De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bram Tullemans, Beleidsadviseur R&D Datum: 16 december 20102 Netneutraliteit: perspectief van de PO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bram Tullemans, Beleidsadviseur R&D Datum: 16 december 20102 Netneutraliteit: perspectief van de PO."— Transcript van de presentatie:

1

2 Bram Tullemans, Beleidsadviseur R&D Datum: 16 december 20102 Netneutraliteit: perspectief van de PO

3 Datum: 16 december 20103 Wat doet de NPO 24 publieke omroepen die samen bijna 16 uur tv- programma’s produceren. 3 landelijke tv-kanalen in de ether of via kabel. 7 radiokanalen die 24/7 uitzenden. 12 thematische tv-kanalen en nog meer thematische radiokanalen. Uitzending Gemist waarmee 13 miljoen video’s per maand worden bekeken. Internet wordt steeds belangrijker voor publieke omroep. De Nederlandse publieke omroepen hebben ongeveer een derde marktaandeel van de Nederlandse omroepwereld.

4 Datum: 16 december 20104 Het debat tot dus ver… Gepolariseerde meningen… ISP’s en MNO’s Content, service en application providers Andere partijen mengen zich ook in debat… Belangenbehartigers voor consumenten Fabrikanten van apparatuur Academici, investeerders, mensenrechten activisten, etc Het debat gaat over… Competitief/anticompetitief gedrag Voor- en nadelen voor consumenten Innovatie en investering To pay or not to pay…

5 Datum: 16 december 20105 Te veel verkeer leidt tot congestie Resultaat: packet drops, delay, jitter. Bij de gebruiker leidt dit tot: buffer underruns. Dodelijk voor QoE audio en video diensten. Pakketjes worden weggegooid op basis van router policies: traffic shaping Router Buffer Router Buffer is groot genoeg Geen congestie Buffer is vol IP-pakketjes worden weg gegooid

6 Datum: 16 december 20106 Groei van internet door video Totale groei internet Groei van typen internetgebruik In 2013 bestaat 13% uit video From: Cisco, “The Exabyte Era”, 2008

7 Datum: 16 december 20107 Behaviour: Motives Prioritizing when needed Active prioritizing Straight blocking Restrictions in user devices Prevent misuse and security Scarcity/congestion Price differentiation end users Price differentiation IAP’s and ICP’s Limit competition in services Moral consideration Traffic shaping based on router policies Block internet ports Denial of Service attacks SPAM Viruses Traffic prioritization in case of congestion in 1.Access network; in mobile networks scarcity in radio network. Increase of capacity very expensive. 2.Transport network (backhaul); depends on capacity of used connections and routers. Increase capacity difficult and expensive. 3.Interconnection; Total capaciteit is sum capacity of peering- en transitconnections. In NL most through Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX). Increase capacity by contracting more AMSIX ports and upgrade border routers. ISPs offer differentiated services, e.g. Service with or without VoIP; Mobile subscription with or without tethering (wireless laptop connect) ISPs strive for differentiated tarifs and conditions for ICP’s, also known as “Access Tiering”. Product of ISP becomes “two- sided” market NPO does not pay for content- distributie unless it controls QoS/QoE. Number of IAPs is ISP of ICP and vertically integrated. They see other ISPs en ICPs as competitors. Influencing traffic for protecting turnover on own services or of those they have (exclusive) deals with. Societal or government pressure for traffic intervention. E.g. child pornography. E.g. Australia’s “Refused Classification” for content (encourage violence, crime, use illegal drugs). Grey area. When congestion occurs throw away or slowdown IP-packets by: FiFo based on content or application (deep packet inspection) Sender Recipient Criteria: User friendliness (E.g. VoiP priority over e-mail) Commercially driven “non-minimal traffic shaping”. Traffic classified in “tiers” and capacity divided over these tiers. Result: even without congestion traffic with low priority can be effected. “Deep packet inspection” for security functions, data- mining, tapping and censorship Some traffic classes are blocked unconditionally (VoIP, peer-to-peer, video and certain senders). Some traffic classes, services, applications are excluded for some user devices: contractual by identification in netwerk by blocking in device

8 Datum: 16 december 20108 Behaviour: Motives Prioritizing when needed Active prioritizing Straight blocking Restrictions in user devices Prevent misuse and security XX Scarcity/congestion XXX Price differentiation end users XXXX Price differentiation IAP’s and ICP’s XXXX Limit competition in services XXXX Moral consideration XX Traffic shaping based on router policies From behaviour it is not possible to determine motives!

9 Datum: 16 december 20109 Eurpopese ‘netneutraliteits’ wetgeving 2009 Telecoms Package behelst: Een beleidsprincipe om open internet te beschermen. Benodigdheden voor transparantie zodat consumenten weten wat voor internetverbinding ze daadwerkelijk kopen. Middelen voor beleidsmakers om actie te ondernemen tegen die netwerkbeheerders die het open internet beperken. Middelen voor beleidsmakers om een minimale QOS op te leggen om het open internet te beschermen.

