De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

B1 Hoofdstuk 1 Informatie digitaal. Stedelijk Gymnasium Breda RCM 2 §1 Bits, bytes en getallen “Een computer werkt alleen met enen en nullen.”

Verwante presentaties


Presentatie over: "B1 Hoofdstuk 1 Informatie digitaal. Stedelijk Gymnasium Breda RCM 2 §1 Bits, bytes en getallen “Een computer werkt alleen met enen en nullen.”"— Transcript van de presentatie:

1 B1 Hoofdstuk 1 Informatie digitaal

2 Stedelijk Gymnasium Breda RCM 2 §1 Bits, bytes en getallen “Een computer werkt alleen met enen en nullen.”

3 Informatie digitaal Bits en bytes B1H01 paragraaf 1

4 • Het kleinst mogelijke stukje informatie • Twee mogelijke waarden • ja of nee • aan of uit • man of vrouw • 1 of 0 Stedelijk Gymnasium Breda RCM 4 §1 Bits, bytes en getallen Bit

5 • Je kunt informatie vastleggen met één bit. 5 Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

6 • Als je twee bits bij elkaar houdt, zijn er al vier mogelijkheden. • Goede afspraken maken! 6 Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

7 • Niet alleen het aantal enen is belangrijk. • Ook de plaats van een 1! 7 Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

8 Als je 3 bits bij elkaar houdt, zijn er 8 mogelijkheden Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

9 Met vier bits zijn er 16 mogelijkheden Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

10 Elk volgende bit geeft een verdubbeling van het aantal mogelijkheden. 5 bits32 6 bits64 7 bits128 8 bits bits bits Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

11 • 8 bits op een rij wordt 1 byte genoemd. • In een byte kunnen de bits 256 verschillende combinaties geven. • Byte wordt afgekort met een hoofdletter B • Bit met een kleine letter b • B, kB, MB, GB, TB, PB, EB 11 Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

12 • In 1 byte kan één teken. bv. A of € of é • 1 byte = 8 bits • bv • of • of Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

13 • 1 kB = 1 kilobyte • 2 10 = 1024 • Vroeger betekende kilo (in de IT) 1024 • En mega 1024 x 1024 = (=2 20 ) • Dat is afgeschaft. • Ook hier: kilo = mega = Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

14 • De oude kilo (= 1024) wordt nu kibi genoemd. • De oude mega (= ) wordt nu mebi genoemd. • Althans, dat zou moeten. 14 Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

15 • 4,20 GiB = 4,2 x 1024 x 1024 x 1024 byte • 4,20 GiB = byte • 4, GiB = byte 15 Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

16 • B1H01 Onderwerp 1 • Theorie bestuderen • Opdrachten maken 16 Stedelijk Gymnasium Breda RCM §1 Bits, bytes en getallen

17 Informatie digitaal Getallen in het binaire stelsel B1H01 paragraaf 2a

18 B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Getallen 18 Stedelijk Gymnasium Breda RCM §2 Getallen

19 §2 Binaire talstelsel • Er zijn slechts twee tekens: 0 en 1 • Hoe kun je nu het getal 3649 schrijven met alleen enen en nullen? 19

20 §2 Binaire talstelsel • Schrijf het getal 3649 dus als een getal in het tweetallig (binaire) getalstelsel. • Bij het gewone talstelsel zijn de machten van 10 belangrijk! • In het binaire stelsel zijn de machten van 2 belangrijk. • Er zijn maar twee opties: 1 en 0 20

21 §2 Binaire talstelsel •3•3649 •3•3 x 1000= 3 x 10 3 •6•6 x 100= 6 x 10 2 •4•4 x 10= 4 x 10 1 •9•9 x 1= 9 x Wij zijn gewend aan het decimale of 10-tallig stelsel

22 §2 Binaire talstelsel • Decimale stelsel: grondtal 10 • Binaire stelsel: grondtal 2 • (= 1) 2 1 (= 2) 2 2 (= 4) 2 3 (= 8) 2 4 (= 16) 2 5 (= 32) 2 6 (= 64)

23 §2 Binaire talstelsel x x x x x x x = 1 x 64 = 64 = 0 x 32 = 0 = 1 x 16 = 16 = 1 x 8 = 8 = 0 x 4 = 0 = 1 x 2 = 2 = 1 x 1 = 1 Samen = 91 De decimale vertaling van is dus 91

