De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jeroen Brinkman Roeidag 2012. 2 Startpunt Bij aantreden als materiaalcommissaris RV Naarden:  Vloot van 67 boten  Al jarenlang een aanschafbudget van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jeroen Brinkman Roeidag 2012. 2 Startpunt Bij aantreden als materiaalcommissaris RV Naarden:  Vloot van 67 boten  Al jarenlang een aanschafbudget van."— Transcript van de presentatie:

1 Jeroen Brinkman Roeidag 2012

2 2 Startpunt Bij aantreden als materiaalcommissaris RV Naarden:  Vloot van 67 boten  Al jarenlang een aanschafbudget van € Mijn vragen:  Hebben we genoeg boten? te weinig? of te veel?  Hebben we de juiste boten?  Spenderen we genoeg/te veel/te weinig aan nieuwe boten? Aanleiding en startpunt voor de benchmark.

3 3 Levensduur Een boot wordt vervangen wanneer de boot: 1. te oud is; 2. niet meer voldoet; 3. niet meer kan worden gerepareerd. Ik ben geen materiaalcommissaris meer wanneer de door mij aangekochte boten vervangen worden! Minimale levensduur: De totale vervangingswaarde van de vloot gedeeld door het jaarlijkse aanschafbudget geeft levensduur die elke boot in de vloot moet halen. Jaarlijks herijken. Stelling: De levensduur (het vervangingsmoment) van een roeiboot valt niet te voorspellen.

4 4 Minimale levensduur Minimale levensduur gemeten in de benchmark: 61,4 14,5 32,9 27,7 41,4 30,4 37,5 14,4 22,3 31,8 Stelling: Het is onverstandig een minimale levensduur van meer dan 25 jaar te hanteren. Gemiddeld ongeveer 32 jaar. We zitten volop in de vervanging van hout door kunststof en de vervanging van klassieke door vleugelriggers speelt.

5 5 Minimale levensduur verlagen Breng de minimale levensduur van jaar naar jaar, door: 1. verklein de vloot -> kernvloot; 2. vergroot het jaarlijkse aanschafbudget; 3. koop goedkopere boten; 4. een combinatie van bovenstaande. Onder de aanname dat geen concessies worden gedaan aan de kwaliteit van de boten!

6 6 Goede constructie Stelling: De gemiddelde personenauto is beter gespecificeerd dan een roeiboot. • Wet laminating • Vacuum bagging (RTM) • Prepreg laminating Single skin  Sandwich Glas Kevlar/Aramide Carbon Nomex Hardschuim

7 7 In product datasheet  Min.+max. afstelmaten  Materiaalgebruik  Curingsproces  Gegarandeerde stijfheid  Rompvorm en –maten  Gebruikte voeten- borden, dollen en bankjes.

8 8 Vleugelriggers Carbon of Aluminium Voor- of achter de roeier Stelling: Koop altijd boten met vleugelriggers in plaats van klassieke riggers.

9 9 Voordelen vleugelrigger Constructie v/d vleugelrigger heeft inherent grotere stijfheid en dus duurzaamheid, en maakt spantloos bouwen mogelijk. Constructie klassieke rigger geeft stijfheids- òf balansprobleem. Nadelen vleugelrigger: • bereikbaarheid voetenbord; • handlevrijheid boordboten.

10 10 Aanschaf Prijs per roeiplek gemeten in de benchmark: € € € € € € € € € € Stelling: een Chinese boot is kwalitatief vergelijkbaar met een Europese. 8+€ Per roeiplek 4x+€ Per roeiplek 2x€ Per roeiplek 1x€ Per roeiplek Gemiddeld€ 5.840Per roeiplek Filippi: Gemiddeld € 4.314

11 11 Stijfheid boten Een stijve boot blijft stijf, een slappe boot wordt steeds slapper. Aerospace composieten mogen in 17 jaar 10% van hun sterkte verliezen.

12 12 Botenfonds Jaarlijkse bijdrage botenfonds per lid gemeten in de benchmark: € 43 € 110 € 100 € 53 € 39 € 56 € 61 € 82 € 63 € 117 Kleine verenigingen <3 leden per roeiplek Middelgrote verenigingen ±3 leden per roeiplek Grote verenigingen >3 leden per roeiplek Stelling: Het botenfonds is de sluitpost van de begroting. Tussen de € 67 en € 77 per lid per jaar. (=Gem. prijs per roeiplek/75)

13 13 Vlootsamenstelling Stelling: Wij willen een goede vloot, die uit goede boten bestaat. Belangrijke kentallen: 1. minimale levensduur; 2. jaarlijkse bijdrage aan botenfonds; 3. gewogen gemiddelde levensduur; 4. aantal leden per roeiplek; 5. gemiddelde prijs per roeiplek; 6. roeisorties per lid. 25 jaar per lid Elk jaar lager ±3 >5000 euro Elk jaar meer? Een goede boot is een boot die… Een goede vloot is een vloot die is toegesneden op het gebruik en die structureel en goed gefinancierd wordt.

14 14 Vlootplan Stelling: Elk aanbod creëert zijn eigen vraag. Boten kunnen worden ingedeeld in drie categorieën: 1. Wedstrijdboten (top-boten); 2. boten in de afschrijving; 3. instructieboten. En in vier gewichtsgroepen, namelijk boten: a. met een maximaal roeiersgewicht van 95+ kg; b. met een maximaal roeiersgewicht van 85 kg; c. met een maximaal roeiersgewicht van 75 kg; d. met een maximaal roeiersgewicht van 65 kg. Samen geeft dit twaalf klassen, van 1a t/m 3d

15 15 Vlootplan

16 16 Meer weten? Stuur de ingevulde sheet * op naar: en ontvang de benchmark retour. *mag ook anoniem

17 17 Vragen?

18 Jeroen Brinkman


Download ppt "Jeroen Brinkman Roeidag 2012. 2 Startpunt Bij aantreden als materiaalcommissaris RV Naarden:  Vloot van 67 boten  Al jarenlang een aanschafbudget van."

Verwante presentaties


Ads door Google