De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van eerste hapjes tot met de pot mee-eten. 2 3 Waarom vaste voeding introduceren  Behoefte aan voedingsstoffen neemt toe  Snelle groei  Relatief hoge.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van eerste hapjes tot met de pot mee-eten. 2 3 Waarom vaste voeding introduceren  Behoefte aan voedingsstoffen neemt toe  Snelle groei  Relatief hoge."— Transcript van de presentatie:

1 Van eerste hapjes tot met de pot mee-eten

2 2

3 3 Waarom vaste voeding introduceren  Behoefte aan voedingsstoffen neemt toe  Snelle groei  Relatief hoge behoefte aan energie en ijzerbehoefte neemt toe

4 4 Waarom vaste voeding introduceren  Smaakontwikkeling  Gevarieerd eten is de basis van een gezonde voeding  Eerste kennismaking met smaken verloopt via vruchtwater, daarna borstvoeding  Eerste hapjes is wennen aan nieuwe smaken en anders aanvoelen in de mond

5 5 Waarom vaste voeding introduceren  Smaakontwikkeling  Aangeboren voorkeur voor zoet  Voorkeur voor zout ontwikkelt zich rond leeftijd van 4 maanden  Ook voorkeur voor energiedichte voeding

6 6 Waarom vaste voeding introduceren  Smaakontwikkeling  Smaakzin ontwikkelen door veel proeven  Soms wel 10-15x proeven  Ouders kunnen stimulans of rem zijn

7 7 Waarom vaste voeding introduceren  Ontwikkeling mondmotoriek  Rond leeftijd 4 maanden:  willekeurige mondbewegingen  houdingsstabiliteit hoofd en romp nemen toe  Happen vereist andere techniek dan zuigen  maanden sensitieve periode voor leren kauwen

8 8 Wanneer & wat  Geen voedingsschema dat voor alle kinderen geldt  Uitgangspunten:  Opbouwen vezelgehalte  Opbouwen in consistentie

9 9 Wanneer & wat  ‘voedingsschema’:  Vanaf 6 maanden  Volledige melkvoeding en oefenhapjes  Fijngemaakt, zachte smaak  In Nederland vaak groente en fruit

10 10 Wanneer & wat  ‘voedingsschema’:  Vanaf 7 maanden  Volledige melkvoeding, oefenhapjes en een broodkorst  Leren kauwen

11 11 Wanneer & wat  ‘voedingsschema’:  Vanaf 8 tot 12 maanden  Minder melkvoeding, meer vaste voeding  Steeds meer ‘echte’ maaltijden  Drinken uit een gewone beker

12 12 Aandachtspunten (1)  Fruit  Vers en rijp; in begin schillen en fijnmaken  Groente  Kort gaar koken, zonder zout  Nitraatrijke groente < 2x per week en niet met vis  Vlees, vis & vleesvervangers  Bij voorkeur met weinig vet en zout  Bij vis kiezen voor filet  Goed gaar, in begin fijnmaken  Vegetarisch kan, maar wel letten op voldoende ijzer

13 13 Aandachtspunten (2)  Brood & broodbeleg  Geen gluten voor 6 maanden  Oplopend in vezelgehalte  Niet te vaak met smeerworst of smeerkaas  1-2 boterhammen per week  Eerste jaar geen honing

14 14 Aandachtspunten (3)  Drinken  Borstvoeding of opvolgmelk  Geen ‘gewone’ melk, evt. magere yoghurt  Water, lauwe (vruchten)thee zonder suiker, verdund vruchten- of groentesap  Vetten  Zachte margarine op brood en bij bereiding warme maaltijd of olie  Halfvolle of magere melkproducten (ivm verzadigde vetten)  Vitamine D

15 15 Acceptatie van nieuwe voedingsmiddelen  Herhaalde blootstelling  Variatie in aanbod  Genetische factoren  Omgeving:  Cultuur  Anderen zien eten  Rol ouders  Opdringen heeft een negatief effect!

16 16 Hoe (1)  Nieuwe voedingsmiddelen vaak aanbieden  Geen eten opdringen  De ouders bepalen wat en wanneer, het kind hoeveel  Aandacht voor de sociale context  Het goede voorbeeld geven

17 17 Hoe (2)  Handige tips:  Niet met iets nieuws beginnen als een kind honger heeft  Eten op vaste tijden en niet tussendoor  Voeding niet gebruiken als middel om te belonen of straffen

18 18 Uiteindelijk: met de pot mee-eten

19 19 Wat biedt het Voedingscentrum De eerste hapjes folder: (vervanging van folder ‘Bijvoeding’) Website:  Verdieping van folder  Dagmenu ideeën voor 8, 10 en 12 maanden

20 20

21 21

22 22 Implementatie  Als CB geef je folder mee  Ouders kunnen verder informatie opzoeken op website  Maar bij vragen: CB  Welke vragen kun je krijgen?

23 23 Veelgestelde vragen  Mag ik voor 6 maanden beginnen met hapjes?  Mag mijn kind vegetarisch eten?  Welk voedingsschema kan ik gebruiken?  Mijn kind wil geen groenten eten, wat nu?  Moet ik wel boter geven, veel vet is ongezond toch?  Welke potjes zijn het beste?  Heeft mijn kind extra vitamines nodig?  Kan ik de Rapley methode gebruiken?  Ik denk dat mijn kind voedselallergie heeft, en nu?  Wat & hoeveel moet mijn kind drinken? En waaruit?  Wat kan ik tussendoor geven?

