De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe kunnen patiënten de eerstelijnszorg verbeteren?! Karin Kalthoff, Zorgbelang Gelderland Leny van Rooijen, Zorgbelang Gelderland Bregje Peeters, Caransscoop.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe kunnen patiënten de eerstelijnszorg verbeteren?! Karin Kalthoff, Zorgbelang Gelderland Leny van Rooijen, Zorgbelang Gelderland Bregje Peeters, Caransscoop."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe kunnen patiënten de eerstelijnszorg verbeteren?! Karin Kalthoff, Zorgbelang Gelderland Leny van Rooijen, Zorgbelang Gelderland Bregje Peeters, Caransscoop 15 maart 2012

2

3 Wie zijn we? Caransscoop (ROS); – advies en ondersteuning 1 e lijn. – Werkzaam in 5 regio’s. – Landelijk dekkend netwerk. Drie deelfuncties: • Informatieverschaffer • Adviseur • Aanjager Inleiding (1)

4 Zorgbelang Gelderland • Provinciale organisatie met meer dan 475 aangesloten organisaties • Patiëntenverenigingen • Gehandicaptenorganisaties • Ouderenbonden • Cliëntenraden • 13 regionale Zorgbelang organisaties, verenigd in Zorgbelang Nederland Inleiding (2)

5 •Belangenbehartiging •Informatie •Klachtenopvang Zorgbelang Gelderland Inleiding (3)

6 De dokter gaf me een recept voor pillen maar ik wilde alleen maar een luisterend oor De patiënt: zelfcontrole, wat bedoelen ze eigenlijk? ik had alles doorgesproken met dokter Jansen, komt ineens dokter Pieters mij opereren op 64-jarige leeftijd last gekregen van boezem fibrilleren. Wandel veel in de bergen en wil dit blijven doen. Dit is besproken met cardioloog en die is met een ‘vakantie-plan’ gekomen. Geweldig! ik ging naar de fysiotherapie voor massage, kreeg ineens manuele therapie wachten is niet erg. Als je maar weet waarom je moet wachten en hoe lang De verpleegkundige had de thuiszorg al ingeschakeld voor dat ik met mijn man kon overleggen de apotheek is nu op zaterdagochtend open, wij cliënten hadden liever op werkdagen een half uur langer open: hadden ze ons maar gevraagd wat WIJ willen.

7 Inhoud -Wat is patiëntenparticipatie? -Wanneer kun je patiëntenparticipatie toepassen? -Hoe pas je het toe? -Wat is de rol van Zorgbelang en Caransscoop? -Casus bespreking; wat zou jij doen?

8 Wat is….(1) Patiëntenparticipatie: ‘de deelname van patiënten(organisaties) aan onderzoek, kwaliteit en beleid bedoeld als partner naast andere partijen als wetenschappers, beleidmakers en professionals. Door het benutten van de unieke ervaringsdeskundigheid van patiënten kan de kwaliteit en veiligheid van de zorg verhoogd worden.’ (bron:NPCF) Met als doel…. • 0-meting • Effectmeting • Inzicht in wensen en behoeften

9 Rol van de patiënt Figuur 2; vormen van participatie. Bron: Wat is….(2)

10

11 Wanneer…. -Meten van de ervaren kwaliteit -Meedenken over de inrichting van een gezondheidscentrum -Aanpassing van zorgaanbod en dienstverlening op de wensen en behoeften van de cliënt -Etc…

12 Hoe….(1) Structurele participatiemethodieken – cliënten(be)raad Incidentele participatiemethodieken – Panel of spiegelbijeenkomsten – Wachtkamerinterviews – E-panel

13 Hoe….(2) Spiegelbijeenkomst Wat: groepsgesprek met patiënten, professionals zijn toehoorders. Wanneer: kwalitatieve onderzoeksmethode om wensen, behoeften en ervaringen te achterhalen. Aanvullend op andere methode. Wachtkamerinterviews Wat: Patiënten die een praktijk bezoeken worden op basis van een gestructureerde vragenlijst. Wanneer: Korte raadpleging E-panel Wat: schriftelijke vragenlijst via internet uitgezet Wanneer: Korte raadpleging en op specifieke onderwerpen

14 Rollen (1) Zorgbelang Gelderland • Signaleringsrapportage postcodegebied • Opstellen vragenlijsten (in overleg met zorgverlener/Caransscoop) • Uitvoeren methodiek(en) • Verslaglegging gesprek • Analyse uitkomsten • Opstellen advies

15 Rollen (2) Caransscoop •Benadrukken van patiëntenparticipatie in projecten (aanjagen) •Informeren via website/overleggen/projecten •Adviseren in toepasbaarheid •Tussenpersoon zorgverlener en Zorgbelang

16 Casus

17 Ezelsbruggetjes om een goed gesprek te voeren: Gebruik LSD:Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Laat OMA thuis:Laat Oordelen, Meningen, Adviezen achterwege. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Niet Aannemen. Maak je niet druk, maar DIK:Denk in Kwaliteiten. Wees een OEN:Open, Eerlijk, Nieuwsgierig. Bron:

18 : : Graag op de hoogte blijven?


Download ppt "Hoe kunnen patiënten de eerstelijnszorg verbeteren?! Karin Kalthoff, Zorgbelang Gelderland Leny van Rooijen, Zorgbelang Gelderland Bregje Peeters, Caransscoop."

Verwante presentaties


Ads door Google