De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De roos van Leary. BOVEN ONDER concurreren terugtrekken leiden volgen aanvallen verdedigen dominant bemoeizuchtig meelopen willoos hakken in ’t zand aggressief.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De roos van Leary. BOVEN ONDER concurreren terugtrekken leiden volgen aanvallen verdedigen dominant bemoeizuchtig meelopen willoos hakken in ’t zand aggressief."— Transcript van de presentatie:

1 De roos van Leary

2 BOVEN ONDER concurreren terugtrekken leiden volgen aanvallen verdedigen dominant bemoeizuchtig meelopen willoos hakken in ’t zand aggressief arrogant passief coördineren meewerken De Roos van Leary gaat ervan uit dat gedrag, gedrag oproept; • actie en reactie, • oorzaak en gevolg, • zenden en ontvangen. De Roos laat zien welk gedrag door welk gedrag wordt opgeroepen. De Roos laat zien hoe gedrag is te beïnvloeden.

3 BOVEN ONDER concurreren terugtrekken leiden volgen aanvallen verdedigen dominant bemoeizuchtig meelopen willoos hakken in ’t zand aggressief arrogant passief coördineren meewerken Zelfdefinitie: Definitie van de ander: Relatiedefinitie: VERDEDIGEN • ik ben anders dan anderen, ik heb niemand nodig • jij bent onbetrouwbaar, jij mag mij niet • verwerp me, haat me maar CONCURREREN • ik ben beter dan wie ook, ik vertrouw alleen op mezelf • jij bent vijandig en zwak • kijk naar mij en voel je minderwaardig AANVALLEN • ik ben kwaad, bedreigend • jij bent vijandig en machteloos • wees bang voor mij TERUGTREKKEN • ik doe alles verkeerd, het is mijn eigen schuld • jij bent bedreigend • bemoei je maar niet met mij VOLGEN • ik ben zwak en gewillig, ik heb hulp nodig • jij bent steviger dan ik • jij moet mij helpen en leiding geven MEEWERKEN • ik ben vriendelijk, aardig en meegaand • jij bent ook vriendelijk en aardig • zeg maar wat je wilt; ik ben tot alles bereid COORDINEREN / HELPEN • ik ben evenwichtig, betrouwbaar en sympathiek •jij bent ook evenwichtig en sympathiek •wij mogen elkaar graag LEIDEN • ik ben sterker, beter dan jij; Ik overzie "het" • jij bent zwak en hulpbehoevend • jij moet naar mij luisteren

4 BOVEN ONDER concurreren terugtrekken leiden volgen aanvallen verdedigen dominant bemoeizuchtig meelopen willoos hakken in ’t zand aggressief arrogant passief coördineren meewerken TEGEN SAMEN Harde werker. Vertelt wat er moet gebeuren. Voert het ook zelf uit. Wil waardering en aandacht. Creëert ruimte voor anderen. Wil aardig gevonden worden. Geeft anderen de ruimte. Perfectionist. Is van de details. “ja, maar”- zegger = alleen = taak = samen = relatie

5 BOVEN ONDER concurreren terugtrekken leiden volgen aanvallen verdedigen dominant bemoeizuchtig meelopen willoos hakken in ’t zand aggressief arrogant passief coördineren meewerken TEGEN SAMEN Leerling zoekt confrontatie met leraar. De leraar reageert defensief; “Nee, kijk, ik bedoel hier eigenlijk mee...”. Op een gegeven moment is de maat vol en zijn tegen- agressie bestaat uit: “Nou ben ik het zat, ERUIT”. De leerling was aan het aanvallen, de leraar verdedigde. Door de tegenaanval van de leraar werd de leerling naar ‘onder’ gedreven. Dat hielp die ene keer, maar de volgende keer zal de leerling opnieuw aanvallen. De leraar kan dit voorkomen. De leerling viel aan. De leraar deed een tegenaanval, waardoor de leerling werd gedwongen zich terug te trekken. Beter zou zijn dat de leraar zijn gedrag aanpast, waardoor de leerling meer naar het midden van de roos beweegt. De leraar reageert bewust op een zelfbewuste (boven) en positieve (samen) manier, om zijn standpunt eens voor de klas te komen toelichten. De leerling reageert onbewust met tegengedrag op het gedrag van de leraar. Het intuïtieve gedrag van de leraar (verdeligen) doet de leerling meer aanvallen. Het gedrag van de één roept het gedrag van de ander op. De enige manier om uit deze impasse te komen, is dat de leraar bewust zijn gedrag aanpast De leerling wordt gedwongen samen te werken en zal steeds minder de confrontatie met de leraar aangaan. tegengesteld interveniëren

6 BOVEN ONDER TEGEN SAMEN … roept intuïtief gedrag van de leraar op. Ongewenst gedrag van leerling… In plaats van intuïtief, reageert de leraar bewust (boven-samen) om escalatie te voorkomen,… …waardoor de leerling intuïtief op het andere gedrag van de leraar reageert. X Reacties op Boven-Tegen tegengesteld interveniëren

7 BOVEN ONDER TEGEN SAMEN Een medewerker toont geen initiatief en roept vaak de hulp in van Manager. Dit ongewenste gedrag kan worden veranderd door… Reacties op Onder-Samen …de gevraagde hulp niet te honoreren en te zeggen: “Nee, daar kan ik je ook niet mee helpen” (tegen). Dat weet jij waarschijnlijk beter dan ik”(onder). …niet intuïtief de hulp te geven, maar juist door… X De medewerker zal daardoor (eerder) meer verantwoordelijkheid nemen. tegengesteld interveniëren

8 BOVEN ONDER TEGEN SAMEN Een medewerker toont geen initiatief (onder) en sputtert bij elke nieuwe opdracht (tegen). Dit ongewenste gedrag kan worden veranderd door… Reacties op Onder-Tegen …niet intuïtief een strenge reactie te geven. Dit zal het tegengedrag alleen versterken. Maar juist door… …advies te vragen over hoe de nieuwe opdracht het best kan worden uitgevoerd. Hierdoor… X …krijgt de medewerker meer zelfvertrouwen (boven) en zal zich positiever opstellen (samen). tegengesteld interveniëren

9 BOVEN ONDER TEGEN SAMEN Reacties op Boven-Samen …zelfverzekerder overkomen waardoor de hr-adviseur zich… …stelt de sollicitant zich afhankelijk op en profileert zich niet. Om de communicatie op een gelijkwaardig niveau te krijgen, kan hij beter… X …stelt de adviseur zich minder hulpvaardig op. Dit gedrag in deze situatie niet overdrijven: de hiërarchische verhouding tussen beiden mag niet worden verstoord. Een sollicitant heeft te maken met een hr-adviseur die zich vaderlijk opstelt. Daarbij… tegengesteld interveniëren


Download ppt "De roos van Leary. BOVEN ONDER concurreren terugtrekken leiden volgen aanvallen verdedigen dominant bemoeizuchtig meelopen willoos hakken in ’t zand aggressief."

Verwante presentaties


Ads door Google