De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Macht van Google Frans-Willem Hardijzer 4-2-2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Macht van Google Frans-Willem Hardijzer 4-2-2011."— Transcript van de presentatie:

1 De Macht van Google Frans-Willem Hardijzer

2 Indeling • Deelvragen – Google – Macht – Zwakke punten – Mis- of gebruik • Hoofdvragen (conclusie) – Zorgen voor ons? – Zorgen voor Google? • Samenvatting

3 GOOGLE Wat is Google?

4 • Google Inc. • Filosofie • Zoekmachine • Adwords & Adsense • Mail • Books • Maps & Streetview • Apps • YouTube • Android • Orkut • Meer...

5 Google Inc. • 1996: Larry Page & Sergey Brin starten zoekmachine BackRub • Enkele maanden te populair voor Stanford • 1997: Nieuwe naam, gebasseerd op googol • 1998: Oprichting Google Inc. Dankzij een gift van Andy Bechtolsheim

6 Filosofie “to organize a seemingly infinite amount of information on the web.” 1.Focus on the user and all else will follow. 2.It’s best to do one thing really, really well. 3.Fast is better than slow. 4.Democracy on the web works. 5.You don’t need to be at your desk to need an answer. 6.You can make money without doing evil. 7.There’s always more information out there. 8.The need for information crosses all borders. 9.You can be serious without a suit. 10.Great just isn’t good enough.

7 1996: Zoekmachine • Vertaald naar vrijwel alle talen • Verantwoordelijk 8/10 zoekopdrachten (EU) • Verheven tot werkwoord • Ook afbeeldingen • Zelfs tegenwoordig innovatief: Google Instant

8

9 2000: AdWords & Adsense • Adverteren op Google • Groot netwerk adverteerders • Do no evil: – Geen popups e.d., textueel – Altijd identificeerbaar “Sponsored Link” • Ook bruikbaar kleine partijen • Sinds 2003 ook anderen toegang tot netwerk, Adsense • Bereikt 90% alle online Amerikanen

10 2004: Google Mail You don’t need to be at your desk to need an answer. • steeds belangrijker, en steeds meer • Noodzaak tot zoeken • Overal bereikbaar • Destijds revolutionaire hoeveelheid opslag

11 2004: Google Books • Doel: Alle boeken doorzoekbaar • Online inkijken boeken • Al 15 miljoen boeken • Veel boeken al uit druk • Pro: “The University of Michigan's partnership with Google offers three overarching qualities that help fulfill our mission: the preservation of books; worldwide access to information; and, most importantly, the public good of the diffusion of knowledge.” • Con: “It's a commercial use of the books and therefore a copyright violation”

12 2005: Google Maps & Streetview • Volledige wereld in kaart en satteliet • Streetview sinds 2007 • Routebeschrijvingen • Lokaal zoeken • Ook: Google Mars, Google Sky

13 2006: Google Apps • Google Services op eigen domein – Gmail – Contacts – Calendar – Docs • Gratis voor kleine bedrijven • UU: Google Apps for Education

14 2006: YouTube • Opgericht 2005, overgenomen 2006 • Eerste makkelijke gratis online video dienst • Geeft iedereen een podium

15 2007: Android • Overgenomen in 2005 • Open-source • Eind 2010 best ‘s werelds meest verkochte smartphone • Synchroniseert contacten, mail, kalender • Veel keuze aan hardware

16 2008: Orkut • Naar maker: Orkut Büyükkökten • Poging to Friendster overnemen mislukt • Initiëel alleen op uitnodiging • Vergelijkbaar met Facebook, Hyves of MySpace – Profiel – Fotos

17 Meer... • Chrome • Desktop • Scholar • Toolbar • Discussiegroepen • Reader • Sites • SketchUp • Picasa • Documenten • Blogger

18 MACHT Wat is macht, en welke bezit Google?

19 • Informatie • Invloed • Financieën • Innovatie

20 Macht: Informatie “Scientia potentia est.” – Francis Bacon, 1597 • Groot deel van Internet • Satteliet en straatbeelden • Boeken • Persoonlijke informatie – – Contacten – Agenda – Voorkeuren – Apps

21 Macht: Invloed Macht de; v(m) –en4 invloed, betekenis • Bekendheid • Bereikbaarheid

22 Macht: Financieën “Money is power, and you ought to be reasonably ambitious to have it.” – Russel H. Conwell, 1877 • Net worth: 32 miljard euro • Grootste online advertentie bereik • Sterke concurrentiepositie

23 Macht: Innovatie “What’s wonderful about Google is that as long as you bring ideas to the table, it doesn’t matter what else is going on.” – Vinton Cerf • Technische kennis • Creativiteit • Maar: Erg afhankelijk van Advertentiemarkt

24 ZWAKKE PUNTEN Wat zijn de zwakke punten van Google ?

25 Wat zijn zwakke punten van Google? • Vertrouwen en privacy • Software Patenten (Android) • Gemeenschappen (Orkut) • Copyright

