De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Resultaten marktonderzoek Zeeland: een duikregio met veel potentieel, maar het benutten vereist lange termijn commitment Dutch Divers’ Delta Congres.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Resultaten marktonderzoek Zeeland: een duikregio met veel potentieel, maar het benutten vereist lange termijn commitment Dutch Divers’ Delta Congres."— Transcript van de presentatie:

1 1 Resultaten marktonderzoek Zeeland: een duikregio met veel potentieel, maar het benutten vereist lange termijn commitment Dutch Divers’ Delta Congres Woensdag 20 april 2011 Middelburg

2 Creative Marketing Results 2 Diepgaand internationaal marktonderzoek naar het potentieel van duiken in Zeeland Klankbordgroep Fase 1: Kwalitatief onderzoek duikgedrag en toerisme in Europa Fase 2: Kwantitatief onderzoek in vijf kernmarkten

3 Creative Marketing Results 3 Door hoge respons en uitgebreide vragenlijst is unieke informatie beschikbaar Zeer hoge respons maakt detailanalyses mogelijk duikers 787 toeristen Drie rapportages beschikbaar Verdiepende analyses mogelijk voor specifieke vragen

4 Creative Marketing Results 4 Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

5 Creative Marketing Results 5 Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

6 Creative Marketing Results 6 Weet niet waar Zeeland ligt 0% Onbekend 1% Enigszins bekend 30% Zeer bekend 70% 0% 38% 61% 0% Weet niet waar Zeeland ligt 40% Onbekend 23% Enigszins bekend 30% Zeer bekend 7% 35% 26% 33% 6% 39% 45% 14% 2% Bekendheid provincie Zeeland en duikmogelijkheden verschilt sterk per land Nederlandse en Belgische duikers zijn bekend met de duikmogelijkheden in Zeeland Zeeland als provincie is zeer onbekend bij Duitse, Franse en Engelse duikers 61% 84% 63%

7 Creative Marketing Results 7 Zeer aantrekkelijk17% Zeer onaantrekkelijk12% Onaantrekkelijk20% Aantrekkelijk50% 15% 42% 41% 2% 15% 26% 55% 4% 11% 38% 49% 2% Onbekend maakt niet onbemind: meer dan 50% lijkt duiken in Zeeland aantrekkelijk Goede begeleiding/training10% Goedkoop duiken11% Speciaal onderwaterleven21% Combinatie duiken met toerisme37% Korte reisafstand38% Ontdekken nieuwe duiklocatie71% Ontdekken nieuwe duiklocatie is belangrijkste reden aantrekkelijkheid Onbekendheid en watertemperatuur zijn grootste drempels 53% Geen bijzondere onderwaternatuur13% Grote reisafstand28% Klimaat35% Beperkt zicht onderwater37% Koude watertemperatuur52% Onbekendheid duikmogelijkheden

8 Creative Marketing Results 8 Toeristen 100% Geen interesse in Zeeland Interesse in Zeeland 2% 12% Interesse in duiken Geen interesse in duiken 82% 14% Toeristen zonder brevet Toeristen met brevet 96%4% Meer dan toeristen potentieel geïnteresseerd in kennismaking met duiken

9 Creative Marketing Results 9 Meer dan toeristen potentieel geïnteresseerd in kennismaking met duiken Gevoel van vrijheid13% Duiken lijkt mij ontspannendDuiken lijkt mij ontspannendDuiken lijkt mij ontspannendDuiken lijkt mij ontspannend 14% Leuke sport om te beoefenenLeuke sport om te beoefenenLeuke sport om te beoefenenLeuke sport om te beoefenen 18% Duiken lijkt mij uitdagend21% Mooi om onderwater- natuur te zienMooi om onderwater- natuur te zienMooi om onderwater- natuur te zienMooi om onderwater- natuur te zien 77% Onderwaternatuur is verreweg belangrijkste reden voor interesse in duiken Kan niet goed zwemmen of hou niet van waterKan niet goed zwemmen of hou niet van waterKan niet goed zwemmen of hou niet van waterKan niet goed zwemmen of hou niet van water 15% Gezondheidsproblemen24% Duiken lijkt mij eng28% Vind mezelf te oud35% De drempels voor geen interesse in duiken zijn moeilijk te beïnvloeden Geen interesse in duiken 82% Interesse in duiken 14%

