De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HOE BELANGRIJK IS DE AARDE VOOR JOU? Op weg naar meer duurzaamheid! Doel van vanmiddag is  een mindmap te maken over  hoe we samen op weg kunnen gaan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOE BELANGRIJK IS DE AARDE VOOR JOU? Op weg naar meer duurzaamheid! Doel van vanmiddag is  een mindmap te maken over  hoe we samen op weg kunnen gaan."— Transcript van de presentatie:

1

2 HOE BELANGRIJK IS DE AARDE VOOR JOU?

3 Op weg naar meer duurzaamheid! Doel van vanmiddag is  een mindmap te maken over  hoe we samen op weg kunnen gaan naar een duurzamere school  door (anders) te kijken naar alle goede initiatieven  Door te beseffen wat de mogelijke problemen zijn die de mensen en de aarde bedreigen  door samen te werken  en dat je aan het eind van de middag bagage hebt om misschien een (andere) keuze te kunnen maken.

4 Op weg naar meer duurzaamheid! Hoopvolle activiteiten volgens mij:  Ik zie steeds meer daken met zonnepanelen: tot nu toe al meer dan huishoudens!  K zie steeds meer windmolens: in en in windmolens.  Ik hoor geen elektrische auto’s rijden: eind 2013 reden er al meer dan  Huizen worden steeds beter geïsoleerd!  Led lampen zijn de corebusiness van Philips.

5 Op weg naar meer duurzaamheid!  Er is net door heel veel partijen in Nederland een energieakkoord gesloten: in 2020 moet 14% van de energie duurzaam zijn opgewekt!  Urgenda, een vooruitstrevende organisatie op het gebied van duurzaamheid, zegt dat Nederland al in 2030 al 100% op duurzame energie overgaan, als we dat echt willen!  Vier provincies verhogen hun aandeel duurzame energie tot 21% in  Er komen steeds meer energie coöperaties, Transitions Towns, repaircafes, etc..

6 Op weg naar meer duurzaamheid!  Afgelopen week hebben buurtbewoners en IVN hard gewerkt om een buurttuin vlakbij zorgcentrum de Geinsche Hof te maken. De tuin heet Cirkeltje Rond.  Als hoogtepunt werd afgelopen zaterdag 22 maart in het kader van NL-doet door zo’n 25 vrijwilligers, waaronder een flinke delegatie van GroenLinks, geholpen in de tuin.  Er is een moestuin, een belevingstuin, een boogpad met perenbomen, een klein amfitheater, een wilgenhut, een kruidentuin en een gebied voor kleine dieren met hoge bosjes. Ook komt er een vlindertuin dankzij een bijdrage van de Vlinderstichting.

7 Op weg naar meer duurzaamheid!  Ik ken …  een school in Houten, die straks meer dan 100 zonnepanelen heeft,  een andere school in Nieuwegein die nu afval vrije school is,  een andere school in IJsselstein die werkt aan een groen speelomgeving,  een school in IJsselstein werkt aan het thema gezonde voeding,  een school in Houten is een Ecoschool is,  een school in Nieuwegein is een gezonde school is, etc..  Er is een dag van de duurzaamheid.  Als je er op let is er zoveel dat plaatsvindt omtrent duurzaamheid!

8 Op weg naar meer duurzaamheid!

9  Wie kent er nog meer van dit soort initiatieven?  Kunnen we er samen 10 noemen?  Of bent u moe van al die duurzaamheid?

10 WE WETEN DE RICHTING, MAAR WE WETEN NIET HOE WE ER MOETEN KOMEN. Is zwwar! Duurzaamheid is zwaar! Maar hoe kan de kast anders door de gang?

11 Op weg naar meer duurzaamheid!  Hoe ziet jouw ideale duurzamere school er over tien of twintig jaar uit? Bouw gewoon een nieuwe school! En jij bent de directeur en er is geld genoeg!

12 Op weg naar meer duurzaamheid! Gemeente = opdrachtgever BuitenWijs = uitvoerende organisatie School = klant en ‘opdracht gever’

13 Op weg naar meer duurzaamheid! Maar worden de gestelde BuitenWijs doelen gehaald? BuitenWijs heeft net als de (basis)scholen de kerndoelen omarmd! Samen verwezenlijken we al een aantal doelen. Hoe zit het met duurzaamheidsdoelen? Zijn dat ook jullie doelen? Hoe verkrijgen we samen dezelfde doelen?

14 Op weg naar meer duurzaamheid! Wat betekent duurzaamheid voor je?

15 Op weg naar meer duurzaamheid! Wat is het probleem dat mensen en de aarde bedreigt, volgens jou? Deel dit met je rechter buur. Is er dan een probleem? De oplossingen zijn te duur. Voor ons is er toch geen probleem! Ik wil er niets van weten.

16 Op weg naar meer duurzaamheid!

17 Volgens mij grootste problemen:  Klimaatprobleem: CO2 en opwarming  Steeds minder biodiversiteit: steeds meer dieren en planten verdwijnen  Oprakende grondstoffen: volgens berekeningen nog tot Dit leidt tot onomkeerbare veranderingen! Eigenlijk zijn bijna alle wetenschappers het hier over eens! Onze planeet is enorm. Het is moeilijk om de omvang te begrijpen. Soms stoppen we ook met het willen begrijpen! Want … wat heb je na de boodschap van Al Gore gedaan?

