De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Federauto 21juni 2012 Auteur: Alfonso Di Pasquale (namens CLEPA)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Federauto 21juni 2012 Auteur: Alfonso Di Pasquale (namens CLEPA)"— Transcript van de presentatie:

1 Federauto 21juni 2012 Auteur: Alfonso Di Pasquale (namens CLEPA)
TPMS Tyre Pressure Monitoring System Wetgevingsvereisten en gevolgen van het systeem voor de Europese diensten-na-verkoop Federauto 21juni 2012 Auteur: Alfonso Di Pasquale (namens CLEPA)

2 TPMS is wereldwijd (2015 CY View) wat OE betreft
Europa Japan Verenigde Staten China Korea Jaarlijks 257,5 miljoen TPMS Sensors geïnstalleerd tegen 2015 Volgens HIS (vroeger CSM) voor 2015CY

3 Hoofdkenmerken van de directe TPMS
meet en kan bandendruk- en temperatuur weergeven lokaliseert band(en) betrokken bij drukdefecten (optioneel) reageert op snelle en trage lekken (< 1 min) voor vlugge waarschuwing kan druk reserveband controleren kan druk van stationaire banden controleren en gebruiksklare informatie geven transmissiefrequentie : 433 MHz in Europa (315 MHz in VS) 3

4 Componenten directe TPMS
Sensors TPMS ontvanger Randapparatuur Display druk en waarschuwing door Locatie ISO verklikker ! TPM Sensor Display Options: Simple TPMS Telltale only (Transparent ISO symbol “My wife thinks it looks like a “bum””) Manual Sensor location learn by diagnostic procedure Sensor Temperature and pressure measurement SEL case: rotation direction for inclusive left/right detection Peripherals: Receivers in Japan due to low power RF regulations Typically for autolocation: LF initiators Remote antennas/signal strength detection radio frequentie CAN/LIN optionele randappa-ratuur RF ontvanger

5 Indirect Tyre Pressure Monitoring System
Het systeem vereist geen sensors in de wielen. De Informatie van de ABS wielsnelheidssensors wordt geanalyseerd (spectrale en snelheidsanalyse) in ESP Electronic Control Unit Indirecte systemen werken enkel op specifieke banden en verhogen bijgevolg de onderhoudskosten over de levensduur van het voertuig en beperken de concurrentie wat vervangingsbanden betreft Kan drukwaarden niet weergeven vereist systematische “blinde” reset ijking door de bestuurder. Vaak omslachtig en geen vaststaand succes door de afwezigheid van druksensors BLIND RESET

6 Wettelijk geregelde markten
Opsporing van luchtdruk en waarschuwing bij slecht opgepompte banden zijn wettelijke vereisten op de volgende markten : Momenteel wettelijk geregeld Wetgeving mogelijk? CHINA (CATARC ?) USA (FMVSS 138) sinds 2005 Japan (UNECE R64 in bespreking) (UNECE R64) EU 27 start nov 2012 Korea start jan 2013

7 EU 27 (UNECE R64)

8 Wettelijke vereisten EU-27
(UNECE R64) Belangrijkste vereisten van UNECE R64 één wiel detectie: 20% onder Pwarm of 1,5 bar, welke ook hoger is 4-wielen detectie: 20% (-7kpa) of 1,5 bar onder Pwarm Detectietijd: 10 minuten voor één wiel 60 minuten voor meer dan één wiel verplicht om de bestuurder te waarschuwen boven 40 km/u tot maximumsnelheid van het voertuig. 8

9 TPMS – US TREAD Act vereiste - Grafiek
Drukwaarschuwing moet aangegeven worden wanneer druk 25% onder Pkoud is Druk rijtijd Druk stijgt met de temperatuur (~100mbar / 10degC_) Bv mbar *** wetgeving VS houdt geen rekening met de opbouw van thermische druk P koud 2200 mbar 750mbar 550mbar P koud– 25% NHTSA Warning Level 1650 mbar 20 minuten leerfase leeglopen detectietijd

10 TPMS – EU Wetgeving vereiste- Grafiek
Drukwaarschuwing moet getoond worden wanneer druk20% onder PWARM is Druk stijgt met de temperatuur (~100mbar / 10degC_) bv mbar Druk *** EU wetgeving verwijst naar Pwarm 2200 mbar P REC / P COLD P WARM – 20% 1920 mbar 480mbar 440mbar EU waarschuwingsniveau (Drempel varieert met temperatuur) EU GRENS BIJNA HELFT VAN VS GRENS WEGENS TEMPERATUUREFFECT 10 Minutesn één 60 minuten voor vier banden 1760 mbar P REC – 20% 1650 mbar P cold – 25% NHTSA Warning Level 20 minuten rijtijd leerfase leeglopen detectietijd

11

12

13

14 TPMS voordelen in termen van veiligheid: Statistieken
Minstens 1% van alle verkeersongevallen houden verband met slecht opgepompte banden 3,3% van alle dodelijke ongevallen op de Franse autowegen zijn te wijten aan slecht opgepompte banden (bron ASFA – rapport 2006) (Bron: UK Department of Transportation report on 2188 accidents).

