De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Over Vertrouwen gesproken AMM Tjeu Blommaert. BDKO 27 maart 2014 2 Nieuw Organiseren Nieuw Leiderschap Positief Leiderschap Vertrouwen als bron van Winst.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Over Vertrouwen gesproken AMM Tjeu Blommaert. BDKO 27 maart 2014 2 Nieuw Organiseren Nieuw Leiderschap Positief Leiderschap Vertrouwen als bron van Winst."— Transcript van de presentatie:

1 Over Vertrouwen gesproken AMM Tjeu Blommaert

2 BDKO 27 maart Nieuw Organiseren Nieuw Leiderschap Positief Leiderschap Vertrouwen als bron van Winst

3 BDKO 27 maart “ Vertrouwen is als Red Bull voor de geest’. Tjeu Blommaert Motivatie +++ Inspiratie +++ Innovatie +++ Ziekteverzuim --- Personeelsverloop --- Klanttevredenheid +++ Veranderbereidheid +++ Snelheid +++ Regels --- Return on TRUST

4 BDKO 27 maart  Wantrouwen en Vertrouwen zijn geen digitale tegenpolen. ‘blind’ wantrouwen ‘blind’ vertrouwen ‘gezond’ vertrouwen ‘gezond’ wantrouwen

5 BDKO 27 maart  Hoe sta jij hierin in jouw organisatie? ‘blind’ wantrouwen ‘blind’ vertrouwen ‘gezond’ vertrouwen ‘gezond’ wantrouwen

6 BDKO 27 maart In perspectief…  Wantrouwen Continue controle vs Surprise controle Sociale vs Systeemcontrole Diagnostische vs Interactieve controle Accounting control vs Personnel control Controle vooraf vs Controle achteraf Soft control vs Hard control Prikklok vs Thuis werken  Vertrouwen

7 BDKO 27 maart In perspectief…  Wantrouwen 7 Positief vs Negatief 9 tot 5 vs Motivatie Werken bij bedrijf vs Werken aan bedrijf Teamwork vs ‘Me, I and Myself’ Tight control vs Lose control Veel (compliance regels) vs Principes Verantwoordelijkheid nemen vs Hypegiaphobia  Vertrouwen

8 BDKO 27 maart In perspectief…  Wantrouwen 8 Positief vs Negatief 9 tot 5 vs Motivatie Werken bij bedrijf vs Werken aan bedrijf Teamwork vs ‘Me, I and Myself’ Tight control vs Lose control Veel (compliance regels) vs Principes Verantwoordelijkheid nemen vs Hypegiaphobia  Vertrouwen

9 BDKO 27 maart Het je goede mensen in dienst? Je haalt het beste uit die mensen wanneer je (een beetje) aan de kant gaat. Dat doe je niet ‘blind’ maar geïnformeerd via soft controls (die harde resultaten geven).

10 BDKO 27 maart  WANTROUWEN LEIDT VAAK TOT VEEL/WEINIG REGELS.  VEEL/WEINIG REGELS LEIDEN VAAK TOT EEN LAGE/HOGE TOLERANTIE VOOR AFWIJKINGEN VAN DIE VEEL/WEINIG REGELS.  ALDUS LEIDEN VEEL/WEINIG REGELS VAAK TOT EEN LOW/HIGH TOLERANCE CULTUUR EN DUS TOT EEN TIGHT/LOSE CONTROLSYSTEEM. SAMEN IETS VASTSTELLEN…

11 BDKO 27 maart Vertrouwen is goed, wantrouwen is beter?

12 BDKO 27 maart Vladimir Lenin bij de oprichting van de Russische KGB in 1917 Houd daarmee op a.u.b……, zo wil/kan niemand excelleren! Van wat onder druk is afgesproken, moet de nakoming onder druk worden geborgd !

13 BDKO 27 maart Vertrouwen gaat met name om geloofwaardigheid (‘credibility’)  Ben je meer bezig met gelijk hebben of met het wat het ‘gelijk’ is!  Meer bezig dus met het organiseren van acties rondom ‘goede ideeën’ dat met deze ideeën zelf.  Ben je meer bezig met het omarmen van nieuwe waarheden dan met het verdedigen van het impairde/achterhaald e verleden?  Meer bezig met het leveren van een zinvolle bijdrage dan met het daarvoor gezien/beloond te worden?  Denk en handel je meer vanuit ‘team’ dan vanuit ‘ik’?

14 BDKO 27 maart dimensies van vertrouwen… PROFESSIONEEL VERTROUWEN (competentie) PERSOONLIJK VERTROUWEN (intentie) Low High In een wantrouwende omgeving worden mensen meer ziek!

15 BDKO 27 maart (1) Even peilen…  Een bedrijf verkoop zonnebrillen (‘bricks&mortar’). Er blijkt 4% fraude plaats te vinden (=niet-betaalde verkopen).  Hoe zou je deze (potentiële) fraude aanpakken? • Wanneer je een fraude-bestendige AO-IC ontwerpt waarlangs iedereen moet en dus ook de (96%) klanten die te vertrouwen zijn, ontwerp je langs de as van wantrouwen/ vertrouwen.

16 BDKO 27 maart (2) Even peilen…  Een gemeente discussieert over een bepaalde subsidieregeling voor volgend jaar. Het blijkt dat ongeveer 15% van deze regeling misbruik maakt.  Hoe zou je deze (potentiële) fraude aanpakken? • Wanneer je een fraude-bestendige AO-IC ontwerpt waarlangs iedereen moet en dus ook de (85%) burgers die te vertrouwen zijn, ontwerp je langs de as van wantrouwen/ vertrouwen.

17 BDKO 27 maart (3) Even peilen…  Iemand koopt een cadeaubon van EUR 100 voor het huwelijk van zijn vriend. Na een jaar (= de geldigheidsduur) is de bond niet ingewisseld?  Hoe administreer je dit? • Indien je de schuld ‘Bonnen in Omloop’ afboekt ten gunste van het resultaat, is je organisatie gebouwd rondom wantrouwen/ vertrouwen (met de klant).

18 BDKO 27 maart Uit “Speed of Trust”, S. Covey, 2007)

19 Hoe organiseer je vertrouwen?  Het moet op de agenda!  Je moet een referentiekader hebben (nulpunt; meten is weten)!  Laat je mensen een overzicht maken van de naar hun inzicht op wantrouwen gebaseerde procedures/systemen ed. Doe er iets mee!  Analyseer de kwaliteit van de soft controls in je organisatie.  De leider gaat altijd voor!  Ben een vereniging; lobby bij de politiek! BDKO 27 maart

20 BDKO 27 maart Soft controls; harde resultaten

21 BDKO 27 maart Een bedrijf tot een succes maken betekent dat u een goed team moet hebben! En een goed team hebt u alleen maar wanneer er voldoende vertrouwen heerst. https://www.youtube.com/watch?v= WO4tIrjBDkk&feature=player_detailp age 21


Download ppt "Over Vertrouwen gesproken AMM Tjeu Blommaert. BDKO 27 maart 2014 2 Nieuw Organiseren Nieuw Leiderschap Positief Leiderschap Vertrouwen als bron van Winst."

Verwante presentaties


Ads door Google