De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CATV www.centrumartvorming.be Centrum Artistieke en Technologische Vorming Voorstellen lesmodel Techn. Opv. Doelen en lesdraaiboek Stappenplan (stroomschema)

Verwante presentaties


Presentatie over: "CATV www.centrumartvorming.be Centrum Artistieke en Technologische Vorming Voorstellen lesmodel Techn. Opv. Doelen en lesdraaiboek Stappenplan (stroomschema)"— Transcript van de presentatie:

1 CATV www.centrumartvorming.be Centrum Artistieke en Technologische Vorming Voorstellen lesmodel Techn. Opv. Doelen en lesdraaiboek Stappenplan (stroomschema) toepassen Integratie van ICT VOET-en toepassen Takenverdeelschema voor de klas aanwenden Model van foutenanalyse toepassen : evaluatiefiche Kennismaking met kunststof: polycarbonaat Praktijksessie: plooien met lijnbuiger van plaatje kunststof tot agendaklem/ naambadge

2 CATV www.centrumartvorming.be De dagdagelijkse job van leraar Leraar Beheersen inhouden Zorg- verbreding en voet-en Jaarplan realiseren Klas managen Leerlingen evalueren Leerlingen boeien voor je vak Eindtermen per vak bereiken

3 CATV www.centrumartvorming.be Technologische opvoeding 1e graad S.O.

4 CATV www.centrumartvorming.be Programma T.O. 1/2e jaar SO 1 Wat is T.O : smaak erin krijgen! 2 Technisch communiceren 3 Elektrische kringloop 4 Overbrengingen 5 Beslissen met poorten 6 Sturingen 7 Materiaal-, energie- en informatiestroom thuis

5 CATV www.centrumartvorming.be Uitgangspunten Vanaf de 1e les succes laten ervaren: graag doen! Iets concreets leren maken ICT geïntegreerd toepassen (etiketten maken en info opzoeken op het internet) Evaluatie van (kennis), vaardigheden en attitudes(=proces) en het product Stroomschema volgen via stappenplan Taakverdeling toepassen Foutenanalyse toepassen: evaluatiefiche

6 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 1. Kernachtige weergave van het leerplan Begrippen Basis- vaardigheden AttitudesReflecteren Technische evolutie Werktuigen Materialen Technische systemen Technologisch proces Oplossen van een probleem aan de hand van een technologisch proces Leren werken volgens een gegeven algoritme Leren veilig werken Een wereld zonder technologie en techniek is ondenkbaar Technische beroepen

7 CATV www.centrumartvorming.be Ontwerp-theorie PROCESPRODUCT divergentieconvergentie

8 CATV www.centrumartvorming.be Werkpunten Technische opleidingen opwaarderen door te moderniseren, te linken aan creatieve opleidingen: imago vernieuwen Practisch/bruikbare/nuttig koppelen aan creatieve opdrachten via materialen en gekende technieken: resultaat een nieuw product na het doorlopen van een ontwerpproces Creatief gerichte opdrachten sluiten vakspecifieke prestaties niet uit!

9 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 2. Doelstellingen: de leerlingen 1 Maken tijdens deze les kennis met de werkwijze binnen het vak TO en ontwikkelen kennis en vaardigheden die specifiek zijn voor dit vak. 2 Leren aan de hand van een voorbeeld ‘een technologisch proces’ kennen. 3 Leren bij de uitvoering een ‘stroomdiagram gebruiken’. 4 Maken kennis met een modern materiaal en leren een uitvoering maken in kunststof. 5 Leren op een zelfstandige wijze kennis en vaardigheden verwerven. 6 Leren veilig werken. 7 Leren ICT-vaardigheden.

10 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 3. Vakoverschrijdende eindtermen 1 Leren leren: •Leren leren begint bij het leren aanwenden van de schoolagenda als werkinstrument •De agendaklem is het middel bij uitstek om hierop de aandacht te trekken. 2 Opvoeden tot burgerzin: •Wanneer je met iemand omgang hebt is het vanzelfsprekend dat je mekaar kent. • De agendaklem kan als naamschild gebruikt worden, dit is bij de aanvang van het schooljaar zeer goed bruikbaar.

