De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie onderzoeksresultaten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie onderzoeksresultaten"— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie onderzoeksresultaten
Presentatie onderzoeksresultaten Bram Van Renterghem Greetje Desnerck Hogeschool West-Vlaanderen

2

3 Structuur presentatie
0. Vraagstelling en verloop onderzoek Respondentengroep Effecten Exploratie (nieuwe) behoeftes Conclusies en aanbevelingen

4 0. Vraagstelling Tweeledig:
Wat waren de effecten van het volgen van bij ex-cursisten? Wat zijn de nieuwe behoeftes van deze ex-cursisten?

5 0. Verloop onderzoek Kwantitatief onderzoek Geen steekproef
4438 enquêtes verzonden 1830 enquêtes ontvangen (41% respons) Non-respons vanwege Niet ontvangen Wel ontvangen, geen deelname 1732 enquêtes verwerkt (39% respons)

6 1. Respondentengroep 53,1% mannen en 46,9% vrouwen Opleiding Leeftijd
11,8% lager onderwijs 25,2% lager secundair onderwijs 38,3% hoger secundair onderwijs 24,7% hoger onderwijs Leeftijd Gemiddeld 61 jaar 81,5% is ouder dan 60

7 2. Effecten PC-bezit PC-gebruik Psychosociale effecten Algemeen
Internet Tijdsduur Psychosociale effecten

8 2.1 PC-bezit voor volgen O@I
Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waarden Ja 1030 59,5 59,6 Neen 698 40,3 40,4 100,0 Totaal 1728 99,8 Onbekende waarden 4 ,2 1732

9 2.1 PC-aankoop na volgen O@I
Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waarden Ja 554 32,0 37,4 Neen 926 53,5 62,6 100,0 Totaal 1480 85,5 Onbekende waarden 252 14,5 1732

10 2.1 PC-bezit 1030 respondenten hadden reeds computer
Na komen daar 414 mensen bij (24% van alle respondenten) Voor had 60% een computer Na heeft 83,4% een computer

11 2.1 PC-bezit impact O@I Aantal Percentage met onbekende waarden
Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waarden Ja, directe aanleiding 261 47,1 49,7 Ja, één van de redenen 116 20,9 22,1 71,8 Neen 148 26,7 28,2 100,0 Totaal 525 94,8 Onbekende waarden 29 5,2 554

12 2.1 PC-bezit: toebehoren

13 2.2 PC-gebruik 1.2.1 Gebruik computertoepassingen
1.2.2 Gebruik internettoepassingen 1.2.3 Totale tijdsduur

14 2.2.1 Computertoepassingen
Voor Na Computertoepassing Aantal % Word 665 38 1050 61 Excel 256 15 490 28 PowerPoint 66 4 286 17 Outlook 317 18 727 42 Verkenner 331 19 758 44 Games 309 703 41 Digitale fotografie 122 7 476 27 Tekenprogramma's 50 3 170 10 Internet (excl. ) 439 25 1182 68 471 1283 74

15 2.2.1 Computertoepassingen
Aantal gebruikte toepassingen voor Aantal gebruikte toepassingen na N 1732 Gemiddelde 1,7823 4,1403 Mediaan 1,0000 4,0000 Modus ,00 5,00

16 2.2.1 Computertoepassingen
Opleidingsklasse Aantal gebruikte toepassingen voor Aantal gebruikte toepassingen na Geen + lager N 197 Gemiddelde 1,5127 3,8629 Mediaan ,0000 4,0000 Standaardafwijking 2,08887 2,73050 Lager secundair 421 1,7102 4,0974 2,29422 2,95402 Hoger secundair 639 1,8232 4,2441 1,0000 2,19254 2,66873 Hoger onderwijs 412 2,0170 4,3010 2,24144 2,44784

17 2.2.1 Computertoepassingen: impact O@I
Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waarden Ja 954 55,1 60,6 Deels 93 5,4 5,9 66,6 Neen 526 30,4 33,4 100,0 Totaal 1573 90,8 Onbekende waarden 159 9,2 1732

18 2.2.1 Computertoepassingen: frequentie

19 2.2.1 Computertoepassingen: frequentie

20 2.2.1 Computertoepassingen: frequentie

21 2.2.1 Computertoepassingen: frequentie

22 2.2.1 Computertoepassingen
Daarnaast toepassingen die bijna nooit gebruikt worden Tekenprogramma’s Powerpoint Digitale fotografie Excel

23 2.2.2 Internettoepassingen
Voor Aantal % Na Aantal % 494 28,5 1297 74,9 Opzoeken van informatie 473 27,3 1372 79,2 Chatten met bekenden 85 4,9 380 21,9 Chatten met onbekenden 10 0,6 78 4,5 Aankopen via internet 35 2,0 305 17,6 Internetbankieren 161 9,3 634 36,6 Gebruik van E-loket 33 1,9 382 22,1 Radio beluisteren 40 2,3 259 15,0 Downloaden films/muziek 201 11,6 Online gaming 27 1,6 152 8,8 Online studeren 9 0,5 88 5,1 Contact zoeken 12 0,7 53 3,1 Surfen zonder specifiek doel 117 6,8 587 33,9 Andere 71 4,1

24 2.3 Tijdsduur: algemeen N Geldige waarden 1582 Onbekende waarden 150
Gemiddelde 7:15 Mediaan 4:00 Modus 0:00 Standaardafwijking 8:37