26 Zwaktes: Vertrouwen & Privacy • Google vaak een eigen keuze • Vertrouwen ‘Do no evil’ • Geen vertrouwen? – Geen persoonlijke informatie – Geen adsense – Geen inkomsten

27 Zwaktes: Software patenten • Belangrijk in rechtzaken VS • Google heeft er zeer weinig Patenten toegekend in 2010: – IBM5896 – Samsung4551 – (...) – Nokia760 – Apple563

28 Zwaktes: Software patenten • Belangrijk in rechtzaken VS • Google heeft er zeer weinig Patenten toegekend in 2010: – IBM5896 – Samsung4551 – (...) – Nokia760 – Apple563 – Google282

29 Zwaktes: Patenten, Android • In 2010 enorm veel disputen Android: – Apple – Oracle – Interval Licensing – Microsoft – Gemalto – Vertical Computer Systems – Helferich Patent Licensing – Multimedia Patent Trust – Hopewell Culture & Design – Sony • ‘Cross-licensing’ moeilijk voor Google • Google’s patenten veel op zoekgebied

30

31 Zwaktes: Gemeenschappen • Steeds populairder • Facebook: – 21 miljoin geregistreerde gebruikers – 1.6 miljard pageviews/dag – gem. 20min gebruiker/dag – In VS bijna eveneel bezoekers als Google • Orkut: – Populair in Azië en Latijns/Amerika – Vrijwel geen bekendheid in Europa of VS

32 Zwaktes: Copyright “By reproducing for itself a copy of those works that are not in the public domain, Google is engaging in massive copyright infringement.” – Authors Guild • ‘Google maakt winst met andermans content’ • Vooral Image search, Youtube & Books • Tientallen rechtzaken – sommige gesettled (waaronder Authors Guild) – Veel al jaren aan de gang – Enkelen gewonnen (Viacom – YouTube) • Vaak gewonnen door DMCA: (alleen voor user content) Geeft ‘safe harbor’ mits bij melding copyright-violations worden verwijderd

33 MIS- OF GEBRUIK Hoe heeft Google haar macht tot nu toe gebruikt ?

34 • Voorbeelden – BMW Duitsland – Maps & Streetview – Streetview wifi Blunder – Twitter en Egypte

35 VOORBEELD BMW Duitsland, 2006

36

37

38 BMW Duitsland • SEO tegen de Google’s Quality Guidelines: “Make pages primarily for users, not for search engines. Don't deceive your users or present different content to search engines than you display to users, which is commonly referred to as ‘cloaking.’” • Site BMW niet meer in resultaten opgenomen • Gebruik van Invloed, BMW slecht bereikbaar • Na oplossen probleem snel weer opgenomen

39 VOORBEELD Streetview & Maps

40 • Erg privacygevoelig • Hoewel openlijk zichtbaar, op internet ‘eng’ • Militaire doelwitten ook zichtbaar • Beschamende acties op internet

41

42 Streetview & Maps: Reactie Gezichten automatisch verborgen Huizen op verzoek ook mogelijk

43 Streetview & Maps: Reactie Militaire doelwitten verborgen Wegens gewenning tegenwoordig minder.

44 VOORBEELD Streetview Wifi Blunder

45 • “Google admits Street View WiFi sniffing” – bit- tech.net, 17 Mei 2010 • “Google's Street View Wi-Fi data included passwords, ” – infoworld.com, 18 Juni 2010 • “Google admits wi-fi data collection blunder” – BBC News, 15 Mei 2010 • “Opnieuw commotie in Duitsland om Street View” – nu.nl, 23 april 2010

46 Streetview Wifi Blunder • Google verzamelt locatie WiFi-netwerken als alternatief GPS • Wegens fout bij onbeveiligde netwerk ook data opgeslagen.

47 Streetview Wifi Blunder: Reactie • Street-view auto’s binnen gehouden • Data van netwerk verwijderd • Software in kwestie laten onderzoeken • Interne herziening protocol • Contact met ‘Data Protection Authorities’ landen in kwestie

48 VOORBEELD Twitter en Egypte

49 • Massale rellen tegen president Mubarak • Alle internet-toegang in Egypte verbroken • Google en Twitter samen telefoonlijnen opgezet om alsnog te kunnen twitteren.

50 HOOFDVRAGEN Conclusie

51 Zorgen voor ons? • Google heeft zich bewezen als te vertrouwen • Vertrouwen erg belangrijk voor Google • Grootste macht ook grootste zwakte • Gebruik macht vrijwel altijd voor een goed doel • Weinig reden tot paniek.

52 Zorgen voor Google? • Balanceert tussen meer informatie en vertrouwen • Vertrouwen neemt al af • Android • Zeker reden tot zorg bij Google

53 Samenvatting Macht: Informatie, Invloed, Geld, Innovatie. Zwakten: Vertrouwen & Privacy, Patenten, Gemeenschappen, Copyright Wij: geen paniek Google: reden tot zorgen Vragen ?


Download ppt "De Macht van Google Frans-Willem Hardijzer 4-2-2011."

Verwante presentaties


Ads door Google