De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet00702179 Ruth Decabooter00701473 Lien Libin00702876 Lilith Rouffa00605122.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet00702179 Ruth Decabooter00701473 Lien Libin00702876 Lilith Rouffa00605122."— Transcript van de presentatie:

1 Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet00702179 Ruth Decabooter00701473 Lien Libin00702876 Lilith Rouffa00605122 Inge Peuteman00603203 Emmelien De Martelaere00703653

2  Probleemstelling - Vergrijzing maatschappij - bejaarden maken geen gebruik van hun voordelen (vaccinaties, …) - groot wantrouwen tegenover nieuwe initiatieven - lage aanspreekbaarheid - anonimiteit in de buurt  sterven in anonimiteit?  Opdracht als agoog - Heldere analyse van het probleem - Mobilisatie sociaal netwerk -Isolatie doorbreken - Daarbij letten op haalbaarheid!

3  Definiëring - Isolatie - Eenzaamheid - Kwalitatief/kwantitatief?

4  Deel 1: Doelgedrag - Grotere betrokkenheid - Gebruik maken van voordelen

5  Deel 2: Baselinemeting - Rasch – type loneliness scale - Kwantitatieve meting - Interventie - Effectiviteit - Bevraging interesse doelgroep - Tegenstrijdige gegevens

6 Eender welke voorspellende factor  isolatie  eenzaamheid Sd R °S+ / -S+ niet contingent Gebrek sociaal netwerk  betrokkenheid  isolatie S∆ R -S+ contigent Medische gezondheid  binnen blijven uit angst  isolatie

7  Uitlokkende factoren  Ingrijpende levensgebeurtenis  Maatschappelijke ontwikkelingen Individualisering Vertechnologisering  Eenzaamheid  Anonimiteit

8  Instandhoudende factoren  Maatschappelijke factoren  Rouwen  Slechte ervaringen (wantrouw)  Demotivatie om uit de persoonlijke vertrouwelijke zone te stappen

9  Gevolgen  Uzelf opsluiten, sociale isolatie  Niemand meer vertrouwen, niet open staan voor nieuwe dingen  Weinig sociale contacten  vicieuze cirkel

10  Pilootproject voor één jaar  Voorbereidingsfase  Project  Evaluatie

11  Deel 1: Technieken die inwerken op uitlokkende factoren. 1) sensibilisering persoonlijk alternatieve prompts psycho-educatie 2) Social stories

12  Deel 2 Technieken die inwerken op instandhoudende factoren 1) Vriendschappen 2) Token economy

13 • Deel 3 Technieken die inwerken op gedrag: intragenerationeel 1) Koffiedag 2) Speciaal bejaardenbusje 3) Speciale activiteiten 4) Workshops 5) Hulp aan huis

14  Deel 3 Technieken die inwerken op gedrag: intergenerationeel 1) vrijwilligerswerk 2) workshops (cf. intragenerationeel )

15  Stimulusgeneralisatie (cf. wantrouwen)  Appetitieve conditionering  Verhogen van bepaald gedrag (vb. betrokkenheid)  Aversieve conditionering  Gedrag doen dalen (vb. wantrouwen, isolatie, …)  Afleren door vreesresponsen  Psychologische vaardigheden vrijwilligers / professionals  Geen afhankelijkheid creeren  Empathie: denken MET de ouderen


Download ppt "Practica van psychologische modellen van het pedagogisch handelen Daria Vervaet00702179 Ruth Decabooter00701473 Lien Libin00702876 Lilith Rouffa00605122."

Verwante presentaties


Ads door Google