De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TPMS Tyre Pressure Monitoring System Wetgevingsvereisten en gevolgen van het systeem voor de Europese diensten- na-verkoop Federauto 21juni 2012 Auteur:

Verwante presentaties


Presentatie over: "TPMS Tyre Pressure Monitoring System Wetgevingsvereisten en gevolgen van het systeem voor de Europese diensten- na-verkoop Federauto 21juni 2012 Auteur:"— Transcript van de presentatie:

1 TPMS Tyre Pressure Monitoring System Wetgevingsvereisten en gevolgen van het systeem voor de Europese diensten- na-verkoop Federauto 21juni 2012 Auteur: Alfonso Di Pasquale (namens CLEPA)

2 China Volgens HIS (vroeger CSM) voor 2015CY Japan Korea Europa Verenigde Staten Jaarlijks 257,5 miljoen TPMS Sensors geïnstalleerd tegen 2015 TPMS is wereldwijd (2015 CY View) wat OE betreft

3 Hoofdkenmerken van de directe TPMS 3  meet en kan bandendruk- en temperatuur weergeven  lokaliseert band(en) betrokken bij drukdefecten (optioneel)  reageert op snelle en trage lekken (< 1 min) voor vlugge waarschuwing  kan druk reserveband controleren  kan druk van stationaire banden controleren en gebruiksklare informatie geven  transmissiefrequentie : 433 MHz in Europa (315 MHz in VS)

4  Sensors  TPMS ontvanger  Randapparatuur  Display optionele randappa- ratuur ! druk en waarschuwing door Locatie ISO verklikker RF ontvanger TPM Sensor radio frequentie Componenten directe TPMS CAN/LIN 4

5 5 Indirect Tyre Pressure Monitoring System  Het systeem vereist geen sensors in de wielen. De Informatie van de ABS wielsnelheidssensors wordt geanalyseerd (spectrale en snelheidsanalyse) in ESP Electronic Control Unit  Indirecte systemen werken enkel op specifieke banden en verhogen bijgevolg de onderhoudskosten over de levensduur van het voertuig en beperken de concurrentie wat vervangingsbanden betreft  Kan drukwaarden niet weergeven  vereist systematische “blinde” reset ijking door de bestuurder. Vaak omslachtig en geen vaststaand succes door de afwezigheid van druksensors BLIND RESET

6 Wettelijk geregelde markten Opsporing van luchtdruk en waarschuwing bij slecht opgepompte banden zijn wettelijke vereisten op de volgende markten : USA (FMVSS 138) sinds 2005 (UNECE R64) EU 27 start nov 2012 Korea start jan 2013 CHINA (CATARC ?) Japan (UNECE R64 in bespreking) Momenteel wettelijk geregeld Wetgeving mogelijk?

7 EU 27 (UNECE R64)

8 Wettelijke vereisten EU-27 EU 27 (UNECE R64)  Belangrijkste vereisten van UNECE R64  één wiel detectie: 20% onder Pwarm of 1,5 bar, welke ook hoger is  4-wielen detectie: 20% (-7kpa) of 1,5 bar onder Pwarm  Detectietijd:  10 minuten voor één wiel  60 minuten voor meer dan één wiel  verplicht om de bestuurder te waarschuwen boven 40 km/u tot maximumsnelheid van het voertuig.

9 Drukwaarschuwing moet aangegeven worden wanneer druk 25% onder P koud is TPMS – US TREAD Act vereiste - Grafiek P koud – 25%NHTSA Warning Level1650 mbar 750mbar Druk stijgt met de temperatuur (~100mbar / 10degC_) Bv mbar leerfase leeglopendetectietijd P koud 2200 mbar 550mbar Druk rijtijd 20 minuten *** wetgeving VS houdt geen rekening met de opbouw van thermische druk

10 Drukwaarschuwing moet getoond worden wanneer druk20% onder P WARM is TPMS – EU Wetgeving vereiste- Grafiek P REC / P COLD Druk rijtijd P REC – 20% EU waarschuwingsniveau (Drempel varieert met temperatuur) 2200 mbar 1760 mbar 440mbar 480mbar Druk stijgt met de temperatuur (~100mbar / 10degC_) bv mbar leerfaseleeglopendetectietijd 10 Minutesn één P WARM – 20% 1920 mbar P cold – 25% NHTSA Warning Level 60 minuten voor vier banden 20 minuten 1650 mbar *** EU wetgeving verwijst naar Pwarm EU GRENS BIJNA HELFT VAN VS GRENS WEGENS TEMPERATUUREFFECT

11

12

13

14  Minstens 1% van alle verkeersongevallen houden verband met slecht opgepompte banden  3,3% van alle dodelijke ongevallen op de Franse autowegen zijn te wijten aan slecht opgepompte banden (bron ASFA – rapport 2006) (Bron: UK Department of Transportation report on 2188 accidents). TPMS voordelen in termen van veiligheid: Statistieken