25 2.3 Tijdsduur: internet Voor Oostende@internet (%)
Net na (%) Op het ogenblik van de bevraging (%) Geldige waarden Niet 60,5 20,0 18,4 Minder dan een half uur 21,7 27,2 25,4 Een half uur tot een uur 9,7 24,7 23,2 1 tot 2 uur 5,3 18,8 20,3 2 tot 3 uur 1,6 5,6 7,3 3 tot 4 uur 0,5 2,1 3,2 Meer dan 4 uur 0,7 1,7 2,2 Totaal 100,0

26 2.4 Psychosociale effecten
2.4.1 Effect van het volgen van de cursus op welbevinden 2.4.2 Positieve en negatieve effecten op diverse levensdomeinen

27 2.4.1 Effect van het volgen van de cursus op welbevinden
Gevolgen N % t.o.v. de totale populatie % van de respondenten die ten minste 1 iets hebben aangekruist Geen computeranalfabeet 1116 64,4 78,5 Meer zelfvertrouwen 498 28,8 35,0 Meer onafhankelijkheid 486 28,1 34,2 Maken van vrienden 358 20,7 25,2 Beter sociaal contact 286 16,5 20,1 Andere 89 5,1 6,3 Verhoogd veiligheidsgevoel 46 2,7 3,2 Betere sfeer in de wijk 34 2,0 2,4

28 2.4.2 Positieve en negatieve effecten op diverse levensdomeinen
% t.o.v. totale populatie % t.o.v. subpopulatie die ten minste 1 effect heeft aangekruist Tijdswinst door sneller info te vinden 894 51,6 68,8 Meer contact met vrienden/familie 726 41,9 55,9 Tijdswinst door online betaling 455 26,3 35,0 Meer contact met (klein)kinderen 426 24,6 32,8 Contact gemaakt door het werken met PC 366 21,1 28,2 Tijdswinst: op werk sneller taken uitvoeren 173 10,0 13,3 Tijdswinst: admin. zaken online invullen 116 6,7 8,9 Tijdswinst: door online aankopen 71 4,1 5,5 Troef bij sollicitatie 59 3,4 4,5 Meer onder de mensen komen 51 2,9 3,9 Werk vinden 4 0,2 0,3

29 3. Exploratie (nieuwe) behoeftes
Vormelijk (adhv Prioriteiten Suggesties Inhoudelijk Welke cursussen Waarom (niet)?

30 3.1 Vormelijk: locatie

31 3.1 Vormelijk: kostprijs

32 3.1 Vormelijk: groepsgrootte

33 3.1 Vormelijk: gratis surfen

34 3.1 Vormelijk: materiële begeleiding

35 3.1 Vormelijk: persoonlijke begeleid.

36 3.1 Vormelijk: tijdstip

37 3.1 Vormelijk: duur van de cursus

38 3.1 Vormelijk: belang validatie

39 3.1 Suggesties Items Aantal %
Meer info gebruiksklaar maken gekochte PC 535 30,9 Het beginniveau in de groepjes meer gelijk 454 26,2 Meer tips voor de aankoop van een computer 432 24,9 Spreiden over meer weken, minder per week 195 11,3 Andere 144 8,3 Meer sessies per week 124 7,2 Andere locaties 36 2,1

40 3.2 Inhoudelijk Cursusinteresse Redenen niet-deelname

41 3.2 Inhoudelijk: cursusinteresse
Cursus reeds gevolgd/ aan het volgen Wil deze cursus nog volgen absolute verhouding Wil deze cursus nog volgen relatieve verhouding N % Word 237 13,7 331 19,1 30,7 Powerpoint 50 2,9 343 19,8 31,8 Excel 112 6,5 Digitale fotografie 586 33,8 54,3 Computerbeveiliging 19 1,1 370 21,4 34,3 Programmeren 12 0,7 221 12,7 20,5 Webdesign 8 0,5 228 13,1 21,1 Tekenprogramma’s 180 10,4 16,7 Internetbankieren 98 5,7 268 15,5 24,8 Vervolgcursus - 724 41,8 67,1 Chatten 23 1,3 132 7,6 12,2 Outlook 61 3,5 202 11,7 18,7 Publisher 40 2,3 146 8,4 13,5

42 3.2 Redenen niet-deelname
[1] Opmerking: het percentage werd berekend t.o.v respondenten en niet t.o.v. de totale onderzoeksgroep van 1732 daar deze vraag enkel bedoeld is voor zij die nog geen cursus gevolgd hebben én ten minste één van de bovenstaande opties hebben aangekruist. 3.2 Redenen niet-deelname Reden N % t.o.v. subpopulatie die ten minste 1 item heeft aangekruist Niet op de hoogte v/d mogelijkheid 425 39,7 Te hoge kostprijs 237 22,1 Geen interesse 173 16,2 Te hoog startniveau 99 9,3 Geen nut 80 7,5 Te hoog tempo 76 7,1 Te grote afstand 56 5,2 Wachtlijsten 29 2,7 Te laag startniveau 8 0,7 Te laag tempo 3 0,3 Andere 255 23,8

43 4. Besluiten en aanbevelingen
voor iedereen Substantieel effect op Computerbezit Computergebruik Internetgebruik Psychosociale effecten Effect op diverse levensdomeinen

44 4. Besluiten en aanbevelingen
Cursus inhoudelijk en organisatorisch zeer positief geëvalueerd Er is vraag naar: Vervolgcursus Digitale fotografie Computerbeveiliging Excel PowerPoint


Download ppt "Presentatie onderzoeksresultaten"

Verwante presentaties


Ads door Google