De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

V1, e-Business Blok 1 les 6, college en werkgroep Maandag 10 december 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "V1, e-Business Blok 1 les 6, college en werkgroep Maandag 10 december 2007."— Transcript van de presentatie:

1 V1, e-Business Blok 1 les 6, college en werkgroep Maandag 10 december 2007

2 IAM - HvA Wat gaan we doen? •Evaluatie gastspreker •Datum bekend maken voor afspraak •Procedure afspreken voor voorbereiding •E-business strategie

3 IAM - HvA Gastspreker Ronald Egas •Schrijf 2 dingen op die je leuk / goed vond •Schrijf 2 dingen op die je niet leuk / niet goed vond

4 IAM - HvA Datum afspraken (staat vast) •Transavia: 8 januari uur •Albumprinter: 10 januari, uur •Overtoom: 8 januari, uur •Ice Mobile: 10 januari, uur Deadline paper wordt verschoven naar 21 januari om uur, locatie: kantoor Marijke op 4 e etage.

5 IAM - HvA Procedure vwb deze afspraak •Contactpersoon team stuurt mij vandaag en een en ontvangt vervolgens adres van contactpersoon bij opdrachtgever •Contactpersoon van het team stuurt vóór a.s. woensdag een bevestiging mail met de contactpersonen van de groep •Er gaat een cc naar Marijke

6 Highlights Chaffey, hoofdstuk 5 E-business strategie

7 IAM - HvA De ontwikkeling van een e- business strategie •Vertrekpunt: bedrijfsstrategie, doorgaans opgenomen in het businessplan •E-business strategie: “Het opstellen van de methoden waarmee de toepassing van in- en externe elektronische communicatie de bedrijfsstrategie kan ondersteunen en beïnvloeden” •Aanpak: via een procesmodel, gestructureerd, logisch en volgordelijk!

8 IAM - HvA Ingrediënten procesmodel •Voortdurende in- en externe omgevingsanalyse •Vaststellen en toetsen van de visie, missie en doelstellingen •Strategieformulering o.b.v. alternatieven en keuze daaruit. •Overbrugging naar tactiek en operatie (implementatie) •Beheersmatige aspecten / evaluatie

9 IAM - HvA Een generiek procesmodel voor een e-business strategie

10 Laag 1 De strategische analyse

11 IAM - HvA

12 Intern: bronnen •Zijn we er klaar voor en waarvoor dan precies? •Infrastructuur •Human resources •Financiële middelen •In samenhang met de fasemodellen zoals we die eerder zagen

13 IAM - HvA Intern: Portfolio-analyse/SWOT- analyse •Voorbeelden portfolio- analyse •Startpagina

14 IAM - HvA Intern: vraaganalyse

15 IAM - HvA Intern: Competitieve bedreigingen Dit is heel essentieel, zorg dat je 213 t/m 217 goed bestudeert voordat je het interview afneemt

16 Laag 2 Strategische doelstellingen

17 IAM - HvA 2. Strategische doelstellingen •Het formuleren en overbrengen van de missie, visie en doelen van een bedrijf. •Visie: mentaal beeld van de mogelijke en gewenste toekomstige staat van het bedrijf (R. Lynch, ´corporate strategy´ 2000) •Doelen op het gebied van inkomsten, markten, klantbehoud, efficiency, effectiviteit, productlevenscyclus etc.Tabel 5.4 toont prachtige voorbeelden van doelstellingen en strategieën voor het B2B-bedrijf dat als rode draad door het boek loopt.

18 IAM - HvA

19

20

21 Opdracht 1 Ga naar het volgende artikel: = Of zoek op ‘e-business klm’ bij google, dan kom je er ook Opdracht Benoem de e-business doelstellingen van drie bedrijven die je aanspreken

22 IAM - HvA Opdracht 2 •Bekijk de website van •Wat zijn (denk je) de doelstellingen van deze website •Benoem 2 dingen die je goed vindt •Benoem 2 dingen die je minder goed vindt / voor verbetering vatbaar zijn

23 Laag 3 Strategie formulering

24 IAM - HvA 3. Strategieformulering •Na de eerste 2 stappen is het nu tijd voor de 3e: decision time! •Nu mogelijkheden creëren, evalueren en kiezen!

