De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lean Wat is LEAN?. Wat is Lean? Toevoegen van waarde voor een klant op een moment dat de klant het wil. In een proces zonder verspilling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lean Wat is LEAN?. Wat is Lean? Toevoegen van waarde voor een klant op een moment dat de klant het wil. In een proces zonder verspilling."— Transcript van de presentatie:

1 Lean Wat is LEAN?

2 Wat is Lean? Toevoegen van waarde voor een klant op een moment dat de klant het wil. In een proces zonder verspilling

3 klant medewerkerBedrijf Voor wie invoering Lean ë Op tijd ë Compleet ë Laagste kosten ë Topkwaliteit ë Goede ergonomie ë Rust ë Zekerheid ë Respect voor elkaar ë Eigen inbreng ë Veiligheid ë Creativiteit ë Efficiency ë Kostenbewust ë Waarde toevoegen ë Flexibiliteit ë Continu verbeteren! Prioriteiten bij beslissingen 1. veiligheid en milieu 2. kwaliteit 3. leverbetrouwbaarheid 4. kosten 3 Filosofiën

4 •machteloosheid •passiviteit •moeten •onderworpen zijn •opgelegde wil Minder en minder Toekomst

5 •machteloosheid •passiviteit •moeten •onderworpen zijn •opgelegde wil •wil om invloed uit te oefenen •pro-activiteit •willen •onderdeel uitmaken van •verantwoordelijkheidsgevoel Minder en minderMeer en meer Toekomst

6 7 plus 1 Verspillingen Overproductie •Meer of eerder dan klantvraag •Veroorzaakt en versterkt andere verspillingen Overbodige processtappen •Onnodige controle •Geen standaardisatie •Sub-optimalisatie Onnodige voorraden •Vereist beheer •Kost ruimte •Bindt kapitaal •Kwaliteit en incourant •Verstopt problemen •Verlengt doorlooptijd Onnodig transport •Creëert vertraging •Verbruikt capaciteit •Vereist beheer Onnodige bewegingen •Lopen, tillen •Buigen, strekken •Plaatsen Afkeur •Verspilling van materiaal en tijd •Arbeid en ruimte •Verpakking en imago Wachttijd •Er gaat iets gebeuren •Materiaal gaat komen •Geen informatie ? Onbenutte competenties •Ideeën die niet gebruikt worden •Kunde die niet wordt ingezet

7 Creëer Een Continue Proces Stroom Door Invoering Van: Your date here TTS / Henk Doze & Eddy Neijensteijn / The Toyota way-principe 2 Create Continious Proces Flow Kwaliteit Productiviteit Betrokken medewerkers Continu verbeteren Lean

8 Lean invoeren Org. aanpassen

9 Directie

10

11 Veranderen 20 % is direct enthousiast voor de verandering. 60 % is te overtuigen door een succesvol voorbeeld. 20 % laat zich nooit overtuigen.

12 Voorwaarden voor succesvol veranderen Visie Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak MiddelenVerandering Middelen Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Vaardig- heden Vaardig- heden Vaardig- heden Visie Prikkels = = = = = =

13 Voorwaarden voor succesvol veranderen Visie Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak MiddelenVerandering Verwarring Middelen Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Vaardig- heden Vaardig- heden Vaardig- heden Visie Prikkels = = = = = =

14 Voorwaarden voor succesvol veranderen Visie Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak MiddelenVerandering Verwarring Ongerustheid Middelen Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Vaardig- heden Vaardig- heden Vaardig- heden Visie Prikkels = = = = = =

15 Voorwaarden voor succesvol veranderen Visie Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak MiddelenVerandering Verwarring Ongerustheid Weerstand Middelen Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Vaardig- heden Vaardig- heden Vaardig- heden Visie Prikkels = = = = = =

16 Voorwaarden voor succesvol veranderen Visie Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak MiddelenVerandering Verwarring Ongerustheid Weerstand Frustratie Middelen Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Vaardig- heden Vaardig- heden Vaardig- heden Visie Prikkels = = = = = =

17 Voorwaarden voor succesvol veranderen Visie Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak MiddelenVerandering Verwarring Ongerustheid Weerstand Frustratie TredmolenMiddelen Prikkels Vaardig- heden Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Plan van aanpak Vaardig- heden Vaardig- heden Vaardig- heden Visie Prikkels = = = = = =