10 Creative Marketing Results 10 Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

11 Creative Marketing Results 11 Duikers zijn meest man, hoog opgeleid, tussen jaar zonder thuiswonende kinderen jaar Hoger opgeleid Hogere inkomensklassen 80% is man Persoonskenmerken van duikers uit verschillende landen komen in grote mate overeen Full-time werkers Geen thuiswonende kinderen

12 Creative Marketing Results 12 Zeeland-duikers hebben een duidelijk ander profiel dan niet Zeeland-duikers Duikers met ervaring in ZeelandDuikers zonder ervaring in Zeeland In Caribische gebied eerste brevet In Nederland eerste brevet Duiken favoriete sport Lid van een duikvereniging Meer dan 100 duiken Minder dan 100 duiken Alleen ‘open water’ brevet Ervaring in veel landen Geen duikuitrusting Eigen duikuitrusting Duiken één van de sporten ? 1

13 Creative Marketing Results 13 Duikers die Zeeland aantrekkelijk vinden, zijn minder ervaren en wonen relatief dichtbij Duikers die Zeeland aantrekkelijk vinden Enigszins bekend Brevet in eigen land behaald Eigen duikuitrusting Lid van vereniging duiken in carrière Relatief korte reisafstand tot Zeeland Duiken favoriete sport 1

14 Creative Marketing Results 14 €25 €32 €29 €27 €32 €91 €84 €66 €73 €107 Bestedingen aan duikenBestedingen aan toerisme Duikers geven als ‘special interest group’ relatief veel uit in Zeeland

15 Creative Marketing Results 15 Keuze duiklocatie Reisgedrag Duikers die veel uitgeven wonen verder weg en hebben meer behoefte aan voorzieningen Minder tevreden over Tevreden over Janny Bosman

16 Creative Marketing Results 16 Segmentering: Welke duikers bieden het meeste potentieel voor Zeeland? Weinig duikervaringVeel duikervaring Lage uitgaven aan duiken (in Zeeland) Hoge uitgaven aan duiken (in Zeeland) Startende duikers Vakantieduikers Fanatieke ‘low budget’ duikers Sportieve duikrecreanten Luxe duikliefhebbers

17 Creative Marketing Results 17 Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

18 Creative Marketing Results 18 Onderwaterleven en natuur belangrijkste criterium bij keuze voor duiklocatie Onderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuur Watertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zicht Klimaat Accommodaties en overig toerismeAccommodaties en overig toerismeAccommodaties en overig toerismeAccommodaties en overig toerisme Lage kosten voor duiken, reis en verblijfLage kosten voor duiken, reis en verblijfLage kosten voor duiken, reis en verblijfLage kosten voor duiken, reis en verblijf 4,7 4,0 3,9 3,4 * Schaal Duikvakantie 4,0 Voorzieningen op de duikstekVoorzieningen op de duikstekVoorzieningen op de duikstekVoorzieningen op de duikstek 3,3 Reisafstand3,4 Lage kosten voor duiken, reis en verblijfLage kosten voor duiken, reis en verblijfLage kosten voor duiken, reis en verblijfLage kosten voor duiken, reis en verblijf 3,5 Watertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zicht 3,7 Onderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuur 4,5 Reisafstand3,4 Voorzieningen op de duikstekVoorzieningen op de duikstekVoorzieningen op de duikstekVoorzieningen op de duikstek 3,5 Actuele info over locatie(s)Actuele info over locatie(s)Actuele info over locatie(s)Actuele info over locatie(s) 3,6 Watertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zicht 3,7 Onderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuur Vaste duikstekZeeland Rob Aarsen

19 Creative Marketing Results 19 Duikers hebben veel specifieke interesses, wrakduiken het populairst 18%Geen specifieke interesse Nachtduiken 45% Onderwaterbiologie 44% Onderwaterfotografie40% Ontdekken nieuwe duiklocaties 38% Wrakduiken 36% Begeleiden andere duikers Bootduiken 34% 33% Rob Aarsen Dicky Boelen Rob Aarsen

