De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Homo Zappiens Leerstrategieën van een digitale generatie 1 - 32 Prof. Wim VeenSCO Lucac 2006 Faculteit Techniek Bestuur en Management.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Homo Zappiens Leerstrategieën van een digitale generatie 1 - 32 Prof. Wim VeenSCO Lucac 2006 Faculteit Techniek Bestuur en Management."— Transcript van de presentatie:

1

2 Homo Zappiens Leerstrategieën van een digitale generatie 1 - 32 Prof. Wim VeenSCO Lucac 2006 Faculteit Techniek Bestuur en Management

3 Homo Zappiens Controle hebben over informatiestromen 2 - 32

4 Dagelijks mediagebruik 3 - 32

5 Homo Zappiens De generatie die • games speelt Grand Theft Auto, World of Warcraft, PS2, Xbox, LAN Parties • 24/7 communiceert Via SMS, MSN, chatrooms, mobieltjes • f2f en virtuele vrienden integreert in netwerken • nooit een handleiding leest • altijd een telefoon kiest boven een krant 4 – 32

6 Homo Zappiens De generatie voor wie leren spelen is 5 - 32

7 Homo Zappiens De generatie die spellen uitvindt waarvan ze zelf de regels bepalen en veranderen, zonder winnaars en verliezers, zonder start en einde 6 - 32

8 7 - 32 Games sites voor communicatie met anderen

9 8 - 32 Wereldwijde Multi Player Games op het web

10 9 - 32 Chatten met meerdere persoonlijkheden

11 10 - 32 Videoclips als communicatiemiddel

12 11 - 32 Uitwisselen en bewerken van gratis files

13 12 - 32 MSN staat aan 24/7 10 gesprekken tegelijkertijd met 150 vrienden

14 13 - 32 URL’s ken je wel, onregelmatige werkwoorden niet

15 14 - 32 Beelden delen; metadata toevoegen

16 Homo Zappiens schrijft 15 - 32

17 Homo Zappiens Skateboardt 16 - 32 Surft en Snowboardt Zoekt grenzen

18 Homo Zappiens is School is een ontmoetingsplaats voor vrienden geen plek om te leren 17 - 32

19 Homo Zappiens is 18 - 32

20 Homo Zappiens is 19 - 32

21 •Interpreteren •Alles is van even groot belang •Object •Statisch •Einde is altijd hetzelfde •Eenrichtings verkeer •Lezer is toeschouwer •Configureren •Keuze uit verschillen paden en mogelijkheden •Object and proces •Dynamisch •Verschillende einden •Games zijn gemeenschappen •Speler zit in het spel 20 - 32

22 Verschillende media leiden tot….. 21 - 32 …verschillende vaardigheden

23 Homo Zappiens referentiekader 22 - 32 • Is digitaal en multimediaal • Is menu, trefwoord, en tags georienteerd • Uitdaging, creativiteit en zelfvertrouwen

24 Ouders beter in lezen… Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod as a wlohe. 23 - 32

25 …maar slechter in visuele informatie Look at the chart and say the COLOUR not the word 24 - 32 YELLOW BLUE ORANGE BLACK RED GREEN PURPLE YELLOW RED ORANGE GREEN BLACK BLUE RED PURPLE GREEN BLUE ORANGE Left - Right Conflict Your right brain tries to say the colour but your left brain insists on reading the word

26 Homo Zappiens leert anders... Homo Zappiens hoge snelheid < multi tasking < niet lineair < eerst beelden kijken < verbonden < samenwerkend < actief < leren door spelen < wat heb ik er aan? < fantasie < 25 - 32 Homo Sapiens > conventionele snelheid > mono tasking > lineair > eerst lezen > alleen > concurrerend > passief > spelen doe je ergens anders > geduld > realiteit Homo Sapiens > conventionele snelheid > mono tasking > lineair > eerst lezen > alleen > concurrerend > passief > spelen doe je ergens anders > geduld > realiteit

27 Homo Zappiens ontwikkelt meta- cognitieve vaardigheden • onderzoekend leren • leren in netwerken • experimenteren • samenwerkend leren • actief leren • zelf organisatie • probleem oplossend leren 26 - 32

28 Homo Zappiens is • een creatieve probleem oplosser • een ervaren communicator • een zelfsturende lerende • een digitale denker 27 - 32

29 …Scholen zijn analoog, ‘one size fits all’ en grotendeels lineair 28 - 32

30 Digital and Analogue? 29 - 32 Analoge data liggen vast Wiskunde formules op papier Tekst en grafieken Digitale data kun je manipuleren Wiskunde Java applets Kazaa, LimeWire Roller Coaster

31 Consequences of ICT for Learning 30 - 32 •Digital data and informatie worden gereedschappen om kennis te construeren •Leren met ICT gaat boven het begrijpen van een andermans gedachten uit doordat de lerende nieuwe ideeën zelf bedenkt

32 31 - 32 Voor een samenleving met werkondernemers in een kennis-intensieve economie hebben ze onderwijs nodig dat de vaardigheden van Homo Zappiens omarmt en bevordert door VertrouwenUitdaging ZelfsturingRelevantie ImmersiePassie Talenten

33 32 - 32 Ik wens u een inspirerende middag w.veen@tudelft.nl


Download ppt "Homo Zappiens Leerstrategieën van een digitale generatie 1 - 32 Prof. Wim VeenSCO Lucac 2006 Faculteit Techniek Bestuur en Management."

Verwante presentaties


Ads door Google