18 Hoe lean is een bedrijf Bezig met Continu verbeteren MensProductie ketenProductie cel Houding Assemblage uren Man uren Added value Doorlooptijd Intervieuw Werkgroepen Klokken Avix Value stream map Bezig met Continu verbeteren 1 op 1 Bezig met Continu verbeteren 1 op 1 Wat meten Hoe meten Wat is ideaal Kijken naar 1 23

19 DE WEG NAAR LEAN 5 S uitvoeren VolgordeStappen START Deel-trainingen Verbetergroepen Continu verbeteren Produktie op basis van verbruik Foutvrij van mij (proactive) Foutvrij van mij (reactive) Gestandaardiseerde werkmethode Organiseer de werkplek Groepsbijeenkomsten Train de trainer

20 Lean STAP 1 Organiseer de werkplek: Alles heeft een plaats en staat op die plaats

21 Organiseer de Werkplek Waarom? •Een opgeruimde, overzichtelijke werkplek = Je hoeft niet te zoeken naar gereedschap, onderdelen of informatie. •Prettig- en veilig werken = Je bent in staat om kwaliteit te leveren zonder onnodige vertragingen. •De werkplek = De omgeving die uitstraald hoe je tegenover je werk staat.

22 5S Scheiden De weg naar succes! Schikken Schoonmaken Stimuleren Standaardiseren •Wat heb je nodig, en wat niet? •Verwijder alle overbodige zaken, zoals materiaal, documenten, hulpmiddelen en persoonlijke items. •Houd alleen die zaken die je voor je werk nodig hebt •Zet de zaken op een logische plek, dicht bij waar je ze vaak gebruikt. •Geef alles een vaste plek en stel een grens aan de hoeveelheid ervan. •Verwijder rommel, stofvuil en afval. •Maak materialen, hulpmiddelen en werkplekken schoon en zorg dat ze schoon blijven. •Is alles in goede staat, en klaar voor gebruik? •Maak deze wijze van je werkplek inrichten tot een vaste en dagelijkse werkwijze. •Gebruik checklists •Maak afspraken met je collega’s. •Spreek elkaar aan op de gemaakte afspraken. •Blijf dit doen. •Een schone, opgeruimde werkplek is tenslotte de gewoonste zaak van de wereld. •Vier je verbeteringen! •Wat heb je nodig, en wat niet? •Verwijder alle overbodige zaken, zoals materiaal, documenten, hulpmiddelen en persoonlijke items. •Houd alleen die zaken die je voor je werk nodig hebt

23 5S Scheiden De weg naar succes! •Wat heb je nodig, en wat niet? •Verwijder alle overbodige zaken, zoals materiaal, documenten, hulpmiddelen en persoonlijke items. •Houd alleen die zaken die je voor je werk nodig hebt •Wat heb je nodig, en wat niet? •Verwijder alle overbodige zaken, zoals materiaal, documenten, hulpmiddelen en persoonlijke items. •Houd alleen die zaken die je voor je werk nodig hebt

24 S 1 Sorteren •Bepaal een gebied en een team. •Ga het werkgebied rond en plak overbodig?- stickers op overbodig materiaal en mogelijk overbodige materialen. •Wijs een gebied aan waar alle materialen worden verzamelt met de sticker overbodig. •Ga later als team overleggen als de aangevoerde materialen echt overbodig zijn. •Zodra het duidelijk is, dan afvoeren via de daarvoor geldende regels

25 5S- Vragenloop Wat is dit / dat? OverbodigOnduidelijkTe veel Wie gebruikt het? NiemandEnkelenIedereen Hoeveel heb je nodig?Waarvoor gebruik je het? Waar kan je het voor gebruiken? Beslis over aantal nodig op werkplek en retour- neer restant naar juiste bestemming Hoe doen anderen dit? Hebben wij het nodig? NeeJa Afvoeren

26 5S Scheiden De weg naar succes! Schikken •Wat heb je nodig, en wat niet? •Verwijder alle overbodige zaken, zoals materiaal, documenten, hulpmiddelen en persoonlijke items. •Houd alleen die zaken die je voor je werk nodig hebt •Zet de zaken op een logische plek, dicht bij waar je ze vaak gebruikt. •Geef alles een vaste plek en stel een grens aan de hoeveelheid ervan. •Wat heb je nodig, en wat niet? •Verwijder alle overbodige zaken, zoals materiaal, documenten, hulpmiddelen en persoonlijke items. •Houd alleen die zaken die je voor je werk nodig hebt

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36 S2 structureren •Bepaal alle benodigde materialen, hulpmiddelen,etc. •Bepaal van alles waarbij of voor welk doel het wordt gebruikt. •Bepaal van alles hoe vaak het nodig is of wordt gebruikt. •Bepaal van alles op welke plaats het moet worden geplaatst ( vaak gebruikt = dichtbij, weinig gebruikt = ver weg.