10 Datum: 16 december 201010 Moderniseert, samen met 2009/140/EG, de bestaande 5 regels voor elektronische communicatie netwerken en diensten. Volgens de NPO vormen de volgende aspecten hieruit een goede basis: Startpunt: een competitieve markt garandeert de kwaliteit van de aangeboden diensten, maar overheden kunnen via beleidsmakers minimale niveaus van kwaliteit afdwingen. Beleidsmakers moeten de gebruikte technieken van netwerkmanagement controleren en daar waar nodig discriminatief gedrag verbieden. Eindgebruikers hebben recht op informatie over beperkingen in diensten en toepassingen (transparantie). “Must Carry” kan toegepast worden op elektronische communicatie-netwerken voor bepaalde radio- en tv-omroepdiensten. Regulation 2009/136/EG; 25-11-09

11 Datum: 16 december 201011 Volgens de NPO vormt dit een goede basis: Internet is noodzakelijk voor educatie en de uitvoering van het recht op vrijheid van meningsuiting en toegang tot informatie: Elke beperking van deze basisrechten moet in overeenstemming zijn tot de European Treaty for protection of fundamental rights. Elke burger moet toegang kunnen krijgen tot een betaalbare goede kwaliteit van dienst. De mogelijkheid om specifieke diensten voor algemeen publieke doelen te beschermen, zoals media. Co-locatie en het delen van infrastructuur (knooppunten) kan verplicht worden gesteld. Regulation 2009/140/EG; 25-11-09

12 Datum: 16 december 201012 Questionnaire EU Commissie Digitale Agenda: Antwoord NPO: "As a remedy, the NPO suggests that (public) broadcasters should be allowed to install or share Content Delivery Networks within the ISPs networks, in order to reach the audience. This will lower the costs of delivery, decrease the (public) broadcasters dependence on investments by ISPs in their networks and give them greater autonomy over the delivery of their content over the open internet. Onze ideeen volgen uit een studie van EC guidelines 2009/136+140. Tot dusver zijn ISP’s terughoudend om deze suggestie toe te passen.

13 Datum: 16 december 201013 Kandidaat model van aanbod en controle… - welke applicaties en diensten - welke effecten - wanneer Begrijpen info ISP free format Begrijpen. info blog Begrijpen. info vgl site enforcement expert community monitoring - wat voor verkeer - wat voor actie - wanneer tecnhische info ISP free format ISP Vergelijkings- sites bloggers Law unfair trade practice Civil rights framework tools managed services lane content providers

14 Datum: 16 december 201014 Helpen bij transparantie…

15 Datum: 16 december 201015 Kandidaat model van aanbod en controle… - welke applicaties en diensten - welke effecten - wanneer Begrijpen info ISP free format Begrijpen. info blog Begrijpen. info vgl site enforcement expert community monitoring - wat voor verkeer - wat voor actie - wanneer tecnhische info ISP free format ISP Vergelijkings- sites bloggers Law unfair trade practice Civil rights framework tools managed services lane content providers

16 Datum: 16 december 201016 Conclusie Voorgestelde model van “checks and balances” kan werken. NPO wil helpen om netneutraliteit af te dwingen en een lobby te voeren voor regulering waar dat nodig is. Om toegang te garanderen is een regulatief raamwerk nodig in lijn met EU Guidelines. Het voorkomen van een two-sided market. Congestie beperken door: Meer radio-spectrum beschikbaar krijgen voor mobiel internet. Moore’s law (cheaper, better technology) Zelfregulerende markt (verschillende diensten voor consumenten die bereidt zijn meer te betalen voor een betere kwaliteit) Introduceren van CDN’s binnen ISPs netwerken naast andere congestie-voorkomende technieken.

17 Datum: 16 december 201017 Stellingen... Steunen van een open en ‘neutraal’ Internet Internet toegang moet beschermd zijn. Must Carry verplichting, ook voor internet De ontwikkeling van “snelle rijstroken” werkt anti- competitief gedrag in de hand en beperkt innovatie. Elk netwerk moet verplicht eindgebruikers Zelf laten kiezen wat ze erover willen versturen. Zelf te laten bepalen wat voor diensten en applicaties ze willen gebruiken. Zelf laten beslissen welke hardware ze willen aansluiten.

18 Datum: 16 december 201018 Stelling ISP’s moeten hun netwerken openstellen, zodat contentleveranciers mee kunnen investeren in de capaciteit van Internet! Recht op co-locatie, oftewel het plaatsen van servers op belangrijke knooppunten. Geen afhankelijkheid van diensten van ISP, maar investeren in eigen QOS. Geen marktmonopolie gesloten communicatie-infrastructuur (zie kabelmarkt).

19


Download ppt "Bram Tullemans, Beleidsadviseur R&D Datum: 16 december 20102 Netneutraliteit: perspectief van de PO."

Verwante presentaties


Ads door Google