24 Informatie digitaal Omrekenen binair en decimaal B1H01 paragraaf 2b

25 §2 Omrekenen • Hoe kun je 3649 binair schrijven? • Met welke machten van 2 kun je 3649 maken? 25

26 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken? • 2 0 = = 128 • 2 1 = = 256 • 2 2 = = 512 • 2 3 = = 1024 • 2 4 = = 2048 • 2 5 = = 4096 • 2 6 = =

27 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken? • 2 0 = = 128 • 2 1 = = 256 • 2 2 = = 512 • 2 3 = = 1024 • 2 4 = = 2048 • 2 5 = = 4096 • 2 6 = =

28 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken? • 2 0 = = 128 • 2 1 = = 256 • 2 2 = = 512 • 2 3 = = 1024 • 2 4 = = 2048 • 2 5 = = 4096 • 2 6 = =

29 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken? • 2 0 = = 128 • 2 1 = = 256 • 2 2 = = 512 • 2 3 = = 1024 • 2 4 = = 2048 • 2 5 = = 4096 • 2 6 = =

30 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken? • 2 0 = = 128 • 2 1 = = 256 • 2 2 = = 512 • 2 3 = = 1024 • 2 4 = = 2048 • 2 5 = = 4096 • 2 6 = =

31 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken? • 2 0 = = 128 • 2 1 = = 256 • 2 2 = = 512 • 2 3 = = 1024 • 2 4 = = 2048 • 2 5 = = 4096 • 2 6 = =

32 §2 Omrekenen Met welke machten van 2 kun je 3649 maken? • 1 x 2 0 = 1 0 x 2 7 = 128 • 0 x 2 1 = 2 0 x 2 8 = 256 • 0 x 2 2 = 4 1 x 2 9 = 512 • 0 x 2 3 = 8 1 x 2 10 = 1024 • 0 x 2 4 = 16 1 x 2 11 = 2048 • 0 x 2 5 = 32 0 x 2 12 = 4096 • 1 x 2 6 = 64 0 x 2 13 = =

33 Informatie digitaal Rekenen met binaire getallen B1H01 paragraaf 2c

34 §2 Binair rekenen • Tel op (binair) • 1001 en 1011 •

35 §2 Binair rekenen • Tel op (binair) • 1001 en •

36 §2 Binair rekenen • Tel op (binair) • 1001 en •

37 §2 Binair rekenen • Tel op (binair) • 1001 en •

38 §2 Binair rekenen • Tel op (binair) • 1001 en • NB: Met lettertype Courier New zijn alle tekens even breed. 38

39 §2 Binair rekenen • Negatieve getallen? • Idee! • Plaats één bit vóór het getal. • is dat bit 0, dan positief • is dat bit 1 dan negatief • +3   111 • = 0  = 000? • Werkt niet, rekent erg onhandig • Kommagetallen? 39

40 Informatie digitaal Hexadecimaal rekenen B1H01 paragraaf 2d

41 §2 Hexadecimale getallen • In plaats van 2 tekens (binair) of 10 tekens (decimaal) kun je ook elk ander aantal nemen. • decimaalbasis 10 • binairbasis 2 • hexadecimaalbasis 16 • 16 tekens • A B C D E F 41

42 §2 Hexadecimale getallen DHBDHB A1010 B1011 C1100 D1101 E1110 F

43 §2 Hexadecimale getallen DHBDHB A1010 B1011 C1100 D1101 E1110 F

44 §2 Hexadecimale getallen • Hexadecimaal stelsel; 16 tekens A B C D E F • Neem het getal F • Decimaal is dat 15, binair 1111 • 2 4 =

45 §2 Hexadecimale getallen • Hexadecimaal stelsel; 16 tekens A B C D E F • Neem het getal FF • Decimaal is dat 255, binair • 2 8 (1 byte) = 16 2 • Op twee posities kun je alle combinaties (256) van 1 byte kwijt! 45

46 §2 Hexadecimale getallen • Hoe kun je 3649 als hexadecimaal getal schrijven? • Met welke machten van 16 kun je 3649 maken? En hoe vaak heb je die macht dan nodig? 46

47 §2 Hexadecimale getallen = • 16 0 = 1 • 16 1 = 16 • 16 2 = 256 • 16 3 = 4096 • 16 4 =

48 §2 Hexadecimale getallen = • 16 0 = 1 • 16 1 = 16 • 16 2 = 256 • 16 3 = • 16 4 =

