De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bruikbaarheid van kennistechnologieen voor de planningspraktijk Dr. Marco te Brömmelstroet Universiteit van Amsterdam (AISSR) Nijmegen, 17 oktober.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bruikbaarheid van kennistechnologieen voor de planningspraktijk Dr. Marco te Brömmelstroet Universiteit van Amsterdam (AISSR) Nijmegen, 17 oktober."— Transcript van de presentatie:

1

2 Bruikbaarheid van kennistechnologieen voor de planningspraktijk Dr. Marco te Brömmelstroet Universiteit van Amsterdam (AISSR) Nijmegen, 17 oktober

3 We gaan stemmen, pak uw telefoon! SMS 1 2 Internet 1 2 Stemmen is anoniem Twitter 1 2 Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar

4 Hoeveel ervaring heeft u met het gebruik van Maptables? A.Geen B.Eenmalig C.Paar keer gebruikt D.Veel Stemmen: 0 Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar

5 Hoeveel ervaring heeft u met het gebruik van Maptables? Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. A. B. C. D. Geen Eenmalig Paar keer gebruikt Veel 25,0% 50,0% 75,0% 100,0% Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar Deze voorbeeld resultaten zullen op 0 gezet worden zodra een sessie en diavoorstelling gestart zijn. Voel u vrij om ondertussen de layout van de resultaten te veranderen (bv. de kleur)

6

7 Wat ervaart u als grootste bruikbaarheidsissue voor tools in het dagelijks gebruik? A.Tools zijn onbekend B.Lage communicatiewaarde C.Uitkomsten ongeloofwaardig D.Rekentijden zijn ze lang E.Tools zijn te rigide F.Gebrek aan transparantie G.Niet interactief H.Tools zijn té specifiek I.Tools zijn té allesomvattend J.Niet gebruiksvriendelijk K.Ze zijn te duur Stemmen: 0 Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar

8 Wat ervaart u als grootste bruikbaarheidsissue voor tools in het dagelijks gebruik? Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. A. B. C. D. E. F. G. H. I. J. K. Tools zijn onbekend Lage communicatiewaarde Uitkomsten ongeloofwaardig Rekentijden zijn ze lang Tools zijn te rigide Gebrek aan transparantie Niet interactief Tools zijn té specifiek Tools zijn té allesomvattend Niet gebruiksvriendelijk Ze zijn te duur 9,1% 18,2% 27,3% 36,4% 45,5% 54,5% 63,6% 72,7% 81,8% 90,9% 100,0% Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar Deze voorbeeld resultaten zullen op 0 gezet worden zodra een sessie en diavoorstelling gestart zijn. Voel u vrij om ondertussen de layout van de resultaten te veranderen (bv. de kleur)

9 21,8% 23,4% 25,0% 29,8% 37,9% 38,7% 42,7% 50,8% 52,4% 63,7% 64,5% 0%10%20%30%40%50%60%70%80% Too expensive Not trustworthy Too complex Too specific Calculation time Instruments unknown Too rigid Not interactive Not user friendly Low communication value Not transparent % of respondents that see it as a (big) problem Gebruiksproblemen Total (124) LU planners (60) TR planners (62) Te Brömmelstroet, M. (2010). "Equip the Warrior Instead of Manning the Equipment”, Journal for Transport and Land Use, 3(1), pp

10 Vier oplossingsrichtingen  Simplificering van onderliggende modellen  Transparantie van aannames/berekeningen  Interactief inzetbaar maken  Participatief ontwerpen van tools

11 Lee, D. (1973) Requiem for large scale urban models, JAPA Simplificering

12 Transparantie  “Most learning takes place in making the model rather than in using it” - Jac Vennix

13 Interactief  Gezamenlijk leren; snelle ontwerp-analyse loops  Bullshit detector  Snelheid belangrijker dan detailniveau

14 Participatief ontwerp

15 Mediated Planning support Te Brömmelstroet, M., and Schrijnen, P. M. (2010). "From Planning Support Systems to Mediated Planning Support: A structured dialogue to overcome the implementation gap." Environment and Planning B: Planning and Design, 37(1), 3-20

16 Maptables

17

18 Toelichting MapTable demonstraties: •6 tafels met elk een verschillend onderwerp, toelichting in het programma •3 rondes van elk 20 minuten •Als de ronde is afgelopen klinkt het alarm, loop dan naar de volgende tafel •Ga niet met meer dan 10 mensen rond 1 tafel staan •Tijdens de borrel is er ook nog gelegenheid vragen te stellen over de tafels. •Veel plezier!

19 Discussie

20 Stelling 1 (GA):Digitale kaarttafels zijn vooral geschikt voor besluitvormingsprocessen met conflicterende belangen tussen verschillende actoren. A.eens B.oneens Stemmen: 0 Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar

21 Stelling 1 (GA):Digitale kaarttafels zijn vooral geschikt voor besluitvormingsprocessen met conflicterende belangen tussen verschillende actoren. A. B. eens oneens 50,0% 100,0% Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar Deze voorbeeld resultaten zullen op 0 gezet worden zodra een sessie en diavoorstelling gestart zijn. Voel u vrij om ondertussen de layout van de resultaten te veranderen (bv. de kleur)

22 Stelling 2 (MtB)In strategische processen met verschillende inhoudelijke experts is pen en papier meer dan voldoende. Technologie zit dan alleen maar in de weg. A.Eens B.Oneens Stemmen: 0 Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar

23 Stelling 2 (MtB)In strategische processen met verschillende inhoudelijke experts is pen en papier meer dan voldoende. Technologie zit dan alleen maar in de weg. A. B. Eens Oneens 50,0% 100,0% Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar Deze voorbeeld resultaten zullen op 0 gezet worden zodra een sessie en diavoorstelling gestart zijn. Voel u vrij om ondertussen de layout van de resultaten te veranderen (bv. de kleur)

24 Stelling 3 (PP): Het geo-informatiedomein is een mannenwereld. De meeste geo-informatie tools zijn – letterlijk- toys for boys. A.Eens B.Oneens Stemmen: 0 Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar

25 Stelling 3 (PP): Het geo-informatiedomein is een mannenwereld. De meeste geo-informatie tools zijn – letterlijk- toys for boys. A. B. Eens Oneens 50,0% 100,0% Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar Deze voorbeeld resultaten zullen op 0 gezet worden zodra een sessie en diavoorstelling gestart zijn. Voel u vrij om ondertussen de layout van de resultaten te veranderen (bv. de kleur)

26 Stelling 4 (LC): Zolang gebruik van geo-informatie complexer is dan een tablet of smartphone, blijf het een niche voor experts. A.Eens B.Oneens Stemmen: 0 Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar

27 Stelling 4 (LC): Zolang gebruik van geo- informatie complexer is dan een tablet of smartphone, blijf het een niche voor experts. A. B. Eens Oneens 50,0% 100,0% Gesloten InternetDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMSDe juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. TwitterHet is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar Deze voorbeeld resultaten zullen op 0 gezet worden zodra een sessie en diavoorstelling gestart zijn. Voel u vrij om ondertussen de layout van de resultaten te veranderen (bv. de kleur)

28 Tot Slot


Download ppt "Bruikbaarheid van kennistechnologieen voor de planningspraktijk Dr. Marco te Brömmelstroet Universiteit van Amsterdam (AISSR) Nijmegen, 17 oktober."

Verwante presentaties


Ads door Google