De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SECTOR HAVENS Implementatie LOB Van intake tot een bewuste keuze op de arbeidsmarkt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SECTOR HAVENS Implementatie LOB Van intake tot een bewuste keuze op de arbeidsmarkt."— Transcript van de presentatie:

1 SECTOR HAVENS Implementatie LOB Van intake tot een bewuste keuze op de arbeidsmarkt

2 Keuze toch al gemaakt? Voorbeeld opleiding Manager Havenlogistiek Potentieel Werkgebied: -Ruim 100 cargadoors in Rotterdams havengebied; -Ruim 250 expediteurs in Rotterdams havengebied; -Ruim 75 op- en overslagbedrijven; -Honderden export- en importbedrijven Begeleiding essentieel om binnen de branche een bewuste keuze te maken die goed past bij eigen talenten!!!

3 Focus op LOB Waarom studieloopbaancoaching?  Diversiteit leerstijlen & ervaringen vereist maatwerk  Bedrijfsleven vraagt niet alleen meer om specifiek vakgericht opgeleide MBO’ers, persoonlijke competenties en algemene beroepsvaardigheden worden steeds meer benadrukt.  Een proactieve begeleiding om de deelnemer inzicht te laten krijgen in zijn/haar eigen kwaliteiten, motieven en mogelijkheden op de arbeidsmarkt is derhalve essentieel geworden.  Hierbij zullen de concrete leerervaringen van de leerlingen aan de basis staan van de gesprekkencyclus en centraal staan in het scala aan LOB activiteiten binnen de loopbaanleerlijn.

4 Doelstellingen  Het ontwikkelen van loopbaancompetenties bij deelnemers om zo de eigen loopbaan steeds meer zelfstandig te sturen;  Het ontwikkelen van talenten en ambities van deelnemers;  Deelnemers een bewuste keuze voor een plek op de arbeidsmarkt / vervolg-opleiding laten maken op basis van hun ambities en talenten;  Het reduceren van het aantal voortijdig schoolverlaters (VSV) naar maximaal 7%.

5 Wie betrokken bij LOB Praktijkbegeleider bedrijfsleven MentorDocent Intern traject begeleider Gastsprekers bedrijfsleven Intermediairs Schoolmaatschappelijk werker BPV begeleider School Studieloopbaan Coach Ouders

6 Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Werkexploratie Loopbaansturing Netwerken Ervaring Keuze Zelfbeeld Netwerk Werk/ Opleidings beeld Toekomstbeeld Prestatiebewijs Gesprekkencyclus

7 Rolverdeling mentoraat/slc Aangezien de leerervaringen concreter worden, de loopbaan oriëntatie activiteiten zullen intensiveren en het zelfsturend vermogen van de deelnemer zal toenemen, zal de contacttijd met de mentor gedurende de opleiding afnemen en de contacttijd met de studieloopbaancoach toenemen. Rol mentor Rol Studieloopbaancoach

8 LOB activiteiten per periode / leerjaar Voorbeeld “Manager Havenlogistiek” LOB activiteiten per periode / leerjaar Voorbeeld “Manager Havenlogistiek” Periode 1Periode 2Periode 3Periode 4 Leerjaar 1 Focus: Beeldvorming Beroeps identiteit PVB Havenlogistiek Basiskennis Rol = Mentor Taakbelasting Mentoraat=15 lu p/klas Rol = docent Excursie Gastsprekers bedrijfsleven LOB = 10 lu p/klas “Breingeheimen” Thema’s: Je brein: een universum in je hoofd Kunnen en willen Slim geleerd is goed gedaan PVB Havenlogistiek Basiskennis Rol = Mentor Taakbelasting Mentoraat=15 lu p/klas Rol = docent Excursie Gastsprekers bedrijfsleven LOB = 10 lu p/klas “Breingeheimen” Thema’s: Concentratie, actief en geheugen Beter scoren Lichaam en brein gezond PVB Cargadoor – Niveau II Rol = Mentor Taakbelasting Mentoraat=15 lu p/klas Rol = docent Excursie Gastsprekers AXS Logistics, MHR, Logistics Today, Logijob, Melles Consult LOB = 10 lu p/klas “Breingeheimen” Thema’s: Solliciteren Met beide benen in de praktijk PVB Expediteur – Niveau II Rol = Mentor Taakbelasting Mentoraat=15 lu p/klas Rol = docent Excursie Gastsprekers Onderwerpen: Intakegesprek Omgaan met bedrijfsgevoelige informatie LOB = 10 lu p/klas “Breingeheimen” Thema Reflecteren, communiceren en presenteren Introductie stage