49 §2 Hexadecimale getallen = • 16 0 = 1 • 16 1 = 16 • 16 2 = • 16 3 = • 16 4 = /256 = 14 rest 65 49

50 §2 Hexadecimale getallen = • 16 0 = 1 • 16 1 = 164 • 16 2 = • 16 3 = • 16 4 = /256 = 14 rest 65 65/16 = 4 rest 1 50

51 §2 Hexadecimale getallen = • 16 0 = 11 • 16 1 = 164 • 16 2 = • 16 3 = • 16 4 = /256 = 14 rest 65 65/16 = 4 rest 1 51

52 §2 Hexadecimale getallen = DH • 16 0 = 111 • 16 1 = 1644 • 16 2 = 25614E • 16 3 = • 16 4 = /256 = 14 rest 65 65/16 = 4 rest = 00E

53 §2 Omrekenen Van binair naar hexadecimaal

54 §2 Omrekenen Maak groepjes van vier bits Reken per groepje om. E 54

55 §2 Omrekenen Maak groepjes van vier bits Reken per groepje om. E 5 55

56 §2 Omrekenen Maak groepjes van vier bits Reken per groepje om. E 5 D 56

57 §2 Omrekenen Maak groepjes van vier bits Reken per groepje om. E 5 D 7 57

58 §2 Omrekenen Maak groepjes van vier bits Reken per groepje om. E 5 D

59 §2 Omrekenen • B1H01 Onderwerp 2 • Theorie bestuderen • Opdrachten maken 59

60 Informatie digitaal Schakelingen met bits B1H01 paragraaf 3a

61 §3 Schakelingen met bits 61 B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Omrekenen, binair, hexadecimaal §3 Hoe laat je een computer rekenen?

62 §3 Schakelingen met bits • Om met binaire getallen te kunnen rekeken, moeten we kunnen optellen. • Tel op (binair) • 1001 en 1011 •

63 §3 Schakelingen met bits • Tel op (binair) • 1001 en •

64 §3 Schakelingen met bits • Tel op (binair) • 1001 en •

65 §3 Schakelingen met bits • Tel op (binair) • 1001 en •

66 §3 Schakelingen met bits • Tel op (binair) • 1001 en •

67 §3 Schakelingen met bits • Om met binaire getallen te kunnen rekenen, moeten we kunnen optellen. • Hoe doe je dat elektronisch? • Met schakelaars! 67

68 §3 Schakelingen met bits 68

69 §3 Schakelingen met bits ABLamp A B AND-gate of EN-poort

70 §3 Schakelingen met bits ABLamp A B OR-gate of OF-poort

71 §3 Schakelingen met bits ABLamp A B XOR-gate of XOF-poort

72 §3 Schakelingen met bits • Om berekeningen te kunnen uitvoeren, zitten er heel veel ‘schakelaars’ in een computer. • Optellen bijvoorbeeld kan met een XOR. 72

73 Informatie digitaal MultimediaLogic B1H01 paragraaf 3b

74 §3 MultiMedia Logic • Freeware simulatieprogramma • Logische schakelingen • M-schijf – Informatica – Software • Informatica-Actief site • Downloaden of kopiëren • Downloadpagina Informatieca • Installeren. 74

75 §3 MultiMedia Logic 75

76 §3 MultiMedia Logic B1H01 Onderwerp 3 Theorie bestuderen Opgaven maken 76

77 Informatie digitaal Tekst in ASCII B1H01 paragraaf 4

78 §4 Tekst in enen en nullen B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Omrekenen, binair, hexadecimaal §3 en-poort, of-poort, xof-poort schakelingen met bits §4Tekst in enen en nullen 78

79 §4 Tekst in ASCII 79 •Alles wat je door een computer wil laten bewerken, moet worden vertaald naar enen en nullen. •Dat heet digitaliseren •Hoe gaat dat met tekst?

80 §4 Tekst in ASCII 80 •Teksten bestaan uit reeksen tekens. •Elk teken krijgt een afgesproken nummer. •Dat is een ASCII-code •American Standard Code for Information Interchange

81 §4 Tekst in ASCII 81 •8-bits = 1 byte •2 8 mogelijkheden •256 verschillende mogelijkheden •Bijvoorbeeld het teken * •ASCII-code 42 •Binair •Hexadecimaal 2A •Altijd!

