De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Over Vertrouwen gesproken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Over Vertrouwen gesproken"— Transcript van de presentatie:

1 Over Vertrouwen gesproken
                                      Over Vertrouwen gesproken AMM Tjeu Blommaert

2 Nieuw Organiseren Nieuw Leiderschap Positief Leiderschap
Vertrouwen als bron van Winst BDKO 27 maart 2014

3 “Vertrouwen is als Red Bull voor de geest’. Tjeu Blommaert
Motivatie +++ Inspiratie +++ Innovatie +++ Ziekteverzuim --- Personeelsverloop --- Klanttevredenheid +++ Veranderbereidheid +++ Snelheid +++ Regels --- Return on TRUST BDKO 27 maart 2014

4 (geïnformeerd vertrouwen)
Wantrouwen en Vertrouwen zijn geen digitale tegenpolen. ‘blind’ wantrouwen ‘gezond’ wantrouwen ‘gezond’ vertrouwen ‘blind’ vertrouwen Smart Trust (geïnformeerd vertrouwen) 4 BDKO 27 maart 2014

5 (geïnformeerd vertrouwen)
Hoe sta jij hierin in jouw organisatie? ‘blind’ wantrouwen ‘gezond’ wantrouwen ‘gezond’ vertrouwen ‘blind’ vertrouwen Smart Trust (geïnformeerd vertrouwen) 5 BDKO 27 maart 2014

6 In perspectief… Wantrouwen Vertrouwen
Continue controle vs Surprise controle Sociale vs Systeemcontrole Diagnostische vs Interactieve controle Accounting control vs Personnel control Controle vooraf vs Controle achteraf Soft control vs Hard control Prikklok vs Thuis werken BDKO 27 maart 2014

7 In perspectief… Wantrouwen Vertrouwen Positief vs Negatief
9 tot 5 vs Motivatie Werken bij bedrijf vs Werken aan bedrijf Teamwork vs ‘Me, I and Myself’ Tight control vs Lose control Veel (compliance regels) vs Principes Verantwoordelijkheid nemen vs Hypegiaphobia BDKO 27 maart 2014 7

8 In perspectief… Wantrouwen Vertrouwen Positief vs Negatief
9 tot 5 vs Motivatie Werken bij bedrijf vs Werken aan bedrijf Teamwork vs ‘Me, I and Myself’ Tight control vs Lose control Veel (compliance regels) vs Principes Verantwoordelijkheid nemen vs Hypegiaphobia BDKO 27 maart 2014 8

9 Het je goede mensen in dienst? Je haalt het beste uit die mensen
wanneer je (een beetje) aan de kant gaat. Dat doe je niet ‘blind’ maar geïnformeerd via soft controls (die harde resultaten geven). BDKO 27 maart 2014

10 SAMEN IETS VASTSTELLEN…
WANTROUWEN LEIDT VAAK TOT VEEL/WEINIG REGELS. VEEL/WEINIG REGELS LEIDEN VAAK TOT EEN LAGE/HOGE TOLERANTIE VOOR AFWIJKINGEN VAN DIE VEEL/WEINIG REGELS. ALDUS LEIDEN VEEL/WEINIG REGELS VAAK TOT EEN LOW/HIGH TOLERANCE CULTUUR EN DUS TOT EEN TIGHT/LOSE CONTROLSYSTEEM. BDKO 27 maart 2014

11 Vertrouwen is goed, wantrouwen is beter?
BDKO 27 maart 2014

12 Houd daarmee op a.u.b……, zo wil/kan niemand excelleren!
Vladimir Lenin bij de oprichting van de Russische KGB in 1917 BDKO 27 maart 2014 Van wat onder druk is afgesproken, moet de nakoming onder druk worden geborgd !

13 Vertrouwen gaat met name om geloofwaardigheid (‘credibility’)
Ben je meer bezig met het omarmen van nieuwe waarheden dan met het verdedigen van het impairde/achterhaalde verleden? Meer bezig met het leveren van een zinvolle bijdrage dan met het daarvoor gezien/beloond te worden? Denk en handel je meer vanuit ‘team’ dan vanuit ‘ik’? Ben je meer bezig met gelijk hebben of met het wat het ‘gelijk’ is! Meer bezig dus met het organiseren van acties rondom ‘goede ideeën’ dat met deze ideeën zelf. BDKO 27 maart 2014

14 2 dimensies van vertrouwen…
PERSOONLIJK VERTROUWEN (intentie) In een wantrouwende omgeving worden mensen meer ziek! High Low Low High PROFESSIONEEL VERTROUWEN (competentie) BDKO 27 maart 2014

15 (1) Even peilen… Wanneer je een fraude-bestendige AO-IC ontwerpt waarlangs iedereen moet en dus ook de (96%) klanten die te vertrouwen zijn, ontwerp je langs de as van wantrouwen/ vertrouwen. Een bedrijf verkoop zonnebrillen (‘bricks&mortar’). Er blijkt 4% fraude plaats te vinden (=niet-betaalde verkopen). Hoe zou je deze (potentiële) fraude aanpakken? BDKO 27 maart 2014

16 (2) Even peilen… Wanneer je een fraude-bestendige AO-IC ontwerpt waarlangs iedereen moet en dus ook de (85%) burgers die te vertrouwen zijn, ontwerp je langs de as van wantrouwen/ vertrouwen. Een gemeente discussieert over een bepaalde subsidieregeling voor volgend jaar. Het blijkt dat ongeveer 15% van deze regeling misbruik maakt. Hoe zou je deze (potentiële) fraude aanpakken? BDKO 27 maart 2014

17 (3) Even peilen… Indien je de schuld ‘Bonnen in Omloop’ afboekt ten gunste van het resultaat, is je organisatie gebouwd rondom wantrouwen/ vertrouwen (met de klant). Iemand koopt een cadeaubon van EUR 100 voor het huwelijk van zijn vriend. Na een jaar (= de geldigheidsduur) is de bond niet ingewisseld? Hoe administreer je dit? BDKO 27 maart 2014

18 Uit “Speed of Trust”, S. Covey, 2007) BDKO 27 maart 2014

19 Hoe organiseer je vertrouwen?
Het moet op de agenda! Je moet een referentiekader hebben (nulpunt; meten is weten)! Laat je mensen een overzicht maken van de naar hun inzicht op wantrouwen gebaseerde procedures/systemen ed. Doe er iets mee! Analyseer de kwaliteit van de soft controls in je organisatie. De leider gaat altijd voor! Ben een vereniging; lobby bij de politiek! BDKO 27 maart 2014

20 Soft controls; harde resultaten
Vertrouwen BDKO 27 maart 2014

21 Een bedrijf tot een succes maken betekent dat u een goed team moet hebben! En een goed team hebt u alleen maar wanneer er voldoende vertrouwen heerst. BDKO 27 maart 2014 21 21 21


Download ppt "Over Vertrouwen gesproken"

Verwante presentaties


Ads door Google