De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praktische voorstelling van lange bergtochten in de Alpen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praktische voorstelling van lange bergtochten in de Alpen."— Transcript van de presentatie:

1 Praktische voorstelling van lange bergtochten in de Alpen

2 Meerdere dagen hoog in de Alpen:hoe beginnen.  Een degelijke voorbereiding -Literatuur :opzoeken van alle mogelijke informatie (niet alleen internet…),welk pad kiezen,afstand,maximale hoogte,hoeveel tijd,aantal personen,luswandeling of doorgaande tocht -Vooraf aanschaffen van kaartmateriaal,eventueel GPS.(schaal 1/25000 of 1/50000),topo-gidsen. -uitpluizen van de (goedkoopste)vervoermiddelen.(soms combinatie) -aankoop van de uitrusting/benodigdheden. -verschil huttentocht of tenttocht.(+ 4 kg gewicht,15 juni-15 september) -alleen???,kleine,grote groep. -fysieke voorbereiding. Trainen,al naargelang de tocht 3 a 4 maand vooraf -toerismebureau’(s) ter plaatse contacteren.

3 Uitwerking enkele praktische zaken: 1)uitrusting tenttocht: -lichtgewicht waterdicht! zomertent 2 of 3 personen (of bivakzak),beide niet geschikt voor extreme weercondities (zwaar onweer,sneeuwbuien,storm),eventueel bivakzak -Slaapzak(tot-10 °C) -lichtgewicht zelf-opblaasbaar isolerend matje (ong. 600 gr) -aangepaste rugzak (60-70 l),maximum gewicht=1/5-6 van gewicht.(max 20 kg,1/3 schouders)

4 2)voeding: -vooraf mee te nemen:Energierijke niet bederfbare droogvoeding (ook:noodvoeding voor 2 dagen) Muesli,nootmengeling,rozijnen,bierworstjes,droge koekjes,suiker,eventueel melkpoeder,druivensuiker,te vermijden:proviand met water.(fruit???) Wafels,chocolade,gedroogde vruchten (appel,abrikoos…) -ter plaatse te kopen (+kant en klaar gerechtjes in licht plastic verpakt)

5 3)Dranken: stromend bronwater,te nemen vanaf 1800m (opslaan in camelbags,waterzak) Voordeel:Enkele kilo’s minder … Nadeel:-Niet isotonisch :te combineren met bvb isostartabletten,sportdrankpoeder (beter voor hydratatie+ koolhydraten) -bacterieel probleem:chloortabletjes toevoegen.GEEN rechtstreeks Gletsjerwater

6 4)Kledij en andere praktische zaken -Gemakkelijk zittend en sneldrogend.(in de praktijk neem ik vaak oude T-shirts en sportbroeken mee). -werk in lagen (isolerend),1 warme trui en 1 lange broek volstaat,water- en winddichte jas.(wegen!!!), lichtgewicht sandalen -ONONTBEERLIJK: verstelbare telescopische wandelstokken,(Leki??),bergschoenen (basisuitrusting) -kookgerei???,hoofdlamp(led),zakmes,touw,zonnebril, lipbalsem,scheermesje,speciale handdoek,washandje hoogtemeter,overlevingsdeken,kompas,nooduitrusting,me dicatie,1° hulp-kistje (compeed!), eigen verzorgingsartikelen. -eventueel klein beetje waspoeder.

7 5)Waar is bivakkeren toegestaan?  Frankrijk:Bivakkeren van 19u tot 9u toegelaten (op 1 uur wandelafstand van openbare weg en 1 uur van grens natuurpark verwijderd).Vroeg vertrekken! =organiseren  Italië:Vanaf 2000 m vaak getolereerd.  Zwitserland:In zekere zin toegestaan (minimum 100 m van water).  Oostenrijk:Bivakkeren toegestaan voor 1 nacht (niet in natuurreservaat)  Algemene regel:dicht bij berghut:vragen aan de huttenwaard…

8 Eisen van een kampeerplaats (enkele voorbeelden)  oppervlak stuk groter dan je tent  Zo mogelijk vlak liggen (hoogtelijnen kaart),zoniet: hoofdeinde hoger.  Niet te ver van stromend water.  Plaats die reeds al gebruikt is.  Ingang van de wind af  Opgepast voor sporen van vee,dieren

9 6)Eigen veiligheid eerst!!!  Rekening houden met alle mogelijke weersomstandigheden in de Alpen (extreme t°daling), indien sneeuwval,dikke mist =uitstel tocht.  Bivakkeren:niet waar stenen/rotsen kunnen naar beneden komen,stijging waterpijl mogelijk,bij afgrond,vlakbij alleenstaande bomen  Bivakkeer op “vlakke” plaats (bestudeer de hoogtelijnen vooraf),nabij stromend water,uit de wind  Trektocht doe je liever niet alleen.In groep=aanpassen  Zorg voor goede bergschoenen en telescopische wandelstokken (ontlast o.a. de knieën)  Alpien noodsignaal: 6 X/min. fluitsignaal,1 min. Pauze nadien te herhalen

10 7)Oriëntering  Recente topografische kaart+hoogtemeter =positiebepaling  Bij iedere rustpauze kaart bovenhalen+bij twijfel  Kompas (declinatie,echte noorden-magn. noorden)  GPS.(batterij)

11 Enkele voorbeelden van meerdaagse (5 tot 10 dagen) wandeltochten die we door de jaren heen heb gelopen  Tour du Mont Blanc (TMB,2004),ong.220 km  Tour de Pays du mont Blanc (TPMB,2005), km  Gr 54 (Tour de L’oisans et des écrins) (2007) 200 km  Walkers Haute Route,Chamonix to Zermatt(2009),180 km  Tour de Monte Rosa (2011), km  Toekomst:doorheen La Vanoise (GR5,stukje/55), Vercors (GR9),Traversée du Haute-Languedoc (GR71/7)  België:Transardense Route (GTA),160 km  Extra info op:

12 Uitwerking:Tour Monte Rosa en Chamonix to Zermatt (deze laatste is ook als reisverslag te downloaden op de wegwijzer- website ) filmvoorstelling


Download ppt "Praktische voorstelling van lange bergtochten in de Alpen."

Verwante presentaties


Ads door Google