De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Alice De E-marketing van een premium brand Internet service provider.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Alice De E-marketing van een premium brand Internet service provider."— Transcript van de presentatie:

1 Alice De E-marketing van een premium brand Internet service provider

2 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Inhoudsopgave  Introductie van Alice in Nederland  De markt van Alice  Marketingmix  Ontwikkeling van de online strategie  Behaalde resultaten & learnings Binnen 1 jaar van “een website waar we iets mee moeten” naar geïntegreerde e-marketing

3 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Alice introductie in Nederland  Onderdeel van Telecom Italie en gestart in Meer dan 10 miljoen klanten in Italie, Duitsland en Frankrijk.  Introductie in Nederland: augustus 2007  Het beeldmerk & icoon van Alice is model Vanessa Hessler Introductiefilm

4 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I De markt van Alice Wat doet Alice: Alice levert internet-en telefonie aan consumenten. Zonder vast contract. Top 5 spelers KPN is marktleider. Gevolgd door Ziggo en UPC. Markt omvang 5,8 miljoen breed- band aansluitingen. 79% marktpenetratie Markt kenmerken: Internet wordt gezien als een basis behoefte Ontwikkelingen gaan snel. Snelheid vs prijs, technologie. Consolidatie van merken: minder merken, grotere spelers.

5 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Alice introductie in Nederland Belangrijkste successen na 1 jaar:  nieuwe registraties  15% marktaandeel van de nieuwe markt  50% totale naamsbekendheid  Verbeterde perceptiewaarde door Brad Pitt campagne  Sponsor van Holland’s Next Top Model  Sponsor TT Assen  Sponsor Sony films

6 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Marketingmix Alice ProductPlaatsPrijsPersoneelPromotie

7 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Marketingmix Alice - Product Product kenmerken:  Hoge kwaliteit (via zakelijk netwerk)  Productdifferentiatie is gering in deze markt.  Geen vast contract is het USP Product:  Doorzichtig en smal product portfolio.  Focus op twee producten

8 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Marketingmix Alice - Plaats Indirect kanaal E-tail partners  Flexibel  Promotie gevoelig Retail partners  Verhogen visibiliteit  Duur kanaal Direct kanaal Alice.nl  Volledige controle  Kosten effectief  …. Call Center  Direct contact  Upsell mogelijkheid

9 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Marketingmix Alice - Prijs Prijs:  Concurrerend geprijsd.  Helder aanbod, geen addertjes.  Geen focus als prijsvechter, maar wel de prijspunten. Personeel:  Ervaren medewerkers  Verschillende disciplines: marketing, retail, ICT, telecom.  HBO+  Dynamische cultuur met jonge mensen

10 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Sponsor van het Ferrari F1 team en de Ducati Moto GP team Alice op winkelbezoek TV commercials Alice als sponsor van Hollands Next Top Model Outdoor campagne Marketingmix Alice - Promotie

11 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Alice.nl website - ontstaansgeschiedenis •Tot 15 december 2008 had Alice een website: •Die was “doorgekopieerd” vanuit duitsland; geen locale website •Geen helder inzicht gaf in bezoekersgedrag en uitvalmomenten of succesfactoren •Cruciale onderdelen en processen niet in eigen beheer: •Technisch- & functioneel beheer in Italie •Statistieken management via Duitsland •Affiliate marketing via tussenpersoon •SEM via buro in Hamburg •Orderproces optimalisatie via RFC’s in Italie (2-3 maanden doorlooptijd) •Urls bevatte de Duitse taal; google zag weinig Op basis van gekozen strategie en afzetdoelstellingen is roadmap geformuleerd ten goede van de online activiteiten met als resultaat een redesign & rebuild van

12 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I In 2008 wordt Alice.nl: •Alice wordt geen uitgebreide informatieportal van algemene aard maar HET primaire direct verkoop en support kanaal voor leads, resellers en klanten voorzien van logische en onderscheidende toegevoegde waarde diensten die de verkoop en het gebruik van Alice producten stimuleren •HET directe kanaal t.g.v. informatie, leadgeneration, verkoop, support, klantenbinding en onderzoek •Het verkoopkanaal van Alice producten waar de kosten per sale het laagst zijn ZO duidelijk is Alice

