De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie in een netwerksamenleving. 1850/1930/1955: Hoe het vak begon… Voorlichting Reclame Public Relations: waar plaatsen we dat??? En waar de IC.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie in een netwerksamenleving. 1850/1930/1955: Hoe het vak begon… Voorlichting Reclame Public Relations: waar plaatsen we dat??? En waar de IC."— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie in een netwerksamenleving

2 1850/1930/1955: Hoe het vak begon… Voorlichting Reclame Public Relations: waar plaatsen we dat??? En waar de IC / bedrijfs- journalistiek? ©2014 Betteke van Ruler

3 Confidential De crisis van jaren tachtig verandert alles Belang organisatie komt voorop Alle formele uitingen moeten op elkaar worden afgestemd en die moeten leiden tot gerichte verandering in k/h/g Komst van het communicatieplan! ©2014 Betteke van Ruler

4 Org=Zender Boodschap Doelgroep Doelgroep+ Het bijbehorende communicatiemodel is een lineair effectmodel ©2014 Betteke van Ruler

5 Vanaf 1995: It takes two to tango….. Communicatie is pas communicatie als het interactie is dialoog wordt belangrijk en afstemming tussen partijen ©2014 Betteke van Ruler

6 Schoorvoetend zoeken we naar een ander communicatiemodel, dat wordt een interactiemodel organisatie Boodschap / relatie Interne en externe publieken ©2014 Betteke van Ruler

7 ©Monique Juffermans, 2012 Ondertussen veranderen de eisen aan goede communicatie opnieuw.. Drie trends

8 Confidential Trend 1: Digitalisering Control? Vergeet het maar! En dat zet het vak op z’n kop ©Maaike Hartjes, 2012

9 Verant- woording afleggen wordt steeds belangrijker: over wat, hoe en waarom Trend 2: De vertrouwenskwestie

10 Het maat- schappelijk humeur pikt het niet meer! Trend 3: Ego communicatie Wij willen communicatieve organisaties! ©2014 Betteke van Ruler

11 Bron: De agile overheid, PWC, 2013 Dit is wat wij bedoelen met een communicatieve organisatie

12 Van 90% zenden naar 80% luisteren… Verantwoordelijkheid van alle medewerkers De communicatieve organisatie ©2014 Betteke van Ruler

13 Vakgebied gaat over het management van de communicatie van anderen Niet het communiceren zelf staat centraal maar het sturen, faciliteren, afremmen, aanjagen, redigeren en begeleiden van al het gecommuniceer in en om de organisatie, om vertrouwen te winnen en daarmee licence to operate; ook gedrag is communicatief, het gaat dus om de impact van alle handelen van de organisatie! Ik noem het vak daarom liever communicatiemanagement ©2014 Betteke van Ruler

14 Dat is extra moeilijk, want je ondeugden ontploffen in je gezicht tegenwoordig Een organisatie in bonis heeft haar ondeugden onder controle! Dus: identiteits- management ©2014 Betteke van Ruler

15 FocusOrkestratie van uitingenOndersteuning van gecommuniceer TyperingImagomanagementIdentiteitsmanagement KernvraagHoe bereik ik doelgroepWat vinden mensen echt Wat is belangrijk?HuisstijlgebruikStijl van het huis Essentie van comOverdracht info/cuesBetekenis constructie MeerwaardeEconomische realiteitMaatschappelijke realiteit Wat doe je vooral?Bereiken en beïnvloedenSignaleren, agenderen, converseren, bijsturen RolDirigent / uitvoerderProcesbegeleider / frame-doctor OpdrachtgeversrelatieSlaafs dienstbaarProfessioneel dienstbaar Herkomst actiesCommunicatieplanOntwikkelingen in de samenleving vandaag morgen Het communicatievak ©2014 Betteke van Ruler

16 Zijn effect- en interactiemodellen nog wel toereikend? issues issue issue Z Zissue ZZZZ OrgZZ ZZD oelgroep Z Z Zissueissue issueZissueissue issue ©2014 Betteke van Ruler

17 Communicatie is een dynamisch proces van ontwikkeling van meanings (meervoud!) ©2014 Betteke van Ruler Tribute to prof.dr. James Stappers die hier al in de jaren tachtig mee kwam en onlangs werd begraven

18 Het communicatievak heeft een prima toekomst, maar de eisen worden steeds hoger. Daarom 7 adviezen om up to date te blijven! ©2014 Betteke van Ruler

19 Diagnose Doelstellingen Doelgroep Uitwerking Evaluatie 1. Gooi het communicatieplan maar in de sloot Te lineair en te statisch Past ook niet bij de agile organi- satie ©2014 Betteke van Ruler

20 A. Scrum is een alternatieve planningsmethode voor projecten

21 Kern van Reflectieve Communicatie Scrum 1. Niet aan einde maar tussentijds evalueren 2. Opdrachtgever committeert zich aan project 3. Co-creatie met stakeholders voor resultaat 4. Interventies programmeren in korte sprints 5. Op vaste momenten reflecteren in scrums 6. Validatie aan einde van iedere sprint 7. Werken met bijstelbare acties Scrum is bedacht door Nonaka & Takeuchi (HBR, 1986), groot geworden in de IT in USA, sinds 2005 in NL, steeds verder verbreid ©2014 Betteke van Ruler

22 Strategisch Communicatie Frame Methode om een goede strategie te ontwikkelen Interne Situatie Stakeholder s Ambitie Accountabili ty Externe Situatie Resources Visie Strategisch Plan van Aanpak Interne Situatie AmbitieVisie

23 Strategisch Communicatie Frame Methode om een goede strategie te ontwikkelen Stakeholders Ambitie Accountabil ity Externe SituatieResources Strategisc h Plan van Aanpak Interne Situatie Ambitie Visie

24 2. Samenwerken met anderen

25 3.Naar buiten toe loyaal maar intern kritisch zijn Een organisatie in bonis heeft haar ondeugden onder controle! Dus: Continue reflectie op eigen gedrag van (leden van) de organisatie ©2014 Betteke van Ruler

26 4. Interne en externe communicatie lopen steeds meer door elkaar en in elkaar over Is er nog verschil? ©2014 Betteke van Ruler

27 5. Accountability: je kunt niet zonder Professional Een heldere visie op je vak en de benodigde prioriteiten Social Zullen je interventies ook als legitiem worden ervaren? Decisional Verantwoording van je keuzes: uitleggen waarom je doet wat je doet, je acties onderbouwen Perfor- mative Verant- woording van je resul- taten ©2014 Betteke van Ruler

28 6. Communicatie profs moeten slim, creatief en oplossingsgericht zijn ©2014 Betteke van Ruler

29 7.Van vakkennis naar vakhouding? * Kennen & kunnen zijn dis-satisfiers aan het worden; willen & zijn de echte satisfiers ©2014 Betteke van Ruler

30 Snappen hoe communicatie werkt, wat goede communicatie is en hoe je dat doet Snappen wat organisatie echt nodig heeft Sparring partner voor opdrachtgevers zijn Kunnen samenwerken met andere disciplines Accounta- bility = je ROI uitleggen Flexibel, slim en conceptueel creatief Eigen-wijs en dienstbaar Kerncompetenties van de nieuwe com prof Meer met min- der Van leuk voor erbij naar on- mis- baar ©2014 Betteke van Ruler


Download ppt "Communicatie in een netwerksamenleving. 1850/1930/1955: Hoe het vak begon… Voorlichting Reclame Public Relations: waar plaatsen we dat??? En waar de IC."

Verwante presentaties


Ads door Google