24 24 Vóór 6 maanden beginnen?  Voorkeur 6 maanden: optimaal profiteren borstvoeding  Vanaf 4 maanden kun je beginnen als het kind:  Rechtop kan zitten en hoofd rechtop kan houden  Interesse in eten laat zien: smakkende geluidjes, kauwbewegingen  Zelf dingen op kan pakken en in mond stopt  Afnemende kokhalsreflex heeft  Bij 4 maanden nog geen  Gluten (NB onderzoek naar gaande)  Nitraatrijke groente

25 25 Vegetarisch eten? Kan prima, wel letten op voldoende ijzer  Vleesvervanger met ijzer: ei, tofu, peulvruchten, kant- en klare vleesvervanger  Tempé en seitan vanaf 1 jaar  Groente, fruit of sinaasappelsap om opname te vergroten Helemaal geen dierlijke producten (ook geen melk, kaas, e.d.): advies diëtist

26 26 Welk voedingsschema? Geen schema dat voor elk kind geldt  geen hoeveelheden  wel leidraad hoe  6 maanden: oefenhapjes en melkvoeding  7 maanden: oefenhapjes, broodkorst, melkvoeding  8 maanden: meer vast, minder melkvoeding  borstvoeding: elke week 1 voeding minder  flesvoeding: afhankelijk van hoeveelheid

27 27 Geen groenten, wat nu? Is het niet lusten, of iets anders?  Mondmotoriek happen anders dan zuigen  Terugkomen voedsel of kokhalsreflex ≠ niet lusten  Smaakontwikkeling: keer iets proeven  Geef het goede voorbeeld

28 28 Boter? Vet is toch ongezond?  Kinderen hebben vetten nodig: leveranciers vitaminen (A, D en E) en essentiële vetzuren  Belangrijk: goede vet kiezen Onverzadigd = Oké Verzadigd = Verkeerd  Hoe zachter, hoe beter (kuipje, vloeibaar)  Altijd beetje margarine op brood en beetje margarine of olie door warme hap  Laatste niet meer als kind met pot mee-eet

29 29 Rapley methode gebruiken?  Rapley: hele stukken aanbieden  Hierdoor opbouwen langzamer (bijv. nog geen vlees op 6 maanden)  Beperkt aanbod: kans op voedingsstoftekorten  Meer onderzoek nodig naar voor- en nadelen  Aanleren happen van lepel belangrijk voor ontwikkeling mondspieren

30 30 Welke potjes zijn het beste?  Alle kant-en-klare voeding in potje bevat de voedingsstoffen die een kind nodig heeft  Maar smaken gemengd  Beter: wennen aan ‘losse’ smaken  En wennen aan eigen keuken -> met de pot mee- eten

31 31 Extra vitamines?  Ja: 1 vitamine extra nodig, onvoldoende in voeding: Vitamine D  Borstvoeding: 10 mcg extra per dag  Flesvoeding/opvolgmelk:  500 ml of meer: geen vitamine D  < 500 ml: 10 mcg extra per dag  Andere vitamines in principe niet nodig

32 32 Voedselallergie, en nu?  Heeft kind klachten na het eten?  Overgeven, diarree, eczeem, …  Geen andere oorzaken?  Tandjes, inenting, verkoudheid, …  Landelijke standaard voedselallergie bij zuigelingen  Stroomdiagram eliminatie, belasting en re-eliminatie  NB: revisie standaard op termijn

33 33 Drinken: wat, hoeveel en waaruit?  Borstvoeding of opvolgmelk  Geen gewone melk tot 1 jaar: weinig ijzer en goede vetten  Werk toe naar 300 ml melk(producten) per dag bij 1 jaar  Ander drinken:  water, lauwe thee zonder suiker, verdund vruchtensap of groentesap  Drinkt kind het niet op: geen dorst  Vanaf 8 maanden gewone beker (mondmotoriek)  Tuitbeker: niet hele dag door drinken (gebit)

34 34 Wat kan ik tussendoor geven?  Zodra hapjes maaltijden worden -> tussendoor  Iets kleins: fruit, broodkorst, soepstengel, rijstwafel  Werk toe naar vaste eet- en drinkmomenten:  ontbijt  tussendoor  lunch  tussendoor  avondmaaltijd  Beter voor gebit en behoud gezond gewicht

35 35 Eigen vragen over eerste hapjes?

36 36 Hoe nu verder?  Opnemen folder in vaste pakket van materialen?  Folders gratis beschikbaar op webshop Voedingscentrum

37 37 Meer info? Trainermap beschikbaar met:  Deze presentatie  Presentatie over achtergronden bij De eerste hapjes  Onderzoeksrapport voor achtergrondinfo  USB stick met alle info  50 folders ‘De eerste hapjes’  Alle informatie ook online op site Voedingscentrum onder kopje ‘professionals’

38 38 Nog vragen?

39 39 Bedankt voor uw aandacht! Nog nabranders?

40 40 Bronnen  Nicklaus, S. Development of food variety in children. Appetite 52 (2009)  Wardle J, Cooke L. Genetic and environmental determinants of children’s food preferences. British Journal of Nutrition 99 (2008) S15-S21  Harris, G. Development of taste and food preferences in children. Curr Opin Clin Nutr Metab Care 11 (2008)  Bulletin ‘Uitgangspunten voor de voeding van 0-4 jarigen’, 2006  Boek ‘Voedingsadvisering bij jonge kinderen’


Download ppt "Van eerste hapjes tot met de pot mee-eten. 2 3 Waarom vaste voeding introduceren  Behoefte aan voedingsstoffen neemt toe  Snelle groei  Relatief hoge."

Verwante presentaties


Ads door Google