Download de presentatie
GepubliceerdFrederik ter Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
Congres 'Wellness, een vitale branche!'
2
Index De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties Congres 'Wellness, een vitale branche!' Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren NBTC-NIPO Research Auteur Kees van der Most Conclusies | © NBTC NIPO
3
De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
4
Achtergrond Aanleiding
De Nederlandse vakantiemarkt is sterk ontwikkeld: Nederland behoort tot de meest reislustige landen van Europa Een aantal belangrijke kengetallen is de laatste jaren vrij stabiel Is de Nederlandse vakantiemarkt verzadigd? Aanpak Historische analyse Omgevingsanalyse Vraag- een aanbodanalyse Expert interviews De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
5
Groei vakantieparticipatie vlakt geleidelijk af
Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
6
Vakantiefrequentie in 30 jaar tijd flink toegenomen
Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
7
Buitenlandse vakanties groeien harder dan binnenlandse
(x mln. vakanties) Ontwikkeling : Binnenland +55% Buitenland +136% Buiten Europa +460% (v.a. 1990) Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
8
Met name groei voor korte en middellange vakanties
(x mln. vakanties) Ontwikkeling : Kort +98% Middellang +138% Lang +50% Bron: CVO, *Trendbreuk in 2002 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
9
Het marktomgevingsmodel
De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
10
Relatie economie & vakanties
Bron: CBS & NBTC-NIPO Research, CVO De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
11
Verwachte ontwikkeling Nederlandse economie
: Gevolgen van de crisis nog merkbaar Overheidstekorten wegwerken Werkloosheid loopt op tot 6,75% in 2015 Koopkracht onder druk Stijging ziektekosten Onvolledige indexatie pensioenen : Economie zal weer gaan aantrekken Conjunctuur / golfbeweging (economie komt weer op langetermijn groeipad) “Eerst snoeien, dan groeien” Ontwikkeling enkele kerngegevens 2006 2007 2008 2009 2010 BBP* 3,4 3,6 2,0 -4,0 1,5 1,25 Werkloosheid (in % eindjaar) 5,5 4,5 3,9 4,9 6,75 Koopkracht* 2,4 2,2 -0,1 1,6 -0,5 -0,25 * Mutaties per jaar in % Bron: CPB, 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
12
Ontwikkeling Nederlandse bevolking
2010 2020 +/- 0-12 jr. 2.519 (15%) 2.358 (14%) -6.4% 13-17 jr. 989 (6%) 977 -1.2% 18-24 jr. 1.419 (9%) 1.457 2.7% 25-34 jr. 1.987 (12%) 2.128 (13%) 7.1% 35-44 jr. 2.471 1.990 -19.5% 45-54 jr. 2.462 2.410 -2.1% 55-64 jr. 2.151 2.336 8.6% > 65 jr. 2.538 3.360 (20%) 32.4% Totaal 16.536 (100%) 17.014 2.9% Bron: CBS De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
13
Effect vergrijzing op de vakantiemarkt
Door cohortverschuiving wijzigt samenstelling totale groep vakantiegangers: Relatief veel 65-plussers Toekomstige senioren zijn vitaler en gewend om regelmatig op vakantie te gaan Positieve impact op participatie en frequentie 65-plussers hebben andere reiswensen, bv. qua voorzieningen (meer belangstelling voor aspecten als gezondheid, comfort en veiligheid) De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
14
Economy of happiness Van beleving naar verrijking
Het streven naar materieel geluk is vervangen door de zoektocht naar immateriële waarden (gezondheid, schoonheid, zingeving e.d.) Terug naar de oorsprong, niet globaal, maar lokaal Bewust worden van eigen roots Authentieke ervaringen Local cocooning Bewuster leven Werken om te leven ipv leven om te werken Eerlijk leven en duurzaam consumeren De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
15
Vakanties in de toekomst: wat wil de consument?
Als u kijkt naar de komende 5 jaar, zou u dan de komende jaren vaker, even vaak, minder vaak of niet op vakantie willen? Bron: Toekomstonderzoek 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
16
Vakanties in de toekomst: wat wil de consument?
Stelt u zich voor dat u de komende jaren meer geld te besteden heeft. Aan welke categorie zult u vooral meer geld uit gaan geven? Bron: Toekomstonderzoek 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
17
Vakanties in de toekomst: wat wil de consument?