9 LOB activiteiten per periode / leerjaar Voorbeeld “Manager Havenlogistiek” LOB activiteiten per periode / leerjaar Voorbeeld “Manager Havenlogistiek” Periode 1Periode 2Periode 3Periode 4 Leerjaar 2 Focus:  Kwaliteiten reflectie  Motieven reflectie  Werk- exploratie PVB – BPV Medewerker Havenlog. - NII Rol = BPV Begeleider  Beoordeling Opdrachten  LOB interview Max = 25 leerlingen per BPV begeleider Gesprek vastgelegd in magister PVB – BPV Medewerker Havenlog. - NII Rol = BPV Begeleider  Beoordeling Opdrachten  Criteriumgericht interview Max = 25 leerlingen per BPV begeleider Gesprek vastgelegd in magister PVB Cargadoor – Niveau III Rol = Mentor/SLC (studieloopbaancoach) Taakbelasting SLC = 30 lu p/klas Verplichting Per 3/4 = 1 individueel gesprek per leerling vastgelegd in Magister PVB Expediteur – Niveau III Rol = Mentor/SLC (studieloopbaancoach) Taakbelasting SLC = 30 lu p/klas Verplichting Per 3/4 = 1 individueel gesprek per leerling vastgelegd in Magister

10 LOB activiteiten per periode / leerjaar Voorbeeld “Manager Havenlogistiek” LOB activiteiten per periode / leerjaar Voorbeeld “Manager Havenlogistiek” Periode 1Periode 2Periode 3Periode 4 Leerjaar 3 Focus:  Kwaliteiten reflectie  Motieven reflectie  Werk- exploratie  Loopbaan- sturing PVB – BPV Coördinator Havenlog. - NIII Rol = BPV Begeleider  Beoordeling Opdrachten  LOB interview Max = 25 leerlingen per BPV begeleider Gesprek vastgelegd in magister PVB – BPV Coördinator Havenlog. - NIII Rol = BPV Begeleider  Beoordeling Opdrachten  Criteriumgericht interview Max = 25 leerlingen per BPV begeleider Gesprek vastgelegd in magister PVB Cargadoor – Niveau IV Rol = Mentor Taakbelasting Mentoraat = 15 lu p/klas Rol = Vakdocent P&O + SLC P&O = 20 lu p/klas LOB = 10 lu p/klas (incl. individueel gesprek vastgelegd in magister) PVB Cargadoor – Niveau IV Rol = Mentor Taakbelasting Mentoraat = 15 lu p/klas Rol = Vakdocent P&O + SLC P&O = 20 lu p/klas LOB = 10 lu p/klas (incl, individueel gesprek vastgelegd in magister

11 LOB activiteiten per periode / leerjaar Voorbeeld “Manager Havenlogistiek” LOB activiteiten per periode / leerjaar Voorbeeld “Manager Havenlogistiek” Periode 1Periode 2Periode 3Periode 4 Leerjaar 4 Focus:  Kwaliteiten reflectie  Motieven reflectie  Werk- exploratie  Loopbaan- sturing  Netwerken PVB Expediteur – Niveau IV Rol = Mentor Taakbelasting Mentoraat = 15 lu p/klas Rol = Vakdocent P&O + SLC P&O = 20 lu p/klas LOB = 10 lu p/klas (incl. individueel gesprek vastgelegd in magister + netwerken) PVB Expediteur – Niveau IV Rol = Mentor Taakbelasting Mentoraat = 15 lu p/klas Rol = Vakdocent P&O + SLC P&O = 20 lu p/klas LOB = 10 lu p/klas (incl. individueel gesprek vastgelegd in magister + netwerken) PVB – BPV Manager Havenlog. - NIV Rol = BPV Begeleider  Beoordeling Opdrachten  LOB interview Max = 25 leerlingen per BPV begeleider Gesprek vastgelegd in magister PVB – BPV Manager Havenlog. - NIV Rol = BPV Begeleider  Beoordeling Opdrachten  Criteriumgericht interview Max = 25 leerlingen per BPV begeleider Gesprek vastgelegd in magister

12 Differentiatie Mentoraat/SLC Aangezien de LOB focus per leerjaar wordt geïntensiveerd en steeds meer gericht wordt op het arbeidsperspectief is er voor gekozen om het mentoraat/slc per klas en per leerjaar te differentiëren. Dit houdt in voor schooljaar 2012/2013: Leerjaar 1: vaste groep 1 e jaars mentoren / LOB docenten Leerjaar 2: vaste groep 2 e jaars mentoren/SLC’ers Leerjaar 3: vaste groep 3 e jaars mentoren/SLC’ers/LOB docenten Leerjaar 4: vaste groep 4 e jaars mentoren/SLC’ers/LOB docenten

13 Differentiatie Mentoraat/SLC De voordelen van deze werkwijze zijn:  Eenduidig takenpakket per leerjaar geeft duidelijkheid omtrent taak en verantwoordelijkheid en zorgt voor continuïteit;  Geeft mogelijkheid om training te differentiëren op basis van mentoraat groepen;  Betere verdeling werkdruk in het 2 e, 3 e en 4 e jaar  Geeft mogelijkheid om te differentiëren op basis van arbeidsmarktkennis.

14 Ter afsluiting Verandering van MINDSET nodig …Van Taakgericht naar Procesgericht  Quote van Marc Lammers uit boek “YES een crisis” “Focus op Proces in plaats van Resultaat!” Op het moment dat iedereen gefocust is op het volledige leerproces van de leerling en wij gezamenlijk alle bouwstenen voor dit proces aanleveren, volgt het resultaat vanzelf…


Download ppt "SECTOR HAVENS Implementatie LOB Van intake tot een bewuste keuze op de arbeidsmarkt."

Verwante presentaties


Ads door Google