De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL Elsje van den Dool Björn Velthuizen Mieke Pennings Marcel Bontenbal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL Elsje van den Dool Björn Velthuizen Mieke Pennings Marcel Bontenbal."— Transcript van de presentatie:

1 KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL Elsje van den Dool Björn Velthuizen Mieke Pennings Marcel Bontenbal

2 Ontwikkelen toekomstvisie Eigen ervaringen toetsen aan leertheorieën Bespreken en mening vormen Individueel bestuderen van leertheorieën Inleiding Producten Leertheorieën  Cognitivisme  Constructivisme  Behaviorisme  Connectivisme  Analyse Toekomstvisie

3 Inleiding Producten Leertheorieën  Cognitivisme  Constructivisme  Behaviorisme  Connectivisme  Analyse Toekomstvisie

4 • Onderzoek geeft goed licht op de leermogelijkheden van kinderen in 4 fasen. – Sensomotorisch denken • Objectpermanentie – Preoperationeel denken – Concreet operationeel denken – Formeel operationele fase • Een goede bron om de juiste leeromgeving voor kinderen te scheppen • Assimileren - Accomoderen Inleiding Producten Leertheorieën  Cognitivisme  Constructivisme  Behaviorisme  Connectivisme  Analyse ToekomstvisieCOGNITIVISME

5 Inleiding Producten Leertheorieën  Cognitivisme  Constructivisme  Behaviorisme  Connectivisme  Analyse ToekomstvisieCONSTRUCTIVISME Kennis fundament ErvaringErvaring toelichting Kennis fundament Zone van de naaste ontwikkeling (Vygotski)

6 Inleiding Producten Leertheorieën  Cognitivisme  Constructivisme  Behaviorisme  Connectivisme  Analyse ToekomstvisieBEHAVIORISME Wetenschap op basis van louter waarneembare feiten • Continuïteitshypothese • Parallellen tussen mens en dier • Conditionering – bestraffen van ongewenst gedrag – belonen van gewenst gedrag • Reflexleer (Pavlovreactie) stimulus –respons (methodologisch behaviorisme)

7 Inleiding Producten Leertheorieën  Cognitivisme  Constructivisme  Behaviorisme  Connectivisme  Analyse ToekomstvisieBEHAVIORISME • functie-analyse • Antecedent – gedrag – consequentie • De skinnerbox context • Leren door imitatie (taal) (radicaal /context behaviorisme, Skinner)

8 Inleiding Producten Leertheorieën  Cognitivisme  Constructivisme  Behaviorisme  Connectivisme  Analyse ToekomstvisieConnectivisme Leren is een proces van connecties vormen (neural & external). De vaardigheid óm te leren is belangrijker dan datgene wát je leert. “The learning is ín the network“. Weten ‘waar’ of ‘wie’ is belangrijker dan weten op zich. Voorwaarden: • Een goed netwerk te hebben en onderhouden • Weten waar de kennis in het netwerk zit

9 Inleiding Producten Leertheorieën  Cognitivisme  Constructivisme  Behaviorisme  Connectivisme  Analyse ToekomstvisieANALYSE • Cognitivisme en Constructivisme vullen elkaar aan • Behaviorisme: — Voor adolescenten geschikt voor houding en attitude — Voor pre-operationele fase als leervorm mogelijk • Connectionisme: —enigszins in tegenspraak met cognitivisme en constructivisme maar deels interessant in huidig tijdperk —Vooral interessant voor informatie verwerving, minder voor verdiepende kennisverwerving

10 Inleiding Producten Leertheorieën  Cognitivisme  Constructivisme  Behaviorisme  Connectivisme  Analyse ToekomstvisieTOEKOMSTVISIE • Competentiegericht onderwijs • Informatie voor kennisverwerving aanbieden –Volgens zone van naaste ontwikkeling –Passend bij de cognitieve fase van ontwikkeling –Attitude en zelfbeeld ontwikkelen met waardering en beloning volgens behavioristisch model –VOORWAARDEN 1.Kleine klassen (zie voorbeeld school in Capelle) 2.Leerprogramma dat horizontaal en verticaal goed gestructureerd is en voortdurend verbeterd wordt 3.Individuele aanpak waarvoor een goedwerkend leerlingvolg systeem noodzakelijk is


Download ppt "KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL Elsje van den Dool Björn Velthuizen Mieke Pennings Marcel Bontenbal."

Verwante presentaties


Ads door Google