18 Op weg naar meer duurzaamheid! Wat merken we er misschien nu al van?:  El Nino  Orkanen op de Filipijnen  Watersnoodrampen in Engeland  Extreme droogte in Australië  Bittere koude in Canada

19 Op weg naar meer duurzaamheid! Heeft duurzaamheid voor jou prioriteit?

20 Op weg naar meer duurzaamheid! Stel je komt morgen op school en je vertelt ons verhaal van vanmiddag: hoe denk je dat je ontvangen zult worden? Lekker belangrijk allemaal! Alsof we niets te doen hebben op school! Het is al te druk! Alsof we niets te doen hebben op school!

21 Op weg naar meer duurzaamheid! Wat ga je doen? Laat het bezinken. En soms komt er iets vanzelf boven drijven.

22 Op weg naar meer duurzaamheid! BuitenWijs biedt ondersteuning aan. Hoe? Dat kunnen we bespreken:  voor een school  voor een groepje leerkrachten die coördineren  voor een bestuur Laat het weten, als je aan de slag wilt gaan. Laat het weten, als je wat doet! Laten we elkaar informeren!

23 Op weg naar meer duurzaamheid! Waar kun je gebruik van maken?  Checklists van Ecoschools over vele onderwerpen, zodat je kunt aangeven waar je school nu staat en waar je zou willen komen. Je kunt een Ecoschool worden! (Er zijn er al meer dan 20!)  Duurzaam onderwijs in BuitenWijs producten en gratis downloadbare lessen (GroenGelinkt)

24 Op weg naar meer duurzaamheid! De doelen kunnen dan zijn:  Ik kan vertellen wie en wat mijn consumentengedrag beïnvloeden.  Ik kan uitleggen wat er nodig is om organismen / mijzelf te laten leven.  Ik kan uitleggen hoe ik zelf omga met energie en welke keuzes ik daar in kan maken.  Ik kan uitleggen dat hergebruik van materialen kan bijdragen aan het verminderen van grondstofgebruik.  Ik kan uitleggen waarom het effect van (veel soorten) zorg niet direct zichtbaar is, maar pas op lange termijn.  Ik kan uitleggen welke invloed ik (kan) uitoefen(en) op de leefomstandigheden van planten en dieren.  Ik kan uitleggen dat waterkwaliteit bepaald wordt door de situatie. Kinderen hebben de keuze en invloed!

25 Op weg naar meer duurzaamheid! Thema’s om aan te werken op jouw school  Afval (afvalkeuze)  Communicatie (consumentenkeuze)  Energie (energiekeuze)  Gebouw & omgeving (energiekeuze)  Groen (ecozorg)  Hygiëne (zorgkeuze)  Mobiliteit (energiekeuze, afvalkeuze)  Veiligheid (zorgkeuze)  Voedsel (voedselkeuze)  Water (waterkeuze)

26 Op weg naar meer duurzaamheid! Voorbeelden:  Ik kan vertellen wie en wat mijn consumentengedrag beïnvloeden. (consumentenkeuze)  Ik kan uitleggen wat er nodig is om organismen / mijzelf te laten leven. (ecokeuze)  Ik kan uitleggen hoe ik zelf omga met energie en welke keuzes ik daar in kan maken. (energiekeuze)  Ik kan uitleggen dat hergebruik van materialen kan bijdragen aan het verminderen van grondstofgebruik. (afvalkeuze)  Ik kan uitleggen waarom het effect van (veel soorten) zorg niet direct zichtbaar is, maar pas op lange termijn.  Ik kan uitleggen welke invloed ik (kan) uitoefen(en) op de leefomstandigheden van planten en dieren. (zorgkeuze)  Ik kan uitleggen dat waterkwaliteit bepaald wordt door de situatie. (sloot, drinkwater, zwembadwater). (waterinvloed)

27 Op weg naar meer duurzaamheid! Voorbeeld van een duurzame les: De appelkoper, de boerin en de appelboom hebben allemaal verschillende belangen.  Ik ben een appelboom en ik wil …  Ik ben een appelkoper en ik wil …  Ik ben een boerin en ik wil …  We zoeken een oplossing die voor iedereen goed is.

28 Op weg naar meer duurzaamheid! Dit bedachten de kinderen: De boerin plant veel appelbomen. Een van de appelbomen veredelt ze niet. Aan deze appelboom groeien houten appels voor de insecten. De andere appelbomen spuit de boerin met biologische middelen. De boerin verzamelt geld voor een beschermingsinstallatie. Wie wil kan geld geven. De beschermingsinstallatie is een camera en een geluidsinstallatie. Wanneer de camera een schadelijk insect ontdekt, maakt de andere installatie geluiden. Het schadelijke insect verdwijnt. Het schadelijke insect kan op de appelboom leven die niet veredeld is.

29 Op weg naar meer duurzaamheid! Van alle kanten bekeken!

30 Op weg naar meer duurzaamheid! Een van de belangrijkste liederen die ik graag zing: Blijf niet staren op wat vroeger was, Sta niet stil in het verleden Ik zegt hij ga iets nieuws beginnen, Het is al begonnen Merk je het niet. Huub Oosterhuis Bedankt voor jullie aandacht!

31 Op weg naar meer duurzaamheid!


Download ppt "HOE BELANGRIJK IS DE AARDE VOOR JOU? Op weg naar meer duurzaamheid! Doel van vanmiddag is  een mindmap te maken over  hoe we samen op weg kunnen gaan."

Verwante presentaties


Ads door Google