82 §4 Tekst in ASCII 82 •Zie tabel in Onderwerp 4a •De code per letter is in elk lettertype (font) hetzelfde •De computer zoekt het juiste plaatje (font) bij de code op.

83 Informatie digitaal Tekst in UNICODE B1H01 paragraaf 4

84 §4 Tekst in Unicode 84 •De 256 verschillende mogelijkheden zijn toereikend voor onze taal en ons schrift. •Niet voor alle talen en schriften in de wereld. •Denk aan Cyrilisch, Grieks, Chinees, Arabisch, Thais, wiskundige symbolen, Afrikaanse schriften etc.

85 §4 Tekst in Unicode 85 •Uitgebreidere standaard werd noodzakelijk  Unicode •16 bits(FFFF) • verschillende mogelijkheden •Van 0000 tot FFFF •Wel toereikend! •De ASCII-tabel is een onderdeel van de Unicodetabel en loopt van 0000 tot 00FF (0 – 256)

86 §4 Tekst in Unicode 86 •£ = 00A3 •≈ = 2248 • = 00A9 •₧ = 20A7 •ޟ = F907 Unicodesite Tabellen met letters

87 Informatie digitaal Standaard voor alles B1H01 paragraaf 5a

88 §5 Datums in enen en nullen B1H01 Informatie digitaal §1Bits en bytes §2Omrekenen, binair, hexadecimaal §3en-poort, of-poort, xof-poort schakelingen met bits §4Tekst in enen en nullen §5Afspraken Datums in enen en nullen 88

89 §5 Standaards voor alles 89 •Om goed te kunnen vergelijken en uit te wisselen, zijn goede afspraken nodig. •Het coderen van lettertekens is een standaardisatie. •Er zijn heel veel van dergelijke standaards. •Met de kleiner wordende wereld komer er steeds meer.

90 §5 Standaards voor alles 90 •weekdagen (zeven) •maanden •tijdrekening •Jaartal •mp3-bestanden •SI-eenhedenstelsel •netspanning (230 V)

91 §5 Standaards voor alles 91 •Ook binnen de computerwereld zijn er veel standaardisaties •beschrijven van cd’s en dvd’s •gegevensuitwisseling tussen de verschillende onderdelen •plaatsing van de toetsen op het toetsenbord •communicatie via internet

92 §5 Standaards voor alles 92 •kilo = 1000, mega = •Ook in de computerwereld! •Oude afspraak in de IT: 1 kilobyte = 1024 byte 1 megabyte = 1024 x 1024 byte •Nieuwe afspraak 1 kilobyte = 1000 byte 1 kibibyte = 1024 byte 1 megabyte = byte 1 mebibyte = 1024 x 1024 byte

93 §5 Standaards voor alles 93 •Probleem: •Wat wordt nu (anno 2012) bedoeld met 40 GB? •Gigabyte of Gibibyte? •Officieel 40 Gigabyte (afspraak) • byte •Veelal toch nog = 40 x 1024 x 1024 x 1024 byte •Verandering kost (veel) tijd.

94 Informatie digitaal Datums in Excel B1H01 paragraaf 5b

95 §5 Datums in Excel 95 •Rekenprogramma’s als Excel kunnen met datums rekenen. •Open ExcelOpen Excel •1 januari 1900 is dag 1 •2 januari 1900 is dag 2 •3 januari 1900 is dag 3 •1 februari 1900 is dag 32 •etc.

96 §5 Datums in Excel 96 •een uur is 1 / 24 deel van een dag •1 uur = 1 / 24 = 0, dag •een minuut is 1 / 60 uur •1 minuut is 1 / 24 x 1 / 60 dag •1 minuut is 0, dag •1 seconde is 1 / 24 x 1 / 60 x 1 / 60 = 0, dag

97 §5 Datums in Excel 97 B1H01 Onderwerp 4 en 5 Theorie bestuderen Opgaven maken

98 Informatie digitaal Discreet en continu B1H01 paragraaf 6

99 §6 Discreet en continu 99 B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Getallen §3 Hoe laat je een computer rekenen? §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren, datums §6 Discreet en continu

100 §6 Discrete en continue schalen 100 •Het nummeren van lettertekens is tamelijk eenvoudig. •Hoe digitaliseer je bij ‘glijdende’ schalen? •Het volume van de radio bijv.

