De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

STELLING ONDERWIJS = ONDERWIJS waar je het ook aanbiedt Liever ”ONDERWIJS in een internationale context” dan ”ONDERWIJS én Internationalisering” Liever.

Verwante presentaties


Presentatie over: "STELLING ONDERWIJS = ONDERWIJS waar je het ook aanbiedt Liever ”ONDERWIJS in een internationale context” dan ”ONDERWIJS én Internationalisering” Liever."— Transcript van de presentatie:

1 STELLING ONDERWIJS = ONDERWIJS waar je het ook aanbiedt Liever ”ONDERWIJS in een internationale context” dan ”ONDERWIJS én Internationalisering” Liever ”ONDERWIJS in een internationale context” dan ”ONDERWIJS én Internationalisering” WORKSHOP - Fase 1 Wat doe ik m.b.t. onderwijs in een internationale context en waarom? - Fase 2 Wat is mijn ambitie, mijn Horizon? - Fase 3 Welke stappen ga ik zetten? Wie of wat kan mij daarbij helpen? Kleine stapjes naar de

2

3 ulp van anderen groei & bloei metho aien in de uiste grondsoort, ls voedingsbodem

4 Waarom een internationale context? Wereld om ons heen opereert steeds meer in een internationale context; vrij verkeer van mensen en goederen Onze leerlingen hebben recht op onderwijs dat hen op die internationale context voorbereidt om hun kansen te vergroten een baan te krijgen waar dan ook De internationale context kan fysiek, virtueel of beide zijn; ICT en sociale media spelen een belangrijke rol FASE 1 Kleine stapjes naar de

5 Voorbeelden van FYSIEKE internationale onderwijs activiteiten VoorbeeldFOCUS StedenbezoekCultuur, taal, respect UitwisselingInzicht, begrip, respect, sensitiviteit Stage Beroep, persoonlijke ontwikkeling zelfstandigheid, begrip, andere werk en omgangscultuur Studie in buitenlandKwalificerend en/of added value Studie en stage Kleine stapjes naar de

6 Voorbeelden van VIRTUELE internationale onderwijs activiteiten VoorbeeldFocusOnderwerp Oriëntatie projectenElkaar leren kennenWie ben jij? Vraag projectenOnderzoekHoe zit t met….? Samen ontdekkenGeschiedenisWat gebeurde er….? Vakgerichte projectenDetailhandel Winkels, verkoop MarketingAfzetgebieden Mini - ondernemingHandel Ontwikkelen online moduleswebsiteskennis en gebruik ICT Kleine stapjes naar de

7 Voorbeelden van VIRTUELE én FYSIEKE onderwijs activiteiten 1.Samen ontwikkelen van (tastbaar) product 2. - Virtuele samenwerking tussen klassen (Mail, Skype, Facebook e.d.) - Fysiek presenteren van resultaten tijdens studiebezoek aan partner - Vervolg virtuele project - Fysiek presenteren van eindresultaten tijdens tegenbezoek Fysiek - Stage in het buitenland - Deel van studie in het buitenland Kleine stapjes naar de

8 FASE 1Samenvatting Onderwijs = Onderwijs waar je het ook aanbiedt! Focus op aantrekkelijkheid, functionaliteit én kwaliteit Een internationale context is belangrijk voor de toekomst van onze leerlingen Een internationale context biedt mogelijkheden om fysiek en virtueel actief te zijn Als docent kun je aantonen dat je leerlingen kennis en vaardigheden opdoen en leren open te staan voor andere meningen, houdingen,oplossingen e.d. (K-S-C-) Kleine stapjes naar de

9 FASE 2Wat wil je bereiken? Wat is jouw ambitie? ManagerIk wil graag dat mijn docenten zich professionaliseren en internationalisering biedt daarvoor een prima context Docent 1Ik wil graag modules ontwikkelen met EU partners en deze jaarlijks aanbieden aan hun en mijn eigen deelnemers Docent 2Ik wil graag mijn niveau 4 deelnemers elk jaar een onderzoek laten doen i.s.m. EU partners op het gebied van detailhandel gevolgd door een buitenlandse stage Ik (internationaal coördinator) Ik wil hen helpen hun Horizon te realiseren Kleine stapjes naar de FASE 2

