De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Presentatie onderzoeksresultaten Bram Van Renterghem Greetje Desnerck Hogeschool West-Vlaanderen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Presentatie onderzoeksresultaten Bram Van Renterghem Greetje Desnerck Hogeschool West-Vlaanderen."— Transcript van de presentatie:

1 1 Presentatie onderzoeksresultaten Bram Van Renterghem Greetje Desnerck Hogeschool West-Vlaanderen

2 2

3 3 Structuur presentatie 0. Vraagstelling en verloop onderzoek 1.Respondentengroep 2.Effecten 3.Exploratie (nieuwe) behoeftes 4.Conclusies en aanbevelingen

4 0. Vraagstelling Tweeledig:  Wat waren de effecten van het volgen van bij ex-cursisten?  Wat zijn de nieuwe behoeftes van deze ex-cursisten? 4

5 5 0. Verloop onderzoek  Kwantitatief onderzoek  Geen steekproef  4438 enquêtes verzonden  1830 enquêtes ontvangen (41% respons)  Non-respons vanwege  Niet ontvangen  Wel ontvangen, geen deelname  1732 enquêtes verwerkt (39% respons)

6 1. Respondentengroep  53,1% mannen en 46,9% vrouwen  Opleiding  11,8% lager onderwijs  25,2% lager secundair onderwijs  38,3% hoger secundair onderwijs  24,7% hoger onderwijs  Leeftijd  Gemiddeld 61 jaar  81,5% is ouder dan 60 6

7 7 2. Effecten  PC-bezit  PC-gebruik  Algemeen  Internet  Tijdsduur  Psychosociale effecten

8 Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waardenJa103059,559,6 Neen69840,340,4100,0 Totaal172899,8100,0 Onbekende waarden 4,2 Totaal , PC-bezit voor volgen

9 9 2.1 PC-aankoop na volgen Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waardenJa55432,037,4 Neen92653,562,6100,0 Totaal148085,5100,0 Onbekende waarden 25214,5 Totaal ,0

10 PC-bezit  1030 respondenten hadden reeds computer  Na komen daar 414 mensen bij (24% van alle  Voor had 60% een  Na heeft 83,4% een

11 PC-bezit impact Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waarden Ja, directe aanleiding 26147,149,7 Ja, één van de redenen 11620,922,171,8 Neen14826,728,2100,0 Totaal52594,8100,0 Onbekende waarden 295,2 Totaal554100,0

12 PC-bezit: toebehoren

13 PC-gebruik Gebruik computertoepassingen Gebruik internettoepassingen Totale tijdsduur

14 Computertoepassingen Voor Computertoepassing Aantal% % Word Excel PowerPoint Outlook Verkenner Games Digitale fotografie Tekenprogramma's Internet (excl. )

15 2.2.1 Computertoepassingen Aantal gebruikte toepassingen voor Aantal gebruikte toepassingen na N 1732 Gemiddelde 1,78234,1403 Mediaan 1,00004,0000 Modus,005,00 15

16 2.2.1 Computertoepassingen Opleidingsklasse Aantal gebruikte toepassingen voor Aantal gebruikte toepassingen na Geen + lagerN197 Gemiddelde1,51273,8629 Mediaan,00004,0000 Standaardafwijking2,088872,73050 Lager secundairN421 Gemiddelde1,71024,0974 Mediaan,00004,0000 Standaardafwijking2,294222,95402 Hoger secundairN639 Gemiddelde1,82324,2441 Mediaan1,00004,0000 Standaardafwijking2,192542,66873 Hoger onderwijsN412 Gemiddelde2,01704,3010 Mediaan1,00004,0000 Standaardafwijking2,241442,

17 2.2.1 Computertoepassingen: impact Aantal Percentage met onbekende waarden Percentage zonder onbekende waarden Cumulatief percentage Geldige waardenJa95455,160,6 Deels935,45,966,6 Neen52630,433,4100,0 Totaal157390,8100,0 Onbekende waarden 1599,2 Totaal ,0 17

18 2.2.1 Computertoepassingen: frequentie 18

19 2.2.1 Computertoepassingen: frequentie 19

20 2.2.1 Computertoepassingen: frequentie 20

21 2.2.1 Computertoepassingen: frequentie 21

22 Computertoepassingen  Daarnaast toepassingen die bijna nooit gebruikt worden  Tekenprogramma’s  Powerpoint  Digitale fotografie  Excel

23 Internettoepassingen Internettoepassing Voor Aantal % Na Aantal% , ,9 Opzoeken van informatie47327, ,2 Chatten met bekenden854,938021,9 Chatten met onbekenden100,6784,5 Aankopen via internet352,030517,6 Internetbankieren1619,363436,6 Gebruik van E-loket331,938222,1 Radio beluisteren402,325915,0 Downloaden films/muziek352,020111,6 Online gaming271,61528,8 Online studeren90,5885,1 Contact zoeken120,7533,1 Surfen zonder specifiek doel1176,858733,9 Andere90,5714,1

