De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Centrum Kijkduin 31-10-2013KNA PN/KO1. Cordaan  Thuiszorg, V&V, VGZ en GGZ  onder één dak  30.000 cliënten en 9.000 medewerkers  2500 vrijwilligers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Centrum Kijkduin 31-10-2013KNA PN/KO1. Cordaan  Thuiszorg, V&V, VGZ en GGZ  onder één dak  30.000 cliënten en 9.000 medewerkers  2500 vrijwilligers."— Transcript van de presentatie:

1 Centrum Kijkduin KNA PN/KO1

2 Cordaan  Thuiszorg, V&V, VGZ en GGZ  onder één dak  cliënten en medewerkers  2500 vrijwilligers  Omzet 360 miljoen euro  Meer dan 1600 locaties: 11 grote locaties, 72 medium locaties, 22 kleine locaties en 1481 individuele wooneenheden  Amsterdam, Diemen, Huizen, Zaandam, Maartensdijk en Nieuw-Vennep

3 3 GGZ Cordaan  RIBW PC-Hooft is als zelfstandige RIBW nu geïntegreerd als Cordaan GGZ.  Cordaan GGZ is gespecialiseerd in begeleiding van mensen die langdurige psychiatrische en / of psychosociale problemen hebben.  Dit onderdeel biedt begeleiding op het gebied van beschermd en begeleid wonen, dagbesteding op / vanuit dagactiviteitencentra, trajectbegeleiding en werkvormen.  250 cliënten beschermd wonen  90 cliënten begeleid wonen

4  Centrum Kijkduin is een locatie die door buurtbewoners en professionals wordt gekend en gewaardeerd als…...  een plek in de wijk waar kwetsbare bewoners uit de wijk (en omgeving) elkaar kunnen ontmoeten en steun vinden bij elkaar.  een plek in de wijk waar de deelnemers kunnen participeren in activiteiten, interne en externe bedrijfjes en werkprojecten.  een plek die in relatie met de bewoners en ondernemers uit de wijk haar programma invulling geeft Wat wil Centrum Kijkduin bieden? KNA PN/KO4

5 Bruishuis: drie functies in één KNA PN/KO5

6  Van AWBZ naar WMO  Cordaan als grote organisatie  Ontmoeting met het stadsdeel  Welzijn als partner  Bewoners gestuurde wijkontwikkeling Ervaringen bij de ontwikkeling van het Bruishuis tot nog toe… KNA PN/KO6

7  Deelnemers  Bezoekers uit de buurt  Medewerkers  Management en bestuur  Facilitaire dienst Ervaringen in de dagelijkse praktijk… KNA PN/KO7

8  Verhuizen naar een andere buurt – verbinding met de buurt (BGW)  Niche verdwijnt – “veilig kunnen voelen” voor deelnemers met een beperking  Ondervragen mogelijkheden – zorgen voor  Overvragen van deelnemers – meer regie/eigen kracht  Wederkerigheid - relatie met buurtbewoners  Cliënten voelen zich soms een sociaal experiment Deelnemers KNA PN/KO8

9  Zijn in eerste instantie uit hun buurtcentrum gezet!  Bewoners zijn onbekend met de doelgroep  Bewoners zijn nieuwsgierig en komen een keertje kijken.  Wederkerigheid – kiezen voor eigen groep KNA PN/KO9 Bezoekers uit de buurt

10  Relatie met buurtbewoners onduidelijk - onveilige gevoel omdat bekende werkstructuren verdwijnen – andere machtsrelatie - handelingsverlegenheid  In diepe gegooid zonder voldoende organisatorisch en methodisch kader - gebrek aan informatie over verandering  Teveel ad-hoc - onduidelijke individuele werkopdrachten (POP) - onderling vertrouwen onder druk  Systeem dominantie - veel tijd en energie voor administratieve en andere systeemprocessen  Oude professionele waarden verdwijnen - van zorgen voor naar zorgen dat Medewerkers KNA PN/KO10

11  Reële visie en beleid - gedragen en gefaciliteerd  Problematiseren van de tegenstelling tussen systeembelangen en deelnemers belangen.  Manager wordt als zaakwaarnemer geconfronteerd met veel verschillende belangen (cliënt-deelnemers/ medewerkers/buurtbewoners/ buurtorganisaties / zelf organisaties )  Confrontatie met noodzaak tot anders communiceren  Confrontatie met kanteling naar werken vanuit eigen kracht zowel naar cliënten als medewerkers Management en bestuur KNA PN/KO11

12  Systeem nog dominant - diensten afstemmen op de wensen en behoeften van de bewoners/deelnemers  Diensten uitbesteden aan kleine bewoners initiatieven en bedrijfjes in de wijk(b.v. multimedia)  Systeem heeft meer tijd nodig om te kunnen besluiten en te kunnen handelen Facilitaire dienst KNA PN/KO12

13  Veilige omgeving onderdruk – niche  De vraag van de wederkerigheid  Tijdsdruk op veranderingsproces  Nieuwe professionele waarden – van zorgen voor naar zorgen dat  Tegenstelling tussen systeembehoefte en cliënt/deelnemer behoefte Samengevat KNA PN/KO13

14  Welke voorwaarden zijn nodig om eigen kracht/burgerkracht en inclusieve wijkontwikkeling te bevorderen?  Hoe kan een instelling aan deze voorwaarden gaan voldoen? Vraag KNA PN/KO14


Download ppt "Centrum Kijkduin 31-10-2013KNA PN/KO1. Cordaan  Thuiszorg, V&V, VGZ en GGZ  onder één dak  30.000 cliënten en 9.000 medewerkers  2500 vrijwilligers."

Verwante presentaties


Ads door Google