15 Redenen voor het feit dat slecht opgepompte banden wijd verspreid zijn in Europa Het is vrij moeilijk een goed opgepompte van een slecht opgepompte band te onderscheiden met het oog 30 % te weinig opgepompte band Aan 1,4 bar Goed opgepompte band aan 2 bar Source Tirerack.com

16 0,2bar te weinig = 1% teveel verbruik 0,4bar te weinig = 2% teveel verbruik 0,6bar te weinig = 4% teveel verbruik Toename van het brandstofverbruik door slecht opgepompte banden

17 Slijtage band vs te weinig opgepompt of te veel opgepompt 17

18 Markt nieuwe voertuigen in Europa EUROPA Nieuwe voertuigen met TPMS Nieuwe voertuigen

19 Marktvisie: NU

20 Page 20 Huidige Europese marktdeelnemersTPMS Siemens (Conti VDO) Schrader Beru Pacific  Momenteel kleinere markt dan VS (voor wetgeving)  Hoofdleveranciers zijn Europees (SEL en Conti)  Meeste (bijna alle) OEM’s hebben al ten minste een direct TPM systeem geïmplementeerd

21 Opportuniteiten Europese winterbandenmarkt

22 Europese winterbandenmarkt groeit tot 22% van alle banden Europe represents 70% of Global Winter Tyre market Financial report first half 2011 Financial report first quarter 2011  Winter Tyre Penetration Europa vertegenwoordigt 70% van de globale winterbandenmarkt

23 winterbandenmarkt

24 Redenen om vervangingssensors te kopen 24  Installatie van winterbandensets  Kapotte sensor bij vervanging van band  Corrosie door slecht onderhoud (bv: dop weg, lukt niet om accessoires terug te plaatsen bij elke bandwissel, te hard aangedraaid)  Schade tengevolge van het schuim of de vloeistof gebruikt bij herstel van de band  Voertuigongevallen  Batterij sensor bijna op (over km)

25 Verschillende soorten sensors in Europa vandaag de dag 25  Aluminium “clamp-in” klep:  Vaste hoek (1)  Variabele hoek met verplaatsbare klep (2) (4) (6)  Variabele hoek met niet-verplaatsbare klep (5)  Rubberen “snap-in” klep: (3)  Elektronische sensor met verschillende klepopties : (7) (2) Schrader SEL GenAlpha (4) VDO TG1C (5) VDO TG1B (3) Schrader SEL snap-in REV4 (6) VDO MB (7) Beru (1) Schrader SEL Gen2/Gen3

26 Aluminium vaste hoek clamp-in klep 26  Valve overmoulded in sensor enclosure  Rubberen afdichtring  Moer  Vernikkeld ventiel  Plastic dop Samenstelling Afdichtring Moer DopVernikkeld ventiel

27 Nota: De klepsteel komt in de juiste hoekpositie eens de sensor correct geïnstalleerd is en de moer aangedraaid. Een correct aangedraaide moer is heel belangrijk om ervoor te zorgen dat de installatie robuust en op termijn betrouwbaar is. Gelieve de installatie-instructies van Schrader nauwgezet te volgen en aangepaste aandraai-instrumenten te gebruiken. moer plastic dop Rubberen afdicht- ring vernikkeld ventiel (geïnstalleerd binnen klepsteel) Aluminium variabele hoek clamp-in klep  Sensorkern  Aluminium klepsteel  Rubberen afdichtring  Moer  Vernikkeld ventiel  Plastic dop Samenstelling: sensorkern

28 Rubberen klep: Snap-In 28 Vernikkelde op de steel geplaatste kern plaatsschroef dop rubberen klep sensorkern  sensorkern  rubberen klepsteel  Torx 10 plaatsschroef  vernikkeld ventiel  plastic dop Samenstelling:

29 Conclusies 29  WETGEVINGSVEREISTE:  TPMS zal een verplichte homologatievereiste zijn in Europa vanaf 1 november  GEVOLGEN VOOR AFTER MARKET BUSINESS:  Aangezien TPMS een veiligheidssysteem is (zoals Air Bag en ABS), moet TPMS operationeel zijn om de geschiktheid voor het verkeer van het voertuig te verzekeren, vooral na het plaatsen van winterbanden  WEES KLAAR:  Gezien de wetgevingsvereiste moeten reparatie- en onderhoudswerkplaatsen klaar zijn om TPMS te onderhouden, vooral in combinatie met het plaatsen van winterbanden.  Elke werkplaats zou minstens het volgende in voorraad moeten hebben :  Universele sensors en/of OE reserveonderdelen  Werktuigen voor elektronische herprogrammering  Onderhoudssets  Specifieke werktuigen (momentsleutel, momentschroevendraaier, werktuigen om de rubberen ring te verwijderen enz.)


Download ppt "TPMS Tyre Pressure Monitoring System Wetgevingsvereisten en gevolgen van het systeem voor de Europese diensten- na-verkoop Federauto 21juni 2012 Auteur:"

Verwante presentaties


Ads door Google