De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Docent: Robert Crain Jaar: 2009 Klas: V1 Concepting.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Docent: Robert Crain Jaar: 2009 Klas: V1 Concepting."— Transcript van de presentatie:

1 Docent: Robert Crain Jaar: 2009 Klas: V1 Concepting

2 •Flexibel associeren •Mindmap •Morphological Matrix Concepting

3 Flexibel associeren

4 Concepting Waarom? Vlot en flexibel associeren is onder andere nuttig bij brainstorming. Hoe? Associeren doe je al spontaan! Wat je kunt oefenen: 1.Snelheid verhogen 2.Kantelen (disocieren) 3.Terugkoppelen (resocieren) 4.Verbinden

5 Concepting Het niveau van een oefening wordt aangegeven met een (+). (+) basis (++) goed (+++) prima

6 Concepting 1. Snelheid verhogen De associatieketting. Reeks van associaties waarbij je bij een term begint en telkens verder associeert op de laatste term die je hebt bedacht, met uitstel van oordeel! Voorbeeld: water-drinken-frisdrank-zomer- strand-surfen…

7 Concepting Oefening 1. Snelheid verhogen (+) Sla het woordenboek ergens open. Begin met een willekeurig woord en maak een associatieketting voor 1 minuut (niet langer). Herhaal deze oefening 1x met een ander woord. Probeer het aantal woorden met 50% te vermeerderen ten opzichte van de vorige associatieketting.

8 Concepting 2. Kantelen Via associaties andere contexten opsporen. Voorbeeld: Een bank staat in een huiskamer, maar is ook een geldinstelling, of een database.

9 Concepting Oefening 2. Kantelen (++) Sla het woordenboek ergens open. Begin met een willekeurig woord en kantel voor 1 minuut (niet langer). Herhaal deze oefening 1x met een ander woord. Probeer het aantal woorden met 50% te vermeerderen ten opzichte van de vorige kantelingen.

10 Concepting 3. Terugkoppelen Begin met een woord en maak een associatieketting die eindigt met het laatste woord. Voorbeeld: Japan-sushi-restaurant-diner-lunch- ontbijt-spiegelei

11 Concepting Oefening 3. Terugkoppelen (+++) Sla het woordenboek ergens open en kies een woord. Doe dit nogmaals. Maak een associatieketting tussen beide woorden. Herhaal deze oefening 1x met een ander woord. Probeer het aantal woorden met 50% te vermeerderen ten opzichte van de vorige koppelingen.

12 Concepting 4. Verbinden Zoek de overeenkomsten tussen twee woorden. Voorbeeld: ZonnebloemSpiegelei Gele kleur Zondagversiering Zonnig kleur en vorm Specifieke geur Ronde kern en een omhulsel Lekker Kinderen houden ervan

13 Concepting Oefening 4. Verbinden (+++) Sla het woordenboek ergens open en kies een woord. Doe dit nogmaals. Zoek de overeenkomsten tussen beide woorden. Herhaal deze oefening 1x met een ander woord. Probeer het aantal woorden met 50% te vermeerderen ten opzichte van de vorige verbindingen.

14 Concepting Mocht je meer willen weten over dit onderwerp, lees het boek: Creativiteit, HOE? ZO! van Igor Byttebier.

15 Mindmap

16 De Mindmap Het gebruik van de Mindmap is onder creatieven zeer populair. Het is makkelijk in gebruik en het levert snel resultaat.

17 De Mindmap Maar hoe werkt het ook alweer?

18 De Mindmap •Plaats in het midden het onderwerp •Associeer op het onderwerp •Elk woord moet alleen staan •Benadruk belangrijke woorden

19 De Mindmap Wat vergeten wordt...

20 De Mindmap •Verbind woorden die onderling een associatie met elkaar hebben •Verbind woorden die eventueel een associatie met elkaar kunnen hebben •Kluster of omcirkel deze groepen van woorden

21 De Mindmap Door klustering ontstaan gebieden van woorden, die een concept kunnen bevatten. Zo’n gebied wordt de context van het concept genoemd.

22 De Mindmap Er zijn een paar redenen op te noemen wanneer klustering wel lukt, maar binnen de context van de woorden onstaat niet direct een concept, of het concept is inhoudelijk niet sterk genoeg.

23 De Mindmap 1.Weinig vertakkingen binnen de boomstructuur 2.Kwaliteit van de associaties is niet voldoende 3.Niet avontuurlijk genoeg met klustering

24 De Mindmap 1.Weinig vertakkingen binnen de boomstructuur Probeer niet te snel te stoppen met associeren. Hoe meer woorden je verzint, des te meer klusteringen je kunt maken, wat uiteindelijk betere concepten oplevert.

25 De Mindmap 2.Kwaliteit van de associaties is niet voldoende De eerste associatie hoeft niet direct de beste associatie te zijn. Durf verder te denken.

