De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

17/2/2008College IOBM 2008-20091 Organisatietheorie en managementklassieken: wat hebben informatiekundigen eraan? Ronald Batenburg

Verwante presentaties


Presentatie over: "17/2/2008College IOBM 2008-20091 Organisatietheorie en managementklassieken: wat hebben informatiekundigen eraan? Ronald Batenburg"— Transcript van de presentatie:

1 17/2/2008College IOBM Organisatietheorie en managementklassieken: wat hebben informatiekundigen eraan? Ronald Batenburg

2 Agenda Klassiekers over:  De aansturing van mensen in organisaties  De strategie van organisaties  Het inrichten van organisatie Informatiekunde over:  Afstemming, integratie en balans 17/2/2008College IOBM

3 Een eerste stroom ‘management-goeroes’: de aansturing van mensen in organisaties  Adam Smith  Karl Marx  Frederic Taylor  Henry Ford  Elton Mayo 17/2/2008College IOBM

4 17/2/2008College IOBM Frederick Taylor (1) 1. Zoek, zeg tien tot vijftien verschillende mannen die zeer bedreven zijn in het werk dat geanalyseerd wordt. 2. Bestudeer heel precies de serie handelingen die deze mannen betrachten in het verrichten van het werk. 3. Klok de tijd met de stopwatch en zoek naar de snelste manier van alle handelingen afzonderlijk. 4. Elimineer alle verkeerde, trage en nutteloze bewegingen. 5. Stel dan een serie bewegingen samen die uit louter goede en snelle bestaat. (The Principles of Scientific Management, 1911)

5 17/2/2008College IOBM Frederick Taylor (2) 1. Indien werknemers de optimale doelen bereiken, zouden ze hogere lonen moeten ontvangen en als dat niet het geval zou zijn, dan zouden de werknemers lagere lonen moeten krijgen; 2. Wetenschappelijke selectie en verdere training van de werknemer zodat hij de beste wordt in één taak; 3. Het samenbrengen van het werk als wetenschap en de wetenschappelijk geselecteerde en getrainde werknemers voor de beste resultaten; 4. Een gelijke verdeling van werk en verantwoordelijkheid tussen arbeiders en management, die moeten samenwerken in een hoge mate van afhankelijkheid

6 17/2/2008College IOBM Van: Henry Ford Naar: Elton Mayo - de Hawthorn- experimenten

7 17/2/2008College IOBM Douglas Mc Gregor The Human Side of Enterprise (1960)  “Theorie Y” 1. Mensen zijn van nature werkzaam, zowel in arbeid als vrije tijd 2. Mensen sturen zichzelf als ze aan bedrijfsdoelen gebonden zijn 3. Mensen hebben behoefte aan eigen verantwoordelijkheid en hun intellectuele vermogens blijven onderbenut •“Theorie X” 1. Mensen zijn van nature liever lui dan moe 2. Mensen werken alleen onder dwang, controle, aanwijzingen en straf 3. Mensen hebben behoefte aan duidelijkheid, veiligheid boven ambitie

8 Een eerste stroom ‘management-goeroes’: de aansturing van mensen in organisaties  Wat hebben we hier als informatiekundigen aan? 17/2/2008College IOBM

9 Een tweede stroom ‘management-goeroes’: de strategie van organisaties  Peter Drucker  Peters & Waterman  Michael Porter  Hamel & Prahalad  Treacy & Wiersma 17/2/2008College IOBM

10 17/2/2008College IOBM Peter Drucker  The Concept of the Corporation (1946)  The Practice of Management (1954)  Managing for Results (1964)  People and Performance (1973)  Management, Tasks, Responsibilities, Practices (1973) ‘Management by Objectives’ 1.Set goals 2.Organize 3.Motivate and communicate 4.Measure 5.Develop

11 17/2/2008College IOBM Peters and Waterman 1.Actie- en taakgericht 2.Klantgerichtheid 3.Decentraal ondernemerschap 4.Productiviteitsstijging door mensen 5.Sterke cultuur 6.Eigen superioriteit 7.Simpele organisatiestructuur 8.Financieel strak maar informeel beheer ( In Search of Excellence, 1982)

12 17/2/2008College IOBM Michael Porter “Competitive Strategy” (1980) “The Competitative Advantage of Nations” (1990) “Strategy and The Internet” (2001)

13 17/2/2008College IOBM Het ‘Five Forces Model’

14 17/2/2008College IOBM Porters’ Generieke Strategieën Competitive advantage Strategic goal Low pricePerceived added value Complete industry Cost leadershipDifferentiation Specific segments Focused cost leadership Focused differentiation

15 15 Hamel & Prahalad  “Depart from your core competencies … translate them into ‘strategic intent’ … and shape the future of your business” (Competing for the Future,1994) Kerncompetentie is iets waar een bedrijf goed in is en voldoet aan de volgende criteria: 1. Het moet consumenten een voordeel verschaffen 2. Het moet moeilijk zijn voor concurrenten om het te imiteren 3. Het kan over meerdere producten en markten ingezet worden 17/2/2008College IOBM

16 17/2/2008College IOBM Treacy & Wiersma Value Disciplines / Klantwaardeprofielen

17 Een tweede stroom ‘management-goeroes’: de strategie van organisaties  Wat hebben we hier als informatiekundigen aan? 17/2/2008College IOBM

18 Een derde stroom ‘management- goeroes’: het inrichten van organisaties  Henry Mintzberg  Womack, Jones & Roos  Hammer & Champy 17/2/2008College IOBM

19 17/2/2008College IOBM Womack, Jones & Roos: Lean Production The Machine that Changed the World (1990) Waarom blinkt Toyota uit in:  Superior product design  Superior production processes  Superior SCM  Superior organization?

20 17/2/2008College IOBM De geschiedenis van Toyota ‘Autonomation’ - weaving  car manufacturing (copy cat) - protection law - shortages line lay-out along products - small series - defect tracing down the line U-shaped working cell - SOPs to standardize skills, enable multi-skilled workers - push  pull production schemes (‘kanban’) - supply  demand stock control (TQM, 0-defects) increase production leveling - minimizing internal adjustment times - externalize quality and stock control (JIT) - ‘culture’: multi-skill, flexible, part-time  life-time, teams

21 17/2/2008College IOBM The U-shaped working cell

22 17/2/2008College IOBM De proces-gerichte organisatie (1) ABCD I II III

23 17/2/2008College IOBM De proces-gerichte organisatie (2) Production structureGovernance structure Micro Macro

24 17/2/2008College IOBM Hammer and Champy: Business Process Redesign  Organize processes according to results not tasks  Integrate tasks into parallel positions  Let employees take their own decisions as much as possible  Create case managers as one single point of service to customers  Centralize data entry at 1 focal point, that is accessible at different places and at different times Reengineering the corporation (1993)

25 Een derde stroom ‘management-goeroes’: het inrichten van organisaties  Wat hebben we hier als informatiekundigen aan? 17/2/2008College IOBM


Download ppt "17/2/2008College IOBM 2008-20091 Organisatietheorie en managementklassieken: wat hebben informatiekundigen eraan? Ronald Batenburg"

Verwante presentaties


Ads door Google