De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Renata Hamsikova www.ieku.nl.  vraagt vaak extreme aandacht  beschikt over een zeer goede concentratie  gedetailleerde kennis van de omgeving hebben,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Renata Hamsikova www.ieku.nl.  vraagt vaak extreme aandacht  beschikt over een zeer goede concentratie  gedetailleerde kennis van de omgeving hebben,"— Transcript van de presentatie:

1 Renata Hamsikova

2  vraagt vaak extreme aandacht  beschikt over een zeer goede concentratie  gedetailleerde kennis van de omgeving hebben, bv alle automerken weten, alle dinosauriërs kennen  moeite met leren zwemmen, fietsen  leert zichzelf lezen en schrijven  heeft sociaal inzicht  volgt gemakkelijk complexe aanwijzingen  heeft een groot doorzettingsvermogen kijkt als peuter zeer uit naar ‘naar school gaan’  is op school een totaal ander kind dan thuis, het lijkt wel of de leerkracht en de ouder(s) het over een totaal ander kind hebben

3  oneindige nieuwsgierigheid  autoriteit uitdagen  emotioneel verder  vroege en excellente taalvaardigheid  veel energie  spelen  zelfstandig  zintuiglijke prikkels  andere interesses

4  praat niet in kindertaal  ze hebben recht op hun eigen mislukkingen  op tijd aangeven wanneer je kind moet stoppen met spelen en wanneer jullie iets anders gaan doen

5

6  Taal, letters, lezen  Cijfers en rekenen  Wetenschap  Kunst  Muziek  Speelgoed

7  Regels zijn regels en ze staan niet ter discussie – laat je niet verleiden!  Ook deze kinderen moeten leren dat ze zichzelf moeten kunnen vermaken.  Om een kind te helpen een positief zelfbeeld op te bouwen is het belangrijk dat het kind eerlijk feedback krijgt van de ouders.

8  Erken dat de emotionele en sociale ontwikkeling van je hoogbegaafde kind niet altijd samen gaat met zijn of haar intellectuele ontwikkeling.  Wees je bewust van het feit dat door asynchrone ontwikkeling speciale behoeften ontstaan.  Erken dat hoogbegaafde kinderen met hun sociale, emotionele en intellectuele ontwikkeling niet altijd bij dezelfde ontwikkelingsgelijken terecht kunnen.  Een kind voelt aan dat er iets niet “klopt”, omdat het zichzelf niet terugziet in andere kinderen.

9 • Intense emoties • Argumenteren • Perfectionisme • Faalangst

10  Maak duidelijke regels en maak die regels duidelijk  Duidelijke consequenties  Vermijd onderhandelingen  Praat niet terug  Consequentie op consequentie  Blijf rustig  Wees consistent  Naar redelijkheid en billijkheid

11 “Deze kinderen zijn als plantjes die een stokje nodig hebben om tegenop te groeien, hun natuurlijke groei waar nodig ondersteund met dunne draadjes, in plaats van tegen een muur gespijkerd te worden in een door anderen ontworpen, kunstmatige vorm.“ ~Stephanie Tolan~

12 Renata Hamsikova Specialist in Gifted Education Meester Mührenlaan CE Volendam telefoon: Website:


Download ppt "Renata Hamsikova www.ieku.nl.  vraagt vaak extreme aandacht  beschikt over een zeer goede concentratie  gedetailleerde kennis van de omgeving hebben,"

Verwante presentaties


Ads door Google