10 Kleine stapjes naar de De ambitie van het Horizon College: elk team in elke sector doet uiteindelijk mee; Inbedding in beleid, organisatie en uitvoering: BeleidsplanCvB/MT Organisatie Hoofd Onderwijs en Communicatie (Aspect) Medewerker Dienst Onderwijs als ondersteuning voor Coördinator internationalisering Secretaresse internationalisering Financieel medewerkers in Dienst Financiën UitvoeringAlle sector teams leveren vertegenwoordiger en actieplannen in kader van 3 hoofdlijnen: 1. Stage voor leerlingen, docenten, management, 2. Virtuele samenwerking / projecten 3. Ontvangst stagiaires en gasten FASE 2

11 Kleine stapjes naar de Werkwijze IIOpzetten van vaste, duurzame relaties met NL en EU partners; gezamenlijk aanvragen van projecten; creëren van bloedgroep - netwerken IIIWerken aan een effectief en kwalitatief goed buitenlandse stage programma (Certificaathouder LdV Mobility) IV(Delen van) een geheel onderwijsprogramma in een internationale context (EQF-ECVET) Kwalificerende onderdelen in het buitenland VSteeds meer intervisie en samenwerking tussen sectoren van het Horizon College VISteeds vaker samenwerken met (lokale) regio (Duitsland) FASE 2

12 Organisatie model Horizon College SECTOR 1 (van 5) Team a Team b Team c Team d Team e Team International Manager PDCA cyclus - Kick-off - Monitoring - Evaluatie Teamplan Sectorplan 1 Stage in het buitenland 2 Virtuele Samenwerking EU 3 Ontvangst stagiaires ea Evaluatie naar CvB Sector MT Internationaal coördinator Ondersteuning Feedback FASE 2

13 Kleine stapjes naar de Bruggen bouwen, opzij en naar boven Naar collega’s, management en NL-EU partners FASE 3

14 FASE 3Hoe ga je werken aan inbedding? Verantwoording Toon aan dat je je onderwijsdoelen aan teams en haalt op een aantrekkelijke, managementfunctionele en realistische wijze Beheersbaar en Stapje voor stapje opbouwen betaalbaar houdenWelke financiële bronnen zijn er? Promotie van succesToon aan iedereen welke positieve resultaten je hebt gehaald en hoeveel plezier jij en je leerlingen hieraan beleven; (zwaan kleef aan!) Netwerk opbouwBegin klein en bouw verder uit. Succesvolle projecten zijn makkelijker uit te breiden en over te dragen naar collega’s (vakintegratie) en nieuwe partners Kleine stapjes naar de FASE 3

15 (Vervolg) FASE 3Hoe ga je werken aan inbedding? Overleg managementHoe kan ik deze activiteiten duurzaam opzetten? Kunnen we hierop BELEID zetten? Hoe kunnen we hier UITVOERING aan geven? IntervisieHoe doen anderen het? InstantiesNationaal Agentschap (NA): Cinop, Europees Platform, NUFFIC EU platforms(MBO) EFVET, EUproVET ECVET platformsKenniscentra, NA NL platformsCLIL (TTO) (Europees platform) Kleine stapjes naar de FASE 3

16 Kleine stapjes naar de Ik kan je helpen bij : (bijv.: het bedenken van projecten waar vakintegratie plaats vindt;) (bijv.: het ontwikkelen van een organisatie model) Mijn naam: Mijn adres Beste collega (–s) uit het O VOX MBO O HBO GRATIS

17 Kleine stapjes naar de YOU

18 Kleine stapjes naar de Merry Christmas and an inspirational 2013 FASE 3


Download ppt "STELLING ONDERWIJS = ONDERWIJS waar je het ook aanbiedt Liever ”ONDERWIJS in een internationale context” dan ”ONDERWIJS én Internationalisering” Liever."

Verwante presentaties


Ads door Google