20 Creative Marketing Results 20 Bootduiken verreweg het populairst, lage algemene interesse overige arrangementen Zeker niet geïnteresseerd Niet geïnteresseerd Enigszins geïnteresseerd Zeker geïnteresseerd 44% 32% 18% 6% Niet geïnteresseerd Enigszins geïnteresseerd Zeker geïnteresseerd Zeker niet geïnteresseerd 39% 8% 22% 31% Zeker niet geïnteresseerd Niet geïnteresseerd Enigszins geïnteresseerd Zeker geïnteresseerd 6% 22% 39% 33% Zeker niet geïnteresseerd Enigszins geïnteresseerd Zeker geïnteresseerd Niet geïnteresseerd 45% 31% 12% Zeker niet geïnteresseerd Niet geïnteresseerd Enigszins geïnteresseerd Zeker geïnteresseerd 23% 8% 37% 32% 24% 30% 28% 76% 31% Huur duikmateriaal briefing duiken in Zeeland Duikdag met 2 begeleide duiken Bootduiken Duiken & snorkelen met gezin Dagopleiding Specialty

21 Creative Marketing Results 21 Duiken & snorkelen met gezin Bootduiken Arrangementen wel populair bij specifieke subdoelgroepen Duikdag met 2 begeleide duiken Dagopleiding Specialty Startende duikers Sportieve duikrecreanten Luxe duik- liefhebbers Startende duikers Vakantie- duikers Sportieve duikrecreanten Fanatieke ‘low budget’ duikers

22 Creative Marketing Results 22 Meer dan 75% van duikers heeft interesse in andere toeristische activiteiten in Zeeland 42% Specifieke Zeeuwse bezienswaardighedenSpecifieke Zeeuwse bezienswaardighedenSpecifieke Zeeuwse bezienswaardighedenSpecifieke Zeeuwse bezienswaardigheden 36% Fietstocht maken34% Bezoek aan strand 33% Bezoek aan stad Geen interesse in andere toeristische activiteitenGeen interesse in andere toeristische activiteitenGeen interesse in andere toeristische activiteitenGeen interesse in andere toeristische activiteiten 23%

23 Creative Marketing Results 23 Zeker niet geïnteresseerd 6% Niet geïnteresseerd 19% 49% Zeker geïnteresseerd 27% Enigszins geïnteresseerd Zeker geïnteresseerd 30% Zeker niet geïnteresseerd 61% 8% 2% Niet geïnteresseerd Enigszins geïnteresseerd 43% 33% 12% Niet geïnteresseerd Enigszins geïnteresseerd 14% Zeker niet geïnteresseerd Zeker geïnteresseerd Zeker niet geïnteresseerd Enigszins geïnteresseerd Zeker geïnteresseerd 44% 48% 5% Niet geïnteresseerd 3% % toeristen 76% 91% 57% 92% % toeristen Echte beleving door snorkelarrangement of proefduik in buitenwater populairst bij toeristen Snorkelarrangement Proefduik buitenwater Proefduik zwembad Roel van der Mast Duikopleiding, theorie thuis

24 Creative Marketing Results 24 Duikers zijn redelijk tevreden, maar niet zeer tevreden over Zeeland Zeer ontevreden Zeer tevreden Tevredenheid Schaal 1 - 4

25 Creative Marketing Results 25 Belang versus tevredenheid over Zeeland Klimaat Reisafstand Toerisme Informatie Duikscholen Voorzieningen Duiklocaties Zeer tevreden Zeer ontevreden Minder belangrijk Zeer belangrijk Minst tevreden over •Duiklocaties:wrakken •Voorzieningen:sanitair en omkleedfaciliteiten •Duikscholen:bootduiken •Toerisme:duikvoorzieningen bij accommodatie •Actuele info •Reisafstand Meest tevreden over •Duiklocaties:onderwaternatuur •Voorzieningen:parkeren •Duikscholen:zeer tevreden •Toerisme:zeer tevreden •Klimaat

26 Creative Marketing Results 26 Ja, €25 per jaar31% Ja, €40 per jaar6% Nee, ik wil geen bijdrage leveren33% Ja, maar €25 per jaar is te veel30% 32% 31% 32% 5% 49% Ja, maar €25 per jaar is te veel Nee, ik wil geen bijdrage leveren 18% Ja, €25 per jaar28% Ja, €40 per jaar4% 3% 45% 26% Merendeel duikers is bereid tot financiële bijdrage via duikerspas, maar hoogte bijdrage verschilt 50%55% 67% 68%