Wilt u juist meer korte of meer lange vakanties gaan ondernemen? Bron: Toekomstonderzoek 2010 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
18
Vakantiekengetallen 2008 2009 2010 2015 2020 Bevolkingsomvang* (x mln.) 15,5 mln. 15,6 mln. Vakantieparticipatie 81,6% 81,3% 81,5% Vakantiefrequentie 2,84 2,88 Vakantievolume (x mln.) 35,9 mln. 36,4 mln. 36,1 mln. Waarvan kort (2-7 dagen) 18,8 mln. 19,7 mln. 19,4 mln. Waarvan lang (8+ dagen) 17,1 mln. 16,6 mln. 16,8 mln. 2015 2020 15,8 mln. 81,7% 2,87 37,0 mln. 20,0 mln. 17,0 mln. 2020 16,1 mln. 82,5% 3,0 40,0 mln. 22,5 mln. 17,5 mln. *Personen met de Nederlandse nationaliteit in particuliere huishoudens, Bron: CBS De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
19
Groeiprognose alle vakantietypes 2020
Groeiprognose per type vakantie 2010 - 2015 en 2016 - 2020 (in aantallen en procenten) Aantal vakanties x 1.000 0% +0,5 p.j. p.j. - 1% +4% p.j. - 1,5 p.j. +2% p.j. +4% p.j. p.j. +2% p.j. +1% p.j. +2% +2% 0% p.j. p.j. - 0,5 - 1% p.j. P.j. p.j. Bron: Toekomstonderzoek NBTC-NIPO Research De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > De Nederlandse vakantiemarkt in 2020
20
Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties
De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
21
Onderzoek naar Special interest vakanties
Vakantiegedrag Nederlander wordt gevarieerder Groeiende populariteit van special interest-vakanties Over verschillende type special interestvakanties niet veel bekend (niches) Eind 2009 een grootschalige screening onder Nederlanders Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties Afbakening/definitie special interest vakantie: minimaal de helft van de vakantie moest besteed worden aan special interest activiteit De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties
22
Marktpotentie special interest vakanties
Bestaande markt Potentiële markt Vitaliteit Cultuurvakantie 0,39 Wandelvakantie 0,44 Fietsvakantie 0,50 Avontuurlijke vak. 0,40 Natuurvakantie 0,54 Wellnessvakantie 0,68 Cruisevakantie 0,75 Zeilvakantie Duikvakantie 0,57 Vrijwilligerswerk Culinaire vakantie Visvakantie Godsdienstige vak. 0,56 Golfvakantie 0,52 Taalreis 0,76 Spirituele vakantie 80.000 0,77 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Bestaande en potentiële markt voor special interest vakanties
23
Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
24
De vier kwadranten van Wellness
Bron: NBTC De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
25
Meer vrouwen ondernemen wellnessvakanties
Bestaande en potentiële markt voor wellnessvakanties naar geslacht Bron: Screening Special interest vakanties, NBTC-NIPO Research 2009 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
26
Groot aandeel 18-34 jarigen
Bestaande en potentiële markt voor wellnessvakanties naar leeftijd Bron: Screening Special interest vakanties, NBTC-NIPO Research 2009 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
27
Lichte oververtegenwoordiging B-boven
Bestaande en potentiële markt voor wellnessvakanties naar sociale klasse Bron: Screening Special interest vakanties, NBTC-NIPO Research 2009 De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
28
Verwen- en ontspanbehandelingen populair
Welke van de volgende activiteiten zou u tijdens deze wellnessvakantie willen ondernemen? En welke van deze activiteiten is voor u de belangrijkste activiteit? Relatief veel mannen Relatief veel vrouwen Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
29
Man gaat met de partner, vrouw ook met vriend(en)/ vriendin(nen)
Met wie zou u deze wellnessvakantie bij voorkeur ondernemen? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
30
Wellnessvakantie bij voorkeur in Nederland
Waar zou u deze wellnessvakantie bij voorkeur doorbrengen? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
31
Gelderland, Limburg populaire wellnessprovincies
In het geval van voorkeur voor Nederland: welke provincie heeft dan de voorkeur? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
32
Wellness past vooral bij culinaire activiteiten
Met welk type activiteiten zou u deze wellnessactiviteiten combineren? Vaker jarigen, jonge stellen, ouder van gezinnen met jonge kinderen Vaker hoogste sociale klassen, alleenstaande > 35 jaar, met een voorkeur voor buitenland Vaker mannen, wat oudere leeftijdsklassen Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
33
Ideale lengte wellnessvakantie = (lang) weekend
Wat is volgens u de ideale lengte voor een wellnessvakantie? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
34
Informatiezoekgedrag afhankelijk van bestemming
Wanneer u een wellnessvakantie wilt gaan ondernemen en op zoek gaat naar informatie hiervoor, van welke informatiebronnen zou u dan gebruik maken? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
35
Voornamelijk direct bij accommodatie boeken
Waar zou u deze wellnessvakantie vervolgens boeken? Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
36
Lage prijsperceptie bij potentiële doelgroep
Voor potentiële wellnessvakantiegangers met een voorkeur voor Nederland: Wat bent u bereid te betalen voor een wellnessweekend bestaande uit 2 overnachtingen in een hotel, 2 avonden uit eten, bezoek aan sauna/ wellnesscentrum incl. behandelingen? De prijs hiervoor ligt veelal tussen 200 en 300 euro, een voorbeeld: € 228 p.p. Wandel- en relaxarrangement Veluwse bron: 2 overnachtingen in De Jonge Stee 2 keer ontbijt & 3-gangendiner 1 dag toegang Veluwse Bron, lunch, twee behandelingen Bron: Onderzoek wellnessvakanties november 2010, NBTC-NIPO Research i.s.m. NHTV, arrangement: De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
37
Conclusies De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren
38
Conclusies Nederlandse vakantiemarkt stabiliseert komende jaren
Voor wellness-vakanties bestaat daarentegen veel groeipotentieel Potentiële wellnessvakantieganger is veelal vrouw, leeftijd van jaar, behorend tot B-bovenklasse (Lang) weekend is meest populaire verblijfsvorm Eigen land is met meest populair (met name Limburg en Gelderland) Wellness-activiteiten worden het liefst gecombineerd met culinaire activiteiten en funshoppen Verblijf regelt men bij voorkeur direct bij accommodatie Zoekmachines en websites van accommodaties zijn belangrijkste informatiebronnen De markt voor wellnessvakanties: profiel, wensen en voorkeuren > Conclusies
39
Bedankt
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.