De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Katrien De Backer 30/07/2013. 1. Algemeen 2. Uithoudingsvermogen 3. Snelheid en kracht 4. Lenigheid 5. Coördinatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Katrien De Backer 30/07/2013. 1. Algemeen 2. Uithoudingsvermogen 3. Snelheid en kracht 4. Lenigheid 5. Coördinatie."— Transcript van de presentatie:

1 Katrien De Backer 30/07/2013

2 1. Algemeen 2. Uithoudingsvermogen 3. Snelheid en kracht 4. Lenigheid 5. Coördinatie

3  Meer dan 50 letsels per 1000 wedstrijduren  >50% van de letsels gebeuren zonder een externe oorzaak  Atleten met een zwakke posturale controle zijn gevoeliger voor letsels Wederkopp, N., Prevention of injuries in young in European team handball. A prospective intervention study, Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 1999, 9,

4  Knieblessures54%  Voorste kruisband  Mediaal collateraal ligament  Meniscus  Vingerblessures  Enkelblessures  Schouderblessures37%  Traumata  Overbelasting: vooral bij hoekspelers en verdedigers. beweging, druk patronen, bewegingshoeken, contact, vallen,…  Elleboogblessures(keeper)  hyperextensie trauma Lance Kelly, M.P.T., A.T.C., and Glenn C Terry, M.D., Team handball: shoulder injuries, rehabilitation and training. Sport medicine and arthroscopy review 2001,9 : >90%

5  Bij alle oefeningen:  Aanspannen diepe buik en rugspieren!  Bij oefeningen in pomphouding/vierpuntssteun:  Heup en bekken zo stabiel mogelijk houden. Niet wiebelen  Rug recht, niet bol of hol  Handen recht onder de schouders plaatsen  Hoofd blijft in verlengde van romp

6  Bij oefeningen met squatbewegingen:  Knieën blijven recht onder de heupen, zeker niet naar binnen laten gaan  knieën komen ook niet voorbij de tenen  Rug blijft recht, desnoods eerst wat oefenen op hol, bol, en recht maken ter controle  Aangezicht naar voor, niet naar de grond kijken  Bij oefeningen met springen en landen:  Rompspieren goed aanspannen  Rug recht houden  Knieën niet naar binnen laten komen  Stabiel landen in lichte spreidstand

7  Diepe buikspieren aanspannen: transversus abdominus  Tips: navel intrekken, ‘staart’ intrekken  Diepe rugspieren aanspannen: multifidus  Tips: 1 arm gestrekt vooruit => spier gespannen aan tegengestelde zijde (rug)

8  Vierpuntshouding (hol en bol) => aanvoelen wat een rechte rug is  Bruggetje

9  Plankhouding  Uitbreidingen:  Minder contacten met de grond  Grotere amplitude  Onstabiele ondergrond  Opdrijven van tijd/herhalingen

10  Dirigentje => stabilisatieoefeningen integreren: Uitvalspassen, schuiven/lopen gevolgd door een zijwaartse of voorwaartse sprong waarbij er enkele seconden evenwicht moet gevonden worden bij de landing Verhaalvorm Bv. krab – flamingo – wc gaan – brug – vliegtuig met armen heffen - …..  Pomphouding en dirigeren Ledematen heffen Opdrukken Holle rug, rug  Tikkertje met opdrachten  piano met richtlijnen  Schipper mag ik over varen: kruiwagen, eendenpas, tenenloop, hinken, krab, paard en ruiter,...

11

12  Kruisje springen  Squat + op onstabiele ondergrond  Squat met bal tegen de muur  Dikke valmat: 3 stappen aanloop + afstoot sprongpas voor de mat  landing op de mat en 5 seconden evenwicht zoeken (2 benen of 1 been)  Trampoline: afstoot in de trampoline (met eventueel pas of schot) + landen in evenwicht op de mat (enkele seconden vasthouden), op 1 of 2 benen

13  Evenwicht houden op evenwichtsplankje/bank/ omgekeerde bank : + bewegingen met vrije voet + voorwerpen oprapen + passen geven  Evenwicht op ongelijke voorwerpen + combinatie met passen geven  Evenwicht op tol

14  Trampoline: squat-beweging met bal in de hand Rand van de trampoline tikken Pas geven  In de coördinatieladder/stukjes stof: Sprongoefeningen + combinaties (1 of 2 voeten) EVENWICHT + CONTROLE  balkjes/kegels: sprongen voorwaarts, zijwaarts, achterwaarts,…  Hanengevecht op de grond of dikke mat

15  In handen- en voetensteun (pomphouding): Per 4: In voorwaartse plank hoofden naar elkaar gericht: bal doorgeven en stabiliteit in rug en heup bewaren Per 2: één iemand staat in plank/vierpuntshouding. De partner staat recht en tikt een lichaamsdeel aan (arm of been). Uitvoerder heft dit lichaamsdeel gecontroleerd op

16 Per 2 naast elkaar: met gebogen arm zijwaarts tegen elkaar duwen Per 2: combinatie van voorwaartse en zijwaartse steun: bal doorgeven van onder de buik naar boven het hoofd

17  Blad-steen-schaar: buiklig per 2 tegenover elkaar Schouders lichtjes heffen armen op de rug  Blad-steen-schaar spelen  Chinese handbal: Iedereen in pomphouding in een circel Tussen de armen is je doel 3 ballen door je eigen doel = uitgesloten en bijkomende oefeningen uitvoeren

18  Schouders uitduwen

19  Schouderstabiliteit

20  Eerste stap naar krachttraining

21

22

23  Twister  Levend dammen  …


Download ppt "Katrien De Backer 30/07/2013. 1. Algemeen 2. Uithoudingsvermogen 3. Snelheid en kracht 4. Lenigheid 5. Coördinatie."

Verwante presentaties


Ads door Google