11 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 1 BEHOEFTE: •- zo vlug mogelijk mekaar leren kennen bij naam - - een systeem om de schoolagenda open te houden op de huidige dag. 2 MOGELIJKE OPLOSSINGEN - een gevouwen karton met de naam op dat ook dienst doet als bladwijzer - een naamkaartje dat met een grote paperclip op de kleding en op de agenda past … -

12 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces - - moet op een kledingstuk kunnen klemmen, op een schoolagenda kunnen klemmen en eventueel op een tafel kunnen staan zodat de naam leesbaar blijft - stevig, duurzaam - mooi - goedkoop - te vervaardigen met het gereedschap dat wij kunnen gebruiken recycleerbaar 3 UITVOERING EISEN:

13 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces - 3 UITVOERING EISEN: Materiaal ( in functie van de gestelde eisen) - hout - metaal (aluminium, koper, messing, roestvast staal) - kunststof (PVC, polycarbonaat…) - onze keuze polycarbonaat Technische tekening - zie bijlage 1 (tekening van de producent) - zie bijlage 2 (tekeningen dienend voor de uitvoering)

14 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces - 3 UITVOERING EISEN: Werkmethode - Hoe aftekenen? - Hoe kunststof plooien? - Stroomdiagram bestuderen (zie bijlage) Productie - Volgens het stroomdiagram - Let op veiligheid (draag veiligheidshandschoenen bij gebruik van de warmeluchtblazer) Controle - Sluiten de benen van de klem? - Lopen de benen van de klem evenwijdig?

15 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces - 4 INGEBRUIKNAME - Vooraleer we de agendaklem kunnen gebruiken moeten we met de PC de zelfklevers met de naam op vervaardigen. - Vervolgens deze zelfklevers aanbrengen - Op een schoolagenda klemmen - Op een kledingsstuk klemmen - Recht zetten op een tafel

16 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces - 5 EVALUATIE - Voldoet de agendaklem aan de gestelde behoeften? - Voldoet de uitvoering aan de gestelde eisen? - Wat zouden we best aanpassen, verbeteren? ……?

17 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 5. Leerlingenopdrachten - A algemene vragen B opzoeken in folder(s), boeken… Cop het internet

18 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 6. Etiketten - A Ontwerp een logo (PO?) B In WORD etiketten leren maken CEen proefdruk maken DZelfklevend etiket drukken

19 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 7. Klasorganisatie - Groep 1Groep 2Groep 3Groep 4 agendaklemetikettenopzoeken agendaklemetikettenopzoeken etikettenagendaklemopzoeken etikettenagendaklemopzoeken

20 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 8. Evaluatiefiche - Vaardigheden A opening klem 0 mm= 3 2 mm= 2 > 2 mm= 1 B zelfklevers recht gemonteerd beide= 3 één= 2 geen= 1

21 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 8. Evaluatiefiche - Attitudes A samenwerking= 3 één opmerking= 2 meerdere opmerkingen= 1 B veiligheid= 3 één opmerking= 2 meerdere opmerkingen = 1

22 CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem - EVALUATIEFICHE Vaardigheden en attitudes totaal% TECHNOLOGISCHE OPVOEDING 1aJJ schooljaar 2003- 2004 1ste trim naam 30100 1 AERTS BART 223333333332893 2 BAENS ELLEN 323133333332790 3 BACHIRI HAMZA 3333333333330100

23 CATV www.centrumartvorming.be

24 CATV www.centrumartvorming.be Iets over kunststof:polycarbonaat Daarna aan jullie: praktijksessie

25 CATV www.centrumartvorming.be Eigenschappen polycarbonaat Slagvastheid: 250 x sterker dan glas bij inslag 7x lichter dan staal Afgewerkt product is 98% recycleerbaar


Download ppt "CATV www.centrumartvorming.be Centrum Artistieke en Technologische Vorming Voorstellen lesmodel Techn. Opv. Doelen en lesdraaiboek Stappenplan (stroomschema)"

Verwante presentaties


Ads door Google