13 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Alice.nl; de nieuwe online omgeving •N.a.v. roadmap 2008 – 2009: •Besluit redesign & rebuild website en dus …. •Formuleren organisatiebrede projectgroep: •Alle diciplines afgedekt •Pitch 3 buro’s op design; Jarvis Amsterdam krijgt opdracht •Technische realisatie intern i.v.m. zeer complex bestelproces •Alle activiteiten met lokale partners opzetten •SEM via pitch door Checkit •Affiliates herstructureren en account manager aansprakelijk •Nieuwsbrieven via Blinker (asp) •Statisiteken via Onestat •Callmenow via 4Telecom •Eerste resultaten: •Orderconversie 4-6 maal hoger •Minder orderuitval •Meer gebruik Support & Lounge

14 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Van oud naar nieuw

15 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I

16 Belangrijkste verbetering: order optimalisatie 16 •www.alice.nl primair een verkoopkanaal; grootste belang bij order optimalisatiewww.alice.nl •Voorheen veel uitval in gehele proces; met een uitval tot 99,5%!! •Langdradig, onduidelijk bestelproces •Niet de juiste “checks” in het bestelproces •Verkeerde volgorde, verkeerde invulvelden •Nieuwe website: •Conversie vanaf de postcodechecker meer dan 15 X verbeterd •Uitval bruto naar netto activatie nihil; voorheen 40% •Daling NLS door checks op meer logische plek in bestelproces •Stijgend aantal orders •Stijgende conversie op unieke bezoekers •Stijgend gebruik callmenow = orders callcenter

17 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Eerste resultaten nieuwe website 17

18 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Invloeden media op online Peter; kan jij hier media uitingen (TV, TT, etc) in aangeven?? Conclusie; TV weinig direct invloed?? Externe ing Wat is hier gebeurd?

19 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Invloed van type acties op conversie 19 Korting Incentive

20 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Belangrijkste activiteiten in 2009 •Marketing & Sales: –Behalen sales doelstellingen –Uitbreiden & optimaliseren Search, SEM & Leadgeneration –Creëren & activeren World of Alice (merkbeleving) –Activeren loyalty / retentie –Inzet van social media; zowel share of voice als netwerken –Verhogen bereik middels (online) advertising –Opzetten (social) verkoop middels widgets –“Overstappen” naar 0% selfcare •Techniek: –Optimaliseren orderflow •Support: –Optimaliseren support naar maximale selfcare •Allen: –Organiseren & structureren online activiteiten

21 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Ambities •Ambities: •Alice.nl krijgt een prominente en logische rol in de totale marketing & communicatie mix •Door de online activiteiten zal: •Verkoop stijgen •Klantinzicht vergroten & klanttevredenheid verhogen •Merkbeleving Alice sterker worden •Alice zich dichter bij de gebruikers gaan positioneren (widgets, social media)

22 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Learnings •Betrek alle afdelingen en alle stakeholders •Koop functionaliteit in •Ook online gaat niets vanzelf •E-commerce is geen poldermodel •Techniek; blijf onafhankelijk •Act local, think social