37 Hoeveel ballen? En van welke kleur ontbreekt er 1?

38

39 –Veiligheid!:Brandblussers, laadstations- heftrucks, poetsdoeken en afkeur. –Huisvuil:Containers en kliko’s. –Algemene:Stations, karren en pallets. Standaard visualisatie vloermarkering-stickers

40 Standaard visualisatie vloermarkering- stickers zonder tekst Hoekstukken T-stukken Ovaal Stippen Hoekstukken, T-stukken en Ovalen zijn verkrijgbaar in alle desbetreffende kleuren 90 x 190 mm 90 mm Stickers plakken 4cm vanaf gele lijn aan lijnzijde

41 Voorbeeld karren en pallets 80 cm 120 cm Ingang Pallet of kar 80 cm 120 cm Kar Met ?

42 Orde op de werkplek ”Een plaats voor alles en alles op zijn plaats

43 Auditpunten stap 5 S

44 P D C A Borging Top Proces P D C A

45 Doel Training 5% 35% 65% 90% Alleen presentatie 1 Daagse training 2 daagse training train de trainer Alleen gehoord wat LEAN is. Ervaar het Je kan een discussie voeren over: Waarom lean, Wat is lean. en hoe voeren we lean op onze eigen werkplek in Dan kan je de groep: uitleggen, trainen en motiveren ( Way of life) 100%

46 5 S invoeren valt en staat met: •LEIDERSCHAP •DISCIPLINE!

47 DE WEG NAAR LEAN 5 S uitvoeren VolgordeStappen START Deel-trainingen Verbetergroepen Continu verbeteren Produktie op basis van verbruik Foutvrij van mij (proactive) Foutvrij van mij (reactive) Gestandaardiseerde werkmethode Organiseer de werkplek Groepsbijeenkomsten Train de trainer

48 Nieuwe Normale Situatie Abnormale Situatie Verbetergroep Verbetering invoeren Normale Situatie Afwijking Continu Verbeteren

49 Value stream mapping inputoutput Toegevoegde waarde inputoutput Overbodige bewegingen Onnodig werk Wachttijd Verzuim Personeelsverloop Milieu Optimaal proces Toegevoegde waarde verspilling Herstel en reparatie Overbodig transport Overproduktie Voorraad Normale situatie Foutvrij van mij Produktie op basis van verbruik (Continu verbeteren) Relatie tussen

50 Beheerst proces ? 60 % 40 % Hoe zien verspillingen eruit ? Elimineer/verminder verspillingen 20 % 80 % Verbeterd proces Verspillingen in processen Vandaag? 7 verspillingen In lijn Verspilling Waarde toevoegen Huidige standaard + trend Verbeterde standaard Stap voor Stap

51 Paradigma’s

52 Wat is een paradigma? •Grenzen definieert of aangeeft •Voorschrijft hoe er binnen deze grenzen gehandeld moet worden om succesvol te zijn Een verzameling regels en procedures(geschreven en ongeschreven) Die:

53 Waargebeurd: Zwitserland was in 1968 absoluut top •Al 60 jaar •Beste horloges •Beste productie technieken •Voorsprong met waterdichte horloges •65% van de markt •80% van de winsten

54 De horlogemarkt van 1980… •Zwitserland heeft minder dan 10% van de markt •Zwitserland is wereldleider af! • Zwitsers hebben job verloren… Wat is er gebeurd?

