De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

B ELANG VAN BEWEGING VOOR ONTWIKKELING VAN DE HERSENEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "B ELANG VAN BEWEGING VOOR ONTWIKKELING VAN DE HERSENEN."— Transcript van de presentatie:

1 B ELANG VAN BEWEGING VOOR ONTWIKKELING VAN DE HERSENEN

2 D E NEUROMOTORISCHE BASIS

3 Een kind moet leerbaar zijn… Is het kind neuromotorisch rijp om te leren schrijven en lezen? Verschil in benadering voor kinderen van 0 tot 8 jaar en + 8 jaar. – - 8 jaar: ontwikkelingsopvolging -stimulering – + 8 jaar: ontwikkelingsopvolging -bijsturing B ELANGRIJK OM TE WETEN !

4 Illustratie Vera Smeulders E VEN TERUG NAAR DE NEUROLOGISCHE ONTWIKKELING

5 O NTWIKKELING HERSENEN

6 Directionaliteit Ruimte/tijd perceptie Middellijn overkruisen Grove motoriek LateraliteitOog-hand Lichaams- perceptie Dominantie Smaak Reuk Tast ProprioceptieZichtGehoorEvenwicht Posturale reflexenPrimaire reflexen Bewegings- integratie Fijne motoriek RekenenSchrijvenLezen Visuele vaardigheden Auditieve vaardigheden Goed bewegen

7 ATNR

8 B LIJVENDE ATNR? P ROBLEMEN MET : • Oog-handcoördinatie • Kruisbewegingen • Gekruiste coördinatie • Oogmotoriek

9 B LIJVENDE ATNR? W AT TE DOEN ? • Klimmen en klauteren • Kruisbewegingen • Balspelen • Evenwicht • Specifiek programma

10 P ALMAIRE & PLANTAIRE REFLEX

11 B LIJVENDE P ALMAIRE REFLEX ? P ROBLEMEN MET • Tast • Fijne motoriek • Mondmotoriek

12 P ALMAIRE REFLEX W AT TE DOEN ? • Massagekoffer • Voeldoos • Open en sluiten • Kneden – stressbal

13 S PINAL GALANT REFLEX

14 B LIJVENDE S PINAL GALANT REFLEX ? P ROBLEMEN MET • Stil zitten/staan • Concentreren

15 B LIJVENDE S PINAL GALANT REFLEX ? W AT TE DOEN ? • Massage • Hoelahoepen

16 TLR

17 B LIJVENDE TLR? P ROBLEMEN MET : • Evenwichtsontwikkeling • Houdingscontrole • Spierspanning • Oogmotoriek…

18 B LIJVENDE TLR W AT TE DOEN ? • Buig & strek • Rollen • Specifiek programma

19 D OEL : H OOFDRECHTING

20 D OEL : E VENWICHTSREFLEX

21 Automatische reacties voor het behoud van: 1.Houding 2.Beweging 3.Stabiliteit Zwaartekracht Ten opzicht van de P OSTURALE REFLEXEN

22 Waarom is evenwicht zo belangrijk?

23 Automatisatie van houdingscontrole, evenwichtsreacties, oogmotoriek Posturale reflexen Overgangsreflexen Primaire reflexen

24 Preventief goed voorbereiden Informatie verzamelen  Weet wat je ziet  Kennis van de neurologische en motorische ontwikkeling Bewust worden van de symptomen Volgen van specifiek bewegings- programma (vanaf 4 jaar)  Individueel, op school…  Mogelijkheid voor leerkrachten om dagcursus specifieke bewegingsprogramma te volgen W AT KAN IK DOEN ALS LEERKRACHT / SCHOOL ?

25 Evenwichtstraining:  Evenwichtsplankjes of balance boards  Evenwichtsparcours  Skateboards (buiklig), stelten, loopklossen  Trampoline (klein of groot)  Rollen over lengte-as  Veel draaibewegingen rond verticale lichaamsas. A LGEMEEN HEEL BELANGRIJK VOOR STIMULATIE BEWEGINGSINTEGRATIE !

26 Opbouw van 1ste naar 3de kleuterklas Handleiding 1ste kleuterklas  Speel en doe kaarten  Kijk en doe beelden  Luister en doe verhalen 2de kleuterklas  Speel en doe kaarten  Kijk en doe beelden  Luister en doe verhalen 3de kleuterklas  Speel en doe kaarten  Kijk en doe boekjes  Luister en doe verhalen F IT VOOR LEREN PROGRAMMA : B IBA EN L OEBA

27 Het belang van beweging… deel 1 Het belang van beweging… deel 2 Verkeerseducatie bij kleuters (deel 1 & 2) Stressloze klas (basisschool) Een reis door het kinderbrein Bewegingsworkshops voor kleuters met Biba en Loeba Ouder-infoavonden: Het belang van beweging… Zie E XTRA NAVORMINGEN B ODYMAP

28


Download ppt "B ELANG VAN BEWEGING VOOR ONTWIKKELING VAN DE HERSENEN."

Verwante presentaties


Ads door Google