101 §6 Discrete en continue schalen 101 •Verdeel in stappen van gelijke ‘lengte’. •Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling. 13 stappen

102 102 •Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling §6 Discrete en continue schalen •Neem zoveel stappen, dat we het verschil niet meer zien of horen. 100 stappen

103 103 •Grijstinten in 16 stappen •Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling §6 Discrete en continue schalen

104 104 •Grijstinten in 64 stappen •Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling §6 Discrete en continue schalen

105 105 •Grijstinten in 256 stappen •Hoe meer stappen, des te fijner de verdeling §6 Discrete en continue schalen

106 Informatie digitaal Digitale kleuren RGB B1H01 paragraaf 7a

107 §7 Kleuren en plaatjes 107 B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Getallen §3 Hoe laat je een computer rekenen? §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren, datums §6 Discreet en continu §7 Kleuren en plaatjes

108 §7 Digitale kleuren RGB 108 •Om een plaatje of foto te digitaliseren, moeten alle kleuren in getallen worden gevangen. •Een verdeling in 256 stappen is blijkbaar voldoende. •Alle kleuren kun je maken met drie basiskleuren. •Geel, magenta en cyaan of •Rood, groen en blauw

109 §7 Digitale kleuren RGB 109 •Het mengen van kleuren is bij verf anders dan bij licht. •Licht – additieve kleurmenging •Verf – subtractieve kleurmenging lichtverf

110 110 licht (additief)verf (subtractief) Primair Rood (R) Groen (G) Blauw (B) Primair Cyaan (C) Magenta (M) Yellow (Y) Secundair Rood Groen Blauw §7 Digitale kleuren RGB

111 111 •De primaire kleuren hebben ieder één byte ter beschikking •256 stappen per kleur •3 primaire kleuren •256 x 256 x 256 = variaties •Hele kleine nuances •Voor het oog een glijdende schaal §7 Digitale kleuren RGB

112 KleurRoodGroenBlauw Zwart000 Wit Rood25500 Groen02550 Blauw §7 Digitale kleuren RGB

113 KleurRoodGroenBlauw Cyaan Magenta Geel Oranje Geel-groen §7 Digitale kleuren RGB

114 Informatie digitaal Digitale kleuren HSB B1H01 paragraaf 7b

115 115 •Het maken van een specifieke RGB kleur is lastig •Met HSB is dat vaak handiger •Ook voor bij elkaar passende kleuren •H staat voor Hue (= tint) •De plaats op de regenboog 0101 §7 Digitale kleuren HSB

116 116 •S staat voor saturation (verzadiging of intensiteit) •Zeg maar de hoe fel de kleur is •01•01 §7 Digitale kleuren HSB

117 117 •B staat voor Brightness (helderheid of luminantie) •Zeg maar de hoe licht de kleur is •01•01 §7 Digitale kleuren HSB

118 118 Hue SaturationBrightness §7 Digitale kleuren HSB

119 119 •Eén van de opgaven laat je het verband tussen RGB en HSB onderzoeken. •Applet kleurenmenger Onderwerp 7 opdracht 1 §7 Digitale kleuren HSB

120 120 B1H01 Onderwerp 6 en 7a en b Theorie bestuderen Opgaven maken

121 Informatie digitaal Afbeeldingen in pixels B1H01 paragraaf 7c

122 §7 Plaatjes en kleuren 122 B1H01 Informatie digitaal §1 Bits en bytes §2 Getallen §3 Hoe laat je een computer rekenen? §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren §6 Discreet en continu §7 Plaatjes en kleuren

123 123 •Om een plaatje te digitaliseren, moet je het verdelen in punten. •Hoe meer punten, des te fijner de verdeling en des te groter het bestand. •Van elk punt moet je de kleur vastleggen (met drie bytes). •Zo’n punt heet een ‘picture element’ of pixel. §7 Digitale afbeeldingen

124 124 •De fijnheid van de verdeling heet de resolutie. •De eenheid van resolutie is ‘dots-per-inch’ of dpi (1 inch = 1 duim = 2,54 cm) •Belangrijk bij printers •Hoe meer dpi, des te fijner de afbeelding. §7 Digitale afbeeldingen

125 Informatie digitaal bmp, png, gif, jpg B1H01 paragraaf 7d

126 126 •Type Bitmap (bmp) •Van elk punt leg je de kleur vast met drie bytes. •plaatje 800 bij 600 pixels •800 x 600 x 3 = byte = 1,44 MB •Vergelijkbaar met 500 pagina’s tekst! •Compressie §7 Digitale afbeeldingen