55 Zware vrachtwagenmerken in Europa spelers spelers Mercedes Volvo Ford Scania Henschel Unic Seddon Atkinson Steyr Saurer DAF Berliet Bussing OM ERF Astra Bedford Saviem Dodge MAN Pegaso Foden en meer Mercedes Scania MAN Iveco Paccar - DAF Fiat Volvo Renault

56 De paradigma verschuiving! Zwitsers waren goed in: •Veren •Lagers •raderwerken Wat zit er nu in een horloge?

57 Nu… •Kwartsgestuurde elektronische aandrijving •Batterijen Uitgevonden door???

58 Zwitserse Zwitserse onderzoekers in Neuchatel! In 1967 gepresenteerd aan de Zwitserse producenten •Zonder veren… •Zonder lagers •Zonder raderweken Dat kan geen horloge zijn!!! =Paradigma verlamming

59 In 1967 vervolgens gebracht op het World Watch Congress •Was nog niet gepatenteerd •SEIKO had aan één blik genoeg Met het bekende gevolg!

60 Wat is een paradigma? •Grenzen definieert of aangeeft •Voorschrijft hoe er binnen deze grenzen gehandeld moet worden om succesvol te zijn Een verzameling regels en procedures(geschreven en ongeschreven) Die:

61 Wie verschuift het paradigma? Ofwel: wie breng de bal aan het rollen? •Een buitenstaander!

62 Prijzenoorlog in truckersland 1996

63 Mercedes Volvo Verkoopprijs Scania = Renault Iveco Paccar - DAF winst Scania Kostprijs Scania + MAN Klant eerst Resect voor medewerker Verspilling wegnemen China/India

64 Wie zijn de buitenstaanders? •Jonge pas afgestudeerden •Een wat ouder persoon op een ander terrein(Edward Deming was statisticus) •De non-conformist(zit niet gevangen in paradigma) •De hobby knutselaar(kiesschijf telefoon door begrafenis ondernemer)

65 De weerstand… •Absoluut onmogelijk •Wij pakken het hier heel anders aan •Dat is een veel te ingrijpende verandering voor ons •Zoiets hebben we al eens eerder geprobeerd •Was het maar zo makkelijk •Past absoluut niet in ons beleid •Laten we wel reëel blijven •Waar bemoei je je mee? •Allemaal theorie •Wil jij zeggen dat we het verkeerd doen?! •Je bent zo gek als een deur

66 Waarom die weerstand? Risico’s •We hebben geïnvesteerd in ons paradigma •Het oude is vertrouwd, we kennen het •We hebben er promotie mee gemaakt! Alles, iedere vezel in je lichaam, je hele verstand zal zeggen: Weg met die persoon! Weg met het idee!

67 Ja, ja, weerstand… •We hebben het allemaal •Het overkomt ons allemaal Het paradigma effect

68

69

70 Terug naar af… •Japanners hebben het industriële paradigma veranderd (basis gelegd door Deming, Gilbreth & Juran) •Amerikanen in hun paradigma (Ze hebben nieuwe fabrieken/ Het komt door de Japanse cultuur) •Pas in 1977 kreeg men in de gaten: Ze hebben een superieur management systeem!

71 Terug naar af… •De Amerikanen konden het paradigma verschuiven •De Japanners waren de pioniers •Pioniers hebben moed en intuïtie nodig •Pioniers kunnen grote voordelen behalen •Pioniers bouwen een grote voorsprong op De kolonisten zijn aan de late kant…

72 Paradigma verschuiving •Je kunt het niet tegenhouden •Je kunt je er wél op vóórbereiden…

73 Paradigma’s en leiderschap… (Een leider is iemand die je volgt naar een plaats waar je uit jezelf niet heen zou gaan) •Managen doe je binnen een paradigma •Leiden doe je tussen paradigma’s

74 Leiders en managers •Beheert •Heeft een korte termijn visie •Vraagt hoe en wanneer •Houdt blik op kwartaal cijfers •Accepteert status quo •Innoveert •Houdt de lange termijn in de gaten •Vraagt “wat en waarom” •Richt de blik op de horizon •Stelt status quo ter discussie Een manager: Een leider:

75 Resultaat Scania Production Zwolle

76 Tot slot: Paradigma’s: •Zijn normaal •Zijn functioneel •Te strak hanteren lijdt tot paradigma verlamming •De beste strategie is paradigma souplesse •Je kunt er voor kiezen van paradigma te veranderen!


Download ppt "Lean Wat is LEAN?. Wat is Lean? Toevoegen van waarde voor een klant op een moment dat de klant het wil. In een proces zonder verspilling."

Verwante presentaties


Ads door Google