De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van, voor én door het onderwijs Het verhaal van Omix en de basisvaardigheden 15-01-2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van, voor én door het onderwijs Het verhaal van Omix en de basisvaardigheden 15-01-2014."— Transcript van de presentatie:

1 van, voor én door het onderwijs Het verhaal van Omix en de basisvaardigheden

2 Netwerkpitch • Vertel binnen 30 sec. iets unieks over jezelf wat anderen zullen onthouden en waar ze later op willen reageren. (werk / privé)

3 Inhoud • Aanleiding Omix • Proces ontwikkelgroep • Leerproducten in Omix • Aan de slag in demo

4 Aanleiding • Focus op Vakmanschap verhoging onderwijskwaliteit, minder kwalificaties, vereenvoudiging stelsel • Vragen deelnemers Praktijkleren meer structuur, flexibiliteit, werkvorm variatie

5 ECABO • Analyse naar mogelijke verwante praktijkonderdelen van 23 economisch – administratieve kwalificaties (2011) Financiële beroepen Secretariële beroepen Commerciële beroepen Juridische beroepen Bank en verzekeringen Informatiedienstverlening ICT-beroepen Orde & Veiligheid

6 Verwantschap 59 activiteiten, 11 Basisprocessen in 4 thema’s Klantcontacten Financiën & administratie Regelen & organiseren Informatie & documentatie

7 Project Basisprocessen •Opdrachten in leerlijnen •Trainingen in basis-generieke vaardigheden •Domeinbreed aanbieden •Algemener niveau van kantoorvaardigheden •Vaste structuur •Variatie in werkvormen

8 Project Basisprocessen Opdracht kwartetten

9 Proces ontwikkelgroep SPeL Cognitief Informatieverwerkend Systeem

10 Proces ontwikkelgroep SPeL Peter Pel

11 Proces ontwikkelgroep Analyse van de taken / activiteiten in slow-slow-slow-motion zonder context Wat moet de leerling leren? Hoe moet een leerling dit leren? Welke middelen kan de leerling gebruiken? Welke houding hoort hier bij? Rol van feedback en reflectie

12 Aan de slag Demo leerlijn informatie en documentatie

13 Leerproducten: OmixOriënterend en Opleidend OriënterendOriënterend (filmpje) - Trek je kaart- Later = Nu - Crisis in AmeRijck- Esonstad (A, B, C) Opleidend - Basisprocessen Demo • Klantcontacten- Kennisopdrachten • Financiën & administratie- Oefenopdrachten • Regelen & organiseren- Onderzoeksopdrachten • Informatie en documentatie- Projectopdrachten

14 Van thema naar leerlijn: Opzet •Opdrachten dicht bij de belevingswereld van de leerling •Leerlingen leren diverse begrippen •Opdrachten die een beroep doen op andere vaardigheden dan binnen de opleiding gebruikelijk zijn •Training basisvaardigheden; bv. procenten en Excel •Verschillende werkvormen: groepswerk, spel, individueel, met en zonder computer •Afsluitende opdracht

15 Van thema naar leerlijn: Plaats in curriculum -Eerste periode(n) van de opleiding -Doel is maximaal 80 dagdelen voor oriëntatie en opleiden basisvaardigheden -Naast generieke vakken en specifiek beroepsgerichte onderdelen

16 Afronding: Vragen? Wensen?

17 Afronding: einde


Download ppt "Van, voor én door het onderwijs Het verhaal van Omix en de basisvaardigheden 15-01-2014."

Verwante presentaties


Ads door Google