127 127 •Neem minder kleuren •Neem één ipv drie bytes •GIF (Graphics Interchange Format) PNG (Portable Network Graphics) •Geschikt voor eenvoudig gekleurde afbeeldingen §7 Digitale afbeeldingen

128 128 •Weinig kleuren •Elke kleur krijgt een nummer •De RGB-waarden daarvan zijn standaard •Leg per pixel het kleurnummer vast. §7 Digitale afbeeldingen

129 129 •JPEG (Joint Photographic Experts Group) •Geschikt voor complex gekleurde afbeeldingen, foto’s. •Veel kleuren •Blokjes van 8 x 8 pixels •Kleur van één pixel vastleggen •Verschil met andere pixels vastleggen §7 Digitale afbeeldingen

130 Informatie digitaal Vectorgrafics B1H01 paragraaf 7e

131 131 •Vectorgraphics is een manier om tekeningen te comprimeren. •Je beschrijft niet de kleuren van elk pixel. •Je beschrijft de tekening in woorden. •‘Een rood vierkant op een witte achtergrond.’ §7 Vector grafics

132 132 •Neem een witte achtergrond. •Teken een blauwe lijn, 2px breed van (67,23) naar (88,103) •Teken een vierkant met een gele lijn, 5px breed, middelpunt (56,89) en zijde 190px •Werkt natuurlijk niet met een foto. §7 Vector grafics

133 Informatie digitaal Afbeeldingen bewerken B1H01 paragraaf 7f

134 134 •Paint-accessoire •Eenvoudig, weinig opties •Ongeschikt om foto’s te bewerken. •Heeft maar één tekenlaag •HSB-kleurenkiezer §7 Afbeeldingen bewerken

135 135 •Professionele Software •PaintShop Pro •Adobe Photoshop •Adobe Illustrator •Corel Draw •Gimp (gratis, cursus op IA) •Vele andere §7 Afbeeldingen bewerken

136 136 •Irfan-view •Freeware afbeeldingen bewerkingsprogramma •Kan allerlei bestandsformaten lezen en opslaan. §7 Afbeeldingen bewerken

137 137 •IN downloadpagina •Site van Irfan-view •http://www.irfanview.com/ §7 Afbeeldingen bewerken

138 Informatie digitaal IrfanView B1H01 paragraaf 7f

139 139 •Downloaden •Installeren •Icon •Niet zo ingewikkeld •Afbeeldingen bewerken •Afbeeldingen converteren §7 IrfanView

140 140 •Bij een van de opgaven staat een handleiding om er mee te werken. •Nodig bij de opgaven aldaar §7 IrfanView

141 141 •IN downloadpagina •Site van Irfan-view •http://www.irfanview.com/ §7 IrfanView

142 142 •B1H01 Onderwerp 7cdefghi •Theorie bestuderen •Opgaven maken •Site van Irfan-view •http://www.irfanview.com/ §7 IrfanView

143 143 •B1H01 SE-toets •Planning week 39 •24 – 28 september •Afspraak: 4IN3 26 september §7 IrfanView

144 Informatie digitaal Digitaal geluid B1H01 paragraaf 8

145 §8 Geluid in enen en nullen 145 B1H01 Informatie digitaal §3 Hoe laat je een computer rekenen? §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren, datums §6 Discreet en continu §7 Kleuren en plaatjes §8 Geluid in enen en nullen

146 146 •Geluid bestaat uit golven. •Een zuivere toon is een mooie golf (sinus) §8 Digitaal geluid

147 147 •Muziek en stemgeluid bestaat uit vele tonen tegelijk... •en door elkaar. §8 Digitaal geluid

148 148 •Vele tonen en klanken... §8 Digitaal geluid

149 149 •Dit plaatje is 0,001 s geluid. •Hoe digitaliseer je dat? §8 Digitaal geluid

150 150 •Leg heel vaak de hoogte (amplitude) van de golf vast. •Hoe vaker, hoe beter het resultaat. §8 Digitaal geluid

151 151 •Eén minuut geluid wordt dan een bestand van 10 MB! •Op een audio cd past dan maar 80 minuten muziek. •Dat is 800 MB. •Om meer op een cd te krijgen, moeten we comprimeren. •MP3 is zo’n compressie standaard §8 Digitaal geluid

