/Achtergrond? • Ervaringen met eye-tracking? • Met welke verwachting naar deze workshop gekomen? / wat hoop je te leren?

3 3 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Ludo van Meeuwen • BSc Technische Innovatie Wetenschappen (oude Techniek en Maatschappij) • Ir. Human Technology Interaction (HTI/HCI) • Master thesis: CELSTEC, Information Problem Solving • Gebruik eye-tracker (meten van (meta-)cognitieve processen) • PhD: CELSTEC/Luchtverkeersleiding Nederland • Adaptief trainen •Gebruik eye-tracker •Meten van (meta-)cognitieve processen •Scanning • Docent Trends

4 4 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Het Oog: onderdelen Tobii (2010)

5 5 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Het oog: Visual Acuity / Visual Resolution • Visual Acuity. Het stuk dat we scherp zien dankzij de Fovea Centralis (geen staafjes, alleen kegeltjes)

6 6 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Het Oog Saccades Fixaties

7 7 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Het Oog: Fixaties en saccades • Saccades: 4 à 5 saccades per seconde tijdens lezen • Fixaties: Alleen dan kun je wat zien (je ziet nooit een eigen saccade in een spiegel) Secular & Blake (2002) Holmqvist et al. (2010)

8 8 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Waarvoor eye-tracking? • User-interface design

9 9 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Waarvoor eye-tracking? • Verkeersonderzoek

10 10 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Waarvoor eye-tracking? • Luchtverkeersleiding

11 11 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Waarvoor eye-tracking? • Hulp voor gehandicapten

12 12 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Waarvoor eye-tracking? • Leesonderzoek

13 13 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Waarvoor eye-tracking? • Zoeken op Internet / HCI

14 14 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Verschillende modellen eye-trackers according to Holmqvist et al. (2010)

15 15 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Verschillende modellen eye-trackers

16 16 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Verschillende modellen eye-trackers

17 17 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Verschillende modellen eye-trackers

18 18 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Voor- en nadelen Mobiliteit, hoofdbewegingen ✔✖✖ “aanwezigheid” afleidend ✔✔✖ Resolutie ✖✔✔ Automatische analyse ✖✔✔ Fysische reacties (armbewegingen) ✔✔✖✔

19 19 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Data-kwaliteit • Callibratie • Bril • Mascara • Oudere ogen • Etniciteit • Lange haren • Knipperen • (Snelle) hoofdbewegingen • Schermafstand (ongeveer 60 cm) • Duur opname (drift  her-callibratie) • Onbekende factoren

20 20 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 • Casus van meten: SRL in Luchtverkeersleidingopleiding • Wat zijn cognitieve processen • Op taak niveau: domein competenties •Scannen •Opbouwen mentaal beeld •Besluitvorming volgorde • Op meta niveau: SRL vaardigheden •Oriënteren •Plannen •Monitoren •Aanpassen •Beoordelen Hoe meet je (meta-)cognitieve processen?

21 21 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Hoe meet je (meta-)cognitieve processen? • Meten van (meta-)cognitieve processen • Online: Hardop denken (noem voor- en nadelen) - Stoort het ‘echte’ proces van een taak - Behoeft training - Mist informatie (klikken zonder iets te zeggen) +Geen ‘fabricage’ • Off-line: Vragenlijsten (noem voor- en nadelen) - Sociaal wenselijke antwoorden - Beperkte validiteit - Lange vragenlijsten +Eenvoudige data analyse

22 22 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Hoe meet je (meta-)cognitieve processen? • Cued Retrospective Reporting • In plaats van Hardop denken ATC Task Cued Retrospective Report

23 23 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Hoe meet je (meta-)cognitieve processen? • CRR-uitingen • “Hier zie je hoe ik dit groepje in de gaten houd” (taakniveau) • “Ik had er voor kunnen kiezen om deze kist af te remmen, maar ik gebruikte een andere strategie…” (meta-niveau/monitor). • “Hier had ik ervoor moeten kiezen om die kist toch naar voren te halen omdat…”(meta-niveau/beoordelen) • “Hier maakte ik er echt een drama van!” (meta- niveau/beoordelen) • Uittypen van report  Maken scoreschema  scoren

24 24 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Hoe meet je (meta-)cognitieve processen? • Online: Hardop denken (noem voor- en nadelen) - Stoort het ‘echte’ proces van een taak - Behoeft training - Mist informatie (klikken zonder iets te zeggen) +Geen ‘fabricage’ • Cued Retrospective Report + Stoort het ‘echte’ taakproces niet + Behoeft nauwelijks training + Krijgt heel veel informatie - Beperkte taaklengte (10 min) - Kost veel tijd (zeker bij vertraagd afspelen) - (dure) apparatuur - Te veel informatie?

25 25 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Proef op de som • Een persoon achter de eye-tracker • Info zoeken

26 26 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 IPS and eye-tracking • Tracking the brain

27 27 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Samenvattend tot nu toe • Het Oog • Waarvoor eye-tracking • Waarmee eye-tracking • Data-kwaliteit • Hoe meet je (meta) cognitieve processen? • Zelf ervaren • IPS • Straks: • Zelf eye-tracken • Zelf onderzoek opstellen • Voorbeeld studie (Scanning)

28 28 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Einde deel 1 Vragen? Opmerkingen?

29 29 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Proef • MARS

30 30 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Het eigen onderzoek • Probleem • Hypothesen • Methode • Eye-tracking • Resultaten/conclusie…. • Wat voor type data komt er nou uit…wat voor vragen zijn te beantwoorden

31 31 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Analyse van: AOI’s Fixation Duration, Visit duration, Transition matrix... • Scanning studie • Proefpersoon • Presentatie van de voorlopige resultaten

32 32 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Einde deel 2 Vragen? Opmerkingen?

33 33 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 (aan)leren mbv eye-trackng (Jarodzka 2010) top-down bottom-up NOVICES EXPERTS

34 34 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Expertise difference studies • Classification of movement patterns in zoology Jarodzka, H., Scheiter, K., Gerjets, P., & Van Gog, T. (2010). In the eyes of the beholder: How do experts and novices interpret complex, dynamic stimuli, Learning and Instruction, 20, NOVICES EXPERTS • are faster and more accurate in task performance •use heterogeneous task approaches • use knowledge- and experience-based shortcuts (in perceptual and conceptual processes)... • are slow and more inaccurate in task performance •use homogenous task approaches (saliency-driven) • attend to irrelevant elements (in looking and describing)...

35 35 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Influence of different display designs to facilitate task performance • Attention guidance • How can attention of observers be guided? • Efficient visual search • Looking fast and long on relevant areas, without being distracted by salient, but irrelevant areas • Interpretation • Correctly interpreting the relevant areas


Download ppt "1 Informatie zoeken op het web 15 oktober 2010 Meten van cognitieve processen met oogbewegingregistratieapparatuur Workshop eye-tracking Ludo van Meeuwen,"

Verwante presentaties


Ads door Google