26 De Mindmap •Abstract - Concreet •Synoniem - Antoniem •Goed - Slecht •Verleden – Toekomst •Etcetera Zie het voorbeeld met het woord ‘jong’

27 De Mindmap Jong Synoniem Antoniem Verleden Toekomst Goed Slecht Abstract Concreet

28 Jong Verleden Toekomst Goed Slecht Abstract Concreet Jeugd Bejaard Oud Over datum Piep Fris Groen Toekomst Ochtendgloren Licht Baby Adolescent Auto van 2 jaar oud Open minded Eeuwige leven Actueel Vernieuwend Kinderachtig Geen ervaring Strak in vel Brutaal Onder de plak bij ouders Zakgeld Voor 19:00 naar bed Thuiswonen Ouder Salaris Zelfstandig wonen Kinderen De Mindmap Oefening Synoniem Antoniem

29 De Mindmap 3.Niet avontuurlijk genoeg met klustering Probeer woorden te klusteren die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben.

30 De Morphological Matrix

31 Concepten ontwikkelen met een grote groep is moeilijker dan binnen een kleine groep of individueel. Je zult dus randvoorwaarden moeten ontwikkelen om de enorme gedachtenstroom van de groep te kanaliseren.

32 De Morphological Matrix Deze randvoorwaarden vormen de Matrix waarbinnen gedacht wordt. De Matrix blijft tijdens het denkproces onveranderd. Echter de inhoud binnen de Matrix zal door de randvoorwaarden steeds veranderen. Dit Morphen noemt men het conceptproces.

33 Dat was de theorie, nu aan de slag! De Morphological Matrix

34 Voorbereiding: gebruik post-its en een groot vel papier. Teken op het vel papier een grid van 7x7 vlakken.

35 De Morphological Matrix

36 Oefening 1: Bepaal thema’s voor de brainstorm, geen ideeen. Elke deelnemer verzint binnen 5 minuten minimaal 5 thema’s …

37 De Morphological Matrix …voorbeelden van thema’s kunnen zijn : de vier seizoenen, feestdagen, maar ook ‘vrijheid van meningsuiting’ of ‘lief zijn voor elkaar’. Je hebt dus een enorme vrijheid in je thema’s. Plaats de thema’s aan de linkerkant van de Matrix.

38 Thema’s De Morphological Matrix

39 Maak nog geen selectie. Alle thema’s zijn toegestaan.

40 De Morphological Matrix Je hebt 5 minuten voor deze oefening!

41 De Morphological Matrix Oefening 2: Bepaal de randvoorwaarden, geen ideeen. Elke deelnemer verzint binnen 5 minuten minimaal 5 randvoorwaarden…

42 De Morphological Matrix …stel aan jezelf de vraag: ‘waar moet het project aan voldoen’? Antwoorden daarop kunnen zijn: interactief, visueel vernieuwend, zichtbaar bij daglicht etc. Plaats de randvoorwaarden boven de Matrix.

43 Rand- voorwaarden Rand- voorwaarden Rand- voorwaarden Rand- voorwaarden Rand- voorwaarden Rand- voorwaarden Thema’s De Morphological Matrix

44 Maak nog geen selectie. Alle randvoorwaarden zijn toegestaan.

45 Je hebt 5 minuten voor deze oefening! De Morphological Matrix

46 Maak uiteindelijk een selectie van 6 thema’s en 6 randvoorwaarden. Dus 6 thema’s aan de linkerkant van de Matrix, en 6 randvoorwaarden aan de bovenkant van de Matrix.

47 De Morphological Matrix Jullie gaan nu kruisverbanden aanleggen tussen thema en randvoorwaarde. Laat de deelnemers dat eerst voor zichzelf doen.

48 De Morphological Matrix Voorbeeld 1: ‘Seizoenen’ gekoppeld aan ‘visueel uitdagend’ zou kunnen opleveren: ‘Le quatrro staggioni van Vivaldi vertalen naar beeld’.

49 Visueel uitdagend InteractiefRand- voorwaarden Rand- voorwaarden Rand- voorwaarden Rand- voorwaarden SeizoenenVivaldi ‘le quatro staggioni’ Thema’s De Morphological Matrix

50 Voorbeeld 2: ‘Seizoenen’ gekoppeld aan ‘interactief’ zou kunnen opleveren: ‘Tijdens slecht weer via jouw mobiel mooi weer toveren op het scherm’.

51 Visueel uitdagend InteractiefRand- voorwaarden Rand- voorwaarden Rand- voorwaarden Rand- voorwaarden SeizoenenVivaldi ‘le quatro staggioni’ Via mobiel mooi weer toveren op scherm Thema’s De Morphological Matrix

52 Het vergt een enorm associatief vermogen van de deelnemers maar dat is juist de uitdaging!

53 De resultaten zullen in het begin misschien teleurstellend zijn. De Morphological Matrix is moeilijker dan de Mindmap, maar levert uiteindelijk meer concepten op. De Morphological Matrix

54 Lukt het de eerste keer niet, probeer het nogmaals. Oefenen! Succes


Download ppt "Docent: Robert Crain Jaar: 2009 Klas: V1 Concepting."

Verwante presentaties


Ads door Google