152 152 •Audio bewerken •Audacity •Freeware geluidbewerkingsprogramma §8 Digitaal geluid

153 Informatie digitaal Digitale film MPEG B1H01 paragraaf 8

154 154 •Bij een film worden statische beelden snel na elkaar getoond. •Minstens 24 per seconde •Per seconde dus 24 plaatjes!! •Veel geheugenruimte. •Compressiestandaard: MPEG •De kunst van het weglaten. §8 Digitale film: MPEG

155 155 •MPEG staat voor Moving Picture Experts Group •Samenwerkingsgroep van academici en zakenlui. •Houdt zich bezig met het coderen van audio en video... •en standaardiseren ervan. •Standaarden voor bewegende beelden. §8 Digitaal geluid

156 156 •MPEG11991 Hieronder valt o.a. mp3. •MPEG2 Standaard voor het transport van video en audio voor televisie. •MPEG3 Opgezet voor hdtv, maar overbodig gebleken. •MPEG4 Uitbreiding op MPEG1 (3D) §8 Digitaal geluid

157 157 •MPEG7 Beschrijft de multimedia-inhoud met XML. Het zoeken van een video-bestand wordt eenvoudiger. •MPEG21 Het bewaren van auteurs- en herkomstinformatie; ook bij converteren. Is in ontwikkeling. §8 Digitaal geluid

158 158 •Alleen de verschillen met het vorige plaatje worden vastgelegd. •Veel geheugenbesparing •Toch nog grote bestanden •1 minuut MPEG is ca 10 MB §8 Digitale film: MPEG

159 159 •B1H01 Onderwerp 8 •Theorie bestuderen •Audacity installeren (alleen thuis) •Opgaven maken §8 Digitale film: MPEG

160 Informatie digitaal Bestanden met digitale informatie B1H01 paragraaf 9

161 §9 Digitale informatie in bestanden 161 B1H01 Informatie digitaal §4 Hoe zet je tekst in enen en nullen §5 Standaardiseren, datums §6 Discreet en continu §7 Kleuren en plaatjes §8 Geluid in enen en nullen §9 Het verschil tussen al die enen en nullen

162 162 •Op de harde schijf, een cd of USB-geheugen staan alleen maar bits. •Enen en nullen dus. •Hoe weet de computer dat het om geluid gaat? •Of tekst? •Of een getal? §9 Digitale informatie in bestanden

163 163 •In elk bestand wordt ook info bewaard over het soort bestand. •Bij het opslaan (vanuit een programma) wordt ook de ‘extensie’ vastgelegd. •.doc voor MS-Word.docx voor MS-Word.txt voor kladblok.mp3 voor geluid.jpg voor plaatjes §9 Digitale informatie in bestanden

164 164 •De drie- of vierletters achter de punt heeft de extensie. •.htm voor een html-bestand.xlsx voor MS-Excel.pdf voor portable document format.sys voor systemfiles.log voor logfiles.pptx voor MS-PowerPoint §9 Digitale informatie in bestanden

165 165 §9 Digitale informatie in bestanden

166 166 •Door de extensie wordt een bestand aan het juiste programma gekoppeld. •Dat programma kan de bits van het bestand lezen en interpreteren. •Andere programma’s niet. §9 Digitale informatie in bestanden

167 167 •Een plaatje openen met WordPad? §9 Digitale informatie in bestanden

168 168 •WordPad denkt dat het om tekst gaat en zoekt bij de binaire code het bijbehorende teken. •Dat wordt geen plaatje. §9 Digitale informatie in bestanden

169 169 •De bits in een bestand kun je bekijken me FileView. •Mijn downloadpagina. •Leerjaar 4 – Informatica – software – Fileview •Start FileViewStart FileView §9 Digitale informatie in bestanden

170 Informatie digitaal Is er leven zonder CODECS B1H01 paragraaf 11

171 171 •CODEC staat voor coderen en decoderen. •CODECs zijn programmaatjes om videobestanden te verkleinen. •Comprimeren en reduceren •Elk bedrijf zijn eigen methode, helaas. •Standaardiseren is wenselijk. §11 Is er leven zonder CODECS?

172 172 •De bestandsextensie (MPEG, AVI) is wel standaard, maar de weg om er te komen niet. •Je moet wel dezelfde weg terug gaan, om de film te kunnen zien. §11 Is er leven zonder CODECS?

