De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

I.p.v. de gelinkte video’s zijn de URL’s in een geel kader toegevoegd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "I.p.v. de gelinkte video’s zijn de URL’s in een geel kader toegevoegd."— Transcript van de presentatie:

1 i.p.v. de gelinkte video’s zijn de URL’s in een geel kader toegevoegd.

2 Jan Jacobs Center for Teaching and Learning Koning Willem I College HPBO Koepelproject DiP Proces-chemie Industrial design Culinaire perceptie Beeldende vorming Algemene technieken ICT in onderwijs Project management Advies/Ontwikkeling Docententraining Int&*)?trans#+huma Z*)conn>>!droid=+ lenzen bril brein connectoren

3 Welke vooruitzichten voor school en leren? Hoe kun je (nog) kiezen? Wat moet je (nog) leren? En wanneer? Welke rol speelt school (nog)? (In)Formeel leren?

4 Wat blijft na jaren nog hangen? Of is nog inzetbaar? (in % van oorspronkelijk verworven kennis) Kennis-erosie

5 Bron: Accenture ‘Vooruitzicht’ als basis voor innovatie

6 West,west,west! Een hoopvolle focus …. Wanneer verwacht gij de verkenners terug?

7 Gestructureerde verkenning

8 Demografisch: ontwikkeling van de bevolking Economisch: ontwikkelingen die de economie beschrijven Sociaal-cultureel: ontwikkeling van de cultuur en leefgewoonten Technologisch: ontwikkeling in technologie in brede zin Ecologisch: ontwikkeling van/in de fysieke omgeving Politiek-juridisch: ontwikkeling t.a.v. overheids-beslissingen, -bemoeienis

9 De DESTEP-analyse is geschikt om macro- omgevingsvariabelen, waarop een instelling of onderneming geen directe invloed heeft, te analyseren. Je kunt deze factoren niet veranderen, maar er wel rekening mee houden door het strategisch beleid effectief hierop af te stemmen. De uitkomsten kunnen als input voor een SWOT dienen, maar ook voor een creatieve brainstorm aan het begin van een scenario-studie.

10 Demografisch: Vergrijzing, immigratie, hoger opgeleid, minder welvarend, urbanisatie, krimpregio’s, … Economisch: Marktdynamiek, van maak- naar diensten- naar belevenis-economie, foot loose, instant performance support, CRISIS, marktmarxisme,.. Sociaal-cultureel: Tribes, feminisering, minder privacy, open sources, creativiteit, maatwerk, informeel leren, serendipity, virtual nomads, prosumers,... Technologisch: Nanotech, neuro science, genetic engineering, biotech, cloudcomputing, 3D, VW, MIA, augmented reality, rekenkracht, AI, robots, semantisch web, connectivity (humane en non-humane bronnen en dingen), sensoren/RFID, mobile/wireless,... Ecologisch: C2C, localizing/self support, hernieuwbare energie, resistentie, meer met minder, klimaatverandering, genmod risico’s,.. Politiek-juridisch: Groen, (cyber) belangengroepjes, Europa/wereld, ontgrenzing, real time democratie, cyber terror, auteursrecht (etc),..

11 Korreltje zout… ELO

12 Veel verdrinkt in de trog …

13 Connectivity

14

15 ? Ian Pearson, BT Warwick Augmented Reality

16 ? Ian Pearson, BT 2/08/artificial-intelligence-ex-cyborg-kevin- warwick-on-mixing-man-and-machine /

17 Neuron maakt verbinding met nano-draden

18 ndran_the_neurons_that_shaped_civilization.ht ml

19 Yes, we change? Educational Change

20 Waar zit u zelf? En uw studenten/leerlingen/doelgroep/collega’s?

21 Profiel 21 e eeuwse educator volgens Andrew Churches

22 S t u x n e t A / B

23 Ga dat zien …….. als je durft! Maar nu eerst …. Film naar Ray Kurzweil’s boek

24 … na de pauze … op naar de toekomst met Nicole en Nik! Leren in de toekomst? Onderwijs in de toekomst? Welke ontwikkelingen doen er echt toe? Hoe kunnen we die verkennen? TRENDS matter!

25

26

27 Mapping Major Changes to Education and Training in 2025


Download ppt "I.p.v. de gelinkte video’s zijn de URL’s in een geel kader toegevoegd."

Verwante presentaties


Ads door Google