De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale media in de wijk het speelkwartier is over.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale media in de wijk het speelkwartier is over."— Transcript van de presentatie:

1 sociale media in de wijk het speelkwartier is over

2 even voorstellen… sociale netwerken online contact (doelen) in stappen… FB & twitter: wel / niet PAUZE aan de slag (de praktijk) vragen klaar

3 mijn digitale wereld

4 sociale netwerken

5 Ik wil Ik zoek Ik deel Ik vraag

6 ik zoek …

7 Transparant Simpel Direct Participatief Always on Niet-hierarchisch Niet stuurbaar

8 communicatie

9 communiceren

10 •Informatie krijgen van je buren / je omgeving •Informatie krijgen van verre plaatsen •De keuze krijgen wanneer je het wil zien •Ruimte krijgen om commentaar te leveren •Zelf zender worden van informatie, zelf de informatie zijn Traag Passief Intens Snel Actief Vluchtig evolutie van communicatie

11 …en aandacht de nieuwe schaarste communicatie is aandacht

12 met wie communiceren we? Via informele bijeenkomsten Via formele correspondentie Via gezinsactiviteiten

13 communicatie samengevat traag | passief | intens snel | actief | vluchtig aandacht is de nieuwe schaarste abstract concreet wereld | land | stad | wijk | straat | huis | bewoner massa | interpersoonlijk | massa interpersoonlijk homogene groepen individu met pers.leefstijl

14 online contact (doelen)

15 zenden

16 interactie dagboeknieuwsfilm fotogeluidstorytelling

17 bron en platform tegelijk

18 marktaandelen Nederland

19 uniek bezoek per maand

20 actieve leden Nederland

21 jongere gebruikers Maar liefst 91 procent van de Nederlandse jongeren is actief op sociale media (= top EU). Het aantal jongeren (16 tot 25) dat gebruik maakt van sociale netwerken stijgt nog steeds en neemt af met leeftijd na 25e. Tussen hoog- en lager opgeleiden bestaat vrijwel geen verschil in deelname. Er zijn net zoveel vrouwen als mannen actief al is er wel verschil in gebruik.

22 oudere gebruikers Nederland telt inmiddels zo’n 6 miljoen senioren (1 op 3 is ouder dan 50). Van de jarigen zit ruim 8 op de 10 mensen regelmatig op internet, waarvan ruim drie kwart dagelijks. Van de jarigen is bijna 6 op de 10 online, 94 procent van deze groep zelfs dagelijks of wekelijks. De helft gebruikt sociale netwerken. Het snelst groeiende segment op social media? De 65-plusser!

23 In stappen

24 1.Stel een doel, bepaal je strategie en kies je kanaal / kanalen 2.Luister naar wat men over je zegt 3.Leer van voorlopers / anderen: wat doen ze, hoe communiceren ze en hoe binden ze klanten? 4.Start in je eigen netwerk: reageer op stellingen en discussieer mee

25 5.Communiceer: start de dialoog en reageer snel en open, in een vorm die past bij het middel 6.Kijk breder: werk niet alleen aan je eigen middelen, maar doe mee met anderen 7.Monitor je acties, maak ze meetbaar en schaaf ze zonodig bij (na stap 1)

26 Facebook & Twitter (+ do’s/dont’s)

27 Facebook Facebook is een sociale netwerksite (opgebouwd rond groepen) voor onder andere vrienden, scholieren, studenten en werknemers. Je kunt gebruik maken van de netwerken van vrienden om nieuwe contacten op te doen. Facebook vooral voor informeel gebruik. Jonge mensen gebruiken het steeds meer als dagboek. Steeds meer professionals ontdekken FB. Er zijn tal van apps om je kennis te delen, je successen zichtbaar te maken of expertise in te winnen om je werk beter te doen of om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Maar ook een evenement of een groepspagina is heel makkelijk te maken.