173 173 •Een voorbeeld •1 pixel kleurenfilm 800 x 600 kost 3 bytes (R, G, B) •Dat is 1,440 MB voor één plaatje. •25 beelden per seconde... •per seconde 34,3 MB •Veel te veel! §11 Is er leven zonder CODECS?

174 174 •Je mist een CODEC? •Zoek op internet •Pas op! •In CODECS kunnen virussen verstopt zitten. §11 Is er leven zonder CODECS?

175 175 •B1H01 SE-toets •Planning week 39 •24 – 28 september •Afspraak: 4IN2 •Woensdag 26 september 2012 §11 Is er leven zonder CODECS?

176 Informatie digitaal Negatieve getallen: tekenbit B1H01 paragraaf 12a

177 177 •1 Byte = 8 bits •1 e bit (most significant) wordt tekenbit •1  negatief •0  positief • = - 21 • = + 21 Stedelijk Gymnasium Breda RCM §12 Negatieve getallen: de tekenbit

178 178 • = 0 •Toch? •Binair • = decimaal – 42 •Hm? •Minder geslaagd! §12 Negatieve getallen: de tekenbit Stedelijk Gymnasium Breda RCM

179 Nieuwe poging •Elk bit omgedraaid en dan plus 1 • = 21 • = -21 • •Bingo! §12 Two’s compliment Stedelijk Gymnasium Breda RCM 179

180 180 •B1H01 Onderwerp 9, 11 en 12a en b •Theorie bestuderen •Opgaven maken §12 Two’s compliment

181 Informatie digitaal Gebroken getallen: floating point B1H01 paragraaf 12c

182 •Hoe digitaliseer je een kommagetal? •Bijvoorbeeld 18,3125? •Nou, gewoon! •Hoe schrijf je 18,3125 in machten van 10? •18 = 1x x10 0 •0,3125= 3x x x x10 -4 •Doen we binair ook zo! §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 182

183 •18,3125 •18 = = •18 10 = •Met welke machten van 2 kun je 0,3125 maken? •0,3125 = 0,25 + 0,0625 •0,3125 = •Achter de komma §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 183

184 •18 10 = •0, = •Totaal , •Kost wel veel bits. •Hoe vertel je de komma? §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 184

185 •We moeten iets anders bedenken. •Elk decimaal getal kun je schrijven als p x 2 q •getal 10 = + / - p x 2 y •getal 10 = + / - mantisse x 2 exp •Dat leggen we vast in 32 bits (4 byte, single precission) of •64 bits (double precission) §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 185

186 Single precission: 32 bits •bit 0 t/m 22 waarde (mantisse) •bit 23 t/m 30 exponent •bit 31 teken •We willen ook negatieve exponenten kunnen weergeven •Nog een tekenbit? Nee. •Dat kan slimmer. §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 186

187 •Bij de exponent nemem we voor niet 0, maar • = -127 • = -126 • = -125 • = -124 • = 0 • = 128 §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 187

188 •De exponent moet dus tussen -127 en +128 liggen. •de waarde als exponent betekent dus 174 – 127 = 47 •We moeten 127 van de exponentwaarde aftrekken. §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 188

189 •bit 0 t/m 22 waarde (mantisse) •bit 23 t/m 30 exponent •bit 31 teken •In de groene bits staat de mantisse, •in de rode bits de exponent. •De blauwe is het teken van het getal §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 189

190 Uitgangspunt was getal 10 = + / - mantisse x 2 exp Voorbeeld Mantisse = Exponent = teken: negatief §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 190

191 Mantisse = x x x x x2 -5 = , , ,03125 = 1,34375 Exponent = x x x x = 43 – 127 = -84 §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 191

192 teken negatief mantisse = 1,34375 exponent = -84 Ons getal is dus -1,34375 x Reken uit en je vindt -6,947 x §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM 192

193 Nu andersom Zet 2,387 x om in een binaire notatie met single precission.. Nou, laat maar.. Je zou moeten vinden Doe je best. Klik hier §12 Gebroken getallen Stedelijk Gymnasium Breda RCM193

194 B1 Hoofdstuk 1 Informatie digitaal


Download ppt "B1 Hoofdstuk 1 Informatie digitaal. Stedelijk Gymnasium Breda RCM 2 §1 Bits, bytes en getallen “Een computer werkt alleen met enen en nullen.”"

Verwante presentaties


Ads door Google