15 Redenen voor het feit dat slecht opgepompte banden wijd verspreid zijn in Europa
Het is vrij moeilijk een goed opgepompte van een slecht opgepompte band te onderscheiden met het oog Goed opgepompte band aan 2 bar 30 % te weinig opgepompte band Aan 1,4 bar Source Tirerack.com

16 Toename van het brandstofverbruik door slecht opgepompte banden
0,2bar te weinig = 1% teveel verbruik 0,4bar te weinig = 2% teveel verbruik 0,6bar te weinig = 4% teveel verbruik

17 Slijtage band vs te weinig opgepompt of te veel opgepompt

18 Markt nieuwe voertuigen in Europa 2011 - 2016
2012 2013 2014 2015 2016 Nieuwe voertuigen met TPMS Nieuwe voertuigen

19 Marktvisie: NU

20 Huidige Europese marktdeelnemersTPMS
Siemens (Conti VDO) Schrader Momenteel kleinere markt dan VS (voor wetgeving) Hoofdleveranciers zijn Europees (SEL en Conti) Meeste (bijna alle) OEM’s hebben al ten minste een direct TPM systeem geïmplementeerd Beru Pacific Page 20 20

21 Opportuniteiten Europese winterbandenmarkt

22 Europese winterbandenmarkt groeit tot 22% van alle banden
Europe represents 70% of Global Winter Tyre market Winter Tyre Penetration Europa vertegenwoordigt 70% van de globale winterbandenmarkt Financial report first half 2011 Financial report first quarter 2011

23 winterbandenmarkt

24 Redenen om vervangingssensors te kopen
Installatie van winterbandensets Kapotte sensor bij vervanging van band Corrosie door slecht onderhoud (bv: dop weg, lukt niet om accessoires terug te plaatsen bij elke bandwissel, te hard aangedraaid) Schade tengevolge van het schuim of de vloeistof gebruikt bij herstel van de band Voertuigongevallen Batterij sensor bijna op (over km)

25 Verschillende soorten sensors in Europa vandaag de dag
Aluminium “clamp-in” klep: Vaste hoek (1) Variabele hoek met verplaatsbare klep (2) (4) (6) Variabele hoek met niet-verplaatsbare klep (5) Rubberen “snap-in” klep: (3) Elektronische sensor met verschillende klepopties : (7) (4) VDO TG1C (5) VDO TG1B (2) Schrader SEL GenAlpha (3) Schrader SEL snap-in REV4 (1) Schrader SEL Gen2/Gen3 (6) VDO MB (7) Beru

26 Aluminium vaste hoek clamp-in klep
Samenstelling Moer Afdichtring Valve overmoulded in sensor enclosure Rubberen afdichtring Moer Vernikkeld ventiel Plastic dop Dop Vernikkeld ventiel

27 Aluminium variabele hoek clamp-in klep
sensorkern Rubberen afdicht- ring moer Samenstelling: Sensorkern Aluminium klepsteel Rubberen afdichtring Moer Vernikkeld ventiel Plastic dop plastic dop vernikkeld ventiel (geïnstalleerd binnen klepsteel) Display sample of the two-piece valve, also referred to as an “adjustable angle” stem. Note that some sensors, e.g. Beru and some Siemens require a surface washer. There are two different styles – the Beru type stem has a mounting screw that must be tightened to maintain the correct angle. See page 20 of the Mitchell1 TPMS Guide. For all other adjustable angle applications, refer to page 23 of the Mitchell1 Tire Pressure Monitoring Systems Guide Read the note “Correct alignment of this type stem is accomplished by proper torque of the mounting nut. Nota: De klepsteel komt in de juiste hoekpositie eens de sensor correct geïnstalleerd is en de moer aangedraaid. Een correct aangedraaide moer is heel belangrijk om ervoor te zorgen dat de installatie robuust en op termijn betrouwbaar is. Gelieve de installatie-instructies van Schrader nauwgezet te volgen en aangepaste aandraai-instrumenten te gebruiken.

28 Rubberen klep: Snap-In
plaatsschroef Samenstelling: rubberen klep sensorkern rubberen klepsteel Torx 10 plaatsschroef vernikkeld ventiel plastic dop sensorkern dop Vernikkelde op de steel geplaatste kern

29 Conclusies WETGEVINGSVEREISTE:
TPMS zal een verplichte homologatievereiste zijn in Europa vanaf 1 november 2012. GEVOLGEN VOOR AFTER MARKET BUSINESS: Aangezien TPMS een veiligheidssysteem is (zoals Air Bag en ABS) , moet TPMS operationeel zijn om de geschiktheid voor het verkeer van het voertuig te verzekeren, vooral na het plaatsen van winterbanden WEES KLAAR: Gezien de wetgevingsvereiste moeten reparatie- en onderhoudswerkplaatsen klaar zijn om TPMS te onderhouden, vooral in combinatie met het plaatsen van winterbanden. Elke werkplaats zou minstens het volgende in voorraad moeten hebben : Universele sensors en/of OE reserveonderdelen Werktuigen voor elektronische herprogrammering Onderhoudssets Specifieke werktuigen (momentsleutel, momentschroevendraaier, werktuigen om de rubberen ring te verwijderen enz.)


Download ppt "Federauto 21juni 2012 Auteur: Alfonso Di Pasquale (namens CLEPA)"

Verwante presentaties


Ads door Google