De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waarom is de houten bovengording van een doos- of dubbel T ligger dikwijls dikker dan de ondergording? Treksterkte is ongeveer 2x de druksterkte.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waarom is de houten bovengording van een doos- of dubbel T ligger dikwijls dikker dan de ondergording? Treksterkte is ongeveer 2x de druksterkte."— Transcript van de presentatie:

1 Waarom is de houten bovengording van een doos- of dubbel T ligger dikwijls dikker dan de ondergording? Treksterkte is ongeveer 2x de druksterkte

2 Noem de twee in de vliegtuigbouw meest gebruikte houtsoorten. •Dennenhout (gordingen, latjes) •Essenhout (schaats, vleugelrandboog) •Berkenhout (triplex) •Balsahout (ondersteunings materiaal)

3 Welke soorten lak, c.q. verf worden in de vliegtuigbouw gebruikt? •Celluose verf •Synthetische verf •Twee-componenten lak Wat zijn de voor- en nadelen van deze verschillende soorten?

4 Wat wordt bedoelt met “6x7” staalkabel? •6 kardelen van 7 tieren

5 Noem enkele punten die na een harde landing geinspecteerd moeten worden •Stuikbreuken in vleugelliggers en rompspanten •Vooral ondergording van ligger •Hoofdspant •Bevestiging van ligger- en rompbeslagen •Bevestiging van stabilo en hoogteroer

6 Wat is een manoeuvreerdiagram (V-n diagram)? Gegeven is dat voor een zweefvliegtuig categorie A de overtreksnelheid 70 km/u bedraagt, zowel voor normale – als voor rugvlucht. Wat zijn voor dit vliegtuig de manoeuvreersnelheden voor manoeuvres met positieve en negatieve belasting? Waardoor wordt Vne bepaald? •Achterwaartse belasting op vleugel door weerstand •Neerwaartse staartbelasting bij hoge snelheid •Fluttergedrag

7 Hoe wordt gegarandeerd dat de Tosthaak altijd redelijk makkelijk open gaat? De ontkoppel-knop hangt iets los, moet dat? Waarom? Wat controleert u aan de Tost haak bij de dagelijkse inspectie?

8 Wat is torsie? Hoe onstaat deze belasting? Door welke constructies worden vleugels van houten en kunststof zweefvliegtuigen voldoende torsiestijf gemaakt? Door welke beslagen worden de torsiemomenten naar de romp doorgeleid? •Beslagen aan boven- en ondergording •Neusbeslag

9 Wat is de functie van de z.g. driftligger in de ASK-13?

10 Teken en beschrijf de werking van de bekende snelkoppelingen in kunststof vliegtuigen (fabrikaat l’Hotellier) Mogen deze zonder extra borging worden gebruikt? Nee. Indien een z.g. Uerling sleeve aanwezig is dan wel.

11 Wat is de belastingsfactor n? Wat betekent n=2? n=draagkracht / vliegtuiggewicht Alle belastingen op het vliegtuig en de inzittende zijn nu globaal 2x zo groot als in de “n=1 toestand” Wanneer kan deze belasting ontstaan? •Plotselinge vergroting van de invalshoek •Aanvliegen van sterke thermiek •In een bocht met 60 graden dwarshelling Wat zijn de maximale (pos. en neg.) belastingsfactoren van een cat. N zweefvliegtuig? +5,3 en –2,65

12 Bij kunststof plaatvelden wordt vaak een sandwich constructie toegepast. Wat is dit? Waartoe dient het? Vergroten van de stijfheid (laminaat alleen is vrij slap) Men ziet het meer bij vleugels dan bij rompen, waarom?

13 Wanneer mag men een zelfborgende moer niet gebruiken en een kroonmoer met splitpen wel? Voor draaipunten waar iets rechtstreeks om de bout draait. Onder welke voorwaarden mag men een splitpenbout in een draaipunt gebruiken? Bij draaipunten waar alleen schuifbelasting en geen trekkracht op de bout komt. Waarom wordt een bout, indien mogelijk, met de kop naar boven gemonteerd? Mocht de borging falen, dan blijft de bout in normale vliegcondities toch op zijn plaats zitten.

14 Teken twee systemen van een aerodynamische hoogteroertrim. Wat is anti-servo werking? Stuurkracht vermeerderend bij hoogteroer uitslag. Welke andere mechanismen voor hoogteroer trimming kent U?

15 Waarom wordt differentiaalbesturing toegepast? Om het haakeffect te verminderen. Teken die en leg de werking uit.

16 Wat is een statische breuk? Bij welke spanning treedt statische breuk op? Kan breuk ook bij lagere spanning optreden dan die waarbij een statische breuk optreedt? Zo ja, hoe heet dan dit verschijnsel? BREUK belasting > breukspanning: Statische breuk belasting < breukspanning: Vermoeiing Hout (verwaarloosbaar) Metaal (metaalmoeheid door trek spanningen) Kunststof (hars kan kraken door druk spanningen)

17 In een vliegtuigconstructie kunnen vele materialen verwerkt worden. Geef van onderstaande lijst een voorbeeld waar dat materiaal in een zweefvliegtuig verwerkt is. Geef ook aan wat de voor- en nadelen zijn van die toepassing. •Hout •Staal •Koolstof (rovings) •Glas (doek) •Plexiglas

18 Een zweefvliegtuig dat aan een blauw breukstuk dient te worden opgelierd gaat aan een bruin omhoog. Dit bruine breukstuk breekt tijdens de start. Is het vliegtuig nog luchtwaardig?

19 Hoe is de richting van de vezels in de torsieneus t.o.v. de hoofdligger en waarom is dat zo? In trek- en drukrichting, onder 45 graden met de hoofdligger. Meestal meer vezels in drukrichting omdat het materiaal zwakker is wanneer het op druk wordt belast.

20 Leg het begrip “overcenterpositie” uit. Noem twee plaatsen in een zweefvliegtuig waar zo’n overcenterpositie wordt toegepast en maak een schets van een ervan.

21 Met welke drie kengetallen kan de sterkte van een materiaal worden gedefinieerd? •Breukspanning (trek- en druksterkte) •Elasticiteits modulus •Soortelijk gewicht

22 Welk type kunststof wordt in zweefvliegtuigen als voornaamste constructiemateriaal gebruikt? Epoxy hars Met welke drie materialen kan een kunststof sterker gemaakt worden? •Glasvezel (goedkoopst) •Koolstofvezel (sterkte + stijfheid) •Aramidevezel (veiligheid) Wat betekenen de afkortingen GVK en KVK? GVK: Glasvezel Versterkte Kunststof KVK: Koolstofvezel Versterkte Kunststof

23 Welke verschillende metalen worden in zweefvliegtuigen gebruikt ? Waar en waarom? •Staalbuis:romplicht, snel te repareren, makkelijk te bouwen. •Aluminium:romp •Staal:beslagen, hefbomen, lasconstructies met ingewikkelde vormen. •Dural:voor simpele vormen die uit plaat kunnen worden gefreesd. •Gietstukken:spanten, hefbomen, beslagen, wielvelgen.Goedkoop •Staaldraad:besturingskabels

24 Verkeerde knop…..

25 Altijd volle baanlengte gebruiken…….

26 Niet vergeten de zeepmachine af te zetten….

27 Vergeten de remmen te controleren….

28 En vast te zetten als je de prop swingt….

29

30

31


Download ppt "Waarom is de houten bovengording van een doos- of dubbel T ligger dikwijls dikker dan de ondergording? Treksterkte is ongeveer 2x de druksterkte."

Verwante presentaties


Ads door Google