27 Creative Marketing Results 27 Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

28 Creative Marketing Results 28 Oriëntatie op duikvakantie via internet, via persoonlijk contact bekend met Zeeland 76% 35% Via internet Via duikmagazines30% Via vrienden % duikersDuikvakantie Via internet1% Via vrienden11% Via duikschool24% Via duikvereniging60% % duikersZeeland Hes van Schoonhoven

29 Creative Marketing Results 29 Naar dichtstbijzijnde duikschool Informeren bij accommodatie 20% 49% 52% Op internet zoeken naar duikschool 12% Dichtstbijzijnde VVV Welke stappen neemt u als u wilt duiken in Zeeland? % Toeristen Toeristen gaan naar VVV kantoor of zoeken via internet als ze willen gaan duiken in Zeeland

30 Creative Marketing Results 30 Schouwen - Duiveland populairst, Zuid - Beveland in trek bij Belgische duikers Scharendijke

31 Creative Marketing Results 31 Hotel Liveaboard/op een schip Appartement Bungalow, vakantiehuisje Camping 44% 15% 13% 9% Duikvakantie Andere accommodatie voor duikers kan sleutel zijn in aantrekken nieuwe doelgroepen Hotel Liveaboard/op een schip Appartement Bungalow, vakantiehuisje Camping 8% 2% 15% 39% Zeeland

32 Creative Marketing Results 32 Met mijn partner en kinderen4% Met mijn partner12% Met vrienden/kennissen30% Met duikvereniging/duikschool52% Reisgezelschap duikers bij bezoek aan Zeeland % duikers Duiken in Zeeland doe je met vereniging en vrienden, toeristen reizen met gezin Nee3% Deel van reisgenoten35% Ja, allemaal62% Duiken reisgenoten ook? % duikers Anders 12% Met andere familieleden 14% Met partner en kinderen 31% Met mijn partner 39% % toeristen Reisgezelschap tijdens vakantie in Zeeland Hes van Schoonhoven

33 Creative Marketing Results 33 Zeeland: een duikregio met veel potentieel! Hes van SchoonhovenJanny Bosman

34 Creative Marketing Results 34 Zeeland is al een zeer populaire duikregio: circa duiken per jaar! Aantal duiken per jaar

35 Creative Marketing Results Positioneer Zeeland als unieke duiklocatie dichtbij huis Rinie Luyks Roel van der Mast Jaap Jonk Dicky Boele

36 Creative Marketing Results Positioneer Zeeland als unieke duiklocatie dichtbij huis: In de top 3 bij Google ‘En het zicht zul je dan zeggen. Nou, als je niet zo ver om je heen kunt kijken, ben je gewoon meer op het detail gefocust’

37 Creative Marketing Results Positioneer Zeeland als unieke duiklocatie dichtbij huis: Ook in de top 3 bij Google, een stuk beter!

38 Creative Marketing Results Benut de kracht van persoonlijke verhalen en nieuwe media!

39 Creative Marketing Results Differentieer en innoveer het aanbod: duiken, accommodatie en meer!

40 Creative Marketing Results Heb oog voor de verbeterpunten: werken aan de basis en extra beleving toevoegen Roel van der Mast

41 Creative Marketing Results Bundel je krachten om impact te realiseren!

42 Creative Marketing Results 42 Zeeland: een duikregio met veel potentieel! 1. Positioneer Zeeland als unieke duiklocatie dichtbij huis. 2. Benut de kracht van persoonlijke verhalen en nieuwe media! 3. Differentieer en innoveer het aanbod: duiken, accommodatie en meer! 4. Heb oog voor de verbeterpunten: werken aan de basis en extra beleving toevoegen. 5. Bundel je krachten om impact te realiseren!

43 Creative Marketing Results 43 Het marktonderzoek Zeeland Divers’ Delta is mogelijk gemaakt door:


Download ppt "1 Resultaten marktonderzoek Zeeland: een duikregio met veel potentieel, maar het benutten vereist lange termijn commitment Dutch Divers’ Delta Congres."

Verwante presentaties


Ads door Google