De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Luchtruimvisie en 105 jaar veilig vliegen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Luchtruimvisie en 105 jaar veilig vliegen"— Transcript van de presentatie:

1 Luchtruimvisie en 105 jaar veilig vliegen
KNVvL Luchtruimvisie en 105 jaar veilig vliegen

2 Protocol Alcohol Drugs en Medicatie
Korte toelichting over het door de KNVvL met DGB opgestelde protocol. Ronald Overdijk heeft deze gemaakt

3 Ontwikkeling luchtvaart
Opleiding, Brevettering, Toezicht, Veiligheid Uitgangspunt moet zijn: zelfregulering Wat de sector zelf kan, moet de sector zelf doen

4 Toezicht luchtvaart 'Just Culture' verhoogd veiligheid. Straffen NIET
Tombola van Inspectie, Luchtvaartpolitie/OM en tuchtrecht door vereniging

5 Kraamkamer Opleidingen, Industrie
Veel jeugdleden maken stap naar professionele carrière - wetenschap - piloot - technicus - verkeersleider - enz. Voorbeelden zijn: Dick Berlijn, Ralf Aarts (ex demovlieger F16), Tim Kuipers (juniorenkampioen zweefvliegen en nu in opleiding voor verkeersvlieger) etc

6 Luchtvaart en techniek
Door doorgeslagen regelgeving (lees beperkingen) raakt nederland hopeloos achter als innovatieland. Delftt is toonaangevend op Lucht- en ruimtevaartgebied. Kennis vloeit echter hard weg naar buitenland. ILT is heer en meester in alles verbieden wat nieuw en dus onbekend is, ipv mogelijkheden te zoeken.

7 Positie luchtsporten binnen luchtruimvisie
Uitgangspunt prioritering in de luchtvaartnota: een begrijpelijk gegeven maar doet geen recht aan de positie GA: 90% van de luchtvaartbewegingen binnen Nederland Teveel aandacht defensie en commerciële luchtvaart

8 Positie luchtsporten binnen luchtruimvisie
EHR-3 opeens in weekeinde gesloten. Zonder reden. Nu voorstel om in weekeinde open te stellen boven 1000m Voorbeeld CTR Deelen tijdens nationale kampioenschappen zweef (1 helicopter), of EHR-3 (Oldenbroek) permanent gesloten Discussie Lelystad zonder GA partners als grootste gebruikers Eindhoven Schiphol Schril contrast met buitenland (Duitsland, Dusseldorf)

9 Wet- en regelgeving Met de overheid willen we de regelgeving ontwikkelen om wildgroei (en onveilig gedrag) te voorkomen

10 Veiligheidsmanagement
KNVvL pro-actief met veiligheidsmanagement Sector is zelf grootste belanghebbende bij een veilige uitvoering. Straffen werkt contra productief. Gebrekkige regelgeving ook. Bijvoorbeeld Transponders inzetten bij opsporing leidt tot afschakelen transponder. KNVvL heeft professionele veiligheidsmanager in dienst (uitrol SMS-Light) bij afdelingen en clubs!

11 MLA Sleep (Nieuwe ontwikkelingen)
Stiller, Zuiniger, Goedkoper, Veiliger Buitenland veel ingezet (plaatje Dld) NL nog steeds niet! Wet en regelgeving en het toezicht in Nederland werkt sterk vertragen op nieuwe ontwikkelingen in NL. We lopen steeds verder achter in Europa

12 Paramoteur (Nieuwe ontwikkelingen)
Innovaties vinden constant plaats Regelgeving in NL grote beperking Buitenland haalt ons rechts en links in...

13 Beeldvorming

14 Beeldvorming 15:53: Melding : PRIO 1 GERLEEWEG NOORDWIJK LUCHTVAART CRASH OP LAND Regio : 16 : [HOL] Hollands Midden Urgentie : O O O O O : HOOG Eenheden : : Monitorcode Brandweer Hollands Midden : : Clustercommandant Duinstreek : : Korpsalarm Rijnsburg : : Brandweer Hollands Midden Weet u de gebruiker van deze capcode ? Stuur dan een . : : Monitorcode Officieren Hollands Midden : : Korpscoordinator Noordwijk : : Hulpverleningsgroep-1 Noordwijk : : Blusgroep-1 Katwijk : : Autoladdergroep-1 Noordwijk : : Korpscoordinator Katwijk : : Officier van Dienst Duinstreek : : Korpsalarm Noordwijk : : Commandant van Dienst Hollands Midden : : Hoofd Officier van Dienst Hollands Midden West

15 Luchtvaart en natuur Perfecte balans op de grond

16 Luchtvaart en natuur Perfecte balans in de lucht

17 Conclusies Regelgeving moet aansluiten bij ontwikkelingen
Overheid moet mogelijkheden faciliteren Meedenken in oplossingen, niet problemen GA belangrijk bij technische ontwikkeling NL GA broedkamer NL Luchtvaart Sector zelf laten regelen wat ze zelf kunnen Opleidingen, Brevettering, Toezicht, Veiligheid GA en Natuur gaan prima samen Beeldvorming, mede door overheid, negatief


Download ppt "Luchtruimvisie en 105 jaar veilig vliegen"

Verwante presentaties


Ads door Google