28 Doen (tips): Zorg voor interessante content in woord en beeld +updates Goed profiel geeft houvast en uitstraling (en geeft fans) maak je FB pagina bekend: offline! gebruik je eigen website voor goede verwijzing reageer snel: ook buiten kantoortijden + professioneel Facebook

29 Niet doen: “Omdat iedereen er op zit” (geen doelen stellen) Alleen zenden, niet interacteren Té lange reactietijd op vragen en posts van anderen Posten vanuit een andere naam/profiel Kritische opmerkingen verwijderen (maar wél modereren) Uitgebreide teksten en uitleg (gebruik je website) Facebook

30 Profielpagina (persoonlijk) Groep (interessegebied) Bedrijfspagina (organisatie, beheer) Hoe zou jou team zich willen presenteren? Facebook

31 Profielpagina = vrienden, geen logo, Bedrijfspagina = onbegrensde fans, bedrijfs- info, toepassingen als YouTube, LinkedIn, Twitter, Slideshare, enz, meerdere beheerders, zichtbaar in de zoekmachine, voor iedereen toegankelijk ook als ze nog geen fan zijn, enz. Facebook

32 oftewel: activeer je fans…

33 … en maak je boodschap viraal!

34 Twitter Twitter is een internetdienst waarmee je via je computer of smartphone korte berichtjes publiceert die voor een heleboel andere mensen tegelijk toegankelijk zijn. Het plaatsen van berichtjes heet twitteren en een berichtje heet een tweet. Dit verklaart ook het logo, namelijk een klein vogeltje. Het belangrijkste van Twitter: je bent voortdurend op de hoogte hoe kennissen, klanten of collega's over iets denken. En dat kan interessant zijn voor jezelf. Je hebt zelf de regie over wat je wilt delen. Ook beslis je zelf wie je volgt, dus wie interessant is voor jouw netwerk.

35 De dingen die je doet: Zorg voor interessante content in 140 tekens Hou het bij 1 onderwerp (branding) Ga de dialoog aan! Webcare (er wordt over je gesproken) Twitter correct (gedragscode is positief) Twitter

36 De dingen die je niet doet: Twitteren als je niks te melden hebt (goedemorgen) Generaliseren (de Groninger is…) Naar anderen wijzen (de gemeente moet…) Belerend zijn (vrije mening) Negatief zijn (schelden, mopperen, grove woorden) Twitter

37 Retweeten stimuleren (om te zorgen dat mensen je bericht lezen en nieuwe volgers te krijgen) RoegenRoem De flyer van 'Vuurtje?' nu online, check it out en meld je aan: RT dit bericht enhttp://bit.ly/ij4Yax maak kans op gratis deelname! 4 hours ago4 hours ago Favorite Retweet ReplyFavoriteRetweetReply

38 Twitter Vraag en aanbod op gang brengen en houden (zonder tegenprestatie) SabineBurkunk Kent iemand een jonge Groningse schilder? Representatief type gezocht voor fotoreportage in tijdschrift. #durftevragen MarleenvdWerff De perfecte kandidaat: Michel Velt. Maakt prachtige schilderkunst: kleurrijk, 3d etc. Leuke gast.

39 Twitter Netwerken, informatie en tips uitwisselen (op basis van interesse) ik was vorige op een symposium vd NHL in Leeuwarden en toen gebruikte ze jullie forum als voorbeeld.leuk! JosKruit Leuk dat je er op terug komt. Zijn jullie ook met vergelijkbare dingen bezig bij #Woonfriesland#Woonfriesland?

40 Twitter Naar je website en/of activiteit lokken (en zo een grotere groep deelnemers krijgen) GaaikeEuwema Eerste digitale bewoneradviesgroep een succes! 'ik durfde veel meer te zeggen dan in een echte vergadering' Lees het op:http://bit.ly/ijCFKxhttp://bit.ly/ijCFKx 8 Feb8 Feb Favorite Reply DeleteFavoriteReplyDelete

41 Zeg wat je doet en doe wat je zegt


Download ppt "Sociale media in de wijk het speelkwartier is over."

Verwante presentaties


Ads door Google