23 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Toelichting learings (niet tonen) •Betrek alle afdelingen en alle stakeholders o Start de activiteiten altijd met een heldere (kwantitatieve- en kwalitatieve doelstellingen, planning & deadlines)en gezamenlijk gedragen roadmap; zo weet iedereen wat er verwacht wordt en waarom de activiteiten worden uitgevoerd o Op een website komen verschillende disciplines samen; in het geval van Alice zijn dat de afdelingen sales, marketing, techniek, support en finance. Iedere afdeling kan zijn voordeel halen met de website, al dan niet door een kanaalverschuiving te realiseren. Het succes van de totale verkoop op afstand waar de website een belangrijk onderdeel vanuit maakt, wordt echt bepaald door de zwakste schakel; zorg dus dat alles, van frontstore tot aftersales, bij tenminste 1 persoon helder is. · Koop functionaliteit in o Tegenwoordig wordt er hoogwaardige e-marketing functionaliteit aangeboden die er voor zorgt dat er op professionele wijze, in korte tijd, e-marketing uitgevoerd kan worden; ing tools, statistieken, callmenow. Bij Alice gebruiken wij Blinker als - en actieformulier tool. o Investeer tijd en geld in goede statistieken; uiteraard zijn er veel goede en goedkope statistieken programma’s te verkrijgen (analytics bijvoorbeeld), echter zijn er ook pakketten die men zodanig kan aanpassen dat er een volledig e-commerce rapportage ontstaat; online & automatisch. Dit scheelt veel plakken en knippen in Excel of samenvoegen van verschillende bronnen. Onestat biedt een dergelijke pakket aan. · Ook online gaat niets vanzelf o Monitor continue alle resultaten van salespartners waarmee ene langlopende relatie aangegaan wordt zoals Affiliate netwerken en Search engine buros. Ook hier geldt dat als de aandacht van jouw account afgaat, de sales minder wordt. SEM & affiliaties brengen intern veel meer werk mee dan gedacht; je moet hier als bedrijf proactief mee omgaan. Bij Alice is werkelijks facetoface overleg met het SEM buro Check-it en is een aparte account manager e-tail & affiliates · E-commerce is geen poldermodel o Een website raakt, afhankelijk van de doelstellingen en type bedrijf, veel mensen en afdelingen binnen en buiten het bedrijf. Succevolle e-commerce ontstaat door alle verschillende belangen logisch samen te voegen. Dit veroorzaakt, zeker in het begin, veel overleg. Er moet echter altijd 1 persoon zijn die eindverantwoordelijk is voor het halen van de afgesproken doelstellingen o De eindeverantwoordelijke zorgt ervoor dat de e-commerce doelstellingen volgen afspraak worden uitgevoerd, samen met alle betrokken personen. Hij of zij is de kapitein op het schip. o Belangrijkste reden van een eindverantwoordelijke “kapitein”is dat er een helicopterview noodzakelijk is, over de gehele waardeketen heen, inclusief alle bijbehorende MARCOM activiteiten; dit verhoogt het rendement van de e-commerce activiteiten voor de gehele organisatie · Techniek; blijf onafhankelijk o Door de website in zogenaamde open source software te laten programmeren (bijvoorbeeld php) voorkom je als organisatie dat je vast zit aan een specifiek pakket en dus specifieke leverancier. Dit werkt uiteindelijk kosten besparen. Met name in zeer dynamische markten als Telecom en ISP is het continue functioneel aanpassen van de website een vereiste om op niveau mee te blijven doen. Dit gaat eenvoudiger met open source software, al dan niet op maakt gemaakt · Act local, think social o Alice is een internationale organisatie, actief in Duitsland Frankrijk, Italië en Nederland. De eerste stappen die zijn gezet voor een succesvolle e-commerce strategie is alle buitenlands connecties beëindigen en lokaal opstarten. Zo werd SEM vanuit Duitsland aangestuurd en werden bepaalde onderdelen van de website ook vanuit andere landen ingevuld. Alle e-marketing initiatieven zijn in Nederland opnieuw opgestart, zonder tussenkomst van intermediairs (eerst zelf begrijpen hoe e-marketing werkt, evt. later uitbesteden) en de website is door eigen mensen technisch opnieuw opgebouwd o Social media begint een noodzakelijk onderdeel te worden van (e-) marketing; niet alleen moet je als (e-) marketeer op zoek naar de online doelgroep om de marcom doelstellingen te realiseren, tevens moet je op fora en blogs de share of voice en het sentiment van deze share of voice over het bedrijf en haar producten managen 23

24 Produkte für Privatkunden und kleine Geschäftskunden I M I Bedankt


Download ppt "Alice De E-marketing van een premium brand Internet service provider."

Verwante presentaties


Ads door Google