De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WORKSHOP: CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS. Programma • Twee praktijken: 2nd Story Respite House & Human Service Research Institute • Discussie en Droom • Twee.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WORKSHOP: CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS. Programma • Twee praktijken: 2nd Story Respite House & Human Service Research Institute • Discussie en Droom • Twee."— Transcript van de presentatie:

1 WORKSHOP: CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS

2 Programma • Twee praktijken: 2nd Story Respite House & Human Service Research Institute • Discussie en Droom • Twee praktijken: Howie the Harp & Housing First Resource Center • Discussie en Droom

3 2nd Story Respite House • Letterlijk een huis • Biedt respijt voor zes gasten • Ervaringsdeskundigen in dienst • Leren relaties benutten om: – Uit oude patronen en rollen te komen; – Verandering te ervaren; – Verhalen te delen; – Met staf een crisisplan op te stellen. • “It’s like a deer caught in the headlights of a car”. • Filmpje 2nd Story Filmpje 2nd Story

4 2nd Story Respite House • Fonds • Onderzoek (5 jaar) of dit effectief is om discussie aan te gaan met ‘medische wereld’ • Van ziekenhuis direct naar 2nd Story, ipv ‘traditionele route’ van behandeling • Doorbreken vicieuze cirkel • Door 2nd Story ‘beter’ benutten van ‘traditionele route’

5 Human Service Research Institute • Onderzoek naar 2nd Story en Intentional Peer Support (IPS) • Shery Mead over IPS Shery Mead over IPS

6 Intentional Peer Support • Behouden van integriteit van ‘peer support’ • Opgenomen door ‘systeem’ als ‘handelswaar’ ipv dwingen systeem anders te denken (community development) • Dat benutten in alternatieve crisisvoorzieningen • Spontaan ontstaan van peer support? • Intentional: elkaar helpen en uitdagen in andere manier van denken • Mensen halen uit comfortzone

7 IPS kerncompetenties • Intentie leren ipv helpen • Focus op relatie • Bewust van eigen intenties (agenda, veronderstellingen, etc) • Wederzijdse empathie (waarderen en valideren van ervaringen) • Taal (vrij van medische jargon) • Onzekerheidshantering • Focus van probleem naar creatie • Bewust van invloed ervaring op identiteit • Geven en ontvangen van moeilijke boodschappen • Zelfreflectie

8 Empowerment van CRO • Steven Segal: Meet-instrument voor persoonlijke en organisatorische empowerment • Onderzoek naar ervaren gevoel empowerment van bezoekers CRO • Bezoekers langdurige zorg • Bezoekers, staf en bestuur organisaties bestaan uit (ex-) cliënten • Type 1: democratische besluitvorming  meest positieve invloed op organisatorische empowerment • Type 2: hiërarchische besluitvorming  slechte invloed op empowerment, zelfs in vergelijking met regulier

9 American Dutch Dream • Wat heeft jullie geïnspireerd? • Wat nemen jullie mee? • Wat zouden jullie (samen) kunnen opzetten? • Een respijthuis in Amsterdam?

10 Howie the Harp, Peer Advocacy and Training • Opleiding voor ervaringsdeskundigen • Arbeidsbemiddeling • Intro filmpje Intro filmpje

11 Curriculum • Zes maanden ‘in-class training’ (40 studenten) en drie maanden stage met supervisie • Focus op werk- en sociale vaardigheden en sollicitatietraining • Didactische vaardigheden, groepsactiviteiten en rollenspellen

12 Thema’s training • Peer Wellness and Coaching (o.a. WRAP) • Culturele competenties • Harm Reduction • Zelfbeschikking (vrij van) en zelfredzaamheid (vrij tot) • Belangenbehartiging en activisme • Groepsprocessen en leiderschapsvaardigheden • Rapportage schrijven • CV schrijven en solliciteren • Computervaardigheden

13 Housing First Resource Center • Dagactiviteiten ontworpen door bewoners Housing First • Gerund door peers • Sociaal werker ondersteunt en faciliteert • Wijk betrokken bij HFRC • Detacheert peers bij ACT teams Housing First • Supervisie en coaching

14 American Dutch Dream • Wat heeft jullie geïnspireerd? • Wat neem je mee? • Howie the Harp in Nederland? • Of • Samenwerking met: – Hogeschool van Amsterdam (TOED, GEO); – Herstelbureau; – Housing First; – en Cliëntgestuurde organisaties (bijvoorbeeld SCIP) van HVO- Querido? • Andere ideeën?


Download ppt "WORKSHOP: CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS. Programma • Twee praktijken: 2nd Story Respite House & Human Service Research Institute • Discussie en Droom • Twee."

Verwante presentaties


Ads door Google