25 IAM - HvA

26

27 Prioriteiten van e-business

28 IAM - HvA Nog meer beslissingen! •Herstructureren? Hoe organiseren? In huis, apart bedrijf? Samenwerken met partners? Onder welke paraplu en welk merk? •Wat wordt het business- en inkomstenmodel? Bestaat er nog een first mover advantage? Welke modellen bestaan en zijn beproefd? •Distributieketen handhaven? Schakels verwijderen nu ze geen toegevoegde waarde meer hebben? •Marktpositionering (leiderschap in product? in prijsstelling? qua transactie? qua klantrelatie? •Groeirichtingen? Ansoff!

29 IAM - HvA

30 Laag 4 Strategie implementatie

31 IAM - HvA

32 Manual: toetsing en criteria (2) 1.Het ‘Paper’ bevat een voorblad, inhoudsopgave, 6 a 7 paragrafen, paginanummering en zonodig bijlagen. Het ‘Paper’ bevat ten minste 9 pagina’s A4 en maximaal 30 pagina’s A4. 2.Het ‘Paper’ is in correct Nederlands geschreven (maximaal twee taal- en vijf typefouten). 3.Het ‘Paper’ bevat een beschrijving van de organisatie en website, een analyse van de digitale omgeving, een analyse van het bedrijfsmodel en/of inkomstenmodel, een analyse van de (e-business) strategie, een analyse van ‘de achterkant’ en een advies voor de toekomst. Dit laatste bevat ten minste drie uitgewerkte aanbevelingen. 4.De uiteenzetting getuigt van het vermogen te kunnen terugzien op het behandelde en het vooruit kunnen kijken naar nog onontgonnen terreinen binnen het E-business domein. 5.De open vragen zijn correct behandeld en getuigen van inzicht. 6.De student heeft alle tussentijdse opdrachten gemaakt. Voldaan aan alle criteria levert een voldoende op. Wanneer minimaal is voldaan aan bovenstaande criteria wordt eveneens op de volgende punten beoordeeld:  Signatuur: de mate waarin het paper getuigt van een eigen, oorspronkelijke aanpak  Diepgang: de mate waarin het paper inhoudelijk verder gaat dan minimaal vereist is bijvoorbeeld met behulp van onderzoek, bronstudie etc.  Stijl en vorm: de mate waarin de student zich heeft weten te verplaatsen in de lezer ten einde hem op verhalende en daarmee extra aantrekkelijke wijze te informeren. Aanwezigheid van deze punten kan de beoordeling van een voldoende verhogen naar een RV-ruim voldoende G-goed of U-uitmuntend.

33 IAM - HvA Herkansingsopdracht •Mocht je een onvoldoende halen….dan: –Dezelfde opdracht: schrijven van een Paper. –Voor een b-t-b organisatie –Ook weer open vragen

34 Koffie…….

35 IAM - HvA Jullie paper •Organiseer je met je groep •Bereid 10 goede en relevante vragen/ gespreksonderwerpen voor (check criteria)

36 IAM - HvA De opdracht •Geef in vijf minuten een ‘update’ naar de andere groepen van het volgende: –Welke 3 punten komen als meest opvallendst naar voren –Bedenkt ten minste één goed omschreven doelstelling van de organisatie – kijkend naar de e- business strategie…(als je dit niet hebt besproken probeer je toch tot een doelstelling te komen)

37 IAM - HvA Volgende week •‘De achterkant’ •Voorbereiden van interview

38 IAM - HvA Titel Body copy


Download ppt "V1, e-Business Blok 1 les 6, college en werkgroep Maandag 10 december 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google