24 2.3 Tijdsduur: algemeen NGeldige waarden1582 Onbekende waarden150 Gemiddelde7:15 Mediaan4:00 Modus0:00 Standaardafwijking8:37 24

25 Tijdsduur: internet Voor internet (%) Net na internet (%) Op het ogenblik van de bevraging (%) Geldige waardenNiet60,520,018,4 Minder dan een half uur21,727,225,4 Een half uur tot een uur9,724,723,2 1 tot 2 uur5,318,820,3 2 tot 3 uur1,65,67,3 3 tot 4 uur0,52,13,2 Meer dan 4 uur0,71,72,2 Totaal100,0

26 Psychosociale effecten Effect van het volgen van de cursus op welbevinden Positieve en negatieve effecten op diverse levensdomeinen

27 2.4.1 Effect van het volgen van de cursus op welbevinden GevolgenN % t.o.v. de totale populatie % van de respondenten die ten minste 1 iets hebben aangekruist Geen computeranalfabeet111664,478,5 Meer zelfvertrouwen49828,835,0 Meer onafhankelijkheid48628,134,2 Maken van vrienden35820,725,2 Beter sociaal contact28616,520,1 Andere895,16,3 Verhoogd veiligheidsgevoel462,73,2 Betere sfeer in de wijk342,02,4 27

28 Positieve en negatieve effecten op diverse levensdomeinen Effectenn % t.o.v. totale populatie % t.o.v. subpopulatie die ten minste 1 effect heeft aangekruist Tijdswinst door sneller info te vinden89451,668,8 Meer contact met vrienden/familie72641,955,9 Tijdswinst door online betaling45526,335,0 Meer contact met (klein)kinderen42624,632,8 Contact gemaakt door het werken met PC36621,128,2 Tijdswinst: op werk sneller taken uitvoeren17310,013,3 Tijdswinst: admin. zaken online invullen1166,78,9 Tijdswinst: door online aankopen714,15,5 Troef bij sollicitatie593,44,5 Meer onder de mensen komen512,93,9 Werk vinden40,20,3

29 29 3. Exploratie (nieuwe) behoeftes  Vormelijk (adhv  Prioriteiten  Suggesties  Inhoudelijk  Welke cursussen  Waarom (niet)?

30 Vormelijk: locatie

31 Vormelijk: kostprijs

32 Vormelijk: groepsgrootte

33 Vormelijk: gratis surfen

34 Vormelijk: materiële begeleiding

35 Vormelijk: persoonlijke begeleid.

36 Vormelijk: tijdstip

37 Vormelijk: duur van de cursus

38 Vormelijk: belang validatie

39 Suggesties ItemsAantal% Meer info gebruiksklaar maken gekochte PC53530,9 Het beginniveau in de groepjes meer gelijk45426,2 Meer tips voor de aankoop van een computer43224,9 Spreiden over meer weken, minder per week19511,3 Andere1448,3 Meer sessies per week1247,2 Andere locaties362,1

40 Inhoudelijk  Cursusinteresse  Redenen niet-deelname

41 Inhoudelijk: cursusinteresse Cursus Cursus reeds gevolgd/ aan het volgen Wil deze cursus nog volgen absolute verhouding Wil deze cursus nog volgen relatieve verhouding N%N%N% Word23713,733119,133130,7 Powerpoint502,934319,834331,8 Excel1126,534319,834331,8 Digitale fotografie502,958633,858654,3 Computerbeveiliging191,137021,437034,3 Programmeren120,722112,722120,5 Webdesign80,522813,122821,1 Tekenprogramma’s120,718010,418016,7 Internetbankieren985,726815,526824,8 Vervolgcursus ,872467,1 Chatten231,31327,613212,2 Outlook613,520211,720218,7 Publisher402,31468,414613,5

42 Redenen niet-deelname RedenN % t.o.v. subpopulatie die ten minste 1 item heeft aangekruist Niet op de hoogte v/d mogelijkheid42539,7 Te hoge kostprijs23722,1 Geen interesse17316,2 Te hoog startniveau999,3 Geen nut807,5 Te hoog tempo767,1 Te grote afstand565,2 Wachtlijsten292,7 Te laag startniveau80,7 Te laag tempo30,3 Andere25523,8 [1] [1] Opmerking: het percentage werd berekend t.o.v respondenten en niet t.o.v. de totale onderzoeksgroep van 1732 daar deze vraag enkel bedoeld is voor zij die nog geen cursus gevolgd hebben én ten minste één van de bovenstaande opties hebben aangekruist.

43 4. Besluiten en aanbevelingen  voor iedereen  Substantieel effect op  Computerbezit  Computergebruik  Internetgebruik  Psychosociale effecten  Effect op diverse levensdomeinen 43

44 4. Besluiten en aanbevelingen  Cursus inhoudelijk en organisatorisch zeer positief geëvalueerd  Er is vraag naar:  Vervolgcursus  Digitale fotografie  Computerbeveiliging  Excel  PowerPoint 44


Download ppt "1 Presentatie onderzoeksresultaten Bram Van Renterghem Greetje Desnerck Hogeschool West-Vlaanderen."

Verwante presentaties


Ads door Google